Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Har druckit en hel del gott i sommar men de mest fantstiska flaskorna har varit två olika magnum 1985 Perrier Jouët Belle Epoque. Troligen perfekt lagrade som dracks vid två olika tillfällen.

Båda uppvisade en trevlig mognad med fint brödig och smörig doft kryddad med honung, smaken var lång ,intensiv, knäck, kaffe och sötma som dock balanserades upp av en ganska så frisk syra. Helt enkelt ett perfekt vin. Synd att Perrier Jouët på sista tiden verkar att ha börjat en kräftgång nedåt på Belle Epoque (inte rosé dock som fortsatt verkar hålla stilen)
 
SV: Idag dricker vi

2009 Akarua Pinot Noir Väldigr kryddig doft, fina röda bär, lite kaffe och mörka plommon. Fin inital attack men vinet saknar i mellansegmentet vilket gör att det är lite obalanserat.Något besk eftersmak Bra men inte stort.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Åt en trevlig middag på Falkholts Dalslandskrog (http://www.falkholt.com/) i förra veckan. Vi åt deras femrätters avsmakningsmeny och till den drack vi Veuve Clicquot 1996 och Chapoutier Ermitage Le Pavillon 1996.

...

Jag kan verkligen rekommendera Falkholt till alla som uppskattar bra viner. Mycket bra vinlista, framför allt en massa mogen Bordeaux, och allt till mycket rimliga priser. Veuve Clicquot 1996 kostade 750 kr och Chapoutier Ermitage 1750 kr.
Tack, Elvis - låter intressant nog för åtminstone en omväg (om inte en resa) nästa gång man är uppåt Dalsland till (som ju annars är lite av ett mörker när det gäller krogar med ambitioner).
 
SV: Idag dricker vi

2000 Billecart-Salmon Nicolas Francois på halvflaska

Om man som undertecknad har en allt mer pregnant fru hemmavid så kan ju halvflaskor te sig mer lockande än annars, och förutom omistliga Krug GC - halvflaskornas okrönte konung! - så ståtar SS just nu med 2000 Billecart-Salmon NF på halvflaska till det rimliga priset 299 kronor. Har druckit ett antal av dessa i sommar och kan först och främst konstatera att flaskvariationen är oförskämt stor. Bra flaskor är dock riktigt trevliga, med härlig Mareil-sur-Aÿ (och Aÿ) pinot som fräsch, klar grundton, och redan viss mognad i de ekade frukttonerna. BS har tydligen experimenterat med battonage och kanske är det därför vinet känns en smula mognare än mycket annat från samma år. I vilket fall som helst - rekommenderas om törsten är stor och dryckesbröderna få - och Krug GC inte finns i närheten. ;)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Åt en trevlig middag på Falkholts Dalslandskrog (http://www.falkholt.com/) i förra veckan. Vi åt deras femrätters avsmakningsmeny och till den drack vi Veuve Clicquot 1996 och Chapoutier Ermitage Le Pavillon 1996.

Tack för tipset.
Har åkt förbi där massor av gånger, senast idag.
Hade ingen aning om att det fanns en bra krog där.
Men hur ska jag kunna dricka vin om jag ska köra sen?
Vägkrogar är annars ett sorgligt kapitel.
För en tid sedan stannade vi och åt frukost på Värmlands
Rasta. En nära-döden-upplevelse.
 
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Elvis skrev:
Åt en trevlig middag på Falkholts Dalslandskrog (http://www.falkholt.com/) i förra veckan. Vi åt deras femrätters avsmakningsmeny och till den drack vi Veuve Clicquot 1996 och Chapoutier Ermitage Le Pavillon 1996.

