Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Sitter här i min ensamhet (fru och barn har gått till sängs) och väntar på att fonden från kvällens skaldjur ska reducera ner. Tycker lite synd om mig själv och öppnar på måfå en flaska champagne. En Bernard Pertois Cuvée de Reserv BdB, köpte ett par flaskor spontant i Le Mesnil när vi där. Hade inga stora förväntningar då den var mycket billig.

Döm om min förvåning när jag tar första sniffen och slurken.

Ganska blek i färgen som man kan förvänta sig.
Doften är fräsch kvick med mycket gröna äpplen och citrus och en bra autolys, finns även lite gråpäron och en kartighet som inte är oangenäm på nått sätt.

I smaken återkommer äpplen och citrusen och syran biter tag rejält men inte på ett otrevligt sätt utan friskt trevligt även här en tydlig autolys, i eftersamken kommer även grape och ganska tydlig mineralitet vilken man kunde ana även i början.

Ett mycket trevligt vin som nog allra bäst skulle druckits väl kylt en mycket varm sommardag.

Men nu fick det bli en trevlig kvällsvän istället.

God natt
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Öppnade ikväll den första flaskan från den låda Croix de Beaucaillou 2003 jag köpte på en dansk vinauktion i måndags (för rövarpriset 1865 DKK).

Strålande bra! Jag gillar Beaucaillou och detta vinet har samma stil fast utan den sista intensiteten. Redan helt drickmogen och passade perfekt till lammstek med kryddmör. Ett glatt inköp så här efteråt. 2003 i St Julien är rikigt bra!

Conseillante 2007 var också riktigt bra, lustigt nog också recenserat av världsmästare Larsson i dagens upplaga av Livets Goda. Slår Beaucaillou på fingrarna i kompexitet, men i ren drickmognad vinner det förra vinet mycket. I vilket fall som helst har Conseillante gjort ett strålande bra vin 2007, troligtvis det bästa jag har provat från denna årgång.
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi

En halv flaska Dom. des Croix, Beaune 1[sup]er[/sup] 'Les Bressandes' 07 dracks igår (resten går åt ikväll). Förväntningarna var ganska låga eftersom en 08 Grevès ifrån samma firma var otrevligt besk för ett halvår sedan. Men, den här satt som en smäck. Ganska kraftig, med det gamla vanliga som jordgubbar, nypon och kryddor. Tanniner fanns det gott om, men de betedde sig väluppfostrat; syra fanns det också. Avslutet har här en bra beska, tillskillnad mot 08:ans urballade dito.
 
SV: Idag dricker vi

N.V. Thierry Massin Sélection Brut BdN

En enkel odlarchampagne och låga förväntningar. Öppnar flaskan och förväntningarna sjunker ytterliggare något snäpp när jag ser korken, vilken ser ut att ha suttit i flaskan högst en timme.

Dags för en sniff då. Frisk, fin och ren rödäpplig doft. Hmm, det här var trevligt!
Följer upp i munnen med en uppfriskande syra och toner av päron och röda äpplen. Något lätt i smaken, enkelt, men ändock… gott!
 
SV: Idag dricker vi

MasterMarc skrev:
Sitter här i min ensamhet (fru och barn har gått till sängs) och väntar på att fonden från kvällens skaldjur ska reducera ner. Tycker lite synd om mig själv och öppnar på måfå en flaska champagne. En Bernard Pertois Cuvée de Reserv BdB, köpte ett par flaskor spontant i Le Mesnil när vi där. Hade inga stora förväntningar då den var mycket billig.
Alltid bra när man tycker synd om sig själv och hittar lite gott att trösta sig med. Har inte provat denna odlare (som finns på SB i beställningssortimentet, a 289 kronor). Just i Cote Blanc kan man hitta mycket gott. Värkar hyfsat okänd då det inte finns mycket skrivet om dem. Var du på besök där?


Mmm skrev:
Öppnade ikväll den första flaskan från den låda Croix de Beaucaillou 2003 jag köpte på en dansk vinauktion i måndags (för rövarpriset 1865 DKK).

Strålande bra! Jag gillar Beaucaillou och detta vinet har samma stil fast utan den sista intensiteten. Redan helt drickmogen och passade perfekt till lammstek med kryddmör. Ett glatt inköp så här efteråt. 2003 i St Julien är rikigt bra!

