Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Det bästa svaret på vad jag skall servera till
Chablis Vielles Vignes Domaine Sainte Claire 1996
på magnumbutelj var Chambertins som tyckte att jag skulle lämna tillbaka vinet.
Men det blir för jobbigt eftersom jag numera bor en mil ut i havet så vi får väl pina i
oss flaska nummer 2.

Ikväll äter vi dagsfärska räkor fiskade av en fiskare här på ön och sköljer ner dem
med Saint Bris. Ett billigt och bra lådvin (vin som köps lådvis) som
tillsammans med Clotilde Davenne Bourgogne Blanc från samma producent har
blivit lite av husvin hos oss i år. Båda har en kristallklar och ren syra med lagom
frukt i smaken. Hustrun gillar Sauvignon Blanc mer än jag men Saint Bris är inte så
druvtypisk utan mer Clotilde Davenne-typisk, så den passade bra till räkorna.
Hennes Bourgogne Blanc skulle jag vilja beteckna som fattig mans Chablis.

Till helgen blir det champagne. Får se om jag orkar rapportera lite om sommarens
champagner ;)
klart du ska rapportera 8) ( Märk väl att jag inte kommentarade ditt lådvinsval ;D )

Själv drack jag lite smått o gott idag på Eriks vinbar. Först en 1995 Veuve Clicquot på magnum Fin doft med initial mognad , päron , lite röda äpplen, nötter, en bra början, fin mousse med bra syra MEN en icke trevlig metallisk bismak, för de av er som har amalgam, prova att tugga på en bit aluminium så vet ni vad jag menar, bismaken är så dominerande att resten av upplevelsen försvinner. Tyvärr, inte mitt vin. Går snabbt över till en 2006 Jean-Philippe Fichet Meursault Les Tessons från början lite blyg med sedan fina mineral ,citrus toner och lite blommor. Bra syra med ektoner och mogen citrus i smaken. Fin balans och krämig struktur. Ett mycket bra och trevligt vin.

Kan inte låte bli att prova 1995 Château Lynch-Bages Kräver tid i glaset Sedan mycet tobak, svarta vinbär, jordighet och någon träsort. Väldigt mörk vin, känns yngre än det är. Bra tanniner. Väldigt , väldigt bra. Kanske inte världsmästarklass men för en himla champagneintresserad en riktigt bra bordeaux.

Avslutningsvis så dricker jag en 2008 Giorgio Pelissero Barbera d'Alba Piani Kommer kanske lite fel efter Lynch-Bages men är en bra Barbera, Mycket rök, lite olja och mentol. Idag kanske inte hel balanserad då det känns som mellansegmentet behöver lite mer tid på sig medan den initala attacken är tydlig. Dock inget vin att fundera på. Gott och ganska lättdrucket.
 
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Ett billigt och bra lådvin (vin som köps lådvis)

Shorepower trött igår :eek:

Först idag gick jag in och kollade lite mer noga. Tack för tipsen om vinerna. Alltid bra att ha lite lådviner på det sättet. Får provas
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Middag hemma med DanskThomas + familj (mad about wine)

Moutard 04 med 6-7-8 olika druvor champagne... skitäcklig. Ge faaan i detta. Otyg och fånigt. Lemonad. Till 3 sorters salami (tryffel, vildsvin och barolo) isade och saltade rädisor. Parmesan.

Bolly RD 96, till halstrade pilgrimsmusslor med äpple, pata negra flarn och basilikaolja. Så jävla bra. Dricker magiskt nu, vänta inte. 96 RD deg 07 blir aldrig bättre. Perfekt syra mot mognad och fräschör som dödar GA.

Krug 96 till grillad 52gradig kalvfilé med kantareller och ruccola med garumdressing. Bästa 96:an hittills, har provat MÅNGA. Dricker grymt och sjuk syra som mäter perfekt mot sötman i frukten och kraften. WOW!! Allt på plats.

