Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Lite blandade anteckningar från drucket hemma och på Eriks vinbar

1998 Winston Churchill
Verkligen bra, ungt men med alla Winston-kvalitéer. Maffigt vin som har mycket frukt, laktrits och ganska bra eftersmak. Med lite tid kommer chokladen, kaffet och allt det andra goda komma fram. På halvmagnum 5-6 år, på magnum många många år.

2002 Andre Jacquart BdB
Fantastiskt vin, (299 kronor på beställningssortimentet när det fanns tillgängligt) Blommor, mineraler , komplex smak som innehåller många lager av frukt. Ungt nu och kommer nog växa framåt. Kul med en så bra odlare och 2002 levererar mer och mer bra viner. Hur kommer Krug , Salon mm att bli?

1999 Comtes
Intressant att se hur det här vinet växer, visar alla tecken till en bra Comtes, inte lite förföriskt som 98an utan lite mer reserverad. Jag tror fortsatt på 98an i en direkt jämförelse om ett antal år men med det sagt, det här vinet måste finnas i en välsorterad källare.

2007 Artevino Malpuesto
Ingen fantast av Rioja men det här vinet var väldigt trevligt, ganska stramt, struktur, mer år det franska hållet. Ingen tanninbomb men bra strävhet. Absolut en bra bekantskap.

1996 Duval Leroy
Bra men har nog tröttnat lite på det här. Lite för grovt, saknar lite finess men ett vin som nog går hem hos de flesta. Ganska brödigt. Bättre flaska än sist dock.

1996 Palmer (Magnum)
Pang på, inga krusiduller. Håller ett par år till men jag väntar mig ingen fantastisk utveckling. Perfekt som pratbubbel. Behöver inte analyseras så mycket.

1996 Legras Cuveé St Vincent
En bra BdB men för priset så finns det mycket annat att köpa. Ganska mycket fruktt för en 96a och med bibeållen syra så får de flaskor jag har kvar nog ligga ett tag för att se om något bättre kommer fram

2002 Deutz BdB
Väldigt kluven till det här. Drack det sist för ca 1.5 år sedan. Då trodde jag att vinet skulle växa då alla kvalitér fanns på plats. Väldigt bra (bättre bygge än Legras) men inte i samma upplevelse som Andre Jaquart. Vi får se om det är en svan, brukar gilla lite äldre Deutz så kanske inne i någon fas just nu.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Shorepower; Måste bara lyfta på hatten.., skönt att någon håller ställningarna! 8)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Dom Perignon 1999, en riktigt bra flaska lite som vanligt charmig och lättdrucken, men inget stort år för DP

Selosse Rose deg Mars 2007, detta är en riktig knock out Rose har en helt makalös doft, och nästan lika bra smak!


(Selosse har 6 nya champagner "Nos lieux dits", Le Cote Farron/AY, Les Carelles/Mesnil, Cramant, AVIZE, Ambonnay, Mareuil-AY, ett fåtal flaskor av varje ;D)
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

2005 Ridge Santa Cruz Mts, Ridge Vineyards

Köpt i Dec 2008.

Frukt, bär, lång ochhärlig eftersmak.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ett urval från senaste veckan:

Pierre Peters Cuvée Speciale 1999: lika bra som vanligt, en härlig champagne som jag är glad att jag, tack vare det här forumet, köpte så många av

Palmer 2002: svärfar bjöd på denna så jag borde kanske vara diplomatisk men... usch... en störande hög dosage och en eftersmak som klistrar sig fast i kinder på ett otrevligt sätt... nej tack... jag tror att jag har en eller två i källaren själv - undrar vad jag ska göra med dem - jag gillar inte att ge bort viner jag själv inte tycker om
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Palmer 2002: svärfar bjöd på denna så jag borde kanske vara diplomatisk men... usch... en störande hög dosage och en eftersmak som klistrar sig fast i kinder på ett otrevligt sätt... nej tack... jag tror att jag har en eller två i källaren själv - undrar vad jag ska göra med dem - jag gillar inte att ge bort viner jag själv inte tycker om
Buck's fizz kanske eller risotto
 
SV: Idag dricker vi

Dricker en brittisk Muller Thurgau från 86 som jag hittade i källaren på jobbet. Det gör garanterat ingen av er ;D
Den är förövrigt inte god, frukten har närmast försvunnit och petroliumtonerna dominerar.
 
