Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

bmf

Medlem
SV: Idag dricker vi

Har blivit lite smått och gott under julen:
Gosset -99; härlig champagne som bättre ju längre kvällen led. Känns som det finns endel att vinna på vidare lagring
Ghemma Barolo Riserva -00 Tre Nasi; rätt moget, munfyllande, ganska mörkfruktigt, det här är väldigt gott.
Conterno Fantino Barolo Sori Ginestra -05; oluftat är detta rusktigt strävt men blir lite snällare med massor av luft. Detta kan förmodligen bli riktigt bra men ska sparas många år till för maximal njutning. Hade dock förväntat mig lite mer av doften men detta kanske släpper eftersom. Nån som testat CFs Monscori -05?
Zlatan Plavac Grand Cru -07; underbar doft med plommon, körsbär och stall. Smaken är inte fullt ut lika bra som doften men kanske blir det med lagring.
Carlera Pinot Noir -08; druvtypiskt och trevlig doft och smak men lite störande alkoholbeska i eftersmaken.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Vi är snuviga och eländiga. Behöver något att pigga upp oss med.
Eftersom luktsinnet inte är på topp så plockar jag fram 5 olika
flaskor av lite enklare champagner. Min fru föreslår en Bollinger NV,
som vi har lagrat några år men jag lyckas övertala henne att vi
skall öppna en Duval Leroy Authentis Cumieres 2001 som
jag också har haft liggande några år och aldrig smakat.
Bra doft, först nästan lite söt, som känns tydligt trots snuvan.
Smakar typiskt BdN med kraft och fyllighet. Mycket frukt som
dämpar syrligheten, som finns där trots allt. Riktigt trevlig
champagne som tyvärr tar slut för fort. Sitter och sniffar i det
tomma glaset och känner en fyllig doft av honung.
Mår bättre nu.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Trasig nu, och precis på väg att lägga oss...

Men kvällen började runt 19 med en Pol Roger Sir Winston Churchill 90.
Skönt mogen och brödig, röda äpplen, mogen citrus. Ett perfekt matvin.
Dock hade vi ingen mat än, men vi fick lite charader ledd av en 6:årig flicka. Precis lika underhållande.

Sen blev det en Selosse Substance deg. apr 09.
Ungt, hårt, ny ek så in åt helsiket...
Efter en timme mycket mer välkomnande och mjukare, fett flin på sista klunken.

Middag på en medelhavskrog som har en sjuk risotto! Gå till Scewers på Thai Van Lung(Dist.1) om ni kommer hit!
Plockade naturligtvis in en Winston 96 på listan för 1300kr, följdes av en 98:a för samma peng...(rena rånet).

Sen en promenad in till kaoset...

Moppar överallt, gatan, trottoarer, bilar på trottoaren, gatuförsäljare, ungar och familjer. Tog aldrig slut...
Ner till Saigon river för att kolla på fyrverkerierna, hamnade utanför Majestic nere vid floden.
In och fick ett bord direkt, en flaska Dompa 00 för 1300kr. Sved, men vi överlevde...

Lämnade av mina vänner hemma och gick vidare ut med tjejen.
Landade på en dansk krog där jag fick sabrera några flaskor mousserande framför gästerna.
Glad hemåt runt 4, och är snart död. Ligger ju 6 timmar före er...

Gott nytt och njut! ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lät som en kanonkväll, Krug88!

Har själv fyra timmar kvar av 2010 och det är snart dags för nyårsmiddag. Det blir bl.a. Selosse Rosé deg 08 och Roederer 00 på magnum.

Gott nytt år!
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Lät som en kanonkväll, Krug88!

Har själv fyra timmar kvar av 2010 och det är snart dags för nyårsmiddag. Det blir bl.a. Selosse Rosé deg 08 och Roederer 00 på magnum.

Gott nytt år!
Det lät inte helt fel Elvis!
Hoppas ni har det nice i solen och att inget är korkat nu när du släpat på flaskorna så långt...

Nyårshälsningar från Mesnil med fam. också såklart!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Så här blidde det igår....

Välkomstskål
Diebolt Vallois prestige

Mousse de Canard & ostron med tillbehör

Förrätt
Pierre Peters Cuvée Speciale Les Chétillons 2002

Lätthalstrad pilgrim samt en kind av en marulk strösslad med lättbrända nötter av pinje och ett par ränder av Beurre blanc

Varmrätt
Château Pedesclaux 2004 från Pauillac, Bordeaux
50% cabernet sauvignon, 45% merlot, 5% cabernet franc

Château Rollan de By Cru Bourgeois 2004 från Medoc, Bordeaux
70% merlot, 20% cabernet sauvignon och cabernet franc, 10% petit verdot

Styckad stek av skogsfällt enbent rådjur från Ulvsbomuren med touch av timjan serverad med rotig grönsakskaka från Huddinge samt himmelsk timjansky på viltfond, portvin, apelsin, honung m m.

Trilogi på ost
Ch. Clos de Haute Peyraguey 2007

Gruyere Cave 18 mån & Roqfuefort Larbas & Robiola della Rocca färsk ko/får/get

Dessert
Malusalem Oloroso Dulce Viejo 30 Años

Choklad med passion

Nyårsskål
Diebolt Vallois prestige
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Apéritif
Voirin-Jumel Rosé

Förrätt
Sallad med grillade pilgrimssmusslor, palsternackskräm och balsamicodressing
Pierre Moncuit Grand Crû BdB 2004

Huvudrätt
Ankbröst, grönpepparsås, sparrispotatis
Château Margaux -89
Château Mouton-Rothschild -90

Ost
Cave Tain l'Herimage, Hermitage -96

Dessert
Crema Catalana
Selak, Noble Riesling -01

...lite för mycket skumpa till.

