Idag dricker vi

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 21 oktober 2007.

1. Elvis

Elvis Medlem

SV: Idag dricker vi

Guy Charlemagne Brut Extra är 40% PN. All årgångschampagne är bdb.

2. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Drack också en 1990 igår. Min flaska var väldigt bra. Har inte druckit den på ett par år och om man läser Krug88s erfarenheter så verkar flaskvariationen ta ut sin rätt. Kul att det var två bra flaskor på en kväll.

3. Jos

Jos Medlem

Såg ju inte så tråkigt ut... Vad tyckte du om Diebolten?

4. Krug88

Krug88 Medlem

Kändes inte alls som en 02:a, utan mycket äldre...
    Visst är det gott, men vi gick väl inte riktigt igång på den nån av oss...
    Om 5 år och framåt skulle jag tro.

5. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

Yup. Har druckit FdP -02 själv en gång, och jag håller nog med om att den var god men inte riktigt spännande...än. Tyckte nog mer om Cristal -02 i så fall.
    Minns inte exakt hur gammal den kändes, men vad jag minns så upplevde jag den inte så utvecklad. Men visst, 2002:eek:r borde kännas väldigt unga nu, så jag kan nog gå med på att den var aningen mer utvecklad än vad man kunde förvänta sig.

6. Konjären

Konjären Medlem

Hur var Bollinger GA-96? Är det dags att korka upp?

7. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

Jag drack Bollinger GA -96 för ett par månader sedan, så även om jag inte var med och frågan inte var ställd till mig tänkte jag ta mig friheten att försöka besvara den.
    Min åsikt var att den inte längre var jätteung, men ännu långt ifrån full mognad och fortfarande med ganska mycket friskhet kvar. Den går väl bra att dricka nu ifall man är en sådan som gillar champagner relativt unga, men är man en sådan som vill ha riktigt mycket mognad så får man nog glömma bort att man har dem i några år till.
    Själv tyckte jag det var mycket gott och bra i nuläget, fast å andra sidan har jag ingen svårighet att uppskatta ännu mycket yngre champagner av klass för deras rena potential.

8. weezer

weezer Medlem

En Le Busche från Umani ronchi. riktigt bra för den peng det kostar (140?). Till det åts en enorm bit stekt hälleflundra med hollandaise på brynt smör, små primörrödbetor och svensk färskplugg vänd i smör, salt och fänkålsdill. Gôtt mos, som vi säger i Gbg.

9. Öhman

Öhman Medlem

Le Busche! Jisses, finns den? Måste vara nästan tio år sedan jag provade den senast. Gissar att den inte är så tokekad som den var då?

10. weezer

weezer Medlem

Oh yes, den finns...dock enbart i tillfälligt släpp ngn gång/år. Fat finns, men inte så överdrivet IMO.

11. Krug88

Krug88 Medlem

Den här var lite annorlunda...
    Fullt mogen! Härlig fruktsötma och bra syra.
    Flaskorna från just den här lådan har varit såhär, alla andra GA 96 jag provat har säkert 5 år kvar till sin topp,
    men går alldeles utmärkt att korka upp nu.

12. chambertin

chambertin Medlem

Massor med revbensspjäll på rökig långsam grill och till det en Musella Amarone -97.
    Rundade sen av med lite Nederburg Noble Late Harvest -05.

13. Jos

Jos Medlem

Igår Henriot Rosé -96, - riktigt bra, och La Barroche Fiancee 05, -sådär.
    Idag Xavier 07, trist.

14. Konjären

Konjären Medlem

Tack för svaren om GA-96...

Ikväll blev det en rejäl genomkörare på direktörens svensexa:

Champagne Olivier Pére et Fils Grande Réserve (mg)

2005 Rutz Cellars Maison Grand Cru Russian River Valley Chardonnay
    2004 Albert Ponnelle Puligny-Montrachet Les Folatières 1er cru

1976 Chateau Leoville-las-Cases (mg)
    1985 Leroy Gevrey-Chambertin 1er cru
    1995 Joseph Drouhin Romanée-Saint-Vivant Grand Cru

1990 Chateau Suduiraut
    1997 Chateau Guiraud

1983 Smith woodhouse Vintage Port

Leoville-las Cases sparkade rumpa med hela fältet!

15. Jos

Jos Medlem

Appropå Xavier CdP så läste jag i LG nu att Himmlen Därtill har Xavier för 800 kr på vinlistan. Snacka om blåsning att betala 800 spänn för skiten...

16. Pomerol

Pomerol Medlem

Såg det också, och bestämde mig för att ett besök på den restaurangen var onödigt dyrt. De hade samma påslag för Bad Boy - den kostar ca 200 i beställningssortimentet, jag har betalat 500-600 på restaurang och Himmlen Därtill vill ha 800... Vanligtvis tredubblar väl restauranger priset på vin, och är lite försiktigare när man kommer upp lite i pris.

Provade Xavier nyligen och blev inte heller imponerad. Det finns många fler Rhonare i somma division som är intressantare, uppskattade dock de animaliska tonerna som kom fram efter lite luftning.

17. Allaboda

Allaboda Medlem

Restaurangpriser på vin är upprörande. Varför ska de ha sådana sjuka påslag?
    Resultatet blir man käkar bra mat, och dricker ett sådär vin, när man inte vill betala 1000 kr i påslag för ett 400kronors vin..
    http://www.new.facebook.com/home.php#/g ... 1232078374

18. Jos

Jos Medlem

Precis, har även tagit in Bad Boy en gång och gav inte mer än runt femhundringen. Visst, jag tog väl i lite när jag sa att Xavier är skit men tredje ggn jag prövar vinet och det är verkligen inget som imponerar.

19. Jos

Jos Medlem

Haha.. Ta bort länken till Munkskänkarna! En av de väldigt "prisvärda" restaurangerna enligt Munskänkarna, Brasserie Godot, säljer Xavier för 1055:- :eek: Årets bottennapp?

20. Pomerol

Pomerol Medlem

Idag dracks det Mas La Plana 2002. Efter att ha provat en 70-tals Gran Coronas Black Label (nuvarande Mas La Plana) fastnade jag för vinets komplexitet och lagringspotential. Dock har inga av de nyare årgångarna gett mig någon aha-upplevelse. Tvärtom, 02:an bjöd på syrlighet som brukar vara ett säkert kort på att vinet nått sin topp och är på väg utför. Visst fanns det klassisk cab-frukt, ceder, fyllighet och kraft men när maten var uppäten kändes vinet lite för uppblåst och obalanserat.

Dela sidan