Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Smuttar på en Henriot -96 medans jag grillar oxfile och majskolvar.
Satans va bra den är redan nu!!!!!!!!! I love it
Lär bli helg magisk om 10+
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Clos des Papes 05

Först knuten och otillgänglig för att sen bekräfta mina misstankar om tca. Visserligen väldigt låg halt men otvivelaktigt så finns den där, - blir så trött.
Shit, har du stött på fler flaskor förut med TCA av den ?
Var det annars inte den som var i topp på WS lista på årets bästa viner ett år ? Har för mig att dom satte 98p eller 99p på den.
 
SV: Idag dricker vi

Henriot -90 Jerobaum

Grymt bra!! Doft av bränt socker annars mycket lik Krug till smaken, tror inte jag hade kunnat skilja den från Krug på ett blindtest, möjligtvis att dom bästa Krug årgångarna är något starkare/klarare i smaken. Man brukar ju säga "poor man's Krug" om Henriot, har tidigare hållit med so-so om det påståendet, men nu måste jag definitivt hålla med.

Kul att höra att Henriot -96 var bra också, måste bli mer Henriot i sommar!! ;D
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Shit, har du stött på fler flaskor förut med TCA av den ?
Var det annars inte den som var i topp på WS lista på årets bästa viner ett år ? Har för mig att dom satte 98p eller 99p på den.

Jag tror den var nummer ett på Wine Spectators lista över årets bästa viner 2007. Andra flaskan jag öppnar men jag är fanimej säker på att 2-3 procent som de snackar om inte är något annat än dikt och förbannad lögn!
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev ytterligare en hel del i går som provades blint på Terrenos :) bl.a:
Montes Alpha M 2007 - Prickade in land och att det var CS i den. Svarta vinbär i vinet är inte min grej.. :-X
Le Mistral 2005 - Prickade in land och druva. Helt ok.
Mungo Park Single Estate Shiraz 2007 - Prickade in område och druva. Bombastisk med portvinstoner
Movia Merlot 2002 - Gissade hejvilt, inte en susning.. Slovenien! :eek: Riktigt kul Merlot måste jag säga med rejäla tanniner och stor frukt.. Och ett sånt skitår dessutom??
Conca Tre Pile Barbera d'Alba, Aldo Conterno 2004 - Prickade in land men trodde det var Nebbiolo... Riktigt bra doft men inte lika övertygande smak
Scharzhofberger Riesling Kabinett, Egon Müller 2005 - Blev inte blint. Den var helt ok.
Plus en hel del mer.

Förresten; den som har Müller-Catoir -01 i källaren kan låta den ligga ytterligare några år. Bra riesling för vad jag gissar, - lågt pris. Fortfarande pigga syror. Kommer bli grym om några år då Petroleumtonerna utvecklats ytterligare och syran rundats av.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Vad i helvetet :eek:
Ingen Clouet???
Nix. Men Clouet är ju som alla vet ruggigt bra standard Champagne, enligt mig står Clouet Silver ensam och stadigt på toppen (helst i Magnum) ;)

Igår, Lanson 76 mag och Belle Epoque 85 mag var båda aningen för unga, tydliga mognadstoner men med lite för tydlig syra kvar, gick inte att utläsa något deg. datum men om dom båda var normal degade klarar dom lätt 10 år till i källaren. Belle Epoque var dock det bättre vinet ;D
Margaux 2003, komplett. Perfekt. behöver minst 5 till 10 år för att leverera fullt ut! Sen blev det några oplanerade flaskor, Pichon Lalande 1985, 90 poäng av Parker??!! Fy fan, vad bra. I karaffen och direkt i glasen, helt fantastik! Öde Ö vin? ;D

Mera bubbel! Launois 1996, druckit detta minst 20 ggr tidigare alltid varit nöjd med vad det levererat, men i takt med att mognaden tilltagit har det också blivit lite slappt och med tydliga oxidationstoner, denna flaska var den klart bästa hitintills. Mogen,fräsch och med bra syra. Bättre än Belle Epoque.
Så till sist, Cattier Clos de Moulin (88,89,90) Helt klart kvällens vin! Sagolikt bra. Bittert att den var på halvflaska :p Hade allt en bra Champagne skall ha. Hur får man tag på fler såna ???
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Jag tror den var nummer ett på Wine Spectators lista över årets bästa viner 2007. Andra flaskan jag öppnar men jag är fanimej säker på att 2-3 procent som de snackar om inte är något annat än dikt och förbannad lögn!
Ja det stämmer nog det.