SV: Idag dricker vi

MiguelLive skrev:
Dricker en brittisk Muller Thurgau från 86 som jag hittade i källaren på jobbet. Det gör garanterat ingen av er ;D
Den är förövrigt inte god, frukten har närmast försvunnit och petroliumtonerna dominerar.
Påminner mig om någon Beck-film (vem kan hålla isär alla ;D) där det fanns fanatiker av döda viner, hade varit något för dem :) England ska ju komma stort som vinland pga den globala uppvärmningen, har tyvärr inte fått prova men kanske inte skulle börja med denna.

För övrigt, välkommen till forumet Miguel, får känslan att du kommer trivas här efter att ha läst din blogg. Trevliga viner som gav mig ett tips om att prova en champagne jag inte fått tillfälle att prova ännu.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår kväll blev det en flaska Winston 98 på Steel Bar & Grill i Sydney.
Fortfarande lite ung, men efter en timme helt magisk med den torra kraftfulla pinoten till en grym biff!
Sedan följde naturligtvis några bärs, rom och red bull, gin tonic, whiskyshots och lite sauvignon blanc..

Satan vad sliten jag är idag, se till att ni inte kör dagen efter ni korkar upp en Winston 98... :p
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Igår kväll blev det en flaska Winston 98 på Steel Bar & Grill i Sydney.
Fortfarande lite ung, men efter en timme helt magisk med den torra kraftfulla pinoten till en grym biff!
Sedan följde naturligtvis några bärs, rom och red bull, gin tonic, whiskyshots och lite sauvignon blanc..

Satan vad sliten jag är idag, se till att ni inte kör dagen efter ni korkar upp en Winston 98... :p
Bra skumpa eller hur. Mina magnum är väl lagom mogna när du så småningom kommer hem till din 60-års fest eller så :).

Hur var priserna där nere. Har för mig att allt som kommer från europa i form av vin brukar ha rätt häftiga prislappar.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

MiguelLive skrev:
Dricker en brittisk Muller Thurgau från 86 som jag hittade i källaren på jobbet. Det gör garanterat ingen av er ;D
Den är förövrigt inte god, frukten har närmast försvunnit och petroliumtonerna dominerar.

Om det var på gästis så hade jag en systerflaska på en vinprovning som jag höll där 1999. Då var den förvånansvärt bra! Men det är ju ett tag sen. ;D
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bruno Paillard 1996
Bruno Paillard Le Mesnil 1995 magnum
Domaine Laroche Chablis Grand Cru Les Blanchots 2002
Alain Graillot Crozes Hermitage 1996
Foradori Granato 2002
Don Melchor Cabernet Sauvignon 2005
Curlewis Pinot Noir 2004
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Bra skumpa eller hur. Mina magnum är väl lagom mogna när du så småningom kommer hem till din 60-års fest eller så :).

Hur var priserna där nere. Har för mig att allt som kommer från europa i form av vin brukar ha rätt häftiga prislappar.
Tror att den gick på runt $340, 2200kr eller så.
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Tror att den gick på runt $340, 2200kr eller så.
Var inte allt för blodigt, billigare än resten av fyllan låter det som. Kul att du uppgraderat från gula änkan,hoppas du får lite kvinnlig fägring i Sydney också :)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
CH skrev:
Bruno Paillard 1996
Bruno Paillard Le Mesnil 1995 magnum
Hur var dessa?

Jag förde inga anteckningar och med tanke på att vi bara var 3 pers som satte i oss det så är mina mentala något bristfälliga men av det jag minns så var 96an ganska bra direkt. Fortfarande en hög syra men jämfört med de gånger man öppnat den tidigare så har denna lugnat ner sig och det har kommit fram mera frukter än tidigare. Kan nog ligga ett tag till men går utmärkt att öppna utan att man begår ett barnarov. 95an däremot var lite trögare i början. Mycket syra och inte lika mycket frukt som 96an. Stog i ishinken ett bra tag och senare på kvällen hade det hänt grejer. Härligt kryddig med en hel del kola på näsan och en lång eftersmak med lite kaffe på slutet. Båda 2 var bra men inget man blir lyrisk av direkt.
 
Toppen