Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Efter Monbousquet-98:an korkade vi upp en Branaire-Ducru -05 men den var väldigt sluten och gav inte med sig mycket mer än lite ceder och svag ton av svarta-vinbär och plommon.

Har några 1996 Château Branaire som jag bytt till mig. Har dålig kunskap om det slottet . Bra lagrade viner. En årgång som 1996 borde hålla ett tag till eller hur?
 
SV: Idag dricker vi

Borsta skrev:
Dom Perignon 2000
Nästan rak kork men fin mousse.
Den klassiska Dompasmaken finns där men det lutar lite väl mycket åt citronvatten spetsat med lite syra. Resten av sällskapet diggade den men jag var mest besviken.

Ser mer fram emot Discobitchen som ligger på kylning.
2000 av Dompa har aldrig riktigt varit min favorit så väl inte allt för förvånad.. Hoppas du får tur med Discobitchen, varit en del flaskvariation där.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Har några 1996 Château Branaire som jag bytt till mig. Har dålig kunskap om det slottet . Bra lagrade viner. En årgång som 1996 borde hålla ett tag till eller hur?

Har inte druckit så många Bordeuax 96:eek:r själv då det var en period som jag inte handlade speciellt mycket därifrån.
Enligt böckerna så är ju många viner från 96 långliggare med lite hårdare typ av tanniner.
Hur det är med Branaire-96 kan jag ju inte uttala mig om eftersom jag inte druckit den men kan inte tänka mig att den håller på att trilla över kanten.

Den är ju drygt 15 år nu så ta och öppna en och testa vet ja. :)

Anders Landström skrev:
En helg som innehöll en hel del olika drycker i hemmet, på Eriks Vinbar samt på ett 40-års kalas hos en känd vinprofil. Då det blev så pass mycket gott så väljer jag lite tråkigt att lista vad jag drack. Anteckningar är nerkrafsade men måste skrivas rent och det är sällan min styrka. Viner som i detta sällskap stack ut var 2001 DRC Grands-Echezeaux, 1982 Vieux Chateau Certan, 2007 William Fèvre Bougros Cote de Bouguerots, 2003 Roberto Voerzio Barolo, 2003 Château La Tour Seran (kanske pga att vinmakaren var där :) ) och 2001 Château Le Bon Pasteur. Iallafall tror jag det :)

Egentligen inget dåligt vin som serverades under helgen. Även 1986 DRC var väldigt bra men 2001 var snäppet vassare.

1a120121031043981.jpg

Roligt med Leroy märket som i princip är det enda som överlevt tiden i källaren

Svårt att riktigt ta in allt detta då mängden bra vin blir lite överväldigande men kul att får prova.

Halvmagnums
2000 Billecart-Salmon Cuvée Elisabeth Salmon Rosé
2009 Pierre Yves Colin-Morey Chassagne-Montrachet 1er Cru La Maltroie
1982 Vieux Chateau Certan
1979 Château Cheval Blanc
2009 Domaine Anne Gros Savigny-lès-Beaune 1er Cru Les Lavières
1986 Domaine de la Romanée-Conti Echezeaux
2001 Domaine de la Romanée-Conti Grands-Echezeaux
1998 Taittinger Comtes De Champagne

7312012103219193d.jpg


Magnum
2007 Domaine des Lambrays Clos des Lambrays
2002 Moët & Chandon
2002 Moët & Chandon Rosé
2007 Domaine William Fèvre Chablis Grand Cru Bougros Cote de Bouguerots
2010 Domaine Chavy-Chouet Puligny-Montrachet 1er Cru Les Folatières
2010 Fritz Haag Brauneberger Riesling trocken
2006 Bernard Ott Rosenberg Reserve
2007 Château Smith Haut Lafitte Blanc
2003 Roberto Voerzio Barolo Riserva Vecchie Viti dei Capalot e delle Brunate
2003 Luciano Sandrone Barolo Le Vigne
2003 Château La Tour Seran
2001 Le Defi de Fontenil
2001 Château Le Bon Pasteur


Större flaskor

1996 Finca Allende Rioja Aurus
2006 Georg Breuer Rüdesheimer Berg Schloßberg Riesling (
Klart förstårligt om du inte har anteckningar från allt det Anders !
Vilka härliga viner !

