Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi

moos skrev:
Marcus Molitor Zeltinger Sohnenuhr Spätlese 2001. Molitor har blivit en favorit i Vinmonopolets sortiment. Detta är min favorit riesling. Smakar, honungsmelon, passionsfrukt, äpple och nåt lite mer matigt typ carambol/persikoskal lite sötbeskt. Halvtorr med precis så mycket syra som behövs för att balansera upp. Två tummar upp!
jag hoppas den var minst ett uns mindre unken än 91:an från i julas ;)
 

moos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Joda den här var fruktig....

Markus Molitor Gracher Himmelreich Riesling Spätlese Trocken 1992. - Den var speciell.... Var det "den luktar som första biltvätten utomhus" Anna sa?
 
SV: Idag dricker vi

Igår blev det en (två egentligen :( *) flaska Krug Rosé från halvflaska. Vinet levererades från Krug 2008 så det är ca 7 år sedan degorgering.

582162_10150694146191188_596746187_9616755_1435124546_n.jpg


Den första visade sig vara korkad. Korkad som man är så försöker man ju ett tag negligera faktumet men med mer luft och lite värme var det ingen tvekan. Rask på flaska nummer två som visade sig från sig bästa sida. Känner direkt de exotiska fruktonerna och en väldigt trevlig mogen hallonbas. En söt hallonpaj gjord på mandelbotten, allt serverad med honung och lite kola. En lätt antydan till söt sherry kan skönjas i bakgrunden. Bra balans och en gudomlig mousse som känns i hela gommen. Vinet växer hela tiden och jag lyckas spara en liten skvätt som efter ett par timmar har blommat ut än mer.

Halvflaska har ju både för och nackdelar, fördelen är att det mognar något snabbare nackdelen är att den tar slut väldigt fort
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Halvflaska har ju både för och nackdelar, fördelen är att det mognar något snabbare nackdelen är att den tar slut väldigt fort

...och så går bara hälften så mycket vin till spillo när korkjäveln slår till. ;)
 
SV: Idag dricker vi

vintomas skrev:
...och så går bara hälften så mycket vin till spillo när korkjäveln slår till. ;)
Absolut, en stor fördel. Hälten så tråkigt alltså. Men jag sniffade hårt i glaset och letade febrilt efter gladpack i skåpen
 
SV: Idag dricker vi

moos skrev:
Gladpack? Har jag missat nått?
Har aldrig provat det och är väl tveksam men det fnns en idé (som också diskuterades bland deltagarna på Jacquesson - Selosse provningen) att man kan trycka ner en boll med gladpack i ett korkat vin. Det ska absorbera de kemiska ämnen (TCA ) som orsakar korkdefekten.

För mig låter det som myten om skeden i flaskan, men som sagt, har aldrig provat.
 
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Har aldrig provat det och är väl tveksam men det fnns en idé (som också diskuterades bland deltagarna på Jacquesson - Selosse provningen) att man kan trycka ner en boll med gladpack i ett korkat vin. Det ska absorbera de kemiska ämnen (TCA ) som orsakar korkdefekten.

För mig låter det som myten om skeden i flaskan, men som sagt, har aldrig provat.

Möjligen kan TCA-nivåerna sänkas, men frågan är väl vad som egentligen blir kvar - det känns lite osannolikt att resten av den komplexa vinkemin inte har påverkats...
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Bottega Ripasso superiore 2009 Mörkt kraftigt vin som doftar kryddigt och rökigt, smakar gansja kryddigt med en stark eftersmak av svarta vinbär.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Trabucchi d'Illasi, amarone, 2006 (utan något till) Doft av torkade och syltade körsbär, choklad och vanilj. Innan ordentlig luftning finns en tydlig doft av stall/svettig häst. Koncentrerad smak som följer upp dofterna. Alkoholen väl integrerad i den rika frukten.

En inte alltför russinaktig amarone som sköter sig bra - men måste ändå säga att detta inte är min typ av vin. Jag dricker och tycker det är trevligt på sitt sätt men någon högre njutning är det inte.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bonterra, Chardonnay, USA, 2010 (Ugnsbakad torsk med ljummen sparris-, tomat-, rödlök- och avokadosallad med dill). Doften domineras av den rostade ekens vaniljtoner och frukten kommer i form av citron, ananas (burk) och gula äpplen. Lite metallisk smak. I övrigt samma som dofterna. Fet och smörig konstistens. Balanserad syra.

Jag kan inte klaga. Smakar bra - utan att nudda varken helvetet eller himlen - och passar bra till maten. Efter första sniffen trodde jag att det skulle smaka överekat men doftade mer rostad ek än vad det smakade.
 
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
Bonterra, Chardonnay, USA, 2010 (Ugnsbakad torsk med ljummen sparris-, tomat-, rödlök- och avokadosallad med dill). Doften domineras av den rostade ekens vaniljtoner och frukten kommer i form av citron, ananas (burk) och gula äpplen. Lite metallisk smak. I övrigt samma som dofterna. Fet och smörig konstistens. Balanserad syra.

