Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

bmf skrev:
Kan bara hålla med om Avize 2000. Är den bästa -00 jag provat och är väldigt glad att jag köpte på mig ett gäng när dom var på rea förra hösten. Vad tror du om lagringsduglighet?

Ja, visst var det roligt att få köpa just detta vin på rea! :)

Jag tror definitivt de kommer att dricka bra under de närmaste 5-10 åren - även om jag personligen kommer att dricka flertalet under nästkommande 2-3 år... Sedan blir det en flaska per år i ytterligare några år, om inget anmärkningsvärt händer.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Glömde följa upp lördagens Cristal 2004. Ren och stilfull smak, inget WOW men helt klart en behaglig skumpa. Cristal är alltid kul att dricka men man kan ifrågasätta prisvärdheten i vinet. Tyckte dock att 2004 var en aning lite lite sötare än 2002 som jag drack i somras, kanske inbillning eller har dom ändrat sitt dosage? Nån som vet?
Tror 2004 kan bli mkt trevlig med 10 år i källaren, dock nöjd med att bara ha en flaska kvar, det får räcka.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

bmf skrev:
Kan bara hålla med om Avize 2000. Är den bästa -00 jag provat och är väldigt glad att jag köpte på mig ett gäng när dom var på rea förra hösten. Vad tror du om lagringsduglighet?

Köpte också en låda på rean. Och som vanligt ångrar jag att jag inte köpte fler.
 
SV: Idag dricker vi

Selosse Initiale, Deg 2010,korkad. Börjar bli mer regel än undantag att jag vinerna som jag öppnar är korkade.
2007 La Closerie Extra Brut, riktigt bra, brödig, röda bär, lite saffranstoner. Som alltid viniös i stilen och lite oxidativ, torr med lång eftersmak, fattoner.
1996 Château Branaire Tobak, lite läder, svarta vinbär, ganska komplex smak med bra eftersmak. Trevlig bordeaux som jag kan bedömma det.
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Selosse Initiale, Deg 2010,korkad. Börjar bli mer regel än undantag att jag vinerna som jag öppnar är korkade.
2007 La Closerie Extra Brut, riktigt bra, brödig, röda bär, lite saffranstoner. Som alltid viniös i stilen och lite oxidativ, torr med lång eftersmak, fattoner.
1996 Château Branaire Tobak, lite läder, svarta vinbär, ganska komplex smak med bra eftersmak. Trevlig bordeaux som jag kan bedömma det.

Aj då, flaskvariationen är onekligen hög för Initiale, men korkad nydegad känns alltid extra trist... Fast just nu är det ju inget problem - bara att ta med "tillbaka" till SB... ;)

Jo, La Closerie är riktigt bra - ser fram emot ett besök hos Jerome nästa gång!
 
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Aj då, flaskvariationen är onekligen hög för Initiale, men korkad nydegad känns alltid extra trist... Fast just nu är det ju inget problem - bara att ta med "tillbaka" till SB... ;)

Jo, La Closerie är riktigt bra - ser fram emot ett besök hos Jerome nästa gång!
Håller helt med, det är trist. Man väntar sig att mötas av ett blomsterfyrverkeri, mineraler och lite Selossekänsla och istället så öppnar sig en unken källare och klorbassäng. Även om flaskorna alltid går att lämna tillbaka / byta så är det tråkigt när bra vin förstörs.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Är det inte någon som sitter på vinbaren nu och försöker välja mellan La Tache -89, Krug -90, DRC Echezeaux -04, Haut Brion -88, Pokerface mfl...? Kul att behöva jobba istället....
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Är det inte någon som sitter på vinbaren nu och försöker välja mellan La Tache -89, Krug -90, DRC Echezeaux -04, Haut Brion -88, Pokerface mfl...? Kul att behöva jobba istället....


Det var inga dåliga viner de hade på glas...undrar vad slutbuden på La Tache-glasen hamnade...


Fyfan för att vara student! Får hoppas det är värt det i slutändan! :mad:
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Diebolt-Vallois BdB -04
Skön liten mognad på det här vinet nu. Valnötterna formligen poppade ur glaset efter en stund. Riktigt gôtt !

