Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Trevlig rapport, charmbertin! Antar att det snart är dags att lägga vantarna på Fleur de Passion 2004. Vet någon när de släpps i Sverige?
andra kvartalet 2010 tror jag. Håller med Chambertin, FdP 2004 är riktigt , riktigt bra.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Efter det här så var den här alltför korta men trevliga sessionen i Champagne över och vi vände av norrut igen med 250kg extra last..
250kg?! Det låter som mer än 3½ lådor Champagne... :)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det blev en liten spontanare på Grappe igår efter att Andreas och jag tog en snabb middag på Italianos nya på Riddargatan.
Kan faktiskt rekommendera stället, tror att det heter Papas eller nåt sånt...

Krug 88 och Chevalier Montrachet 04 från Domaine Leflaive fick vi i oss.
Båda var helt och hållet magiska!
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Det blev en liten spontanare på Grappe igår efter att Andreas och jag tog en snabb middag på Italianos nya på Riddargatan.
Kan faktiskt rekommendera stället, tror att det heter Papas eller nåt sånt...

Krug 88 och Chevalier Montrachet 04 från Domaine Leflaive fick vi i oss.
Båda var helt och hållet magiska!
Vad bra, vi är ett större gäng som ska dit på fredag.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Det blev en liten spontanare på Grappe igår efter att Andreas och jag tog en snabb middag på Italianos nya på Riddargatan.
Kan faktiskt rekommendera stället, tror att det heter Papas eller nåt sånt...

Krug 88 och Chevalier Montrachet 04 från Domaine Leflaive fick vi i oss.
Båda var helt och hållet magiska!


Ofta känner man att det blir en drop eller ökning i kvalitet när man dricker ett par olika flaskor men dessa två var precis lika bra och som sagt magiska. Domaine Leflaiven var mer mogen än sist. Det bästa vita stilla vin jag druckit. Krugen var precis så som den ska vara. Världens bästa 88.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Det blev en liten spontanare på Grappe igår efter att Andreas och jag tog en snabb middag på Italianos nya på Riddargatan.
Kan faktiskt rekommendera stället, tror att det heter Papas eller nåt sånt...

Krug 88 och Chevalier Montrachet 04 från Domaine Leflaive fick vi i oss.
Båda var helt och hållet magiska!

Skön spontanare med Krug -88, gottegrisar...
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hade farsan hemma på middag och det blev lite husvin som fanns hemma. Tänkte att jag skulle kolla om han fortfarande har smaklökarna kvar så jag serverade blint La Tour De By 04 och Jaffelin Mercurey 06. Efter lite muttrande sa han Bdx och "hmm.. fan det är ju Bourgogne men inte från Côte d’Or". Trodde faktiskt inte att han skulle spika så.. :)
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Ofta känner man att det blir en drop eller ökning i kvalitet när man dricker ett par olika flaskor men dessa två var precis lika bra och som sagt magiska. Domaine Leflaiven var mer mogen än sist. Det bästa vita stilla vin jag druckit. Krugen var precis så som den ska vara. Världens bästa 88.
Tack för smakprovet, Domaine Leflaiven gav mig verkligen mersmak på vita bourgogner. Kan fortfarande känna doften av den. Vilken resa den kommer få.

Krug 1988 var så mycket bättre än Krug88 men det är en annan sak. Han sabbade hela min fortsatta kväll :)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Ofta känner man att det blir en drop eller ökning i kvalitet när man dricker ett par olika flaskor men dessa två var precis lika bra och som sagt magiska. Domaine Leflaiven var mer mogen än sist. Det bästa vita stilla vin jag druckit. Krugen var precis så som den ska vara. Världens bästa 88.
Japp!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Var nere på grappe en snabbis igår och drog en flaska Autard Châteaneuf-du-Pape 2006 tillsammans med lite ost.

Gott, men personalen hade glömt att dekka den vid tresnåret som jag så vackert skrivit på lappen. Men det fick fungera i alla fall.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Krugen var precis så som den ska vara. Världens bästa 88.

Av de jag provat så kan jag bara hålla med dig men det har i källaren på västkusten dykt upp en helt annan typ av 88a som jag gissar att Krugarna skulle klassa som urpiga. Om det var trevligt att besöka källaren tidigare så är det inget mot vad det är nu
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lite provsmakning igår av:

Lancelot-Pienne Table Ronde NV (80-tal?)
Moët-Chandon NV (60-tal)
Jacquinot Brut NV (80-tal?)

Helt klart den bästa standard-Moët jag druckit. Riktigt pigg och fräsch, aning söt kanske, men trevlig.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Lite provsmakning igår av:

Lancelot-Pienne Table Ronde NV (80-tal?)
Moët-Chandon NV (60-tal)
Jacquinot Brut NV (80-tal?)

Helt klart den bästa standard-Moët jag druckit. Riktigt pigg och fräsch, aning söt kanske, men trevlig.
Lanceloten missade jag. Har en sådan i källaren men av mycket senare datum. Skulle vara kul att se hur Moët från idag står sig mot de på 60-70 talet
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det en Dom Perignon 1993. Ligger i en oöppnad originalkarton. Ska bli spännande att se om den är så tråkig som RJ skriver.
 
Toppen