Conseillante 2007 var också riktigt bra, lustigt nog också recenserat av världsmästare Larsson i dagens upplaga av Livets Goda. Slår Beaucaillou på fingrarna i kompexitet, men i ren drickmognad vinner det förra vinet mycket. I vilket fall som helst har Conseillante gjort ett strålande bra vin 2007, troligtvis det bästa jag har provat från denna årgång.
Grattis, du fick Beaucaillou ju till ett bra pris.

Vad skrev Herr Larsson om Conseillante ? Såg att den finns på SB om någon är intresserad. Skrev han upp den finns det väl "risk" att den tar slut även om världsmästaren inte är någon BGK för svenska folket

Silenos skrev:
En halv flaska Dom. des Croix, Beaune 1[sup]er[/sup] 'Les Bressandes' 07 dracks igår (resten går åt ikväll). Förväntningarna var ganska låga eftersom en 08 Grevès ifrån samma firma var otrevligt besk för ett halvår sedan. Men, den här satt som en smäck. Ganska kraftig, med det gamla vanliga som jordgubbar, nypon och kryddor. Tanniner fanns det gott om, men de betedde sig väluppfostrat; syra fanns det också. Avslutet har här en bra beska, tillskillnad mot 08:ans urballade dito.
Intressant odlare, läste att han ganska nyligen köpt sina vinodlingar och en man ska hålla ögonen på. Inte allt för blodiga priser verkar det som.

Själv har jag varit i USA en vecka och i princip bara druckit öl då resten av gänget var väldigt ointresserade av vin. Vi var på en restaurang och några ville trots allt ha vin och jag som är vinintresserad blev ombedd att välja ett rött vin, inte för dyrt, inte pinot noir (då det inte är gott) och som gärna passar till allt (känns det igen?). Gärna en Syrah som jag ju är måttligt förtjust i.

Det blev en 2003 E. Guigal Hermitage . Smakade lite på den och den var faktiskt för priset ganska bra syrah. Inte allt för bränd och mer modest alkohol. Höll mig dock till ale själv men de som drack vin var nöjda. (tappade namnet på restaurangen men de hade omfattande vinlista (lite vek på champagne) men riktigt bra för övriga områden så kan nog gå dit igen (italiensk restaurang av det större slaget uppåt 50+ gatan mellan 7th avenue och Broadway). Ikväll blir den nog en FdP 2002 som ligger på kylning
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Alltid bra när man tycker synd om sig själv och hittar lite gott att trösta sig med. Har inte provat denna odlare (som finns på SB i beställningssortimentet, a 289 kronor). Just i Cote Blanc kan man hitta mycket gott. Värkar hyfsat okänd då det inte finns mycket skrivet om dem. Var du på besök där?

Vi ramlade in där efter ett kort och besviket besök hos Launois, trevligt och enkelt hus. Men flaska var mycket bättre än jag minns det från då. Så jag var nöjd. Tittar nog förbi där nästa gång också.
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Herr Larsson (inte Håkan) hyllade Conseillante 2007 väldigt mycket i LG! Jag visste inte att den fanns på SB, och priset är helt OK dessutom (jag köpte min flaska i DK för ungefär samma pris, fast på "andrahandsmarknaden").

Vi öppnade ikväll en av de Martin Schaetzel Riesling Ammerschwihr 2008 jag köpte nyligen på KB vin. Vi tog ett par glas som fördrink och vinet var riktigt bra med tidig petroleum, ganska stor fyllnad men med knastertorr avslutning. Ett riktigt bra vin för 120 DKK! Den halvfulla flaskan åkte in i kylskåpet med korken i. Två timmar senare är vinet helt oxiderat och smakar äppeljuicekoncentrat. Så kan det tydligen gå när man kör biodynamiskt.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Diebolt-Vallois Prestige inköpt för ca 6 månader sedan doftade redan från början helt underbart, första intryck var frukt, röda äpplen och sommar. Smaken var lika god den och förde mina tankar till en hängmatta en varm sommardag.
 
SV: Idag dricker vi

Även för mig blev det en Diebolt-Vallois men en 2002 FdP. Efter en veckas upphåll från bättre viner blev det en väldigt positiv upplevelse. Har ju varit diskussioner om när detta vin dricks optimalt och svaret är väl hver gang. Vinet är fortfarande väldigt mineraligt men har börjar mer och mer få en naturlig sötma i doften. Så citrus blandas med honung, allt serverat på ett fat av krita. Moussen är perfekt, krämig som balanseras mot den lite mer nyanserade syran. Både balans och eftersmak är riktigt riktigt bra.