Lider med dig. Hade en liknande nära-döden kväll för några år sedan med 3 defekta vita Bourgogner på raken (både TCA och oxidation) som slutade med att jag fick korka upp fyra flaskor innan jag hittade en som var ok. Teoretiskt så skall ju TCA och dom närbesläktade ämnena kunna uppkomma i vinet även utan naturkork men jag har ännu aldrig stött på TCA i ngt vin som inte haft naturkork.

Kanske nästan vore lönt att skicka till labanalys och sedan reklamera hos importören eller direkt hos Clos des Papes med tanke på priserna dom tar ut numera.
Tydligen lär det räcka med så lite som 2-3 nanogram/l vin av TCA för att vi skall uppleva att detta håller tillbaka frukataromerna så mycket och vi tycker att vinet är defekt. (http://www.winepros.org/wine101/vincyc-tca.htm)

Har ställt fram en Clos des Papes -01 till ikväll. Blir den första jag dricker av ett 6-pack jag köpte på plats 2004.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Margaux 2003, komplett. Perfekt. behöver minst 5 till 10 år för att leverera fullt ut!
Så till sist, Cattier Clos de Moulin (88,89,90) Helt klart kvällens vin! Sagolikt bra. Bittert att den var på halvflaska :p Hade allt en bra Champagne skall ha. Hur får man tag på fler såna ???
Lät sjukt gott med Margaux 03!!!
Gick den verkligen att dricka redan?

Clos de Moulin på halvflaska ???
Är det halvmagnum du menar kanske, har aldrig sett den på .375.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Ja det stämmer nog det.

Lider med dig. Hade en liknande nära-döden kväll för några år sedan med 3 defekta vita Bourgogner på raken (både TCA och oxidation) som slutade med att jag fick korka upp fyra flaskor innan jag hittade en som var ok. Teoretiskt så skall ju TCA och dom närbesläktade ämnena kunna uppkomma i vinet även utan naturkork men jag har ännu aldrig stött på TCA i ngt vin som inte haft naturkork.

Kanske nästan vore lönt att skicka till labanalys och sedan reklamera hos importören eller direkt hos Clos des Papes med tanke på priserna dom tar ut numera.
Tydligen lär det räcka med så lite som 2-3 nanogram/l vin av TCA för att vi skall uppleva att detta håller tillbaka frukataromerna så mycket och vi tycker att vinet är defekt. (http://www.winepros.org/wine101/vincyc-tca.htm)

Har ställt fram en Clos des Papes -01 till ikväll. Blir den första jag dricker av ett 6-pack jag köpte på plats 2004.

Ja det är ju galet vad irriterande det är. Håller helt med dig ang. kork, - jag hade garanterat sovit bättre om nätterna om mina flaskor hade haft skruvkork istället.. ;)

01an är bra, - har öppnat två i år. Dock är den inte fullmogen ännu.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Lät sjukt gott med Margaux 03!!!
Gick den verkligen att dricka redan?

Clos de Moulin på halvflaska ???
Är det halvmagnum du menar kanske, har aldrig sett den på .375.
I karaff 3 timmar öppnade sig yttrerligare i glaset, men känslan är att det finns så mycket där inne som kommer att blomma ut om 5 år sisådär.

Blev lite otydligt med storleken på CdM, det var 75 cl. ;D
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Lät sjukt gott med Margaux 03!!!
Gick den verkligen att dricka redan?

