Idag dricker vi

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 21 oktober 2007.

1. Öhman

Öhman Medlem

SV: Idag dricker vi

Vadå!? Alkoholfritt?

2. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

de-tox, vit vecka och diet.

3. Allaboda

Allaboda Medlem

Du kan inte bjuda på lite Tasting Notes?

4. Jos

Jos Medlem

Underbart med desperata "jag-vill-inte-behöva-gömma-mig-i-vassen"-försök 3 veckor innan semestern :D

5. Öhman

Öhman Medlem

Inget strandliv för mig, men jag vill ha hälsa nog att sitta i skuggan och dricka vin och frossa i mat i sommar.

6. Referee

Referee Medlem

Didier Dagueneau 2006 Silex och Emrich-Schönleber 2006 Monzinger Halenberg Riesling Auslese** blev det för att komma till sans efter helgens dygnet runt jobb.

7. Krug88

Krug88 Medlem

Hur var Silex 06?
    Drack 05:an för en månad sedan, sjukt bra!

8. CH

CH Medlem

Var det inte -06 som vi provade?

9. Krug88

Krug88 Medlem

Om det var med mig så var det 05, har aldrig haft några 06:eek:r.

10. CH

CH Medlem

Där ser man, jag hade fått för mig att det var -06 vi provade.
    Oavsett så var den fantastisk.

11. anders

anders Medlem

Min exkursion bland tyska 07:eek:r fortsätter oförtrutet.
    För några veckor sedan plockade jag upp 2007 Königsbacher Idig Riesling Grosses Gewächs (A Christmann), Pfalz och under supandet noterade jag att jag tyckte att vinet uppförde sig lite obalanserat. För att inte fälla omdömet utan att försäkra mig om sanningshalten slog jag till på ytterligare en pava. Denna kändes bättre i den delikata balansakten mellan syra och frukt. Dock noterar jag att vinet fortfarande har en oerhörd koncentration i extrakten vilket får mig att tänka på en light-version av 2006 Unendlich (F. X. Pichler), Wachau. Jag tycker att koncentrationen inte riktigt harmonierar i nuläget, lite som saft man inte har tillsatt tillräckligt med vatten. Det blir säkert bättre med tiden. Nu fann jag 2007 Gimmeldinger Mandelgarten Riesling Grosses Gewächs (A Christmann), Pfalz betydligt mer tillgänglig. P Bill hade satt högre betyg på Idig än på Mandelgarten men i dagsläget är jag inte beredd att hålla med. Går allt som det ska står en Mandelgarten 2006 på bordet ikväll.

Igår stod en 2007 Heidelberger Herrenberg Riesling Spätlese Anna Marie trocken (Seeger), Baden på bordet. Seeger är mest känd för sina röda viner vilka räknas till Tysklands bästa. Näsan var finfin med begynnande petroleumtoner. Smaken däremot låg efter även om den kom med tid. Inte i samma liga som Christmann men med tanke på att jag fick flaskan gratis som bonus för mina andra inköp kan man inte klaga på APK-värdet.

För den som vill läsa om Idig: http://www.deutscheweine.de/icc/Internet-EN/nav/68b/68b1c412-768a-401b-e592-6461d7937aae&_ic_uCon=66770dce-0deb-3117-288b-5952196117f5 (engelska)
    För den som vill ha en omfattande databas kring Riesling: http://www.riesling.de/ (tyska, men producenter och poäng kan man läsa ändå)

12. Contraste

Contraste Medlem

Den är riktigt bra, riktig taggtrådssyra dock! behöver nog lugna ner sig i 1-2 år.

Och apropå skärmflygsmarodören så var hans Jardin de Babylone 2005 ett av de viner du glömde bort i din lista från vår förra sittning i källaren aka livmodern.

13. Krug88

Krug88 Medlem

Igår kväll blev det en liten sittning med några gamla rävar på Grappe...

Guy Charlemagne mesnillesime 90
    Diebolt Fleur du Passion 02
    Bollinger GA 96
    Leclerc Briand 70
    Haut Brion 01
    Haut Brion 02
    Calon Segur 96
    Robert Arnoux Echezeaux 04
    Krohn Colheita 61

En alldeles lagom torsdagssittning :D

14. CH

CH Medlem

Det kan jag hålla med om. Lät mycket trevligt.

15. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Hur var den??

Någon som vet förresten, är det bara husets standard-brutta som INTE är en BdB? Deras hemsida är på franska....

16. kayaker

kayaker Cyklist

Vilka druvor Champagnerna är gjorda på tycker jag bör gå att förstå även om man inte kan ett ord franska. :)
    Det står ju procentsatser och druvor. Demi-sec (60/40) och rosén (100%PN) är inte BdB.

17. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Det var just det det INTE gjorde.... Eller så slarvläste jag...

18. kayaker

kayaker Cyklist

Det senare... ;)
    Två exempel.
    Demi-sec
    Rosé
    Pinot Noir är den enda druvan som nämns i texten och vad uniquement betyder är väl inte alltför svårgissat, eller?

19. Krug88

Krug88 Medlem

Förvånansvärt bra faktiskt!
    Har provat den vid några tillfällen tidigare, då har den varit lite oxad och övermogen.
    96:eek:rna är fantastiska nu.

20. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Jaja, okej då... Uniquement måste ha nåt att göra med barrique väl? ;)

Dela sidan