Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Mt Ch Redon C9dP

Åt en grillad flintastek. Har inte ätit en sån på många år och det kommer dröja lika länge - minst - innan jag gör det igen.

Var den färdigmarinerad också. Typ 4 veckor i vacumpack med fräscha örter och kryddor som förhöjer smaken. ;D
Du missade BiB tillbehöret dock ::)
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Jag gick till gymmet idag för första gången på ungefär 10 år så jag är fri från synd nu.

Inte helt, men ett lavemang så kanske du blir fri från flintasteken iallafall ;D
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag har tidigare hyllat tyska 07:eek:r men i fredags hittade jag en panna som inte levererade. 2007 Hochheimer Hölle Riesling Erstes Gewächs (Rheingau) Weingut Franz Künstler hade en på tok för hög syra för att frukten skulle hänga med i svängarna.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Jag har tidigare hyllat tyska 07:eek:r men i fredags hittade jag en panna som inte levererade. 2007 Hochheimer Hölle Riesling Erstes Gewächs (Rheingau) Weingut Franz Künstler hade en på tok för hög syra för att frukten skulle hänga med i svängarna.

Jag drack den fast 99an under semestern, den var helt ok tyckte jag, jag tyckte den var lite fadd på frukt så det du säger om syran kan jag nog hålla med om.

Har blivit en del viner i sommar, höjdpunkterna var Krug -88, Pichon Longueville -99, sen ett par Palmer -96 magnum (verkligen bra matvin, har blivit en favorit till smörgåstårta),Terram -05, riktigt bra Priorat som kommer att bli sjukt bra när den fått ligga lite till. Nu är man tillbaka till Spanien och dom spanska vinerna, letade något gott igår men dom flesta bra vinbutikerna är stängda en vecka till, blev det finaste dom hade på ett snabbköp i närheten, Esmeralda från Torres, den är väldigt fruktig, trevligt sommarvin, är dock lite platt och tråkig, men på balkongen i solen med en tallrik kallskuret funkade den bra.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

R.P skrev:
Jag drack den fast 99an under semestern, den var helt ok tyckte jag, jag tyckte den var lite fadd på frukt så det du säger om syran kan jag nog hålla med om.

Har blivit en del viner i sommar, höjdpunkterna var Krug -88, Pichon Longueville -99, sen ett par Palmer -96 magnum (verkligen bra matvin, har blivit en favorit till smörgåstårta),Terram -05, riktigt bra Priorat som kommer att bli sjukt bra när den fått ligga lite till. Nu är man tillbaka till Spanien och dom spanska vinerna, letade något gott igår men dom flesta bra vinbutikerna är stängda en vecka till, blev det finaste dom hade på ett snabbköp i närheten, Esmeralda från Torres, den är väldigt fruktig, trevligt sommarvin, är dock lite platt och tråkig, men på balkongen i solen med en tallrik kallskuret funkade den bra.
Kul att du gillade 88:an RP ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll bestämde sig Shorepower och jag för att mötas upp på Grappe och byta ett par flaskor med varandra.
Elvis var lite sugen på ett glas också, så vi sa att vi möts upp och tar en flaska eller så.
Sen hörde Mesnil av sig och nämnde nåt liknande, då vart vi 4 plötsligt... :D

Vi körde allt utom flaska nr 1 blint:

Pommery Louise 96
Dom Perignon 83
Lanson 69
Piper Heidseck Florence Louise 73
Deutz Cuvée William 90
Perrier Jouet Grand Siecle(95,96,97)

Vi återkommer imorgon när vi är lite piggare med synpunkter på flaskorna...
Trevligt med spontanare ;D
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Ikväll bestämde sig Shorepower och jag för att mötas upp på Grappe och byta ett par flaskor med varandra.
Elvis var lite sugen på ett glas också, så vi sa att vi möts upp och tar en flaska eller så.
Sen hörde Mesnil av sig och nämnde nåt liknande, då vart vi 4 plötsligt... :D

Vi körde allt utom flaska nr 1 blint:

Pommery Louise 96
Dom Perignon 83
Lanson 69
Piper Heidseck Florence Louise 73
Deutz Cuvée William 90
Perrier Jouet Grand Siecle(95,96,97)

