Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Blev lite "grave-digging" bland källarens vita torra (mest Bordeauxer) i helgen.
Hade en flaska kvar (av 3 inköpta ngn gång på sent 90-tal) av 1983, Ch. Smith Haut Lafitte .
De föregående flaskorna har bara varit att hälla rätt ut i vasken pga en stark doft av avlopp och ruttna ägg ihop med en snipig och besk smak utan rondör eller frukt...
I stället gick korken ur 1996, Ch. Smith Haut Lafitte som visade helt andra takter.

Det tål väl att påpeka att den nuvarande ägaren - Daniel Cathiard - tog över 1990, och före dess gjordes ganska mediokra viner från egendomen.
 
SV: Idag dricker vi

Kostjan skrev:
På middag med mor och sambo på Mistral
Startade upp med en vouette et sorbée fidèle otroligt mineralig med lime/sten - en bra startchampagne
Tog sen in en Domaine leflaive clavoillon 2007 va helt ok i början men tappade syra oroväckande snabbt så smör smaken fick dominera alldeles för mycket, tycker många 07 från Bourgogne lider av detta !?
Däremot så håller Mistral högsta klass - detta fantastiska ställe med helt otroligt speciell mat, varit där 3 gånger och längtar redan till nästa gång.
Hoppas fler hittar ut till Enskede , nu va det lite tomt i lokalen men det glömmer man när personalen är så trevlig och närvarande.
vouette et sorbée är en av de odlare som alltid överraskar positivt. Tillsammans med Cedric Bouchard en av stjärnorna från den södra delen av champagne.

Vad gäller Mistral, de kan inte haft det lätt efter AA Gills sågning i DN
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Idag dricker vi

Ha ha - ja den va sågningen va inte att leka med
Mistral är kanske inte för alla tror jag men förväntar man sej "vanlig"mat så förstår jag att man kanske
blir lite konfunderad , även om jag tycker Gills överdrev en aning
 

moos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ca´Marcanda Magari 2007, Mysigt vin med mycket frukt, snäll syra och mjuka tanniner. Ett riktigt gott matvin. Funkar fint just nu till mackan med pannbiff gjord på ren.
 

Adde

Medlem
SV: Idag dricker vi

Chateau Maucaillou 1996

det första som slog näsan var svart vinbär, därefter blev det lite mer komplext med en del goa mognadstoner så som gummi, bläck och svamp och nu när det öppnat upp sig en aning till så smyger sig en angenäm rostad eller rökig ton fram
funkade riktigt bra tillsammans med min tjocka skiva utskurna angus biff med en rejäl fettkappa och lite rostade rotfrukter med shitake svamp :)

nä nu är det dags att slicka i sig de sista dropparna, god kväll.
 
SV: Idag dricker vi

Adde skrev:
Chateau Maucaillou 1996

det första som slog näsan var svart vinbär, därefter blev det lite mer komplext med en del goa mognadstoner så som gummi, bläck och svamp och nu när det öppnat upp sig en aning till så smyger sig en angenäm rostad eller rökig ton fram
funkade riktigt bra tillsammans med min tjocka skiva utskurna angus biff med en rejäl fettkappa och lite rostade rotfrukter med shitake svamp :)

nä nu är det dags att slicka i sig de sista dropparna, god kväll.
Inte så ofta SB släpper lite med mogen Bordeaux. Kul att den leverade. Finns ju några kvar på SB
 

Aqua Vitae

Medlem
SV: Idag dricker vi

1999 Labegorce, Margaux, levererade - riktigt trevligt dock inget att hålla på drick inom det närmaste året.

I doften finns mogna toner, rökt kött, bacon, svartavinbär och ekfats kryddor samt en lite sötsyrligt lockande doft med inslag av moreller och mogna plommon.1999 Labegorce, Margaux,

Vinet har en relativt hög syra, fina ekfatstoner, ett torrt anslag och välintegrerade tanniner. Det är elegant och förhållandevis lätt med en fin charkton och torkade örter. Här finns också moreller, svarta vinbär och mogna plommon samt lite kakao, peppar och mint i avslutet. Vinet är välbalanserat och lättillgängligt och riktigt trevligt nu samt något eller möjligen några år framöver men inget att ligga på någon längre tid. Maten, samt någon timma i karaff, fick det att vakna till liv – ett trevligt vin och kul om man vill en bild av mogen Bordeaux till ett rimligt pris.
 

ae

Medlem
SV: Idag dricker vi

2010 Morgon 'Cote de Py' - Jean Foillard. Förstår inte diskussionerna kring det här vinet på sistone. Intensiv frukt (jordgubbar), lite kött och sanslösa mängder mineral/grus. Läskande, elegant och oemotståndligt.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Spontanare med den andra Ö-knarkaren...