Ni får ta denna anteckning mot bakgrund att det varit ett långt uppehåll från bättre viner :)
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Några trevliga flaskor igår:
2007, Blanc de Blanc Extra Brut Champagne Doyard-Mahé:
Kanske lite väl tidigt att poppa den här men 2005 Brut som jag drack för ett tag sen var ganska utvecklad. Den här var dock klart stramare och mer ungdomligt stringent i syran. Mycket citrus, krita och lime-cest i doften till en början och sen mer gräddigt med lite luft i glasen.

Sen gick vi vidare med Jimmys fisksoppa (med långa, kummel, torsk, regnbåge, räkor och lite havskräftor.) och till det en 2008, Meursault 1:er Crû "Les Charmes", Henri Boillot: Ganska finstämt vin med väldigt diskret fatton och mycket päron, smör och en del nötter men allt i ganska ungdomligt stram skrud. Smakmässigt ännu lite kantigt ung men med fin syra som lyfte den krämiga soppan väldigt bra. Ge vinet 2-3 år till så kommer det att vara ännu bättre med mer rondör och komplexitet.

Lammsteken fick ackompagneras av 1994, Charmes-Chambertin "Cuvée de très Vieilles Vignes", Joseph Roty: Kvällen vin knappt före de Fargues och helt klart på topp nu. Hade en lätt tegelanstrykning i färgen. Doften var helt på direkt med mycket lingon, körsbär, lite målarlåda, animaliska toner och en lätt anstrykning av stjälkar. Smaken är otroligt tät och lång och med en garvsyra som är ganska ovanlig i röd Bourgogne av den här åldern men jag antar att det har med hur man vinifierar (vinfierade) hos Roty. Fruktsyran är också väldigt hög och närvarande och vore det inte för doften så skulle jag tro att det här vinet kan utvecklas 10-15 år till minst.

Ostbrickan fick sedan sällskap av 1986, Château de Fargues: Löjligt ungdomlig färg på det här nästan 26 år gamla vinet och i doften inte så mycket som skvallrade om åldern heller förutom den hela tiden närvarande saffransdoften. Faten som det här hade som ungt har sedan länge ätits upp av botrytis- och citrus/persika-karaktären och mandel som fortfarande dominerar på näsan. Svårt att beskriva doften riktigt bra men det är mycket svårt att släppa glaset ifrån sig så häftigt är det. Sötman i vinet blir aldrig tung och jolmig pga av den pigga syran och längden är helt monumental. Topp 5 av all Sauternes jag druckit men tyvärr den sista flaskan i källaren.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

På senare tid (läs: senaste veckorna) njutit en hel del champagner:
Henriot Enchanteleur 1988
Diebolt Vallois Fleur de Passion 1999
André Clouet 1911
Philipponnat Clos des Goisses 1992

Livet är gôtt!
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Intressant odlare, läste att han ganska nyligen köpt sina vinodlingar och en man ska hålla ögonen på. Inte allt för blodiga priser verkar det som.
Jovisst, men vilken ny odlare sägs det inte så om, de är alla det nya stjärnskottet med stort S!. Men jag tycker nog att regionen faktiskt är dynamisk och spännande på riktigt också, allt är inte marknadsföring. Och efter den senaste flaskan så kommer jag definitivt att köpa mer ifrån des Croix.

chambertin skrev:
1994, Charmes-Chambertin "Cuvée de très Vieilles Vignes", Joseph Roty
En Mogen Roty Charmes vore nåt att prova någon dag. Oavsett vad olika tyckare, proffs eller amatörer, tycker om familjens välrostade tunnor eller vresiga humör, så verkar de alla vara överens om att hans TVV-Charmes är något i hästväg. Men förutom rostningen, vad är det som är/var så särskilt i vinifieringen? Det enda jag kunnat läsa mig till är att man inte låter maxtemperturen nå speciellt högt under jäsningen och det låter ju inte så spektakulärt.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Silenos skrev:
En Mogen Roty Charmes vore nåt att prova någon dag. Oavsett vad olika tyckare, proffs eller amatörer, tycker om familjens välrostade tunnor eller vresiga humör, så verkar de alla vara överens om att hans TVV-Charmes är något i hästväg. Men förutom rostningen, vad är det som är/var så särskilt i vinifieringen? Det enda jag kunnat läsa mig till är att man inte låter maxtemperturen nå speciellt högt under jäsningen och det låter ju inte så spektakulärt.
Vet inte så mycket om deras vinifiering. Jag var där 1997 och det var väl inte jordens mest välkomnande ställe men inte avigt heller.