Vi återkommer imorgon när vi är lite piggare med synpunkter på flaskorna...
Trevligt med spontanare ;D

Fantasiskt kul och en ordentligt resa. 1973 tog helt andan ut mig. Får återkomma med synpunkter i morgon. Stort tack till Krug88, Elvis och Mesnil för det generösa vinuttaget. Spontant är bra som man säger
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Fantasiskt kul och en ordentligt resa. 1973 tog helt andan ut mig. Får återkomma med synpunkter i morgon. Stort tack till Krug88, Elvis och Mesnil för det generösa vinuttaget. Spontant är bra som man säger
Kollade upp vårt vad och kryper till korset direkt Shorepower :-[

Du hade helt rätt i att 88 Salon släpptes före 85, fick det just bekräftat!
Jag hade fel, och du helt rätt. Bra där!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Och jag kryper direkt till korset och erkänner att jag glömde alllt.. Satt på jobbet och ... ja...
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vet inte vem av krugarna det var som kallade mig geografiskt handicappad men när man läser gång på gång om era trevliga spontanare så funderar man allvarligt på att göra något åt saken.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Du hade helt rätt i att 88 Salon släpptes före 85, fick det just bekräftat!
Jag hade fel, och du helt rätt. Bra där!

Shorepower, då får du vara tacksam att jag och Mesnil hetsade er att ingå vadet! ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Vet inte vem av krugarna det var som kallade mig geografiskt handicappad men när man läser gång på gång om era trevliga spontanare så funderar man allvarligt på att göra något åt saken.

Du är så välkommen! ;)

Krug88 skrev:
Pommery Louise 96
Dom Perignon 83
Lanson 69
Piper Heidseck Florence Louise 73
Deutz Cuvée William 90
Perrier Jouet Grand Siecle(95,96,97)

Laurent-Perrier Grand Siècle (95,96,97) heter den.

Verkligen en trevlig spontanare! Vad gäller den underbara 1973:an så hade jag gissat på 1995 om det hade varit helt blint, men Krug88 och Mesnil avslöjade med sina överraskade och lyckliga ansiktsuttryck att den var betydligt äldre än så.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Blev en liten spontanare för mig också igår. Började med kantarelltoast (grym!!) och sen lamb racks på Mäster Anders och en flaska Waterford Cab sauvignon, inget att skriva hem om men den gick ner bra till käket. Sen pep vi iväg till Esperanto för att käka ostbricka. Väl där fick vi ett glas champagne i näven, minns för mitt liv inte namnet men jag minns att det var nåt på B och att det var en extra brut. :-\ God iallafall! Till den kom den in nåt som bäst kan beskrivas som en sandstrand med lite löv nedstuckna. Häftigt och väldigt rena smaker av hav, gott. Plus en liten bit Marulkslever.

Sen blev det cheese, och till det Gruaud-Larose '99. God och väldigt elegant smak, med en fantastiskt doft. Vi fick också nåt som jag inte heller minns vad det hette. Ojäst äppelmust spetsat med calvados är nog en helt sjukt felaktig beskrivning, men nåt sånt. :D Gott var det iallafall, och jag tycker normalt inte ens om calvados. Funkade klockrent till epoisses:en och blåmöglet iallafall.
Sist blev det en dessert med lite olika former av svarta vinbär. Gott, och vinet till var helt sjukt bra. Nåt av det bättre jag druckit i dessertvin-väg, och nåt som jag inte hade hört talas om förut, Schilfwein från Österrike av Hans Tschida.

...sen hem till tvättstugan och vika tvätt, och i säng :D
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Kollade upp vårt vad och kryper till korset direkt Shorepower :-[

Du hade helt rätt i att 88 Salon släpptes före 85, fick det just bekräftat!
Jag hade fel, och du helt rätt. Bra där!

Tackar. Alltid kul att ha rätt någon gång ;D och kul med en hedersman som står för sina ord och publicerar rättelsen.

Elvis skrev:
Shorepower, då får du vara tacksam att jag och Mesnil hetsade er att ingå vadet! ;D


Absolut, jag är också glad att jag var vid mina sinnen och inte gick in i allt för vidlyftliga vad :p Kommer inte ihåg flaskstorlek men är rätt säker på att vadet gällde en magnum, eller hur ::)
 
Toppen