Dom. Chante Cigale Châteaneuf-du-Pape -03
Öppnade den här på fredagen och testade ett glas men den var inte på humör som pop n' pour. På lördagskvällen hade den fått lagom med luft och kändes ganska harmonisk om än lite enkelspråkig i karaktären (lakrits, lite fat, russin och garrigue). Fortfarande lite markerade och gröna tanniner som var hel ok till utegrillad (hade grillvantar mot kylan i stället för mot värmen igår) entrecôte från skotsk högland.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Clos des Goisses 1997
Platt och intetsägande. Blev annorlunda med luft men inte bättre. En riktigt dålig flaska. :(

Gosset 2000
Vanilj, gula och röda äpplen på näsan, pigg och fräsch. En bra årgång av Gosset som bör ha en hel del utveckling kvar.
 
SV: Idag dricker vi

1985 Henriot Enchanteluers
1999 Sassicaia
De Sousa, Cuvée de Caudalies
2006 Franck Bonville
1996 Deutz William Deutz Rosé
2004 Domaine de la Romanée-Conti Échezeaux
1995 Charles Heidsieck Blanc Des Millenaires
1989 Domaine de la Romanee-Conti: La Tache
2002 Piper Heidsieck Rare
1996 Bollinger RD

Bästa vinerna var 1985 Enchanteleurs och 2004 Échezeaux. Lite mer detaljer senare. Väldigt trevligt kväll på Eriks vinbar.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
1985 Henriot Enchanteluers
1999 Sassicaia
De Sousa, Cuvée de Caudalies
2006 Franck Bonville
1996 Deutz William Deutz Rosé
2004 Domaine de la Romanée-Conti Échezeaux
1995 Charles Heidsieck Blanc Des Millenaires
1989 Domaine de la Romanee-Conti: La Tache
2002 Piper Heidsieck Rare
1996 Bollinger RD

Bästa vinerna var 1985 Enchanteleurs och 2004 Échezeaux. Lite mer detaljer senare. Väldigt trevligt kväll på Eriks vinbar.

Grämer mig att jag inte kunde titta förbi... Berätta.., vad gick glasen med La Tache för? :p
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Vet faktiskt inte, blev bjuden av en vänligt själ. Tror lägsta budet som fick ett glas låg på ca 1000 kronor.
Ja det är ju iofs inte farligt kanske men ändå mycket pengar som jag hellre lagt på Echezeauxen och Poker Face faktiskt.. Fan vilken uppställning det var! :p
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det är fan i mig ett digert arbete att läsa i kapp alla trådarna men det är ju det man har arbetsdagen till... ;D

Tänkte göra en genomgång av en liten del av vad som inmundigats under hösten, rapporteringen har ju varit minst sagt lite sporadisk.

Kan börja med en mycket trevlig sittning med viner från Craggy Range. Middag med provning på en restaurang som normalt ligger något under stjärnnivå men som för dagen lyfte sig över gränsen och levererade en riktigt schysst middag om sju punkter. Till detta obegränsade mängder vin från Craggy Range där hela sortimentet fanns att prova, inklusive de dyraste sorterna. Många bra viner och mycket vin får man väl säga. 1400 spänn för kalaset. Ett brakfynd.

En måndagsafton hade jag in vanlig ordning varit i vinbutiken under gymmet för att köpa på mig pavan som grundligt skulle provas till BYO-middagen på Carlton. Hittade en Pinot från Kalifornien och för att vara säker på att jag inte släpade en korkdefekt till restaurangen öppnade vi i vanlig ordning flaskan i butiken för att kolla läget. En trevlig frukt i smaken men relativt endimensionell. Ja, ja, köpt är köpt.
Kommer in på Carlton och ser att det är packat med folk. Satan också! Det är middag med jätteprovning av viner från Burgenland just den kvällen och det hade jag glömt bort! Där står jag med en öppnad flaska! Det var inget att göra, jag lät ställa in min flaska i vinkylen och kalasade på österrikare. Dock grämde jag mig över Pinoten. Jag lät flaskan stå kvar till nästa kväll. Strax innan spinningsessionen tog sin början ringer jag till Carlton och ber dem ta ut flaskan ur kylen för att den i alla fall ska ha en bra temperatur när jag dricker upp innehållet.
Väl där provar vi av vinet och vilken förvandling. Det som dagen innan var ett fruktdrivet och ganska endimensionellt vin har förvandlats till en svan, en fjäril, ett helt annat vin! Jag delar flaskan generöst med personalen och efter middagen ville en av killarna bjuda tillbaka.
Fick vinet blint och hade svårt att egentligen hitta något identifierbart. Vinet var bra, inget tal om det men vad fan var det? Färgen pekar på Pinot eller Nebbiolo men doften och smaken är inget jag normalt tillskriver dessa druvor. Visar sig vara en schweizisk Syrah. Det är verkligen något helt annat än vad man hittar längre ner i Rhonedalen. Jag har inga problem att förstå varför Grand Jury Européen var så exalterade över vinerna från Schweiz när de provade av Syrah från världens alla hörn för en del år sedan.

