Idag dricker vi

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 21 oktober 2007.

1. anders

anders Medlem

SV: Idag dricker vi

Kan verkligen rekommendera Madeira som resmål. Eftersom jag inte är någon större fantast av att ligga och steka på en strand i en vecka så var ön verkligen en av mina höjdarsemestrar. När man dessutom kan glida in och prova viner som är drygt hundra år gamla på glas gör det inte sämre. Min erfarenhet var att jag tyckte att vinerna som hade cirkus 30 till 40 år på nacken var de som imponerade mest. Äldre än så börjar få lite väl oxidativa smaker för min gom. Kul var dessutom att man kunde komma över flaskor av numera sällsynta druvor. Köpte själv en Bastardo 1957 och en Terrantez 1961. Priserna var helt vansinnigt bra, tror de låg på en drygt 800 spänn styck (för ca tio år sedan).

2. Jos

Jos Medlem

Clouet -95, trevliga mognadstoner men ändå fräsch. Bra men inte så bra som jag minns.
    Chateau tour du moulin -85 på magnum, helt ok Bordeaux strax nedanför Margaux, stallig.
    La barroche Terroir 07, godis07a! :)

3. Mmm

Mmm Medlem

Raspail-Ay Gigondas 2007. Jäkligt bra faktiskt, lätt extraherad med en myriad av smakassociationer. Inget snack om att Santa Duc borde skickas på studiebesök. Bäst under hela helgen för 129 kr.

Annars Sociando-Mallet 2003 = rätt kass. Bitter och utspädd.
    Pojeaux 1998= fin mogen stallig. Lite svag i eftersmaken men ändå hygglig klassisk Bordeaux.

4. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Enchanteleurs 1996 ;D Stor favorit, enormt komplex, njutbar

Laville Haut Brion 1993, mellanårgång, fantastiskt vin, kommer utvecklas ytterligare...

Ikväll Ch. Palmer 2004, för mig en av årgångens skönaste viner och Diebolt Fleur de Passion 2004, 1a gången på magnum :D

Glad Påsk!

5. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Igår Clouet 98, den bästa hitills av de jag druckit.

Idag blir det ett gäng viner från Bordeaux, bl a Belgrave och en Pomerol från 2003.

[move]Glad påsk![/move]

6. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Duval-Leroy Fleur De Champagne 1996, korkad
    Henriot 1996, kanon, gyllengul, honung, nötter, torkade frukter på näsan, fin mousse, lång eftersmak. Riktigt bra flaska.

[glow=yellow,2,300]Glad Påsk till alla er vinnördar[/glow]

7. Andreas

Andreas Medlem

Comtes Des Champagne 96, magiskt bra flaska. Min sista dock. Faaan att man inte väntat ut tills nu!! :'(
    Massor av syra kvar och packad med frukt. Mogen grape. Krutig och flinta på näsan.

Krug 95, en fantastiskt bra 95:a, den klart bästa jag någonsin druckit. Inte lika god som Comtes just nu men fortfarande magisk.
    4 lådor kvar ;D ;D ;D ;D

8. R.P

R.P Medlem

Så det blev ingen Bierzo till påsk?

9. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Nope, avvek från traditionen, men erkänner jag hade Bierzo i sinnet (saknad). Återkommer med vad det blev.

10. kayaker

kayaker Cyklist

Påsken är inte slut än.

11. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Bordeauxprovning igår med efterföljande middag.

Mouton Cadet 2007 - så tråkig att klockorna stannade.

Ch la Tour de By Medoc 2004 - vag i doften intitialt, kom lite av rostade fat och gräs, var lite stramt men med 2 timmar i glaset ett riktigt harmoniskt bordsvin.

Ch Belgrave Haut-Medoc 2006 - gräs/örter, lite stall och sedemera kom något utav viol/lakrits-karamell. Är förtjust i vinet och vore skoj att se om det utvecklar sig med åren för det kändes lite ungt ännu.

Pomerol Clinet 2003 - lycka i doften! Stall och lite av svettigt, surt läder. Fantastiskt gott, efter 2-3 timmar i karaff. Alla enades om att vi måste besöka distriktet när vi är i Bordeaux. Dock så drog vännerna efter andan när jag berättade att vinet kostat 778:- men just nu 449:-, de trodde dryga 200 spänn.

Till middagens huvudrätt som var lammbog i form av en gigantisk rullad späckad med oliver, fetaost, honung och örtgremolata serverades
    Christian Moueix Saint Emilion 2006 som jag upplever lite olika flaska för flaska, känns ung, tog sig efter lite luftning, dock lite identitetslös.
    Till ostarna serverades
    Ch Coucheroy Pessac-Léognan 2007 som klarade Comté, getostar och de som hade syra bra. Till en korsikansk ost med "barr" på som låtits mögla på utsidan hade vi en Bonnet rosé vilket stämde väl tillsammans.

