Idag dricker vi

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 21 oktober 2007.

1. Krasnojarsk

Krasnojarsk Medlem

SV: Idag dricker vi

Tack så mycket, låter trevligt! Vertusen börjar öppna upp sig nu, mer mineraldrivet och eftersmak än i början, men har nog snarare med luften än uppvärmningen att göra, den var inte så värst kall till att börja med. Ser fram emot att prova 2004:an så småningom!

2. Bubblaren

Bubblaren Medlem

[/url]
    Eriks räknar jag med. FP som AW är inte helt fel, sätter en i rätt stämmning för helgen
    [/quote]

Visst blev det Erik idag - inte varit där på 2 år, men blev glatt igenkänd ändå (hmmm.... vill inte spekulera vad det beror på)

Fick även möjlighet att rekommendera champagne till soffgrannen :)

3. CH

CH Medlem

Blev hembjuden till några vänner ikväll och blev bjuden på Alfred Gratien bdb. Lite trist i början men blev väldigt trevlig när den fått lite luft och värme. Inget man slår frivolter för men en väldigt bra aperitif. Testade sedan Petit-Barbaras Selectio -08 och den var inte i närheten av -07an. Precis när jag öppnade den undrade jag vad det var för något och först med 3h luft började den bli någorlunda tillgänglig. Tips till er som köpt är att lufta den ordentlig eller låta den vara ett tag för just nu är den inte i topform.

4. Guayabera

Guayabera Medlem

Är det inte 2006 som gäller från senaste batchen?

5. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Precis min erfarenhet. T o m så att den är bäst dagen efter.

6. NonPlusUltra

NonPlusUltra Medlem

Inte omöjligt (den är ju släppt) - men jag har dock köpt 2005:eek:r så sent som för några veckor sedan.

7. Krasnojarsk

Krasnojarsk Medlem

Får en Grand Puy Lacoste 1985 med kantarellpaj ikväll! :) Men först luftning, avsmakning och tipslördag!

8. NonPlusUltra

NonPlusUltra Medlem

Låter mycket angenämt - du får berätta hur kvällen förlöpte!

Själv så korkar jag snart upp en DP 2002 - efter allt fuss här på forumet så tänkte jag ge den en chans till innan dom förkunnas... :)

9. Krasnojarsk

Krasnojarsk Medlem

Angenämt är det så det förslår. Jag tror jag lätt skulle kunna fastna i träsket med gammal Bordeaux... :) Alla stereotypa Pauillacgrejer finns med, med cigarrer och läder och lite stall, ihop med en riktigt fin syra och lagom återhållna tanniner, samt med en skön mineralitet som exploderar i smaker och dofter av grus, jord, mineral och bark. Minns att jag provade att äta bark som liten, och detta påminner lite lätt om det. ;D Annars hittar jag en massa umamiliknande smaker, känns lite som köttsaft och spenat. Även en lätt doft av garrigue, även om det är lite fel del av Frankrike...

Provade både i Riedels Cabernet/Merlot och Pinot/Nebbiolo (båda från Grapekollektionen), men C/M tog priset, i Pinotglasen var doften inte lika mångfacetterad utan framhävde mest stall och andra liknande dofter i början. Börjar lugna ner sig nu efter 2½ timme, men C/M-glaset verkar ändå mest "rättvist".

Passade utmärkt till kantarellpajen förresten, som fylldes ut med broccoli och färsk timjan...klockrent!

Berätta gärna hur DP:s 2002'a var! Jag ser fram emot att prova den senare i höst!

10. CH

CH Medlem

Var nere i Göteborgs Vinkällare igår och det blev några flaskor.

Blev först bjuden på Masi Amarone -90 av en medlem

Sedankorkade vi upp:
    Andre Clouet 1911 (deg feb 2006)
    Belle Epoque -90
    Bollinger RD -82
    Villa Bucci Riserva di Verdicchio Classico -04
    Movia Veliko Rdece -01
    Elio Altare Langhe rosso doc La Villa -04
    Ch. Malartic Lagravier -75
    Domaine Jamet Cote Rotie -05
    Henriot Cuvee des Echanteleurs -88
    Forman Napa Cabernet Sauvignon -07
    Walter Hansel Chardonnay -06
    Cristal -00

Där efter gick vi iväg till Björns Bar där det blev 2 flaskor Diebolt Tradion och 1 flaska Castagna Genesis Syrah -01

Lämnade anteckningarna i källaren så jag får återkomma med dem senare.

11. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Verkar ju inte vara en helt dåligt kväll. Bollinger RD 82 är en av de bättre viner jag druckit. Hoppas den var pigg.

12. CH

CH Medlem

Det var en väldigt trevlig kväll. Bollingern var väldigt pigg en en förvånadsvärt bra syra. Fanns inga tendenser av det som riskokaren ogillar med RD. Vi röstade aldrig om kvällens vin men många tyckte att den var bland de bästa.

13. Anders Landström

Riskokaren kan man inte lyssna på. Fantastiskt kul att den var så bra.

14. Anders Landström

2005 La Spinetta Langhe Nebbiolo Starderi Har mognat väldigt snabbt. Mycket röda bär (körsbär, svarta vinbär), lite örter och nån ton av vanilj. Fina tanniner med hyfsad syra. Mint, larkrits och lite ektoner i smaken. Ganska bra inensitet och eftersmak. Kanske ingen stor framtid men ett bra vin nu

15. Krug88

Krug88 Medlem

Det är väl härligt att det finns folk som gillar RD!
    Då finns det mer kvar av det som är gott på riktigt...

16. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Personligen tycker jag att vi i framtiden tar alla diskussioner om Bolly RD, oavsett årgång, i denna tråden.

17. Anders Landström

Din smak har blivit fördärvad av alla viner från Malta du provar nuförtiden

18. Krug88

Krug88 Medlem

Svamp - burkchampinjoner
    Så fyndigt av dig...

19. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Så skönt att din semester har gjort att du fått tillbaka dina rappa kommentarer och syrliga bitskhet.

20. matage

matage The drinker formerly known as Padawan

Helgen bjöd på några olika viner

R de Ruinart 1996
    Kändes fortfarande ung och lite stängd men började så smått öppna upp efter runt 45 min i glaset. Tyvärr blev det bara ett glas så bedömningsunderlaget är inte det största. Jag ska nog hålla på mina kvarvarande flaskor nåt år dock.

Masi Serego Alighieri Vaio Amarone 2004
    Ett riktigt barnarov men det var nästan förväntat. Slutet med mycket körsbär och ett stänk peppar.

Quinta do Casal da Coelheira Mythos 2005
    Moget kryddigt med mjuka tanniner och massvis med smak. Kvällens vinnare i min bok.

Rödvinerna fick sätta livet till som tillbehör till en lätt modifierad Alighieris osttårta
    Om någon får för sig att testa receptet så funkar det riktigt bra att byta ut Percorinon mot lika delar Provolone och Appenzeller. Alka-Selzer on standby!!

Dela sidan