Vägkrogar är annars ett sorgligt kapitel.
För en tid sedan stannade vi och åt frukost på Värmlands
Rasta. En nära-döden-upplevelse.
Det är därför kylboxar har blivit uppfunna. Risken att behöva stanna på en vägkrog är allt för stor.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Förra veckan korkades det upp en La Grande Dame 98.
Brödig, citrus, choklad, nötter, torr och kraftfull, väldigt hög syra men fullt ok att dricka nu som de flesta 98:eek:r.
Trevlig, men köper nog något annat för en tusenlapp nästa gång...
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mycket intressant provning igår:

2007 Léclapart l'Amateur
2006 Léclapart l'Artiste
2006 Léclapart l'Apôtre
2005 Léclapart l'Apôtre
2004 Léclapart l'Apôtre
2003 Léclapart l'Apôtre
2002 Léclapart l'Apôtre
2001 Léclapart l'Apôtre
2000 Léclapart l'Apôtre
1999 Léclapart l'Apôtre
1999 Léclapart l'Artiste
2002 Duval Leroy Authentis Trépail

Klar favorit för mig var 02:an. l'Artiste 99:an var inte dum heller.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Mycket intressant provning igår:

2007 Léclapart l'Amateur
2006 Léclapart l'Artiste
2006 Léclapart l'Apôtre
2005 Léclapart l'Apôtre
2004 Léclapart l'Apôtre
2003 Léclapart l'Apôtre
2002 Léclapart l'Apôtre
2001 Léclapart l'Apôtre
2000 Léclapart l'Apôtre
1999 Léclapart l'Apôtre
1999 Léclapart l'Artiste
2002 Duval Leroy Authentis Trépail

Klar favorit för mig var 02:an. l'Artiste 99:an var inte dum heller.

Edit :Har nu lagt till mina anteckningar

Som sagt en trevlig kväll med David Léclapart. David startade i egen regi 1998 efter att hans far dog 1996 och fick ta över 3 hektar, totalt producerar han runt 10000 flaskor per år. Vi provade igenom alla utom l’Alchemiste (som en kuriosa, 2010 producerade David ingen rosé utan gjorde istället en BdN , Astre, som kommer släppas 2012-2013). Alla lägen odlas biodynamiskt och minimalt med svavel använda vid vininifikation. Alla vinerna är utan dosage vilket var ett av ämnerna som diskuterades, kommer vinerna att klara samma lagring som annan champagne. Naturligvis konserverar socker men bra vinmakeri gör också ett vin lagringsbart, det visar om inte annat äldre vita bourgogner

2007 Léclapart l'Amateur Initialt har jag svårt för denna men ett omtag och ny tanke öppnar en hel del, vinet är fulllt med äpplearomer, gröna äpplen som vinifierats och blandats med farinsocker och mineraler. Kan inte påminna mig om att l'Amateur smakat liknande detta något tidigare. Kul att vinet utvecklats så pass mycket

2006 Léclapart l'Artiste 50% på ek, ändå känns det här vinet stramare än l'Amateur. Mer tillgänglig än 05 l'Artiste, lite mer bredaxlad och större kostym. Klara likheter med en vit bourgogne. Ett par steg upp jämfört med l'Amateur men kanske blir lite ”lagom” i sällskapet.

2006 Léclapart l'Apôtre Fullt med mineraler, som väntat väldigt sluten men betydligt mer tillgänglig än 05 var vid samma tidpunkt i sin utveckling. Med lite värme och luft öppnar det upp sig , frukten blir ganska livlig. Klart ett vin för lagring

2005 Léclapart l'Apôtre Oj, här har det hänt mycket de senaste två åren. Ett väldigt koncenrerat vin, stort, tar plats. Krämig kola, vax, fina mineraler, fin kännbar mousse tillsammans med en bra balanserad syra och lager på lager av smaker.. För mig ett av kvällens topp 3-4 viner

2004 Léclapart l'Apôtre Var lite mer reserverad än jag kom ihåg sedan sist. Eken är mer tydlig i denna än de senare årgångarna vi provade innan. Som med alla vinerna våxer det med värme och utvecklar lite mer dofter,, nötter och lite lakrits med en söt eftersmak men når inte riktigt fram ikväll. Helt klart ett vin för framtiden och ett som jag kommer ta fram igen om 3-4 år för att se hur det förändrats.

