Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack igår Bollinger SC, gott som vanligt men framförallt 2003 Querciabella Camartina, en helt ny bekantskap för mig. En supertoscanare som jag aldrig hade gissat på någonting annat en Bordeaux om jag hade fått blint. Otroligt bra faktiskt!
 

Andreas L

Medlem
SV: Idag dricker vi

Precis på väg hem från Shanghai, på flighten till Paris fick jag i mig hyggliga mängder Henriot Brut Souverain, alldeles utmärktt standardbubbel. 2008 Saint-Veran från Christophe Cordier, superfin och prisvärd vit bourgogne, 2007 Haut-Condissas (jag och min kollega tömde nog 4-5 flaskor) en superb bordeaux som behöver mer uppmärksamhet. Även 2008 Crozes-Hermitage från Delas var god... Har varit lite besviken på Air France´s Business Class de sista flighterna men nu var det alldeles förträfflig mat med god lax amuse bouche, foie gras, marinerade räkor tll förrätt, perfekt rosa tournedos med grov senap konfiterad potatis och primörer till varmrätt, comté och getost samt triologi med chokladmousse, jordgubbstarte och mandelkaka, bra digestifer, Castarède 20 årig Armagnac, gul Chartreuse, Delamain Pale & Dry, innan landning wokat fläsk med dumplings, pak choi och några stadiga glas Henriot... Just nu i Loungen i Paris, 2008 Chablis från Drouhin alldeles utmärkt och undertecknad är inget större chablis-fan...
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Andreas L skrev:
Precis på väg hem från Shanghai, på flighten till Paris fick jag i mig hyggliga mängder Henriot Brut Souverain, alldeles utmärktt standardbubbel. 2008 Saint-Veran från Christophe Cordier, superfin och prisvärd vit bourgogne, 2007 Haut-Condissas (jag och min kollega tömde nog 4-5 flaskor) en superb bordeaux som behöver mer uppmärksamhet. Även 2008 Crozes-Hermitage från Delas var god... Har varit lite besviken på Air France´s Business Class de sista flighterna men nu var det alldeles förträfflig mat med god lax amuse bouche, foie gras, marinerade räkor tll förrätt, perfekt rosa tournedos med grov senap konfiterad potatis och primörer till varmrätt, comté och getost samt triologi med chokladmousse, jordgubbstarte och mandelkaka, bra digestifer, Castarède 20 årig Armagnac, gul Chartreuse, Delamain Pale & Dry, innan landning wokat fläsk med dumplings, pak choi och några stadiga glas Henriot... Just nu i Loungen i Paris, 2008 Chablis från Drouhin alldeles utmärkt och undertecknad är inget större chablis-fan...

Så fantastisk är väl aldrig flygmaten ens i Business Class men efter tillräckligt mycket vin så kanske den blir riktigt bra ;).
För ett tiotal år sedan flög hustrun och jag till Chicago med Air France´s Business Class och svor på att aldrig göra om det.
Inte beroende på maten, för ärligt talat kommer jag inte ihåg, men beroende på den dåliga servicen. Vi flög över Paris,
planen var försenade både på resan dit och hem. Vi blev fruktansvärt illa bemötta av personalen på Charles de Gaulle,
något som jag upplevde att det kanske berodde på att vi inte talade franska.
 
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Så fantastisk är väl aldrig flygmaten ens i Business Class men efter tillräckligt mycket vin så kanske den blir riktigt bra ;).
För ett tiotal år sedan flög hustrun och jag till Chicago med Air France´s Business Class och svor på att aldrig göra om det.
Inte beroende på maten, för ärligt talat kommer jag inte ihåg, men beroende på den dåliga servicen. Vi flög över Paris,
planen var försenade både på resan dit och hem. Vi blev fruktansvärt illa bemötta av personalen på Charles de Gaulle,
något som jag upplevde att det kanske berodde på att vi inte talade franska.
Charles de Gaulle är en av världens sämsta flygplatser. Finns bara en regel kring denna flygplats, om man MÅSTE använda den, spendera minimal tid där. Vad gäller flygplansmat så tenderar de asiatiska att ha bra mat i business.
 