Krug 88, fortsättning på middag och glider in på dessert. Årets vin... igen... SATAN vad 88 håller. Syra och frukt, oxid på underbart krugvis och längd som få.

Selosse 168grammare. Äppelpaj med muscavadosocker crust. För sött med bubbel så det blir Selosse sockerchock som passar perfekt.

GA 02, skum/dvärgbanan som värsta odlarbubblet och chardonnay övertag trots 60/40. Satan vad bra detta är. Tycker detta är den bästa GA någonsin. Så fräsch och anpassad till moderna smaklökar.

Andreas
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Middag hemma med DanskThomas + familj (mad about wine)

Moutard 04 med 6-7-8 olika druvor champagne... skitäcklig. Ge faaan i detta. Otyg och fånigt. Lemonad. Till 3 sorters salami (tryffel, vildsvin och barolo) isade och saltade rädisor. Parmesan.

Bolly RD 96, till halstrade pilgrimsmusslor med äpple, pata negra flarn och basilikaolja. Så jävla bra. Dricker magiskt nu, vänta inte. 96 RD deg 07 blir aldrig bättre. Perfekt syra mot mognad och fräschör som dödar GA.

Krug 96 till grillad 52gradig kalvfilé med kantareller och ruccola med garumdressing. Bästa 96:an hittills, har provat MÅNGA. Dricker grymt och sjuk syra som mäter perfekt mot sötman i frukten och kraften. WOW!! Allt på plats.

Krug 88, fortsättning på middag och glider in på dessert. Årets vin... igen... SATAN vad 88 håller. Syra och frukt, oxid på underbart krugvis och längd som få.

Selosse 168grammare. Äppelpaj med muscavadosocker crust. För sött med bubbel så det blir Selosse sockerchock som passar perfekt.

GA 02, skum/dvärgbanan som värsta odlarbubblet och chardonnay övertag trots 60/40. Satan vad bra detta är. Tycker detta är den bästa GA någonsin. Så fräsch och anpassad till moderna smaklökar.

Andreas

Krug och Bollinger, skönt med två tungviktare till middag så där. Vad tyckte Tomas om vinerna? Han är ju en riktigt odlarkille så att säga. Inget på hans blogg ännu men det är ju lite tidigt.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elegance -02 från Saint-Réol (kooperativet i Ambonnay).

53304088.jpg


En 50/50-blandning av Chardonnay och Pinot Noir. Mycket ung doft i nuläget med äpple, en del citrus, lite ljusa röda frukter och ngn brödighet initialt. Efter en stund i glaset och framför all senare på kvällen så vecklar sig en rund smörig brioche-ton ut sig som är riktigt trevlig. Smakmässigt ingen tungviktare men den har en livlig mineralig syra som ger intryck av att vinet kan ligga lite till.

Seghesio Old Vine Zinfandel -08
Tydligen ingår frukt från rankor planterade på 1890-talet.
Massiv mycket ung Zin med mörk tät purpurfärg och ganska alkoholstinn doft (15,5%), åtminstone i början. Mycket starkvinston med eldighet som dominerar ihop med smörkola och frukten som drar åt blåbär och björnbär. Det är en lite underlig blandning av fräsch ung frukt och eldig värme. Ingen syltighet utan bara lite massivt. Smaken är även den eldig och med fin ung fruktsyra, mjuka tanniner och bra längd. 2-3 år till i ryggläge skulle inte skada.
Gillar man stilen så är det här en riktigt bra representant för ambitös Zinfandel att dricka till mat.
 
