Idag dricker vi

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 21 oktober 2007.

1. Bubblaren

Bubblaren Medlem

SV: Idag dricker vi

Min största upplevelse hos Diebolt Vallois är tveklöst 1973:an. Som en stor korg fylld med nyplockad Karl Johansvamp. Kunde förnimma smaken många dagar efteråt, en stor upplevelse.
    Att dricka 2002 är rena rama barnarovet, tveklöst. Jag spar på mina ett bra tag till.

2. Per Stade

Per Stade Lege artis

Var på en Bordeaux 2007 provning igår. Först en introduktion i ämnet av
    en försynt men kunnig och trevlig ung man. Därefter en ett sniffande och
    smakande, som jag med mina rudimentära kunskaper och erfarenheter
    hade svårt att tillgodogöra mig till fullo. Hårdträning behövs!
    Som tur är startade jag med de bästa vinerna och jobbade mig neråt.
    Min absoluta favorit var Chateau Margaux, vars doft jag skulle kunna
    sjunka ner i en hel kväll. En fantastisk eftermiddag.
    Senare på kvällen provade vi en Michel Arnould Mémoire de Vignes 2005.
    Drack 2002 för några veckor sedan men det här var ett helt annat vin. Färgen
    ljus med kraftig mousse. Smaken mycket frisk, fin syra och så mycket äpplen
    att det nästan var löjligt. Om jag inte visste bättre skulle jag ha trott att det
    var en BdB. Kan nog ligga till sig rätt många år.

3. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

Tack!

1973 har knappast varit ungt på några år. Men visst, såpass gammal champagne kan mer än väl vara grym (så länge den inte dött, givetvis). Får efter din kommentar anta att DVs champagner, liksom många andra bra märken, är bäst bland de som överlevt bortom 20-årsstrecket.
    Ja, visserligen gav Cristal av samma årgång mig mer än FdP 2002, men båda lär väl vara barnarov av ganska stora mått. Ändå svårt att hålla sig ibland, när man vill skaffa sig lite koll över hur en viss skumpa är. Tur att jag har några stycken Cristal 2002 kvar.

4. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Cheval Blanc 1985 mogen, yppig, full av mogen frukt, helt underbar!

Latour 1970 blyerts, tryffel, fyllig, ett stort vin håller i många år till

Billecart Salmon Grande Cuvee 1996, WOW vilket underbart vin, elegant, komplex. 100% njutning

5. Jos

Jos Medlem

Gött....

6. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

Måste prova Billecart Salmons främsta viner någon gång. Har bara provat standardskumpan, men hört mycket gott om firman.

7. SUPRA

SUPRA Bäst

Träffade på en gammal kund, och av en slump började vi prata vin.

Han sa att jag "absolut måste testa Selvarossa, fantastisk druva och underbart vin. Endast 69 kr."

Så här sitter jag och dricker sylt. Har iofs druckit betydligt sämre viner för de pengarna.

8. Elvis

Elvis Medlem

17 gram socker/liter...

9. Frankofilen

Frankofilen Medlem

Åh fy fan... underbart. Måste ju vara väldigt prisvärt, svårt att hitta mer socker för pengarna i ett rött vin ens om man går upp väldigt mycket i pris ;-)

10. SUPRA

SUPRA Bäst

Haha ja det förklarar ju en del. Flaskan borde ju ha en varningsflagga för diabtes och inte alkohol!

11. baum

baum Medlem

2001 Falesco Montiano Lazio IGT
    Hyfsad men inte mer, kändes lite trött.

12. ae

ae Medlem

Leclapart L'Artiste 04. Gröna äpplen, citrus och lite ek. Mkt hög syra. Inte jättekomplex i dagsläget men ändå väldigt bra.

13. SV: Idag dricker vi

Dricker en sunkig Mulderbosch i detta nu.

För några dagar sen blev det Dompa 98, som var riktigt fin med massvis med gröna äpplen, sen tog den en U-sväng och dök upp i en helt ny skepnad. Smakade jäst och helt utan syra. Helt stendöd.

Fyndade 2 Bollinger Rose för en röding styck som jag också druckit, riktigt pissdåligt vin kan jag säga så här på efterhand.

Härnäst väntar Riojaviner från 80-talet. Sticker in en rapport på dem.

Må väl Winelovers. ;D

14. chambertin

chambertin Medlem

Vet inte om det här är rätt tråd att skriva i men i förrgår så gick min farbror bort och hans favoritviner var Armand Rousseaus viner så ikväll så skänkte vi en tanke till hans minne och öppnade en Ruchottes-Chambertin "Clos des Ruchottes" -89. Jag tror att min farbror, som ganska sent i livet fick upp ögonen för goda viner, skulle njutit lika mycket som jag av det här. Jag har t.o.m för mig att det var han som hämtade upp den här flaskan på en av sina vinresor till Bourgogne i början av 90-talet

15. bmf

bmf Medlem

Beklagar sorgen. Din farbror hade väldigt bra smak måste jag säga.

16. bmf

bmf Medlem

Provade Macon-Village Blason de Bourgogne mot Jobard Mersault 1er Cru Les Genevriers till middagen idag och tyvärr var det som att kasta pårlor till svin att bjuda på Jobarden. Det var bara jag och min fru som tyckte Jobarden var bäst. MV är ett hyggligt vardagsvin men Jobarden hade fantastiskt ren frukt, fina syror och väldigt lång eftersmak. Kan dock bli mkt bättre med ett par års lagring. Avslutade kvällen med Pol Roger Brut -99 som var riktigt trevlig. Den uppskattade i varje fall alla gäster.

17. bmf

bmf Medlem

Glömde bort att ta med den största skillnaden mellan vinerna; Jobarden var ruskigt god i alla temperasturer men MV blev bara sämre med ju varmare den blev.

18. SV: Idag dricker vi

Beklagar sorgen, men all respekt till din farbror. Snacka om god smak. Bästa sättet att hedra honom är ju precis det som du gör.
    Hoppas det smakade!

19. JC:s Vintankar

JC:s Vintankar Bloggare

Lite fredagsmys blev det igår.
    Hustrun hade hittat en kvarglömd hummer från i höstas i frysen. Vi drack en halvflaska Billecart-Salmon Brut 1998 till den.
    Underbart gott. Billecarten var luftad och då kom en behaglig doft av gröna äpplen, svag citrus fram. Klockren till hummern.
    Jag köpte några halvflaskor i höstas då flera på forummet var positiva.

Vi hade sedan en ost och spenatpaj. Vi drack resterna av en amarone(Valentina Cubis 2003). Underbar frukt, en liten sötma med en behaglig bitterton. Mycket välbalanserad. Vinet var gott i torsdags men minst lika gott igår.

20. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

Liksom andra här beklagar jag sorgen (har själv varit med om både far och farbrors bortgång så jag vet hur det känns). Kul i.o.f.s. att han fått en smak för bra vin och lämnat sådant efter sig, men hade förstås varit roligare om han själv fick avnjuta sina flaskor, som den ni öppnade.

Dela sidan