Legras & Haas (pi) 3,14 grammare med 95,96,98,99,02 solerametod, ren BdB från Chouilly på magnum. Endast 250 flaskor av denna deg. Juli 2011. Fantastisk Chouillynäsa och en nästan överdriven grapefruktig mun. Stora klunkar. Kommer hålla LÄNGE, denna var verkligen oförlöst men redan underbart god. ÄLSKAR Chouilly. Faen bättre än Mesnil... jajajaja jag är en idiot.

Charles Heidsieck 81. Original deg. Den mest kafferostade flaska jag någonsin druckit. Fruktpackad, syrapackad. Helt otroligt god och vital. Man glömmer lätt hur bra detta vin blir med ålder. Ett halvt glas kvar på diskbänken i morse... fortfarande god och fräsch. Otroligt.

Paul Bara Comtesse MF 99. Alltid samma underbara vitablommornäsa. Tyvärr måste jag säga att jag finner för mycket av den 99-typiska beskan i denna. 99 visar sig mer och mer som ett knepigt år. Mycket gott men inte magiskt som den kan vara.


(Plockade blint L&H samt Charles H., roligt att L&H är så tydligt, kanske för att jag druckit rätt mycket L&H så känner jag igen det men jag tycker absolut att de har en egen underbar stil. Charles kafferostning kan bara Charles göra.)
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Spontanare med den andra Ö-knarkaren...

Legras & Haas (pi) 3,14 grammare med 95,96,98,99,02 solerametod, ren BdB från Chouilly på magnum. Endast 250 flaskor av denna deg. Juli 2011. Fantastisk Chouillynäsa och en nästan överdriven grapefruktig mun. Stora klunkar. Kommer hålla LÄNGE, denna var verkligen oförlöst men redan underbart god. ÄLSKAR Chouilly. Faen bättre än Mesnil... jajajaja jag är en idiot.

Charles Heidsieck 81. Original deg. Den mest kafferostade flaska jag någonsin druckit. Fruktpackad, syrapackad. Helt otroligt god och vital. Man glömmer lätt hur bra detta vin blir med ålder. Ett halvt glas kvar på diskbänken i morse... fortfarande god och fräsch. Otroligt.

Paul Bara Comtesse MF 99. Alltid samma underbara vitablommornäsa. Tyvärr måste jag säga att jag finner för mycket av den 99-typiska beskan i denna. 99 visar sig mer och mer som ett knepigt år. Mycket gott men inte magiskt som den kan vara.


(Plockade blint L&H samt Charles H., roligt att L&H är så tydligt, kanske för att jag druckit rätt mycket L&H så känner jag igen det men jag tycker absolut att de har en egen underbar stil. Charles kafferostning kan bara Charles göra.)
Kan ju inte undanhålla mig från att lägga upp bilden som ni skickade och som totalt sabbade min ekonomi när jag i min förtvivlan letade igenom det lokala hakets vinlista för att få något lika gott. Kommer lite noteringar senare.

Man får säga att det är en god champagne i sliten skrud. Vackert
9b5201253944Pa3be.jpg
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Albert Bichot 2009 Vieilles Vignes Pinot noir, Bourgogne 100 pix på bolaget som lanseras som nyhet. Kändes jäkligt tunn igår när jag öppnade efter 24 timmar smakar den lite mer men fortfarande alldeles för klent.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Billecart-Salmon Cuvée NF 1998 som lunchdryck på Hibiscus i London. En väldigt bra flaska, dessutom.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Diebolt Vallois BdB 2005 på Magnum.
Förhållandevis mörk färg för åldern.
Överraskande öppen med varm frukt som drar åt aprikos-hållet.
Dosagén flyter lätt uppe-på med årgångens typiska varmafrukt, inte mycket mineral men en fräsch syra som håller uppe det hela. Lite för kort avslut. Men helt Ok
 
SV: Idag dricker vi

Var på champagneprovning igår. Företagsevent och jag höll mig tyst i bakgrunden. Missade tyvärr namnet på den som höll provningen då jag kom någon minut sent.