SV: Idag dricker vi

Inte idag men i fredags blev det några viner på Eriks tillsammans med bland annat Jimmy. /


Laurent-Perrier Grand Siècle. 95/96/97 Cuvée. inital mognad i doften, vanilj, rostat bröd, söt pärondoft. Fortfarande gansak expressiv med fin mousse och balanserad syra. Krämig med lång eftersmak. I jämförelse med André Clouet 1911 som är gjort på samma årgångar (men 100% pinot) så är det här vinet berydligt bättre och har klarat tiden på ett helt annat sätt. Drick nu

1990 Dom Ruinart.
Tyvärr ett exempel på den lite sämre halvan av champagne från 1990. Drack denna för ungefär ett år sedan. Där den förra flaskan hade lite oxidationstoner så hade denna en konstig , svavelaktig doft, sulfat som avtonar efter ett tag men hela tiden hänger kvar. Det går att urskilja lite kola och choklad. Smaken är bättre med fin smörighet och hyfsad balans men vinet är väldigt moget. Troligen var vinet bättre för 3-4 år sedan. Vet att det finns en del kännare som anser att dessa 90or kommer att resa sig men jag håller helt enkelt inte med. De riktigt bra 90or jag druckti har ofta varit på magnum och i jämförelse med exempelvis 88 så känns många 90or lite trötta.

1985 Veuve Clicquot Rosé Rare Vintage. Har druckit många av dessa som varit riktigt tråkiga så hade inga större förhoppning oc ack så fel jag hade, Skimrande röd färg, riktigt frisk doft fortfarande fylld med röda bär men också nybakat bröd, honung och söt sherry. Fortfarande bra mousse, syra som möter upp smaken. Lite känsla av tranbärsjuice. Mycket fräsch och lång eftersmak. Håller bra med extra värme. Riktigt bra och kul att prova.

2aepaom.jpg
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Lovade att försöka rapportera lite om sommarens champagner. Tyvärr för jag
inga noteringar och kan inte heller beskriva dem så speciellt utförligt. Särskilt
inte så här i efterhand.
Det har väl blivit ett antal flaskor av olika slag och de här är de som jag kommer ihåg:
Laurent-Perrier Grand Siècle 1996/95/93 var utsökt men förvånansvärt anonym
om ni förstår vad jag menar.
Cuvée William Deutz 1996 tycker jag lika mycket om varje gång jag dricker den.
En mycket lättbegriplig champagne, som även den mest ovane champagnedrickare
bara måste älska. Massor av mogna röda äpplen och en dosage som balanserar sötman
helt perfekt mot syran.
Paul Déthune Champagne Brut Cuvée à l'Ancienne kan säkert shorepower
beskriva mer utförligt eftersom det var efter hans skriverier på det här forumet som
gjorde att jag köpte en låda. En av mina favoriter liksom Michel Arnould Cuvée
Memoire de Vignes 2002
. Pinotdruvor ger, som alla vet, muskler till champagne
så kraftfullare än Bdn kan de inte bli. Shorepower och jag har tidigare diskuterat
årgångarna av just denna champagne och tyvärr är 2005an inte i närheten av 2002.
Resterande var inte så mycket att komma ihåg förutom en rose' som vi blev bjudna
på hemma hos goda vänner för en tid sedan och som var häpnadsväckande fyllig
och bra. Om jag inte kommer ihåg helt fel så var det Alexandre Bonnet Perle Rose' Brut.
Det kan ju också ha varit det trevliga sällskapet som gjorde att den smakade bra :)
men jag skall nog testa den igen.
 
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Lovade att försöka rapportera lite om sommarens champagner. Tyvärr för jag
inga noteringar och kan inte heller beskriva dem så speciellt utförligt. Särskilt
inte så här i efterhand.
Det har väl blivit ett antal flaskor av olika slag och de här är de som jag kommer ihåg:
Laurent-Perrier Grand Siècle 1996/95/93 var utsökt men förvånansvärt anonym
om ni förstår vad jag menar.
Cuvée William Deutz 1996 tycker jag lika mycket om varje gång jag dricker den.
En mycket lättbegriplig champagne, som även den mest ovane champagnedrickare
bara måste älska. Massor av mogna röda äpplen och en dosage som balanserar sötman
helt perfekt mot syran.
Paul Déthune Champagne Brut Cuvée à l'Ancienne kan säkert shorepower
beskriva mer utförligt eftersom det var efter hans skriverier på det här forumet som
gjorde att jag köpte en låda. En av mina favoriter liksom Michel Arnould Cuvée
Memoire de Vignes 2002
. Pinotdruvor ger, som alla vet, muskler till champagne
så kraftfullare än Bdn kan de inte bli. Shorepower och jag har tidigare diskuterat
årgångarna av just denna champagne och tyvärr är 2005an inte i närheten av 2002.
Resterande var inte så mycket att komma ihåg förutom en rose' som vi blev bjudna
på hemma hos goda vänner för en tid sedan och som var häpnadsväckande fyllig
och bra. Om jag inte kommer ihåg helt fel så var det Alexandre Bonnet Perle Rose' Brut.
Det kan ju också ha varit det trevliga sällskapet som gjorde att den smakade bra :)
men jag skall nog testa den igen.
Bra sagt om Grand Siecle, drack den igår och tyckte den var bra men anonym är en bra beskrivning. Alexandre Bonnet kan jar inte komma ihåg att jag druckit