2003 Léclapart l'Apôtre Smörig blommande doft. Ett av vinerna som var trevligast att sitta och bara dofta på. Värmen för året känns. Ett tillgängligt vin som ändå har en bra syra om än inte lika krispig. Mineraliteten ligger hela tiden under ytan. Dricker bra nu och några år till

2002 Léclapart l'Apôtre Initialt samma lite väldigt svaga banadoft som sedan försvinner. Kvällens bästa vin, runt , balanserat, salmiak och lite salt. Kraften finns fortfarande kvar sedan jag drack den senast men har nu kompletterats med mer komplexa och djupa smaker. Lång eftersmak. Utvecklas hela tiden i glaset

2001 Léclapart l'Apôtre Lite oxiderad (debateras i gruppen)men jag tycker inte att denna var så bra som de tidigare jag druckit. En bas av fina aromer och i grunden ett kompetent vin. Tror som sagt inte att flaskan var på topp dock. Känns mer som en svag ärgång från tidigt 90-tal

2000 Léclapart l'Apôtre Nydegad, ca 3 veckor innan provningen. Av l'Apôtre om än inte i samma klass som 02 och 05 för mig en av de bättre. Kiwi och andra exotiska frukter. Fina bubblor och en frisk syra. Ett vin som man inte behöver fundera så mycket på. En kommentar är att vinet är likt CdM 2000 (som jag tyvärr inte har haft förmånen att prova

1999 Léclapart l'Apôtre också denna nydegad ca tre veckor innan provningen. Kommer inte ihåg Davids exakta kommentar men tror att han ansåg att han skördat detta för tidigt. Seriöst ,mineraligt vin med de lite gummitoner som många 99or har (björnklister?) Skulle ha varit kul att se hur detta vin utvecklats med vanlig degorgering.

1999 Léclapart l'Artiste En bonusflaska som hittats på Galeries Lafayette i en fyndlåda (såldes för halva priset) Har åldrats extremt väl, integrerat vin som slår sin storebror från sammar år denna kväll. Som en bra Corton-Charlemagne.

2002 Duval Leroy Authentis Trépail Gjort på David Léclaparts druvor (han sålde fram till 2004 druvor till Duval Leroy som gjorde en mono-cru av detta vin 1998-2004. Efter att ha druckit non-dosage hela kvällen så sticker naturligtvis det här vinet ut. Tyvärr åt det negativa hållet. Inget dåligt som enskilt vin men lite för enkla aromer (mycket bananer). Är gjort med omgjorda ekfat som ska vara något mindre påträngande än helt nya men det blir lite för mycket vanilj som slår igenom. För de som har denna, låt ligga och ta fram 4-5 år nedåt i tiden.

NonPlusUltra och Elvis får gärna fylla på. Det var en kul kväll med en väldigt trevlig vinmakare och en möjlighet att får dricka en upppställning få får möjlighet att uppleva. Helt klart är David Léclapart en av Champagnes bästa odlare och har man förmånen att få dricka en flaska så tacka inte nej

Bifogar också två bilder från provningen

l'Artiste 1999 med gamla etiketten
10n6y3d.jpg


David Léclapart
2mp0pye.jpg
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sommaren har tyvärr inte bjudit på speciellt mycket gott i vinväg eftersom en infektion i Juni slog ut delar av smaken för mig och vin kändes inte som prio ett direkt då.
Har därför inte haft så mycket att skriva här på forumet under den tiden vilket givetvis har känts riktigt trist.
Sommaren brukar annars vara en tid på året då man längtar efter att laga god mat och dricka goda viner men så blev det inte i år.

Efter sex nästan vita veckor så blev det i helgen dags att sätta smaklökarna på prov igen.
Supersugen på skumpa var vi och började med Fallet-Prévostat Extra Brut (cuvée gjord på -01 och -02) som var skönt brödig och äpplig.
Till insjökräftrona fortsatte vi sedan med Pierre Moncuit -04 som var ett ngt nummer större än kollegan från Avize trots sin ungdom och med mer krita, grädde och mineral som dominerande inslag.
Vi grillade sedan lax och korkade upp en vit Chateauneuf-du-Pape "La Fontaine" -08 från Domaine Grand Veneur.