SV: Idag dricker vi

Mesnil och jag strålade samman på Eriks vinbar för ett litet spontantbesök Blev en del bra dricka

2002 Pol Roger Rosé
Trevlig rose, mycket mineraler. Röda bär och skön mousse. En rose som kan ligga ett tag.
2007 Roberto Voerzio Langhe Nebbiolo
En ”barolo” som inte är en barolo. Riktigt bra vin. Funkade perfekt till gårdsgrisen. Skön näsa , bra tanniner och balans.
Krug Grande Cuvée
Halvflaska, kändes lite ung men har Krug kvalitér på plats. Kanske har Krug blivit lite lättare och mer ”anpassad” på sistone. Inget man lider av att dricka dock.
2002 Château La Mission Haut-Brion
Riktigt bra bordeux. Sammanflätad komplex doft , smaken är lång och växer med värme. Den här och Krug sticker ut och visar på stora viner.
2006 Sassicaia
För ung för min smak, lite spritig i doften och lite obalanserad, smäller till direkt i munnen med kraftiga tanniner men saknar just nu l mellansegmentet. Blev bättre med luft då spritigheten försvann och vinet började mjukna lite. Låt ligga eller dekantera länge
Jacques Selosse Ratafià 'Il était une fois
De flesta känner väl till det här udda skapelsen från Selosse. Vinet har lämnats utomhus i 6 år, spritats och sedan en ordentiligt dos socker. Man behöver inte mycket mer än ett glas, Fullt med kryddor, apelsinmarmelad, plommon på näsan och smaken är otroligt nötig med mer av plommon. Som en dessert i själv.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på en snabb avstickare till Champagne i förrra veckan och besökte bl.a Fallet-Prévostat i Avize (Michel och Marie-Claire Fallet).
Inte så lätt att hitta men efter att knackat på och frågat så hittade jag porten (ingen skylt eller namn överhuvdtaget).
Madame Fallet svarar dock vänligt på telefon och visar haltandes runt i de vackra 1600-tals källarna.





Paret Fallet (Prévostat är Madames flicknamn) är ganska till åren komna (runt 75 skulle jag tro) och gör sin Champagne på druvor från egna ägor i Avize och Cramant.
Dom gör bara ett vin men med två olika dosage (Extra Brut (4g)l) och Brut (6g/l)).
Vinerna förekommer under två olika etiketter. En med namnet Fallet-Prévostat och en med namnet M.Fallet.
Paret har givit sina två döttrar en del mark men eftersom dom inte arbetar i företaget eller gör vin själva så går druvorna från deras mark in i samma vin som föräldrarna gör.

Grundmaterialet till deras vin kommer från i snitt 60-åriga stockar i mestadels Avize men även en del från Cramant.
Produktionen är ungefär 20-25000 fl/år. Jäsning och lagring av basviner sker på begagnade tonneaux från Alsace som är alltifrån 800l upp emot 3000l.

Den cuvée som säljs just nu är en blandning av 2001/2002 samt en liten del reserve-vin.
Vinet ligger alltså väldigt länge på sin jäst och det jag provade var degorgerat för 2 månader sedan dvs nästan 8 år.
Allt vin genomgår malolaktisk jäsning vilket förvånar när man provar vinerna.
Nästa cuvée kommer i höst och kommer att vara en mix av 2002/2003.

Dom har ingen export eftersom dom inte klarar av att hantera alla tulldokument och ledsagardokument som behövs för detta.
Ingen E-post/Internet och inte ens en fax finns.

Blanc de Blanc Extra Brut: Mycket ljusgrön ung färg med omisskännlig Chardonnay-ton på näsan. Citrus, lime och krita blandas med en hel del äpple samt mycket autolytiska dofter av bröd och jäst. Det som överraskar mest är det extremt ungdomliga intryck vinet ger både på näsa och i gommen. Moussen är mycket livlig och vinet växer och ligger kvar väldigt länge på tungan. Ingen brådska att dricka det här men ack så svårt att motstå.

P.S Ursäkta de kassa bilderna. Kameran i mobilen är inte den bästa. D.S
 
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Var på en snabb avstickare till Champagne i förrra veckan och besökte bl.a Fallet-Prévostat i Avize (Michel och Marie-Claire Fallet).
Inte så lätt att hitta men efter att knackat på och frågat så hittade jag porten (ingen skylt eller namn överhuvdtaget).
Madame Fallet svarar dock vänligt på telefon och visar haltandes runt i de vackra 1600-tals källarna.





