Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Igår blev det l'Evangile 1983 charmig, mogen Pomerol hög tid att dricka, börjat tappa lite på frukten, men fortfarande helt OK

Pierre Peters Cuvee Speciale 2000, provad i ett nytt glas som många Champagne tillverkare använder, Darsonville! Tidigare i veckan drack vi Clouet Silver och jämförde med Riedel Sommelier, där var det svårt att välja nån vinnare! Ikväll blev det bara Darsonville och PP smakade mera kraftfullt och komplext än tidigare, kan även ha varit flaskan, skall prova och jämföra mera i helgen.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Barolo "Bussia" -01 från Aldo Conterno.
Vansinnigt trevlig doft men lite gleasare smak (framför allt längd).
Börjar mogna lite grann men 2-3 timmar i karaff verkar behövas för att det skall öppna sig ordentligt.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Veuve Clicqout -99
Henriot -96
Duval-Leroy Femme -96

Blev väldigt förvånad över hur bra Veuve var och framförallt hur mogen den kändes. Hade det varit blint hade jag aldrig gissat 99 utan varit och snurrat på betydligt äldre. Lakritsrot, blommor och fläder i början sedan mera äppelmust och smörigt med en lång eftersmak av kaffe. Henriot uppförde sig väldigt konstigt första glaset och var inte så bra som den kan vara men på andra glaset visade den sig från sin bästa sida. Fudge precis när man häller upp den men den försvinner efter 5 min och skaldjur spa tar över. Vid andra glaset kommer det fram krämiga toner och röda äpplen. Femme var det full fart på från början och jämfört med första gången jag provade den så var denna betydligt öppnare. Rostade nötter och popcorn på näsan men det följs inte riktigt upp i smaken. En ganska vass syra som lugnade ner sig efter 1,5h men tyvärr kommer aldrig smaken in närheten av lukten. Övriga får ligga ett tag till men generellt känns det som många av 96orna börja bli ganska tillgängliga redan nu.

Efter skumpan blev det lite whiskey i form av Glenlivet Nàdurra 16 Years, Bunnahabhain Darach Ùr och Port Ellen 7th release.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Igår blev det en magnum Gosset 99 och nära 100 B52:eek:r :'(

Herregud vad jag tycker synd om mig själv idag...

Ta det från en som var med (och som sympatishottade vitt vin). Det var i runda slängar 2 B52or ni fick i er var. Däremot var det en ganska stor mängd annat bös.

Är dock imponerad av att ni vågade vägra fernet. Är också lite ledsen för shoten med Jack som jag köpte till dig och N (dock var det han som envisades med att hälla i citronsaft och sockerlag i den). Dompan du köpte in var dock god. ;D

EDIT: Coolt, mitt 3000 inlägg.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

La Fleur Petrus 1989, ahh läcker, helt mogen, rund smak av röda frukter och bär. Väldigt Pomerol. Mycket bra vin, charmigt och väldigt skönt att dricka nu.

Enchanteleurs 1996, wow, helt otroligt bra, smakrik, komplex, exotisk, oändligt djup. Helt underbar. Man blir absolut sugen på nåt mera....en till? inga hemma! 1995?

..Enchanteleurs 1995, elegant, mineral, gula frukter, rostade toner. Når inte upp till 96an men fantastiskt bra

Använde mina nya Darsonville, great glasses ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lanson 1996 - fin doft men lite sluten, sedan en riktig syrabomb i munnen. Långt ifrån mogen men har en del potential.

Charles Heidsieck Rosé 1999 - inget fel på den men för mycket rödvin för min smak.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Förra torsdagen drabbades jag av ett nervöst sammanbrott kombinerat med en depression och panikångest. Bakgrunden var att tränaren på gymmet som normalt sett spelar acceptabel musik (med tyska mått mätt) fick ett frispel och spelade den värsta hemmajoxade technoskit jag har haft missnöjet att åhöra på år och dag. Efter passet gjorde jag mycket klart för honom att om han spelade denna feministdynga en gång till skulle jag fortsättningsvis inte tilltala honom med hans namn, Özgür (turk alltså) utan Öztrogen. Vi får se i morgon om det tog skruv...

Hur som helst insåg jag att det skulle krävas kraftfulla insatser för att återställa humöret. En halvtimme senare parkerade jag arslet på Tantris.

Börjar med ett glas Dompa 2000. Den här har nu gått och blivit en ruskigt trevlig historia, det måste sägas. (Är det någon som på senare tid har provat Fleur de Passion 2000 och kan meddela statusen på den pannan?)