Allt mycket gott med Margaux -89 som kvällens bästa vin tätt följt av Mouton -90 och Pierre Moncuit.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Styckad stek av skogsfällt enbent rådjur från Ulvsbomuren med touch av timjan serverad med rotig grönsakskaka från Huddinge samt himmelsk timjansky på viltfond, portvin, apelsin, honung m m.

skogsfällt?
enbent rådjur?
rotig grönsakskaka?
himmelsk?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
skogsfällt?
enbent rådjur?
rotig grönsakskaka?
himmelsk?

skogsfällt? - jepp, av en jägare
enbent rådjur? - jepp, bara ett ben på den delen vi hade
rotig grönsakskaka? - jepp, rotsakskaka
himmelsk? - Jaaa, verkligen!!
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bonnaire 2004, Paul Clouet Cuvée Prestige, Boizel Brut Réserve, Boizel Joyau de France 1996, Dom Perignon 2002 och Winston Churchill 1999.

Bäst var Winston Churchill och Joyau de France.
 
SV: Idag dricker vi

Segolas skrev:
Bonnaire 2004, Paul Clouet Cuvée Prestige, Boizel Brut Réserve, Boizel Joyau de France 1996, Dom Perignon 2002 och Winston Churchill 1999.

Bäst var Winston Churchill och Joyau de France.

Kul med Joyau de France 1996 - har några dylika flaskor som jag ännu inte har rört, så det låter lovande... Posta gärna några rader om hur den (de) smakade!
 
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Apéritif
Voirin-Jumel Rosé

Förrätt
Sallad med grillade pilgrimssmusslor, palsternackskräm och balsamicodressing
Pierre Moncuit Grand Crû BdB 2004

Huvudrätt
Ankbröst, grönpepparsås, sparrispotatis
Château Margaux -89
Château Mouton-Rothschild -90

Ost
Cave Tain l'Herimage, Hermitage -96

Dessert
Crema Catalana
Selak, Noble Riesling -01

...lite för mycket skumpa till.

Allt mycket gott med Margaux -89 som kvällens bästa vin tätt följt av Mouton -90 och Pierre Moncuit.

Mon dieux – du har lika mycket slagsida åt Bordeaux-hållet som jag brukar ha åt Champagne till... ;) Hur var Hermitage’en?
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Eländig nyårsafton med en hemsk förkylning. Började med en
Bollinger NV, som jag inte tyckte smakade mycket alls. Slocknade
kort därefter för att bli väckt innan 12-slaget. Det var ju ingen idé
att öppna något speciellt så det fick bli en De Saint Gall Premier
Cru Brut Millésime 2002.
Gillade den inte riktigt. En bismak av
något nästan syntetiskt (jag har väldigt svårt att beskriva smaker)
men som jag känner igen från Franck Bonville Grand Cru Avize Blanc
de Blancs 2002
.
Har inte kännt detta i någon annan BdB.
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Kul med Joyau de France 1996 - har några dylika flaskor som jag ännu inte har rört, så det låter lovande... Posta gärna några rader om hur den (de) smakade!

Det var den tredje jag druckit de senaste 5-6 månaderna o de har varit ganska varierande. Den första var inte bra, klen mousse o inte riktigt fräsch. Den andra flaskan var betydligt bättre o den vi drack nu på nyår var verkligen bra, trevligt att den var bra men lite oroande att flaskorna varit av så olika kvalitet.
JdF -96 har säkert ett antal bra år framför sig men jag tycker den känns redo att drickas, har du ett antal flaskor är det nog ingen dum idé att prova en relativt snart.
Jämfört med mycket annat vi drack kändes den mogen men ändå frisk med smak av citrus och rostade nötter/bröd.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Henriot 96 under tiden som en hummersoppa kokades. Tyvärr en ganska trist flaska som jag kunde vara utan så det mesta åkte i soppan. Till soppan blev det en Comtes de champagne 99 som var precis så ung och sluten som jag trodde. Gjorde sig bra till soppan men som champagne har den en bit kvar innan den är på topp. Till varmrätten (rosmarin marinerat lamm med ungsgrillade rotfrukter) blev det en alain graillot crozes hermitage 07. Dessertvinet glömde jag tyvärr hemma till min stora förtret så det blev inget där tyvärr och till tolvslaget blev det Vilmart brut på magnum.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Mon dieux – du har lika mycket slagsida åt Bordeaux-hållet som jag brukar ha åt Champagne till... ;) Hur var Hermitage’en?
Ja ankbröst med ngt annat än Bordeaux blir bara helt fel för mig.
Totalt set så dominerade trots allt Champagne kvällen (blev nog sammanlagt 7 flaskor/4 viner har jag för mig) så 2 Bordeauxer är ju inte så man kapsejsar direkt.... ;)

Hermitagen var väl inte ngn stor Hermitage kanske men det var ett tag sen jag drack ngt riktigt bra dock. Väldigt ung och lite knuten var den i början på kvällen. En liten rest av den smakade mycket bättre dagen efter och med mer av syrliga björnbär och lite chark. Fruktsyran var väldigt hög för att vara ett 14 år gammalt vin och spontant kändes det som att den nästan var i tunneln och skulle kunna ligga 5-10 år till utan vidare. Elegans och sirlig frukt snarare än kraft om man skall sammanfatta det kort
 
Toppen