Paret Fallet (Prévostat är Madames flicknamn) är ganska till åren komna (runt 75 skulle jag tro) och gör sin Champagne på druvor från egna ägor i Avize och Cramant.
Dom gör bara ett vin men med två olika dosage (Extra Brut (4g)l) och Brut (6g/l)).
Vinerna förekommer under två olika etiketter. En med namnet Fallet-Prévostat och en med namnet M.Fallet.
Paret har givit sina två döttrar en del mark men eftersom dom inte arbetar i företaget eller gör vin själva så går druvorna från deras mark in i samma vin som föräldrarna gör.

Grundmaterialet till deras vin kommer från i snitt 60-åriga stockar i mestadels Avize men även en del från Cramant.
Produktionen är ungefär 20-25000 fl/år. Jäsning och lagring av basviner sker på begagnade tonneaux från Alsace som är alltifrån 800l upp emot 3000l.

Den cuvée som säljs just nu är en blandning av 2001/2002 samt en liten del reserve-vin.
Vinet ligger alltså väldigt länge på sin jäst och det jag provade var degorgerat för 2 månader sedan dvs nästan 8 år.
Allt vin genomgår malolaktisk jäsning vilket förvånar när man provar vinerna.
Nästa cuvée kommer i höst och kommer att vara en mix av 2002/2003.

Dom har ingen export eftersom dom inte klarar av att hantera alla tulldokument och ledsagardokument som behövs för detta.
Ingen E-post/Internet och inte ens en fax finns.

Blanc de Blanc Extra Brut: Mycket ljusgrön ung färg med omisskännlig Chardonnay-ton på näsan. Citrus, lime och krita blandas med en hel del äpple samt mycket autolytiska dofter av bröd och jäst. Det som överraskar mest är det extremt ungdomliga intryck vinet ger både på näsa och i gommen. Moussen är mycket livlig och vinet växer och ligger kvar väldigt länge på tungan. Ingen brådska att dricka det här men ack så svårt att motstå.

P.S Ursäkta de kassa bilderna. Kameran i mobilen är inte den bästa. D.S

Tack, kul berättelse, hade dem på min lista över besök jag ville göra men det blev inte av.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Charles de Gaulle är en av världens sämsta flygplatser. Finns bara en regel kring denna flygplats, om man MÅSTE använda den, spendera minimal tid där. Vad gäller flygplansmat så tenderar de asiatiska att ha bra mat i business.


Du har så rätt. Dessutom så rökte folk inomhus i terminalen trots att det fanns skyltar
om rökförbud ungefär på var tionde meter (i alla fall när vi var där).

Har bara flugit en gång med ett asiatiskt bolag och det var inte i business class.
 
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Har bara flugit en gång med ett asiatiskt bolag och det var inte i business class.
Förstår att du endast flyger ståndsmässigt, men jag får ju tyvärr bita i det sura äpplet och knö in mig i business class.
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pierre Peters Cuvée de Réserve på magnum och Pol Roger Brut Réserve på magnum, jag föredrog Pol Roger.
Chateau Ferrand -00 (Pomerol) som var riktigt bra, jag har aldrig druckit den tidigare o hade inga förväntningar alls.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Förstår att du endast flyger ståndsmässigt, men jag får ju tyvärr bita i det sura äpplet och knö in mig i business class.

Business flyger jag, liksom de flesta, när någon annan betalar.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Lite kul viner på Grappe igår

Selosse Rose Deg. 2007
Fleur de Passion 2000
Dom Perignon 1990
Krug Grande Cuvee 80 tal
William Deutz 1996
Fontanafredda, Barolo,1961
Enchanteleurs 1996
Belle Epoque 1999
Krug 1990 (Eriks vinbar)

Tack, Shorepower, NPU, Jos, Mesnil för en mycket trevlig kväll. Hoppas på snart återseende!
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Lite kul viner på Grappe igår

Selosse Rose Deg. 2007
Fleur de Passion 2000
Dom Perignon 1990
Krug Grande Cuvee 80 tal
William Deutz 1996
Fontanafredda, Barolo,1961
Enchanteleurs 1996
Belle Epoque 1999
Krug 1990 (Eriks vinbar)

Tack, Shorepower, NPU, Jos, Mesnil för en mycket trevlig kväll. Hoppas på snart återseende!

Missade Krug -90 alltså... Tack alla för grymma viner! Sitter nu i BA's lounge på Heathrow och prövar deras gratisviner här. Ravenswood Lodi är fruktig...
 