Till ostbrickan som bestoda av diverse Korsikanska get- och brebisostar hade vi en liten miniprovning med tre röda från Domaine Valambelle i Faugères (strax väster om södra Rhône). Druvorna är här ungefär desamma som i södra Rhône men med ngt mer Syrah. Jordmånen är dock radikalt annorlunda mot Rhône då det här är väldigt mycket skifffer i marken.

Vinerna vi drack var Millpeyres -07 (45% Carignan, 35% Grenache, 20% Syrah+Mourvèdre och Cinsault).
Ett ganska mjukt vin som inte hade samma tanninstruktur som de andra två men en trevlig sydfransk bouquet med mycket örter och sval fin frukt.
I andra glaset hade vi en cuvée vid namn L'Angolet från -06 (25% Carignan, 30% Grenache, 35% Syrah, 10% Mourvèdre).
Det här vinet hade en mycket tätare doft än Millpeyres och frukten var mer åt bigarråer och björnbär och ganska "köttig".
Smakstrukturen var också den uppskalad några snäpp och med tanniner som matchade de hårdare och lagrade brebisostarna väl.
Det bästa vinet hittade vi dock i det tredje glaset vilket innehöll cuvéen Florentin Abbal -08 (20% Carignan, 10% Grenache, 60% Syrah, 10% Mourvèdre).
Mörk och tät med tydlig Syrah-ton av björnbär och charkuterier parat med garrigue på ett subtilt sätt. Doft och smak växte markant med lufttning.
Smakmässigt var det ungt nu och strukturerat för att lagras några år till innan det når sin topp.
Vi avlsutade sen med en Pacherenc-du-Vic-Bilh -04 till lite pannacotta.
:)
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Till insjökräftrona fortsatte vi sedan med Pierre Moncuit -04 som var ett ngt nummer större än kollegan från Avize trots sin ungdom och med mer krita, grädde och mineral som dominerande inslag.
Insjökräftor??? Var havskräftorna slut? ;)
 
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
chambertin skrev:
Till insjökräftrona fortsatte vi sedan med Pierre Moncuit -04 som var ett ngt nummer större än kollegan från Avize trots sin ungdom och med mer krita, grädde och mineral som dominerande inslag.
Insjökräftor??? Var havskräftorna slut? ;)

Märks att Chambertin är från västkusten. Måste ha svidit att äta insjökräftor
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
chambertin skrev:
Till insjökräftrona fortsatte vi sedan med Pierre Moncuit -04 som var ett ngt nummer större än kollegan från Avize trots sin ungdom och med mer krita, grädde och mineral som dominerande inslag.
Insjökräftor??? Var havskräftorna slut? ;)
Näe inte slut men insjökräftorna var egenhändigt fiskade och kokta.
Champagnen var alltså kall och torr och kräftorna fick stå för gratisdelen. ;)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

02467363-4742-a289.jpg


Sitter och ugglar på vinbaren med lite lösa människor! Längesen!
 
SV: Idag dricker vi

Trevlig kväll på Eriks vinbar med Jimmy, Keen, Mesnil och David Léclapart med fru. Förutom foton som skickats drack vi 2006 Cedric Bouchard Roses De Jeanne Le Creux D'enfer, 1994 Tertre Roteboeuf St Emilion och 1996 Bollinger RD Magnum

Har svårt att lista mina favoriter men de som stack ut var nog 1996 Dom Pérignon Oenothèque, 1994 Tertre Roteboeuf St Emilion och Marie-Couritin (som jag aldrig druckit förut). Cedric Boucharden var också riktigt bra.

Men svårt att säga att Bollinger RD och Selosse Rosé samt 2006 Fratelli Revello Barolo Rocche dell'Annunziata var dåliga så egentligen var det en fantastisk vinkväll
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lät helt klart som ni hade en trevlig kväll och något man gärna varit med på. Får försöka trösta mig med lite gott ikväll istället.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Mycket trevligt! Tack för allt!

Dompan var riktigt trevlig! Selossen lite ung (fan, borde gått på min instinkt där, doftade ju klockrent selosse rosé, men började tänka för mycket), men ändå, som alltid, jävligt god!
Marie-Couritin var riktigt bra också, vill gärna dricka mer av!
Fan att jag missade smaka Roteboeufen! :(
 
Toppen