Hur var Clos des Lambrays -07 ?

Klart trevligare helg än min som mest bestod i att gräva för uteplats och bära lera.
 
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Hur var Clos des Lambrays -07 ?
Naturligtvis allt för ung. Bra näsa med mycket röda bär, vanlij och mineralitet. Det van lite för grönpepprig. För åldern lättdrucken som många 07 verkar vara, frisk och ren. Serverad på magnum och vi var väl en 6-7 som delade på den. Växte i glaset men skulle kanske velat följa den lite längre. Går absolut att dricka nu men lagra gärna. Bra men inte så stort som jag kanske väntade mig från etiketten.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
En helg som innehöll en hel del olika drycker i hemmet, på Eriks Vinbar samt på ett 40-års kalas hos en känd vinprofil. Då det blev så pass mycket gott så väljer jag lite tråkigt att lista vad jag drack. Anteckningar är nerkrafsade men måste skrivas rent och det är sällan min styrka. Viner som i detta sällskap stack ut var 2001 DRC Grands-Echezeaux, 1982 Vieux Chateau Certan, 2007 William Fèvre Bougros Cote de Bouguerots, 2003 Roberto Voerzio Barolo, 2003 Château La Tour Seran (kanske pga att vinmakaren var där :) ) och 2001 Château Le Bon Pasteur. Iallafall tror jag det :)

Egentligen inget dåligt vin som serverades under helgen. Även 1986 DRC var väldigt bra men 2001 var snäppet vassare.

1a120121031043981.jpg

Roligt med Leroy märket som i princip är det enda som överlevt tiden i källaren

Svårt att riktigt ta in allt detta då mängden bra vin blir lite överväldigande men kul att får prova.

Halvmagnums
2000 Billecart-Salmon Cuvée Elisabeth Salmon Rosé
2009 Pierre Yves Colin-Morey Chassagne-Montrachet 1er Cru La Maltroie
1982 Vieux Chateau Certan
1979 Château Cheval Blanc
2009 Domaine Anne Gros Savigny-lès-Beaune 1er Cru Les Lavières
1986 Domaine de la Romanée-Conti Echezeaux
2001 Domaine de la Romanée-Conti Grands-Echezeaux
1998 Taittinger Comtes De Champagne

7312012103219193d.jpg


Magnum
2007 Domaine des Lambrays Clos des Lambrays
2002 Moët & Chandon
2002 Moët & Chandon Rosé
2007 Domaine William Fèvre Chablis Grand Cru Bougros Cote de Bouguerots
2010 Domaine Chavy-Chouet Puligny-Montrachet 1er Cru Les Folatières
2010 Fritz Haag Brauneberger Riesling trocken
2006 Bernard Ott Rosenberg Reserve
2007 Château Smith Haut Lafitte Blanc
2003 Roberto Voerzio Barolo Riserva Vecchie Viti dei Capalot e delle Brunate
2003 Luciano Sandrone Barolo Le Vigne
2003 Château La Tour Seran
2001 Le Defi de Fontenil
2001 Château Le Bon Pasteur


Större flaskor

1996 Finca Allende Rioja Aurus
2006 Georg Breuer Rüdesheimer Berg Schloßberg Riesling (
Såg ut som DRC GE 01 var på Eriks Vinbar...? Skönt att de poppar DRC ibland :D

Vad tog dom betalt per glas? Eller per 5 cl kanske det är..?
 

Caviste

Leverantör
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Har några 1996 Château Branaire som jag bytt till mig. Har dålig kunskap om det slottet . Bra lagrade viner. En årgång som 1996 borde hålla ett tag till eller hur?