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Missade Krug -90 alltså... Tack alla för grymma viner! Sitter nu i BA's lounge på Heathrow och prövar deras gratisviner här. Ravenswood Lodi är fruktig...
magnum skrev:
Lite kul viner på Grappe igår

Selosse Rose Deg. 2007
Fleur de Passion 2000
Dom Perignon 1990
Krug Grande Cuvee 80 tal
William Deutz 1996
Fontanafredda, Barolo,1961
Enchanteleurs 1996
Belle Epoque 1999
Krug 1990 (Eriks vinbar)

Tack, Shorepower, NPU, Jos, Mesnil för en mycket trevlig kväll. Hoppas på snart återseende!
Verkligen kul att träffa lite fler folk från forumet. Som vanligt stänger Grappe för tidigt. Lite reflektioner på vad vi drack. Ni andra får gärna fylla på.

Kvällens vin blev Enchanteleurs 96 följt av Krug och Selosse Rose. Personligen hade jag William Deutz som etta med Barolon som klar två.

Vi kan väl konstatera att ingen glänste i blindprovnngen men klart svårast var Barolon. Med den åldern så blev den som ett Bozy Rouge (dock med lite väl mycket fällningar för att vara en ung Pinot). Vi snöade dock tidigt in på att det var en Pinot och kom aldrig i mål där, tack Jos för att du tog med den.

Belle Epoque lyckades jag pricka, tyvärr för att den som sist jag drack den har en konstig parfymerad doft med lite artificiell bismak. Inget jag rekommenderar.

William Deutz är en skapelse som jag gillar, bra balans med syran som hela tiden finns med men med lager av frukter som börjar dra mot initiala mogna toner. Enchanteluers var som vanligt väldigt bra, grämer mig att jag inte lyckades känna igen de brödiga toner kopplat med den tydliga 96-profilen,

Selosse, vad kan man säga, som vanligt är det ett vin som förför. Tydligt Selosse och bara att köpa allt man kommer över.

De två 90-orna levererade inte alls som man hade hoppats. DP90 hade en fantastisk doft som växte under kvällen med mycket choklad, kaffe och rostade toner. (då jag öppnade den kom en svag TCA ton som dock snabbt försvann) Smaken levde dock inte upp och var ganska tunn med kort avslut, vet inte om det var årgång eller flaskvariation. Krug 90 var bättre som helthet, inte lika stor doft även om värme hjälpte till här men mer komplexa lager av dofter, lite knäck, kola och viss mineralitet. Syran fanns där och lite tendeser till de krug-toner man vill hitta i en mogen Krug. Har blivit besviken på flera Krug90or (nu är det inte ett dåligt vin men måttstocken är ju satt rätt högt för en Krug) så antingen är de in en tunnel eller så blir de inte bättre än så här. Om ni har flaskor så låt ligga eller sälj av, det är väl tipset.

Diebolt var lite av en besvikelse ur apsekten att vinet kändes kanske mognat lite väl snabbt. Vet inte om det var en dålit flaska men storheten i FdP kom inte riktigt fram med denna. Fanns mineralitet, bra syra men det saknades frukt och en del eftersmak. Vi var inne på äldre viner, typ 95,96 alternativt 85.. Dog snabbast av alla i glaset och doften blev fadd på slutet. Dåligt flaska får bli omdömet.

Slutgiltigligen Krug från 80-talet. Vi var lite oense om denna, helt klart en stort vin men personligen har jag druckit bättre lagrade GC. Tror det var Magnum som var inne på Bollinger och det kan jag nog hålla med om. En riktigt bra standardcuvee som lagrats länge men kanske inte ett ståpäls-vin.

Jag tog också ett glas Gosset 1999 på Eriks. Varje gång jag dricker detta så reflekterar jag över vilket bra vin de lyckats med för årgången. Det är fortsatt ett väldigt ungt vin men börjar dra lite mot det mogna hållet.
 
SV: Idag dricker vi

Igår blev det pga sjukdom oplanerat en Paul Dethune l'ancienne. En ny batch som jag köpte när jag var nere senast. Väldigt bördig fruktig komplex doft med honung och plommontoner, fin färg med en mousse som lyfter fram smaken. Balans med ett bra mellansegment och lång eftersmak. Sparade en del till idag och vinet har vunnit mycket på den extra luften.
 
Toppen