Tyckte det var lite kul att vinerna som valts ut var dels en Cramant från Alsace dels två odlare. Tappade namnet på Alsascen men den var som väntat inte allt för bra, lite artificiell, allt för grov mousse och tråkig brist på syra,

I övrigt så var det en N.V Guy Charlemagne Typisk Mesnil med bra blommig doft. Naturligtvis citrus men lite nertonad och det fanns lite svaga mognadstoner. Efter Alsacen var brödigheten väldigt tydlig. Frisk smak och fin mousse som gjorde att den var lite krämig. Något kort eftersmak. Kändes som detta vin hade nåt/några extra år på rygg efter deg. Som vanligt får jag väl lägga till, kommer från en av Champagnes suraste och mest ogästvänliga odlare. Den följdes av en 2002 José Michel & Fils Millésimé Serverades som de andra blint och jag trodde att den var äldre. Väldigt mogen på näsan. Initiala toner av jordgubbar, marmelad som följs upp av nötter och rostat bröd. Trevlig rund smak med samma ton av mognad. Lite vek i mellansegmenten men lång eftersmak. Bra hantering av PM men det slår inte Jerome Prevost.

Lite småfel i presentationen. Krug och Selosse kommer inte från Le Mesnil, Champagne pressas inte i omgångar om 70-90 liter i taget, Brut är inte upp till 5g socker i dosagen (Guy Charlemagne har 10g) det är fler än 3 druvor som är tillåtna i Champagne (även om det är överkurs) samt Dom Perignon görs inte i 1 miljon flaskor (det är närmare 5) Nu sitter ju en jättenörd i publiken och tror inte så många andra reagerade. Jag höll mig helt tyst vilket jag är faktiskt stolt över då jag tyckte att han gjorde ett överlag bra jobb och var väldigt entusiastisk.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
I övrigt så var det en N.V Guy Charlemagne Typisk Mesnil med bra blommig doft. ... Som vanligt får jag väl lägga till, kommer från en av Champagnes suraste och mest ogästvänliga odlare.

Värre än Egly-Ouriet? Har ingen förstahandserfarenhet av dem, men en god vän (som besöker regionen ofta och pratar bra franska) hävdar att det är den enda småodlare någonsin som bemött honom med kombinationen "nej, du får inte prova något, men du kan få köpa", och det här var redan för ett antal år sedan när de var mindre hypade än nu. En tant med en liten vinaffär i Bryssel försökte dessutom avråda mig från att köpa Egly-Ouriet från hennes hylla med motivet att de var så krångliga och otrevliga att ha att göra med. Hon hade därför slutat ta in vinerna, men hade några restflaskor kvar på lagret. När två personer oberoende av varandra kommer med liknande uttalanden brukar jag anta att det kan ligga något i det som sägs.
 
SV: Idag dricker vi

vintomas skrev:
Värre än Egly-Ouriet? Har ingen förstahandserfarenhet av dem, men en god vän (som besöker regionen ofta och pratar bra franska) hävdar att det är den enda småodlare någonsin som bemött honom med kombinationen "nej, du får inte prova något, men du kan få köpa", och det här var redan för ett antal år sedan när de var mindre hypade än nu. En tant med en liten vinaffär i Bryssel försökte dessutom avråda mig från att köpa Egly-Ouriet från hennes hylla med motivet att de var så krångliga och otrevliga att ha att göra med. Hon hade därför slutat ta in vinerna, men hade några restflaskor kvar på lagret. När två personer oberoende av varandra kommer med liknande uttalanden brukar jag anta att det kan ligga något i det som sägs.

Francis Egly spelar i en egen division så han är inte med i bedömningen. Har varit där två gånger och kan bara hänsvisa till en blogg jag läste en gång:
Tydligen är gubben som driver Egly-Ouriet lika utåtriktad som en dövstum norrländsk fyrvaktare med social fobi.

PS. Andra som varit på Guy Charlemagne har varit positiva så min erfarenhet är just min erfarenhet. Den var doick så dålig att jag så fort jag skriver om denna odlare valt att påpeka det, Cato lyckades ju till slut så varför inte jag :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Comtes De Champagne 2000

Större doft, än senaste flaskan jag testat, otroligt mycket exotiskfrukt på doften.
Fortfarande otroligt bitsk och skarp-syra med hård mineral med små rökiga inslag. Dosagen känns dock integrerad, då frukten har viss balans. De jag provar med höjde vinet åt skyarna. Medans jag själv upplever vinet alldeless för ung fortfarande. Jag upplever nog syran lite väl för ung o hårt för min smak.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Barnarov på en Conseillante -08. Lysande bra och även om du har liiite fatbeska och primär frukt så finns elegansen, strukturen och balansen vilket gör det till en fröjd att dricka trots ungdomen. Kanonvin!
 
Toppen