Jag dricker hellre Bordeaux från 1996 än 1995 idag och skulle nog kunna tänka mig att din Branaire nått sitt drickfönster.

chambertin skrev:
Den är ju drygt 15 år nu så ta och öppna en och testa vet ja. :)

+1
 
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Har några 1996 Château Branaire som jag bytt till mig. Har dålig kunskap om det slottet . Bra lagrade viner. En årgång som 1996 borde hålla ett tag till eller hur?

Har inte heller druckit den men enligt uppgift ska 96 Branaire Ducru vara en stram rackare i utpräglad Cabernet-stil. Klarar säkerligen 20 år till utan större bekymmer.
 
SV: Idag dricker vi

Baron_Philippe skrev:
Har inte heller druckit den men enligt uppgift ska 96 Branaire Ducru vara en stram rackare i utpräglad Cabernet-stil. Klarar säkerligen 20 år till utan större bekymmer.
Står 2004-2017 i Cellartracker som fönster. Har bara två av denna så man är ju alltid lite "snål" och vill klippa dricksfönstret. Ingen stor grej då det inte är världens dyraste vin men har inte så mycket äldre bordeaux.
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi

2010 Weingut Keller Dalsheimer Hubacker Riesling Großes Gewächs Ung, men helt tillgänglig. Pigg, mineralisk med fruktoner av persika, äpple och citron. Lång smak.

2007 Domenico Clerico Barolo Ciabot Mentin 4h+ i karaff. Ung, stram, mycket fruktig. Plommon, körsbär, lakrits, kryddor, te, och en överraskande ton av honungsmelon. Ju mer luft desto bättre blir vinet. Tyvärr har frukten en liten antydan till rotfrukter och en något varm känsla. I dagsläget dessutom lite väl mycket fatvanilj för min smak. Detta är dock ett riktigt bra vin, och kommer förstås må bra av lagring, men jag håller nog 06:an som ett lite starkare kort.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

KimHartman skrev:
2007 Domenico Clerico Barolo Ciabot Mentin 4h+ i karaff. Ung, stram, mycket fruktig. Plommon, körsbär, lakrits, kryddor, te, och en överraskande ton av honungsmelon. Ju mer luft desto bättre blir vinet. Tyvärr har frukten en liten antydan till rotfrukter och en något varm känsla. I dagsläget dessutom lite väl mycket fatvanilj för min smak. Detta är dock ett riktigt bra vin, och kommer förstås må bra av lagring, men jag håller nog 06:an som ett lite starkare kort.
Beställde några stycken själv häromdagen så det var ju kul att du provat den.
Missade 06:an som i princip tog slut framför näsan på mig.
Vad jag sett och läst så verkar det som om 07 är lite före 06 i sin utveckling.
Barolo/Nebbiolo verkar ju kunna "äta upp" ganska mycket ek med tiden så faten kommer nog att hamna rätt med några års lagring.

Har du provat några andra årgångar av Domenico Clericos Barolos ?
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Beställde några stycken själv häromdagen så det var ju kul att du provat den.
Missade 06:an som i princip tog slut framför näsan på mig.
Vad jag sett och läst så verkar det som om 07 är lite före 06 i sin utveckling.
Barolo/Nebbiolo verkar ju kunna "äta upp" ganska mycket ek med tiden så faten kommer nog att hamna rätt med några års lagring.

Har du provat några andra årgångar av Domenico Clericos Barolos ?

Faten integrerades mer och mer i vinet med luftning, så detta lär som du säger fixa sig med lagring.

Jag har inte provat tidigare årgångar. Har några 2004 Percristina i källaren men har inte känt för att "offra" någon flaska hittills.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Les Lauzeraies, Tavel, rosé, 2010 (romansallat, tomat, oliver, rödlök, feta ost) Doftat rödbärigt - ljusa körsbär och hallon - och av röda äpplen. I munnen tillkommer kryddighet. Balanserad syra.

