Idag dricker vi

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 21 oktober 2007.

1. NonPlusUltra

NonPlusUltra Medlem

SV: Idag dricker vi

Precis, CH - möjligen ett litet privat helvete? ;)

2. NonPlusUltra

NonPlusUltra Medlem

Bryter av det eviga Champagneflödet med att botanisera lite bland SB:s mycket magra (fast ändå världens bästa) Bourgognesortiment.

Ikväll dullerar således följande ungdomar:

Chambolle Musigny 2009 Domaine Comte Georges de Vogüé (nedklassad till 1er Cru pga för unga stockar)
    Mazoyères Chambertin 2009 Domaine Taupenot-Merme (Grand Cru)

3. Andreas

Andreas Medlem

Man fattar ju varför kineserna är galna i skiten... tycker dock cancerrisken är för stor så jag gör min egen oraffinerade.

Olivolja, vitlök, schalottenlök, tomatpuré, colatura di alici, citron, salt och svartpeppar. Stavmixa. Finhackad backtimjan blandas i smeten.

"rullade" ut en kalvfilé genom att skära den utifrån och in samtidigt som du snurrar den i handen... ungefär som japanska kockarna gör med grönsker.

Smörjde hela ytan (ca A4 storlek utrullad) med krämen, toppade med ruccola. Rullade ihop och knöt i hop med steksnöre.

Bryn i panna runt om, se till att kalven är fri från ev krämrester på utsidan då detta gärna bränns för mycket.

Baka klart i ugn till 55grader.

Vit risotto och rödvinsreduktion till kalven.

4. Andreas

Andreas Medlem

ja faaan alltså... så otroligt bra 03:a. Som tur är verkar ju varje år oavsett förutsättning bli magiskt.

5. CH

CH Medlem

Eller en vanlig onsdag på Eriks för shorepower.

6. KockJohan

KockJohan Cioccolato Catering Leverantör

Nae. mer än 8 viner testade vi; 9st bubblande följt av en Underbar Chablis 1er Cru, följt av 4st röda.

7. hampus86

hampus86 Medlem

Spot on på det mesta!
    Skriver från minnet:

Första gången jag testat Selosse rose och känns inte som min stil. Som du säger, bångstyrigt. Lite love it or hate it. Dock mycket intressant erfarenhet.

David Léclapart L'amateur 2007 var också svår för mig. Kom aldrig bort ifrån JO äppelkoncentrat-stadiet.

Krug-95an var kvällens champagne för mig, följt av GA-95an.

8. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

De röda vi drack samt Chablis får någon gärna lista. Vet att vi drack 1997 Château Cos d'Estournel samt 2005 Lillian Winery Syrah. Det var också en CdP samt Bourgogne som jag inte skrev upp. Det var också det mousserande från Loire (vad hette det Johan?)

Min favorit av de röda var Cos d'Estournel . De tre bästa var för mig i ordning, 1995 Krug, Chablis och sedan 1995 Bollinger La Grande Année

Bra noteringar, Johan1279, tack för dem. jag ska skriva rent mina men skulle uppskatta namnet på de tre vinerna jag missade skriva upp Tack också för en trevlig kväll. Vi får köra mer av dessa. Tack för att Jos tog kommandot och bokade

PS. De röda vi fick ett litet smakprov av, framförallt 1991 Opus One blåste en ju av banan.
    PS2. Tyvärr var också en William Deutz 1999 korkad. Segolas hade lagt upp det bra med en 1998/1999 av William Deutz

9. KockJohan

Yes stort tack till er alla för en fantastisk kväll!
    CdP vad Domaine Pegau 1998 (troligtvis den röda jag föredrog)

Det udda bubblet jag tog med, från Vouvray; Domaine Clos Naudin (Philippe Foreau) Methode Traditionnelle 2002 Réserve