Jag kan inte klaga. Smakar bra - utan att nudda varken helvetet eller himlen - och passar bra till maten. Efter första sniffen trodde jag att det skulle smaka överekat men doftade mer rostad ek än vad det smakade.
Skönt att den inte var överekad. Chardonnay med för mycket ek är inte min melodi :)
 
SV: Idag dricker vi

tobbe81 skrev:
7118019307_654e8d0644.jpg


En gammal bild från februari månad då jag och min flickvän firade ett år. Såklart så skulle våran bebis också vara med och undersöka var det var för något. väluppfostrad liten krabat som har sätt och lärt sig utav mig och min flickvän. Kommer dock inte ihåg mer än att denna var väldigt sprudlande och frisk och bra bett i syran kan drickas nu men spara gärna i 10 år till eller längre..
Sådan herre, sådan katt eller hur man nu säger det :)
 

sunqan

Vinös
SV: Idag dricker vi

helgen som gick dracks det dels tröstköpet från häromveckan - 2009 Far Niente Caberenet Sauvignon.
Det var väldigt ungt, men ack så gott. Tom bättre än vad jag minns. Det enda "negativa" var att det doftade så mycket ek så det i princip inte fanns nåt annat. Men till skillnad från den Sassicaia jag drack i höstas så var det en doft och inte en lukt :) Och Sassicaia smakade ekplanka till skillnad mot Far Niente. Smakmässigt handlar det om frukt och fattoner (mer ek än vanilj, dock). Färgen var väldigt röd (klarröd...) på vägen ner i Karaffen. sa jag att det var gott?

Sen blev det en korkad flaska 2010 Jean Foillard Morgon Cote du Py. Det var så illa så det kändes direkt när korken åkte ur, suck. öste upp lite och hoppades, men nej... Eftersom jag köpt två, så var det "lika bra" att korka upp den andra och den var ok (pust). Nu minns jag varför jag inte köpt Morgon på 20 år. Jag tycker INTE det är gott. Mycket röda frukter i smaken, svårt att säga om det är surkörsbär eller lingon eller vad det är, men sen är det nåt i doften som jag inte står ut med, lite åt utspädd surströmming eller nåt sånt (surströmming är f.ö. gott). Jag tror jag ska hålla mig till Moulin-a-Vent i fortsättningen också... nu gjorde det ju inte så mycket att en flaska var korkad, den hade ju åkt tillbaks i vilket fall :)
-anders
 

sunqan

Vinös
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
Bonterra, Chardonnay, USA, 2010 (Ugnsbakad torsk med ljummen sparris-, tomat-, rödlök- och avokadosallad med dill). Doften domineras av den rostade ekens vaniljtoner och frukten kommer i form av citron, ananas (burk) och gula äpplen. Lite metallisk smak. I övrigt samma som dofterna. Fet och smörig konstistens. Balanserad syra.

Jag kan inte klaga. Smakar bra - utan att nudda varken helvetet eller himlen - och passar bra till maten. Efter första sniffen trodde jag att det skulle smaka överekat men doftade mer rostad ek än vad det smakade.
Bonterra Chardonnay brukar inte vara i närheten av överekad. Har inte provat -10, men varken -08 eller -09 hade speciellt mycket ek i doften. vi har haft den lite som husvitt ett par år.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Sen blev det en korkad flaska 2010 Jean Foillard Morgon Cote du Py. Det var så illa så det kändes direkt när korken åkte ur, suck. öste upp lite och hoppades, men nej... Eftersom jag köpt två, så var det "lika bra" att korka upp den andra och den var ok (pust). Nu minns jag varför jag inte köpt Morgon på 20 år. Jag tycker INTE det är gott. Mycket röda frukter i smaken, svårt att säga om det är surkörsbär eller lingon eller vad det är, men sen är det nåt i doften som jag inte står ut med, lite åt utspädd surströmming eller nåt sånt (surströmming är f.ö. gott). Jag tror jag ska hålla mig till Moulin-a-Vent i fortsättningen också... nu gjorde det ju inte så mycket att en flaska var korkad, den hade ju åkt tillbaks i vilket fall :)
-anders
[/quote]

En följd fråga där på Jean Foillard - är det någon som prövat äldre årgångar ? 10-20år ex?
fick nämligen syn på lite äldre årgångar :)
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Möjligen kan TCA-nivåerna sänkas, men frågan är väl vad som egentligen blir kvar - det känns lite osannolikt att resten av den komplexa vinkemin inte har påverkats...

man kanske ska köra upp plastbollen i näsan så försvinner korkdoften!
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
En följd fråga där på Jean Foillard - är det någon som prövat äldre årgångar ? 10-20år ex?
fick nämligen syn på lite äldre årgångar :)
Jean Foillard har gjort sina viner på samma sätt sedan början av 80-talet. Det innebär att han länge använt minimala mängder svavel vilket ställer högre krav på att vinerna förvarats så optimalt som möjligt. Går det att säkerställa? Finns det möjlighet att provsmaka?
 
Toppen