Vad gäller William Deutz och Dethune kan jag bara hålla med. William Deutz är konsekvent ett av de viner som presterar. Har druckit många trevliga årgångar av den. Tyvärr har jag allt för få i källaren,
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

I lördags blev det lite gott när jag hälsade på Mesnil.

Henriot CdE 1996
Krug GC (ca 5 år gammal)
Domaine Gille, Chambolle Musigny 2007
Lanson Noble Cuvée 1981
Jean-Philippe Fichet, Monthelie Blanc 2008

CdE -96 är helt fantastisk just nu! Tror inte jag provat en 96a med så mycket frukt i sig som den har. Tål lagring men har man flera så är det nog svårt att låta dem vara. För min del var det den sista jag hade så nu är det dags att jaga nya.
Krug var som förväntat, bra men för ung. Bör lagras runt 10 år innan de dricks. Domaine Gille var även den bra men fick inte tillräckligt med luft innan vi började dricka den (var som bäst när man hade ett halvt glas kvar, att man aldrig lär sig)
Lansonen var aningen rörig. Allt fanns där men var inte i harmoni. Kul att prova men borde nog öppnats för något år sedan. Jean-Phillippe rotades fram som en bonusflaska eftersom vi var sugna på mera vin så den analyserades inte riktigt.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Henri Boillot Saint-Aubin 1:er Crû "Les Pitangerets" -07
Bra näsa med rejäl dos citrus och gröna äpplen. Runt detta en lätt diskret ekton och lite våt sten.
I munnen får vinet ytterligare lite liv med ungdomlig och torr smak krönt med en ung syra som inte ännu närmat sig puberteten.
Inga smakfyrverkerier utan ganska stilla och balanserat men efter Seghesion kvällen före så var det här bara skönt kontemplerande.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
I lördags blev det lite gott när jag hälsade på Mesnil.

Henriot CdE 1996
Krug GC (ca 5 år gammal)
Domaine Gille, Chambolle Musigny 2007
Lanson Noble Cuvée 1981
Jean-Philippe Fichet, Monthelie Blanc 2008

CdE -96 är helt fantastisk just nu! Tror inte jag provat en 96a med så mycket frukt i sig som den har. Tål lagring men har man flera så är det nog svårt att låta dem vara. För min del var det den sista jag hade så nu är det dags att jaga nya.
Krug var som förväntat, bra men för ung. Bör lagras runt 10 år innan de dricks. Domaine Gille var även den bra men fick inte tillräckligt med luft innan vi började dricka den (var som bäst när man hade ett halvt glas kvar, att man aldrig lär sig)
Lansonen var aningen rörig. Allt fanns där men var inte i harmoni. Kul att prova men borde nog öppnats för något år sedan. Jean-Phillippe rotades fram som en bonusflaska eftersom vi var sugna på mera vin så den analyserades inte riktigt.
Sköna viner CH !
Låter som om man nog borde lägga sig till med lite Henriot CdE -96.
Var det i Champagne man kunde hitta den överkomligt ?
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Låter som om man nog borde lägga sig till med lite Henriot CdE -96.
Var det i Champagne man kunde hitta den överkomligt ?