Desserten var en creme brulée som fick oss alla att le saligt, till den en Le Dauphin Guiraud 2002 som var full av mandelmassa!

Någon Bierzo hinns inte med, har mängder av öppnade pavor att njuta av först. Ska dessutom iväg och käka på Pelikan idag :D

12. Per Stade

Per Stade Lege artis

På långfredagskvällen äter vi färska havskräftor, som jag hämtat ur fiskebåten ett par timmar tidigare.
    Enbart lite vitlöksbröd som tillbehör.
    Till detta Femme de Champagne 1995 på magnum.
    Fantastisk mousse och en vacker gul färg, men vem bryr sig om färgen?
    Till att börja med svagt utvecklad frisk doft med lite gröna äpplen. Svag aning av bröd som snabbt
    försvann. Mycket äppelfrisk smak med en ton av citrus. Efter en stund i glaset utvecklas doften och
    smaken och blir mer komplex. Mogna äpplen, lite rostade toner och nötter. Därefter mera frukt och
    vi diskuterar om det är dadlar eller fikon men enas om att det nog är fikon. När jag dagen efter
    kollar så får tonen av sötma sin förklaring i en relativt hög dosage.
    En mycket god champagne och måltiden får i sin helhet betyget tre stjärnor enligt Guide Michelin (värt en resa).

13. JC:s Vintankar

JC:s Vintankar Bloggare

Långfredag med besök av J och C. Till lasagnen på kalkonfärs dracks 2 Pinot Noir
    1. Calera 2007. Riktigt god. Doften ung,frisk och röda bär. Smaken solmogna röda bär, len, bra balans och samtidigt fräsch. Suveränt!
    2. Sokol 2007. Lite kryddig och jordgubbar i doften. Smaken känns lite tunnare men smak av röda bär, krydda, ekfat. Sådär.

Påskafton. Brorsan har kommit på påskbesök. Påskmiddag jordärtskockssoppa med kammuslor, lammstek med rösti, samt ost.
    Till soppan drack vi en billig champ Massé. Fin doft av gröna äpplen, smaken alltför mycket grapefrukt. Nej!

Till lammet blev det
    - Bosquet des Papes Trad 2007. Doft: kryddig, röda bär,angenäm. Smak: hallon, lite kryddig, lite fat, bra balans. Gott!!!
    - Accordinis Amarone 2005. Doften obehaglig källare, korkskadad? Smaken levererade! Elegant, torkad frukt med en lång behaglig
    eftersmak.
    - Alice. Priorat. Köpt i somras på SB. Svag, behaglig doft med inslag av plommon. Smaken:lite sträv, mörka körsbär, choklad? Helt OK.

14. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Fleur de Passion 2004 magnum visade sig vara klart bättre i allt jmf med vanlig flaska (som är mkt bra) grymt bra Champagne ;D ;D

Idag, Diebolt Prestige, tillförlitlig, alltid bra, "prisvärd", "mkt vin för pengarna" ;D

Krug GC, öppnade denna i tron att den skulle vara ung, med mkt syra, i stället utvecklad, mkt mognads toner, rann ner iaf med lite löjrom ;)

Cos Estournel 1985, på topp/på väg ned, skön att dricka nu, ljuvlig, härlig söt frukt ;D

15. Per Stade

Per Stade Lege artis

Duval-Leroy Fleur de Champagne 1995 på magnum.
    Inget att skriva om. Känns som en stor besvikelse
    efter Femme de Champagne av samma årgång häromkvällen.

16. pln

pln Medlem

17. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Jo, 2003 var ruggigt varmt i Frankrike, precis som åren därpå. Har inte druckit Clinet 2004 så jag kan inte jämföra tyvärr.

18. pln

pln Medlem

jaha ok.. då är det ingen skillnad klimatmässigt så. Kollar man på systemet så är det märkliga att det är slut på alla butiker förutom en i norrland som har 782!!

19. kayaker

kayaker Cyklist

Hahaha! SS och deras lagersaldon...

20. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Bara att beställa om du inte får fatt på den som finns på Regeringsgatan

Skåne län
    Butik Lagersaldo * Hyllplats
    Östra Boulevarden 5, KRISTIANSTAD 1 st 28-01-03

Hansacompagniet, Malmborgsgatan 6, MALMÖ 9 st 88-09-00