10. Segol

Segol Medlem

Cablis var en 1er Cru La Forest 2007 från Dauvissat, CdP var Pegau Cuvée Laurence 1998 och sen hade Jos med sig en Bourgogne som var god men mer än så kommer jag inte ihåg...
    Mina favoriter var Bollinger GA -95, Cos d'Estournel samt Dauvissat. Har för mig att jag rankade dem i den ordningen också :)
    Jag håller med Hampus om Selosse rosé, intressant och väldigt speciellt men inte min stil
    Tack allihop för en trevlig kväll o jag är mer än gärna med fler gånger!
    Jag kan dock inte ta åt mig äran av att ha tagit med Deutz, det var Sjödin som hade Deutz 1998 och 1999

11. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Krugen plockade hem kvällen, utan tvekan. På röda sidan tyckte jag Lillian levererade riktigt bra.
    Surt bara med korkade Deutzen, det hade varit kul att ställa åren mot varandra.

Idag dricker jag Coca Cola

12. hampus86

hampus86 Medlem

just det ja, dom röda. Verkar som om jag sumpat anteckningarna.

Har något vagt minne om att bourgognen hette nåt med croix? Riktigt trevlig i vart fall.

13. Anders Landström

Sorry Sjödin för att jag mixade upp dig med Segolas, IRL vet jg ju men sen blandade jag ihop forumnamnen. Ska inte ske igen.
    Alltid tråkigt med kork, bra viner som blir förstörda är ju borta från världen för alltid.

Vad gäller Selosse rosé, helt tydlig en Selosse, den var lite bråkig i smaken men ge den ett par år så ska ni se. Har inga problem med de som inte gillar Selosse, tvärt om. Mer till mig :)

14. Anders Landström

Se fram mot dina anteckningar. För mig blir det nog lite Barolo, Djuret ikväl, serveras vildsvin. Förrätten redan vald:

Halsen, som Rillette Aigre Doux i kroppkaka. Serveras med blodpudding, rökt fläsksida, Karl-Johansvampkräm, lingon och svampbuljong

Tisdag, onsdag är ju lill-lördag, då blir det lite mer :D

15. KockJohan

Och till mig! det är fantastisk gott :)

16. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Många fantastiska champagner och andra viner var det. Riktigt skoj att få prova Diebolt, Bollinger, Selosse rosé och Enchanteleur som var av senare årgångar än jag druckit tidigare.

Krug 95 svår att tävla mot, den tar ju andan ur en.
    Chablis var den bästa jag smakat, var som en bättre champagne utan bubblor, önskar jag haft den ensam och inte omgiven av "störande" andra viner.
    Bollinger La Grande Année 95 kändes mkt äldre, jag hamnade i 70-talet :-o

De röda blev svåra, alla fantastiskt goda. Men svårt (för mig) efter så mycket champagne m syra. De röda fick inte rättvisa i min gom. Men de var så bra. Hade svårt att välja vilken som var bäst av dem.

Ang Selosse rosé är jag förvånad hur mkt den skiljde sig mot de jag haft och druckit senaste åren, men de har också varit inköpta 04 och 05 och därmed deggade många år före uppkorkning. Vilket tycks ha gjort dem gott.

Någon mer Fallet vete tusan om jag köper, om jag inte får tanten att släppa till sina 70-talister :-o
    Riktigt besviken på den. Men tufft att stå intill Bollinger 95.

17. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Rätta mig om jag har fel men om Selossen va deggad 2010 så är den ganska nyinköpt va? Jag har en Egly-Ouriet som är deggad -09 hur gammal kan den va då? :eek:

18. kayaker

kayaker Cyklist

Något av David Croix alster från Domaine des Croix? Han är duktig.

19. Anders Landström

Hur menar du? Den är degad under 2009, räkna med 3-6 månader innan den hamnar i butik. Hur gammalt vinet är , dvs vilka årgångar går inte att säga om man inte vet vilket vin det är. Minimumtid är ju 1.5 år för NV och 3 år för vintage.

20. KockJohan

inte nödvändigtvis, man brukar oftast köpa precis nydeggad alt 6mån. De som säljs i december brukar oftast vara deggad i april samma år. men man kan också köpa de som komma att deggas i april detta år, redan i april :) sen finns det alltid äldre att köpa på Internet...så mitt svar kanske är lite luddigt men...

Dela sidan