Det borde du absolut göra!
Har för mig magnum pratade om hur billiga de var i champagne, shorepower har säkert kolla annars med tanke på hans skriverier till SS.
 
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
chambertin skrev:
Låter som om man nog borde lägga sig till med lite Henriot CdE -96.
Var det i Champagne man kunde hitta den överkomligt ?

Det borde du absolut göra!
Har för mig magnum pratade om hur billiga de var i champagne, shorepower har säkert kolla annars med tanke på hans skriverier till SS.
De såldes för €66 i Reims men Magnum snodde i princip hela inventariet.

Priserna har gått upp lite. En låda kan köpas för £779 in bond på FRW (sammar pris för 12*75cl och 6*150cl). Finns också bland annat här l för €95
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Har blivit en hel del gött att dricka i sommar men i huvudsak ohemula mängder Albariño.. Härlig frukt och knivskarp syra i skön kombination till ingen kostnad, - prisvärt ;)
På tal om fynd så tog jag in Delamotte BdB -97 för 450 spänn på restaurang som va kanon och senare även GA -99 för 900, - också bra. Bästa röda i sommar var Flor De Pingus -08 som bara var gott.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

En annan riktigt bra flaska nyligen var Bosquet du Papes, Chante le Merle Vieilles Vignes -07. Riktigt skön CdP som växte och blev ännu vassare dagen efter.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Trevlig kväll med NonPlusUltra och Mesnil på Grappe. Det blev bara två flaskor men båda var mycket bra:

Laurent-Perrier Rare 1966
Comtes 1995
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Just det, det blev ett glas Selosse Extra Brut från halvflaska också. Inget deg-datum på flaskan men gissningsvis en tidig 90-talare.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Och så lite anteckningar:

Laurent-Perrier Rare 1966
Gul i färgen, lätt grumlig. Väldigt mycket Bourgogne på näsan, bra mousse. Bra men ingen extrem syra. Ett väldigt speciellt vin. Kort eftersmak. Jag gissade på en udda årgång som 1992 eller 1993, en annan gissade på 1996. Med luft dök oskön grapefruktskal upp i eftersmaken, som i en för ung champagne. Märkligt. Bra champagne, underbar att sitta och dofta på.

Comtes 1995
Ljus i färgen, rostad på näsan, Dom Perignon-stil. De som fick den blint var väldigt övertygade om att det var en Dompa. Massor av citrusfrukt och en sötma (ledtråd till Taittinger som ingen plockade) som börjar kännas integrerad. Har utvecklats trevligt de senaste två åren, väldigt njutbar just nu.

Selosse Extra Brut på halvflaska
Som mousserande madeira. Bra mousse men helt klart over the top.
 
SV: Idag dricker vi

Tack, det är intressant med Laurent-Perrier. En av de som jag idag personligen inte skulle köpa men äldre årgångar har en helt annan kvalitet. Vad gäller Comtes, det är bara att inse, de måste ligga för att sockret ska lösa upp sig tillräckligt. Kanske RJ har en poäng där ändå 8)

PS Tråkigt att jag inte kunde delta igår och stort tack för dina SMS. De värnde :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
CH skrev:
chambertin skrev:
Låter som om man nog borde lägga sig till med lite Henriot CdE -96.
Var det i Champagne man kunde hitta den överkomligt ?

Det borde du absolut göra!
Har för mig magnum pratade om hur billiga de var i champagne, shorepower har säkert kolla annars med tanke på hans skriverier till SS.
De såldes för €66 i Reims men Magnum snodde i princip hela inventariet.

Priserna har gått upp lite. En låda kan köpas för £779 in bond på FRW (sammar pris för 12*75cl och 6*150cl). Finns också bland annat här l för €95

millesima.fr verkar vara en kanon sida! blir att köpa lite därifrån.
Va kan ni säga om Cde -95 jämfört med -96an ? (har endast testat -95an, och älskar den!)
 
Toppen