Första stilla vinet är 2005 Latinia "Nasco Dolce" (Cantina Santadi), Sardinien. Första reaktionen är "Sardinien" ??? Andra reaktionen är WOW :eek: Enligt sommelieren har firman något vin med tre glas i Gambero Rosso men jag är inte helt säker på att hon menade just det här. Hur som helst var det bra. Första tanken från färg och näsa är att det rör sig om ett betydligt äldre vin men smaken är friskt ungdomlig. Det här vinet vågar jag påstå sätter vem som helst på pottkanten i en blindprovning. Gåslevern till satt också bra.

Hoppar snabbt över 2005 Puligny-Montrachet (Louis Carillon) och 2000 Hermitage (Chave) (vit), inte för att det på något sätt var dåliga viner utan mer för att det inte finns så mycket att tillägga, doft och smak var som förväntat.

Istället ger vi oss i kast med 2001 Ch Lafite-Rothschild. Pannan hade stått öppen över natten och det hade den uppbart mått bra av. Vinet var riktigt öppet och trevligt och det rådde inget tvivel om att det var frågan om ett vin av klass. Lammet till hamnade i baksätet. Det är verkligen trevligt att ha möjligheten att beställa ett vin av den här klassen på glas, även om det betingar sina modiga 46 euro.

Repade därefter av 1976 Heppenheimer Centgericht, Ruländer, Beerenauslese (Kloster Eberbach), Hessische Bergstrasse och 1998 Moet. Humöret var nu på topp (vilket det alltid brukar vara ända tills man får notan ;D ).

På lördag brakar det loss på Dallmayr. Fan, man är inne i ett stim just nu! :D
 
SV: Idag dricker vi

Henriot Millésimé 1996 jäst, knäck: lite crème brûlée, fortfarande ung i doften med en tydlig friskhet, gula äpplen och en hel del mineral
Smakar av citrus (grapefrukt?) jäst och mineral. Smörig och fin mousse. En riktigt bra flaska.

Edit: Har inte druckit mycket champagne i år så den här flaskan gör mig lite lycklig. kul med en så bra flaska. kan inte låta bli att bara sitta och dofta i glaset.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
anders, tränar du bara en (1) gång i veckan?? :-\

På vad...? ;)

Tilläggas kan också en liten episod. När Hermitagen skulle serveras bedömde chefssommelieren att vinet var för kallt. En (betydligt) yngre sommelier beordrades att värma flaskan med sina händer så där stod hon i ett par minuter framför mig med flaskan. Det har väl knappast någon större inverkan på temperaturen... Hur som helst så när hon kände sig klar så talade jag om för henne att det var helt uteslutet att hon skulle ge mig en massage med de händerna, det skulle vara skitkallt.
Detta var alltså mitt i middagen. Mot slutet kom tjejen tillbaka för att skänka upp Moet ur magnum. Precis när hon tagit första steget för att lämna mitt bord säger jag ursäkta, ett ögonblick. Tjejen kommer tillbaka och presenterar flaskan igen, hon tror att jag inte såg ordentligt. Nu tar jag tag i hennes hand och säger att den är fortfarande för kall och föreslår att hon ska gå ut i köket och låna en mikro för att värma till nävarna. Så går det till när anders går på finkrog. :D
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
På vad...? ;)

Tilläggas kan också en liten episod. När Hermitagen skulle serveras bedömde chefssommelieren att vinet var för kallt. En (betydligt) yngre sommelier beordrades att värma flaskan med sina händer så där stod hon i ett par minuter framför mig med flaskan. Det har väl knappast någon större inverkan på temperaturen... Hur som helst så när hon kände sig klar så talade jag om för henne att det var helt uteslutet att hon skulle ge mig en massage med de händerna, det skulle vara skitkallt.
Detta var alltså mitt i middagen. Mot slutet kom tjejen tillbaka för att skänka upp Moet ur magnum. Precis när hon tagit första steget för att lämna mitt bord säger jag ursäkta, ett ögonblick. Tjejen kommer tillbaka och presenterar flaskan igen, hon tror att jag inte såg ordentligt. Nu tar jag tag i hennes hand och säger att den är fortfarande för kall och föreslår att hon ska gå ut i köket och låna en mikro för att värma till nävarna. Så går det till när anders går på finkrog. :D

Hahaha... skönt drängig du är :D Och hoppas turken fortsätter spela skitmusik så hela gymmet använder nytt namn till slut..

46 Euro tycker jag var rätt billigt måste jag säga. Särskillt om det var ett helt glas.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Och hoppas turken fortsätter spela skitmusik så hela gymmet använder nytt namn till slut..

Jag packade gymväskan idag med min t-shirt med texten "TECHNO SUCKS" för att påvisa mitt missnöje.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Alla som inte får betalt? ;D

Ah, nu är det återigen stockholmaren som talar. Vad kan jag säga, en del har det och en del har det inte. Somliga försöker genom att kasta servettbitar på kvinnorna... ;D

På tal om dräng så kände jag att det var dags att plocka fram den här ur gömmorna.
 
Toppen