Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Besökte restaurang Djuret igår och drack:

Comtes 1999
Tardieu-Laurent Hermitage 2006

Comtes 1999 är trevlig men väldigt ung fortfarande och öppnade sig inte riktigt.

Hermitagen var ett riktigt bra vin och dessutom till rena fyndpriset (800-900 kr!).
 

Yngve

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag korkade upp en Vampire Cabernet Sauvignon 2005 för en liten stund sen. Den var inte dum i sommarvärmen.... 8)
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bolly RD 96. Deg feb 07.
Ung och underbart kartig. Massor av kraft men "målbrottig".
Otroligt kul att dricka nu, alldeles för ung. Så jävla bra!!!
Vänta till mognad och få en käftsmäll eller drick nu. Som att skjuta raketer på midsommar.

Andreas
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Dom Perignon 2000, 1996, 1995, 1990, 1988, 1985, 1982, 1976, 1966, 1964

1985 vann klart då alla utom en hade den som kvällens bästa. 1966 och 1964 kom strax efter. 1966 var bäst i början och är nog den piggaste 60-talare jag provat. Grym mousse och en förvånansvärt bra syra. 1964 saknade tyvärr sin mousse men blev helt överjävlig bra efter en timme när den luftats. 1976 var grym hela kvällen men höjdes sig aldrig som de tre övriga och fick därför konstigt nog inte en ända röst när vi skulle plocka ur våra 3 favoriter. 1995 och 1982 däremot fick några. 1995 stabil hela kvällen men försvann lite i mängden eftersom den inte kunde visa samma styrka som de äldre gjorde. Grymt bra i alla fall och den i gänget som jag rekommenderar för inköp. Har man tålamodet att låta den ligga i 15 år till så kommer den bli ett monster men det kan bli svårt att hålla fingrarna bort med tanke på hur fantastiskt bra den är redan nu. 1982 var grymt bra i början och många hade den som favorit strax efter 1966 i början men den tappade tyvärr ganska mycket mot slutet så har man några liggande är det nog dags att öppna en och kolla hur den känns. 1996 var trevlig men inte klar på långa vägar. Finns en enorm potential i den men eftersom flertalet av de övriga var mer tillgängliga nu så fick inte denna så mycket fokus på sig. 1990 och 1988 var tyvärr ganska svaga flaskor som inte levererade i närheten av vad de kan göra. 1988 var sluten hela kvällen och trots att den fick några timmars luft så hände ingenting. 1990 var lite aktiv i början men dog ganska snabbt när den blivit lite varm. Försökte med konstgjorda andning genom att isa den men utan resultat. 2000 togs tillsammans med Fiskekrogen skaldjursbuffé och där gjorde den sig prefekt för i sällskap med övriga hade den inte en chans.
 

Dexter

Medlem
SV: Idag dricker vi

Louise 1998
Georg Breuer Berg Schlossberg 2000
Chivite Coleccion 125 Blanco 2003
La Pèira 2007
Stag`s Leap Artemis 2002
Jekel Vineyard Cabernet Sauvignon 1985
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tack för en bra beskrivning, CH, och tack för en väldigt trevlig vertikal. 1985:an var som sagt magisk, och 60-talarna var riktigt spänstiga och härliga. Min topp-tre vad 1985-1982-1966 efter första vändan men med luft och påfyllning seglade 1985:an upp som klar vinnare medan 1982:an dog. Min topp-tre till slut blev 1985-1966-1964. En härlig provning fullt i klass med tidigare vertikaler (Krug och Comtes).

Guayabera skrev:
Låter härligt!
Var det oenothèque eller standard flaskor?

Det var standardflaskor.

Vi hade eftersläckning med Femme -96 i en lägenhet nära Ullevi och lyssnade på Green Day. ;D Femme ligger faktiskt riktigt nära Dompa i stilen.
 
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Dom Perignon 2000, 1996, 1995, 1990, 1988, 1985, 1982, 1976, 1966, 1964

1985 vann klart då alla utom en hade den som kvällens bästa. 1966 och 1964 kom strax efter. 1966 var bäst i början och är nog den piggaste 60-talare jag provat. Grym mousse och en förvånansvärt bra syra. 1964 saknade tyvärr sin mousse men blev helt överjävlig bra efter en timme när den luftats. 1976 var grym hela kvällen men höjdes sig aldrig som de tre övriga och fick därför konstigt nog inte en ända röst när vi skulle plocka ur våra 3 favoriter. 1995 och 1982 däremot fick några. 1995 stabil hela kvällen men försvann lite i mängden eftersom den inte kunde visa samma styrka som de äldre gjorde. Grymt bra i alla fall och den i gänget som jag rekommenderar för inköp. Har man tålamodet att låta den ligga i 15 år till så kommer den bli ett monster men det kan bli svårt att hålla fingrarna bort med tanke på hur fantastiskt bra den är redan nu. 1982 var grymt bra i början och många hade den som favorit strax efter 1966 i början men den tappade tyvärr ganska mycket mot slutet så har man några liggande är det nog dags att öppna en och kolla hur den känns. 1996 var trevlig men inte klar på långa vägar. Finns en enorm potential i den men eftersom flertalet av de övriga var mer tillgängliga nu så fick inte denna så mycket fokus på sig. 1990 och 1988 var tyvärr ganska svaga flaskor som inte levererade i närheten av vad de kan göra. 1988 var sluten hela kvällen och trots att den fick några timmars luft så hände ingenting. 1990 var lite aktiv i början men dog ganska snabbt när den blivit lite varm. Försökte med konstgjorda andning genom att isa den men utan resultat. 2000 togs tillsammans med Fiskekrogen skaldjursbuffé och där gjorde den sig prefekt för i sällskap med övriga hade den inte en chans.
Låter inte alls illa. Önskar att jag varit med.

