Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
16-årig Highland Park i medicinskt huskurssyfte. Jag inbillar mig att den gjort lite nytta.

Kan meddela att Ron Zacapa 23 Anos och Oban Destiller's Edition fungerar utmärkt att döda bakterier med!

Tyvärr tog båda min Zacapor slut nu (nej jag drack inte båda för att bli frisk...).
Jag har för mig att de nyligen släpptes på bolaget, men hittar inget när jag söker.
Var det bara tillfälligt? Någon som kommer ihåg numret?
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Tyvärr tog båda min Zacapor slut nu (nej jag drack inte båda för att bli frisk...).
Jag har för mig att de nyligen släpptes på bolaget, men hittar inget när jag söker.
Var det bara tillfälligt? Någon som kommer ihåg numret?

Nyheter den 15 juni

Listan visar nyheter som vi lanserar måndagen den 15 juni
i våra vinkällarbutiker i Göteborg, Malmö och Stockholm.

10133 Ron Zacapa 23 años Guatemala Flaska 700 ml (855.71) 599.00
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Den verkar tyvärr slutsåld, men jag gissar att de tog in några hundra...? ::)

Nåja ska till Köpenhamn snart, men den kostar väl typ 850 kr där.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vet inte om det är av intresse, då jag är kass på att beskriva vinerna, men jag var på Divine-provningen i tisdags.

Här är några av de vinerna som jag kommer att ”gå vidare” med, prova igen och köpa en del av dem.

Cristia Renaissance 2007
Christia Châteauneuf-de-Pape Vieilles Vignes 2006 – något för alkohol stinn, men kommer säkert bli bra om en 5 år.
Melville Estate Pinot Noir 2007 US (art nr 71051/354kr) – fantastisk redan nu! En favorit av allt som fanns på borden.
Beaux Frere Willamette Valley PN 2006 US (74423/599kr) – mkt pengar kanske men superb.
Copain L´Hiver Syrha 2006 US (89364/229kr) - ska testa den igen inom kort för att se om jag ska köpa på mig en låda.
Craggy Range Te Muna PN 2007 NZ (släpps i november /329kr)

Så fann det lite sött också....
Kracher - både deras Cuvée Beerenauslese 2006 (88876/209kr) och Beerenauslese Sweigelt (77114/209kr) var spännande och verkligen välsmakande.

Testade även Clos Mimi Petite Rousse 2006 (85530/229kr) som hade en märklig men ändå lite trevlig doft, men fy fanken för smaken. Experimentlustan har här gått över styr!
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var i Grythyttan på bröllop i går men åkte upp i fredags och det blev en hel del gott. Bland annat
Dompa 1983, nån 100% Pinot Blanc Bumpa (blint, jag gissade 100% Pinot Menuier)
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår Les Terrasses -06, mycket körsbär, mogna bigaråer, en grillad färsk gåslever till vinet, lyckad kombination.
 
SV: Idag dricker vi

Krisman skrev:
Var i Grythyttan på bröllop i går men åkte upp i fredags och det blev en hel del gott. Bland annat
Dompa 1983, nån 100% Pinot Blanc Bumpa (blint, jag gissade 100% Pinot Menuier)

Hur var Dompa 83? Några på forumet drack en nyligen som var lite för varmt lagrad.

Vad är en "Bumpa"?
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Hur var Dompa 83? Några på forumet drack en nyligen som var lite för varmt lagrad.

Vad är en "Bumpa"?

Den var sjukt bra, mogen fin färg, fortfarande fräsh men med sköna mognadstoner i.
Flera duktiga sommelierer gissade början av 90-tal. (de var iofs berusade men ändå).

Bumpa = Champagne
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
på 100% Pinot Blanc ::) BiB varning här ;D

Faktiskt ett jävligt coolt vin, har druckit det förut av samma producent kom jag på då han som bjöd på det nu var i champagne med han som bjöd på det senast och de köpte varsin.
Det är ju inte direkt vanligt att göra Champagne på Pinot Blanc
 
SV: Idag dricker vi

Krisman skrev:
Faktiskt ett jävligt coolt vin, har druckit det förut av samma producent kom jag på då han som bjöd på det nu var i champagne med han som bjöd på det senast och de köpte varsin.
Det är ju inte direkt vanligt att göra Champagne på Pinot Blanc

Det är inte ens tillåtet om inte det var planterat före ett visst årtal och (jag tror) den ursprungliga vindodlaren fortfarande lever. Men fransmän brukar ha sätt att komma runt regler.

Så jag tar bort BiB varningen. Kommer du ihåg producenten?
 
SV: Idag dricker vi

Några av sommarens drycker:
Femme -95 magnum (bra)
Duval-Leroy -95 magnum (pisserwasser mot Femme)
Dompa -90 (som Juhlin säger, mer som en great Chablis)
Dompa -66 (mycket äpple, en av sommarens bättre)
Henriot -90 Jerobaum (grym!!)
Krug Grand cuvee ca 20+ år (grym)
Krug Grand cuvee kvarsmagnum 20+ år (korkad, sög)
Comte Audoin de Dampierre 1998 (besvikelse)

+ lite annat som jag glömt, bl.a. mitt livs bästa Pinot Noir rötjut som jag glömt namnet på :(
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Skumpatorsk skrev:
Några av sommarens drycker:
Femme -95 magnum (bra)
Duval-Leroy -95 magnum (pisserwasser mot Femme)
Dompa -90 (som Juhlin säger, mer som en great Chablis)
Dompa -66 (mycket äpple, en av sommarens bättre)
Henriot -90 Jerobaum (grym!!)
Krug Grand cuvee ca 20+ år (grym)
Krug Grand cuvee kvarsmagnum 20+ år (korkad, sög)
Comte Audoin de Dampierre 1998 (besvikelse)

+ lite annat som jag glömt, bl.a. mitt livs bästa Pinot Noir rötjut som jag glömt namnet på :(
Dompa 66, mycket äpple???
WTF, hade jag aldrig trott...
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var hemma hos en polare som importerar vin på middag ikväll.

Först blev det en förvånansvärt bra Veuve Clicquot Reserve 91.
Hade inte världens förhoppningar om den, men den höll utmärkt och hade både frukt, fräschör och ålderstoner.
Både kul och intressant!

Sen en LP Grand Siecle NV, kanske med 6 år på flaska sådär.
Grymt besviken! Obalanserad, klen, mycket gröna päron, kladdig eftersmak.
Inget för mig alls...

Sen fick vi 2 röda han funderar på att börja sälja, serverade blint:

Le Petit Barabas Tradition 07, Cotes du Rhone Villages(65 grenache, 35 syrah)
Le Petit Barabas Selection 07, Cotes du Rhone Villages(ca 70 syrah och resten grenache från 40-50 åriga stockar)

Förvånad!...

Tradition var lite för söt för min smak, men helt ok.
Selection var bra balans, kändes som mer grenache och helt enkelt ett grymt husvin för inga pengar.
Ingen smakupplevelse någon av dem, men klockrent att ha hemma och bjuda mindre vinkunniga på. Framförallt Selection för min del.

Dyker inte upp på bolaget utan kommer att helt legalt säljas från en firma i Frankrike med transport till Stockholm nästa månad.
87 resp 110kr flaskan.
Finns det intresse kan ni skicka PM till Mesnil här på forumet.

Tror inte att moderatorn borde ha problem med inlägget då allt sker på pappret, men det märker jag väl imorgon... ;D
 
Toppen