Vinet jag drack igår hade faktiskt ingen fatkaraktär i doften överhuvudtaget och har inte upplevt det i ngn av deras andra viner heller. Nu har jag i och för sig bara druckit -92, -93 och -94 av diverse olika cuvéer (Marsannay, Clos-Prieur, Cuvée la Brunelle) men rostade fat ? Näe ! Då upplever jag mycket mer fat i Armand Rousseaus tre topp-viner (som ju ser 100% ny ek) även om det där lägger sig med 10-12 års lagring.

Hos Roty känns det däremot som om en hel del av stjälkarna är med i pressning/urlakning/jäsning med tanke på karaktären jag kände. Strävheten skulle ju i och för sig kunna komma från faten.
 
SV: Idag dricker vi

Silenos skrev:
Jovisst, men vilken ny odlare sägs det inte så om, de är alla det nya stjärnskottet med stort S!. Men jag tycker nog att regionen faktiskt är dynamisk och spännande på riktigt också, allt är inte marknadsföring. Och efter den senaste flaskan så kommer jag definitivt att köpa mer ifrån des Croix.
Visst är det så och endast en del blir verkligen stjärnskottet vi alla väntat på. Får väl också försöka pröva des Croix.

chambertin skrev:
Några trevliga flaskor igår:
2007, Blanc de Blanc Extra Brut Champagne Doyard-Mahé:
Kanske lite väl tidigt att poppa den här men 2005 Brut som jag drack för ett tag sen var ganska utvecklad. Den här var dock klart stramare och mer ungdomligt stringent i syran. Mycket citrus, krita och lime-cest i doften till en början och sen mer gräddigt med lite luft i glasen.
Aldrig druckit denna odlare. Har druckit en del Doyard Champagne som ju är från samma by och lär väl vara släkt. Köpte du dessa i Sverige (har för mig du skrev om köpet för ett tag sedan)
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
//...men rostade fat ? Näe !//...// Hos Roty känns det däremot som om en hel del av stjälkarna är med i pressning/urlakning/jäsning med tanke på karaktären jag kände.

Tyvärr har jag ännu inte sopat i mig några flaskor, även fast jag är nyfiken (ska jag öppna någonting ungt så får det nog bli en Marsannay dock), så jag kan bara gå på det jag läst. BBR (Jasper Morris) säger 100% ny ek, Bill Nanson säger att faten är välrostade och att firman avstjälkar. Men efter 16 år i flaska så är kanske sådana där teknikaliteter inte så viktiga. Att smaken är tät borde mest ha att göra med att stockarna är så väldans VV, ifrån 1880-talet.

shorepower skrev:
//...och endast en del blir verkligen stjärnskottet vi alla väntat på.
Själv är jag nöjd om de 'bara' gör gott och köpbart vin :)
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Aldrig druckit denna odlare. Har druckit en del Doyard Champagne som ju är från samma by och lär väl vara släkt. Köpte du dessa i Sverige (har för mig du skrev om köpet för ett tag sedan)
En god vän i Belgien var förbi där för några månader sedan efter att ha läst positivt om firman i Guide Hachette så jag hakade på med några flaskor av 2005 BdB och 2007 BdB Extra Brut. 2005 BdB var en klart positiv upplevelse.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Visst är det så och endast en del blir verkligen stjärnskottet vi alla väntat på. Får väl också försöka pröva des Croix.

Hur är det med minnet..? Du har ju druckit Croix! Jag hade med mig en 1er Cru på senaste vinfernot ju...

Själv tycker jag att han är för modern, smakade NZ Pinot,om än bra sådan.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
På senare tid (läs: senaste veckorna) njutit en hel del champagner:
Henriot Enchanteleur 1988
Diebolt Vallois Fleur de Passion 1999
André Clouet 1911
Philipponnat Clos des Goisses 1992

Livet är gôtt!
Förstår om du tycker livet är gott efter dom vinerna. Hur var dom förresten ?


Sent from my BlackBerry 9860 using Tapatalk
 
Re: SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Hur är det med minnet..? Du har ju druckit Croix! Jag hade med mig en 1er Cru på senaste vinfernot ju...

Själv tycker jag att han är för modern, smakade NZ Pinot,om än bra sådan.

Kände igen namnet, ligger lite efter med anteckningar.

Sent from my MT11i using Tapatalk
 
Toppen