Efter en deprimerande spinningsession (hört det förut? ;D ) ramlade jag in på en restaurang för en sen middag. Medan jag sippade på en DP 2000 plockade jag bl a ut en tryffelsoppa som mellanrätt. Även om restaurangen har som policy att alla flaskor under 100 CHF också säljs på glas lyckades vi inte hitta något som kunde tänkas passa. Plötsligt skiner servitören upp och säger att han har det perfekta vinet. "Överraska mig." var min kommentar. Strax innan soppan landar på bordet ställer killen ner ett skumpaglas framför mig och stjälper i 1998 Clos du Mesnil (Krug). Det har tidigare på dagen varit ett sällskap där som provat igenom Krugs sortiment och kvar i flaska finns ett halvt glas som jag får gratis (min ödmjukhet firar nya triumfer ;D ). Vinet passar inte speciellt bra till soppan men det skiter jag glatt i. Soppan skopas in och därefter njuter jag vinet. Tolv år gammalt, sex timmar i öppen flaska och vinet är fortfarande ack så ungt. Man känner potentialen som pyr i botten och en syra som fortfarande inte är helt integrerad. Här är det tålamod som gäller.

Det har varit dåligt med rundor till PM det senaste halvåret men för någon vecka sedan tog jag mig i kragen och jag och A hade en trevlig sittning. Konstaterar är att PM har blivit ännu bättre. Vi sopar i oss en Leclapart för att komma i stämning, har tyvärr glömt vilken men i form kom vi. Väl till bords fick vi bl a i oss en 1986 La Mission Haut Brion Bra struktur men jag hade hoppats på lite mer generositet. Kvällens lycka är dock en pava 2005 Riesling Auslese (Egon Müller), Scharzhofberg. Ett vin där tiden stannar.

Förra tisdagen var jag iväg till Mesa för vad som har blivit en veckolång gastronomisk urladdning. Efter en rejäl middag hittar jag 1999 Riesling Auslese (Egon Müller), Scharzhofberg på halva i listan. Den levererar tyvärr inte alls i närheten av 2005. Känns trist i frukten och även om syran och sötman är bra balanserad lyfter det inte till den nivå jag hoppats på.

På torsdagen var det dags för en nytänd tvåstjärna, The Restaurant på hotell Dolder. Som synes är bygget närmast som hämtat från en klassisk Disneyfilm. De hade för dagen en splirrans ny meny och den var inte helt inkörd. Några synpunkter levererades till köket. Annars var det faktumet att de körde De Sousa som huschampagne som stack ut. Kan inte påminna mig att jag har varit på något ställe tidigare som har det märket som husbubbel. Trevlig början...

I lördags var jag nere på stan och när hungern och kölden blev för svåra så hittade jag ett sushiställe där jag tänkte inta lite mat och värma mig medan jag ringde runt för att få tag på ett bord för kvällen. Lyckades snabbt få ett bord på bistron till Rigiblick.
Jag plockade in ett glas Lanson Black Label. Hade inga som helst förhoppningar på vinet men man måste ju prova allt för att hålla koll på läget. Blev inte besviken, vinet leverera som förväntat... Först en hygglig frukt men strax en lite ogin bitterhet och därefter en ganska ointegrerad syra. Som förväntat alltså. Vad jag dock inte förväntade mig var hur bra skumpan faktiskt funkade med sushin. Normalt är jag inte så förtjust i just skumpa till sushi eftersom jag gillar stadiga mängder sojasås och sältan i sojan brukar inte gå så bra ihop med frukten i champagnerna man annars gärna dricker solo. Här slätade istället sältan ut syran och bitterheten och jag får säga att Lanson är en av de bättre kombinationerna jag har stött på. Överraskande.