Är normalt sett inget roséfreak men måste medge att detta var ganska trevligt och helt klart njutbart. Sallad till fungerade också bra.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
Les Lauzeraies, Tavel, rosé, 2010 (romansallat, tomat, oliver, rödlök, feta ost) Doftat rödbärigt - ljusa körsbär och hallon - och av röda äpplen. I munnen tillkommer kryddighet. Balanserad syra.

Är normalt sett inget roséfreak men måste medge att detta var ganska trevligt och helt klart njutbart. Sallad till fungerade också bra.
hmm, jag finner personligen den väldigt söt.
Lite så är det överlag med nästan alla Roséer i SB-standardsortiment tycker jag, påtaglig sötma och förhållandevis blaskiga, men det är min personliga åsikt - ska jag tilläga
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Med undantag för Viña Tondonia Rosé Gran Reserva (som är ett mycket speciellt vin) har jag nog inte druckit någon riktigt bra (stilla) rosé.

Det kommer ändå att bli några M de Minuty till sommaren - den är ok och flaskan är mycket snygg, särskilt på magnum.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
hmm, jag finner personligen den väldigt söt.
Lite så är det överlag med nästan alla Roséer i SB-standardsortiment tycker jag, påtaglig sötma och förhållandevis blaskiga, men det är min personliga åsikt - ska jag tilläga
Enligt SS så skall den ligga på 3g/l (2011 då i och för sig) så speciellt restsockersöt bör den ju inte vara då.
Provade 2010:an förra året och tyckte väl den var ok. Kanske inte jordens mest typiska Tavel men vad kan vänta sig för 100:- därifrån.
Den prisnivån brukar ju en bra Tavel ha i Frankrike.

Sen förstår jag inte riktigt varför ett sådant här vin måste vara knastertorrt.
Finns gott om maträtter som gifter sig fint med ett vin av den här typen med en lätt restsötma.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Nej, så mycket restsocker upplevde jag inte - kändes torrt. Vinet var på inget sätt stort men bra på ett enkelt sätt. Inte för saftlikt, trevlig kryddighet och balanserat. Mycket mer förväntar jag mig inte av rosé - är väl en fördom för det finns säkert roséer som imponerar.

Varit lite sugen på att prova Tondonia gran reserva för att prova ett så udda rosé. Men är det verkligen bra med tanke på alla år på fat? Förväntar mig snarare något väldigt speciellt än något verkligt gott. Men har kanske fel?
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
Varit lite sugen på att prova Tondonia gran reserva för att prova ett så udda rosé. Men är det verkligen bra med tanke på alla år på fat? Förväntar mig snarare något väldigt speciellt än något verkligt gott. Men har kanske fel?

Det är väldigt gott, men det går inte att jämföra med någon annan rosé. Det är inget som funkar som aperitif i solen precis, utan ska drickas med mat, gärna en kryddig kötträtt. Jag gillar det vita också - den har jag ett par flaskor kvar av sedan den fanns på Systembolaget i höstas.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Det är väldigt gott, men det går inte att jämföra med någon annan rosé. Det är inget som funkar som aperitif i solen precis, utan ska drickas med mat, gärna en kryddig kötträtt. Jag gillar det vita också - den har jag ett par flaskor kvar av sedan den fanns på Systembolaget i höstas.
Den går absolut att jämföra med Cédric Bouchard Le Creux d’Enfer Rosé de Saignée men den vet jag att just Elvis har svårt för.

Mycket mer viniös än andra rosér, ett vin som Elvis skriver, vilket bäst avnjutes till mat.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Den går absolut att jämföra med Cédric Bouchard Le Creux d’Enfer Rosé de Saignée men den vet jag att just Elvis har svårt för.

Mycket mer viniös än andra rosér, ett vin som Elvis skriver, vilket bäst avnjutes till mat.
Låter faktiskt riktigt intressant! men Tondonia rosé går inte få tag på SB?
 
Toppen