Clos de Moulin på halvflaska ???
Är det halvmagnum du menar kanske, har aldrig sett den på .375.
Kul! Den är svår att få tag på, och de få gångerna jag provat har den varit helt grym. Den där affären i Reims på huvudgatan där brukar ha den inne.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Joel Champet, La Vialliere -98

Två tidigare flaskor har varit trötta men denna var bra
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
Kul! Den är svår att få tag på, och de få gångerna jag provat har den varit helt grym. Den där affären i Reims på huvudgatan där brukar ha den inne.
Tror du menar Place l ´Eton, butiken heter väl Vinocave?
Grym butik!
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Skumpatorsk skrev:
Henriot -90 Jerobaum

Grymt bra!! Doft av bränt socker annars mycket lik Krug till smaken, tror inte jag hade kunnat skilja den från Krug på ett blindtest, möjligtvis att dom bästa Krug årgångarna är något starkare/klarare i smaken. Man brukar ju säga "poor man's Krug" om Henriot, har tidigare hållit med so-so om det påståendet, men nu måste jag definitivt hålla med.

De låter lovande med tanke på att det ligger en sådan i källaren.
Vad tror du annars om lagringstid? Något som det är dags att dricka nu eller vänta några år med?
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

I helgen blev det en KRUG GC på Magnum från 1983, vilket tydligt står på trälådorna. Den högra på bild.

I nåt halvår har jag och några polare planerat denna utflykt. Så vad är oddsen att en halvtimme innan vi ger oss av till Adelsö, så fastnar
brohelvetet i Tappström/Ekerö på vid gavel vilket bildar köer till förbannelse? Och på radion sägs det att det finns inga garantier för att
skiten ska kunna gå att stänga heller. Så efter alltför lång väntan gör vi 180 grader och ser på Terminator Salvation istället.
Som tur är har bron lagats när vi kliver ut från bion, och jag hoppas att de limmar igen den för gott samt bygger genomfart Stockholm med turbofart - men den lär väl bli klar
lagom till min pension.

Nåväl - Detta är den första av 4 flaskor jag testat, så det var spänt och nervöst med tanke på hur de senaste dyrgriparna presterat. :'(
Korken var väldigt rak, och hade ett oroväckande torrt ljud när jag drog ut den. Att det finns partiklar/fällning i flaskan är ingen hemlighet, frågan är hur det kommer smaka?
Till en början blir jag nästan arg, och rädd, för smaken är väldigt lik mina tidigare missöden. Men mycket snart så tar sig smaken och blir betydligt bättre, dvs. Kruglik.
Massor av bubblor och fin mousse.

Det är definitivt läge att dricka dessa nu, de är på gränsen till övermogna. Syran finns fortfarande där, men betydligt mer "nice" mot mina smaklökar än som ny.
Kola, honung. Dock är eftersmaken inte lika lång och grym som jag minns från några av de årgångsKrugen vi drack på provningen förra året aka "Kruginfernot",
de hade ju en eftersmak som satt kvar i gommen till dagen efter.

Jag upplevde aldrig fällningen som irriterande. Vi testade att filtrera genom ett melittafilter, men när vi jämförde hur det såg ut i glasen var det inte så stor skillnad. ???

En av mina vänner hade aldrig druckit så gammal skumpa, men han var mycket imponerad och uttryckte att det var fantastiskt att en "livsmedelsprodukt" kan vara så färsk efter 26 år! :D
Förhoppningsvis fick han ett minne för livet.

Festen fortsatte, klockan halv tre på natten hade vi ätit klart. Brohelvete.

PS Tror jag ska bygga en fågelholk av trälådan ;D










Krug-etikett-1.jpg
 
SV: Idag dricker vi

Jacquesson Rosé 1997

Råkade av misstag ta en rosé ikväll, insåg misstaget efter jag hällt upp och tyckte färgen var lite väl rosa-orange ;D
Är inte speciellt förtjust i rosé överhuvudtaget, men den var faktiskt helt ok för att vara en rosé. Nötter, äpplen, citrus och mycket russin! Ok bang for the buck.
 
Toppen