Väl på bistron blev det en väldigt trevlig liten trerättare som innehöll persiljerotssoppa, pumparisotto och gös med "champagnekraut". Jag hittat en 2006 Löwengang Chardonnay (Alois Lageder), Südtirol som levererade perfekt till maten. Då stämningen var väldigt "gemütlich" när jag var klar med kaffet kändes det lite dystert att bege sig hemåt. Istället lyckades jag snoka rätt på en 1988 Ch Rieussec och medan jag satt där med vinet började tankarna på lite tilltugg att växa sig allt större. Frågade personalen om det fanns någon möjlighet att få t ex en liten creme brulee eller en snutt gåslever men fick tyvärr beskedet att köket har stängt. Accepterde mitt svåra öde och fortsatte att jobba mig neråt i flaskan. Plötsligt dyker servicen från enstjärnedelen av Rigiblick upp och i näven finns två tallrikar. En riktig bamsebit gåslever ligger perfekt stekt på ett fat. På det andra fatet ligger små läckerbitar som tillbehör. En kopp med en kycklingbuljong finns också med och denna är så syndigt god att jag faktiskt sätter den före gåslevern. Bakom servicen traskar Christian, chefskocken och han tackar så mycket för min redogörelse och som en passning till min kommentar påpekar han att det naturligtvis finns en liten tallrik med glass också bland plockmaten. :D Och hela surven får jag kostnadsfritt. Gratis ÄR gott. ;D

Igår blev det något lugnare. Först hittade jag en provningsstation där man fick ett glas Krug GC. Det som slog mig var hur tillgängligt vinet redan var. Efter vad killen som skänkte ut vinet påstod ligger vinet sex år på jästen (vilket jag också känner till). Sedan ligger vinet två år till innan det skeppas (det har jag däremot inte hört något om, kan kanske bekräftas/dementeras av gossarna som var på plats tidigare i höstas). Räknar man dock baklänges skulle det innebära att basvinet troligen utgörs av 2002 (50% av cuveen). Kan vara en förklaring...
Därpå hamnade jag i butikens champagnebar där de sålde 2002 Pol Roger Rosé för samma pris som standard NV, 15 CHF. Lite märklig prissättning. Dessutom ingick en liten bagel med lax så det hela kändes väldigt överkomligt i pris. Glasets utformning var dock för dåligt för att göra en analys men det hela var klart drickbart.

Ikväll startar firmafesten om en kvart. Där hinner jag vara med i drygt 90 minuter innan jag ska till Caduff (tack för tipset om det bygget, vem det nu var som gav mig det). Tre rätters middag på en 15-pinnars restaurang är väl ok men det som drar är en rejäl provning av Robert Weils produkter. 19 viner ska hinkas.

Vad jag önskat mig av tomten i julklapp? En ny lever. ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Gosset 2000
Vanilj, gula och röda äpplen på näsan, pigg och fräsch. En bra årgång av Gosset som bör ha en hel del utveckling kvar.

Sparade hälften i kylskåpet och drack i kväll. Den kändes lite mer utvecklad nu men lika ung och fräsch. Om man jämför exempelvis med Pol Rogers och Roederers vanliga vintage-viner (som är i samma prisklass) tycker jag att Gosset är strået vassare.
 
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Tänkte göra en genomgång av en liten del av vad som inmundigats under hösten, rapporteringen har ju varit minst sagt lite sporadisk.

Fantastisk läsning. Snålvattnet rinner till. Måste till kylen för att få i mig något samt något bubbel.
Inser snabbt att jag kan aldrig komma upp i den beskrivna klassen på vare sig mat eller dryck. Bättre njuta av läsningen en gång till.

Det är ju detta som gör just det här Forumet så unikt, så slicka i er alla som regelbundet bidrar.
Och just nu särskilt tack till anders
 
Toppen