Man kan nog våga konstatera att 1985 är en riktigt grym champagneårgång, och väldigt bra att dricka nu (av rätt mognadsgrad), även om de bästa tveklöst kunna leva länge än.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Ett tag sen jag skrev, minns inte allt men jag minns en helt vanligt Moet & Chandon som bjöds i helgen.

Den hade enligt uppgift lagrats (eller snarare glömts bort) i en rum med 20-25C i några år.

Mogen, härlig smak. Hade aldrig gissat rätt utan på något betydligt exklusivare för det var så det smakade!
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Deutz Rosé 2000. Redan när jag korkade upp den kom det en pust med angenäm frukt så den kändes väldigt somrig. Jag är inte bra på att beskriva färger men den här var svagt orange. Som sagt, massor av frukt både på näsan och i munnen. Jordgubbar, hallon, citrus, grapefrukt, balanserad och bra. En väldigt trevlig rosé, perfekt som aperitif på sommaren. "Lättdrucken" som en tjej uttryckte det och hon menade i 100 % positiv bemärkelse.

(CH, min fru hälsar och tackar än en gång för den här presenten!)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Härligt att ni gillade den. Själv sitter jag med en Camille Savès Cuvée Prestige.
 
SV: Idag dricker vi

Av olika skäl skulle familjen igår ha en lite bättre mitt i veckan middag.
Vi började med Camille Savès Cuvée Prestige (köpt genom SARL). Frisk doft med citrusinslag, mjuk härlig smak med inslag av äpple. Funkade även bra till kammuslorna.
Till tjälknölen drack vi en Las Flors 2006 från La Péira. Vilket vin!!! En underbar doft av plommon, koncentrerad frukt, lite nougat.
Smaken det häftigaste jag kännt på länge. Vilken frukt- och bärsmak. Björnbär fanns där defenitivt, med nyanser av kaffe, vanilj, lakrits. Oerhört balanserad. Superlativen kan staplas på varandra. Mkt glad att jag lockades av Bristly Wines förföriska toner i höstas. Och att det finns ytterligare ett par flaskor i källaren. Slängde mig på telefonen imorse och la en beställning på 2007:an
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Korkade precis upp en Terroir 07 från Barroche, inte bara jag som tycker den är skööön
 
SV: Idag dricker vi

Roederer Estate Brut. Faktiskt bra, Citrus och gröna äpplen på näsan, Nötter, päron , citrusfrukter i smaken, kanske något för söt och lite för låg syra. Saknar mineralerna och eftersmaken är något kort. En av de bättre icke-champagner jag druckit.

Fick den till reducerat pris efter en lång diskussion med den amerikanska kyparen kring det faktum att Louis Roederer Prermier Brut (vilket var angivet på vinlistan) och Roederer Estate Brut INTE är samma vin samt att champagne bara görs i Frankrike.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Fick den till reducerat pris efter en lång diskussion med den amerikanska kyparen kring det faktum att Louis Roederer Prermier Brut (vilket var angivet på vinlistan) och Roederer Estate Brut INTE är samma vin samt att champagne bara görs i Frankrike.

Stod det verkligen så i vinlistan?
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Long time no seeing.

Sitter med ett glas Tollot-Beau Aloxe corton 2007 som fått bra med luft. Riktigt trevlig.
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Öppnade en flaska JL Chave Hermitage 1998 på Doktorns bemärkelsedag. Av någon anledning har just det vinet undgått honom genom alla år som finewine-entusiast. Relativt lätt, väldigt rökigt, en del charkuterier. Vi störde oss lite på att rökigheten var lite av "sur brasa", nästan åt sydafrikahållet. För hårt brända fat?Känns som vinet har tagit fel väg i mognaden, jag blev verkligen inte övertygad. 2002:an på SB är bättre, och steget till 2001:an är gigantiskt. Cellartrackernoteringarna är nog tyvärr korrekta i detta fallet.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Chateau de Beaucastel Chateauneuf-du-Pape 2000
Chateau La Mission Haut-Brion 2003

Jag är ingen stor vän av Chateauneuf-du-Pape och den här var inget undantag. La Mission Haut-Brion, däremot, var helt underbar.
 
Toppen