Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

chateau du grand bos-1998

Ett vin man absolut bör beställa en flaska av på SB och dricka till rätt mat i rätt sällskap nu. De har passerat sin topp men är fortfarande kanon. De är ett vin som bör drickas inom 2 timmar efter det öppnats dock. De är värt sitt pris faktiskt vilket jag sällan tycker i denna prisklassen.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

För några dagar sen: Morgon, Georges Dubœuf, Beaujolais, 2010 (kyckling, klyftpotatis, bönsallad) Doft av ljusa körsbär, syltade hallon, hö, lite vanilj och lite rosor. Smakmässsigt: hög syra, lätt, kryddigt.

Inte speciellt Beaujolais-van men tyckte det var ett kul vin. Något år för att mildra syran och få det att gå ihop lite känns det dock som det skulle behöva. Funkade till maten.

Ikväll: Guerrieri Rizzardi, Ripasso superiore, Pojega, 2007 (pizza med salami, oliver och brie) Doft: mörka körsbär, parfymerat, russinantydan, sötlakrits, lite vanilj. Smak: Fruktigt, körsbär, amaretto, lätt kryddigt, låga tanniner, en del restsötma, lätt beska.

Huvudsakligen corvina och corvinone.

Ett fruktdrivet vin med mycket roligare doft än smak - för mycket restsötma och känsla av övermogen frukt. Beskan blir också för påtaglig. Går an som pizzavin men något höjdarvin är det inte.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hamnade pa en vinbar i Bangkok igar kvall med ett par piloter stationerade i Tokyo.
Ena killen sa att han tar forsta flaskan, sa var inte orolig nar han bestaller...ok tankte vi.

In kommer en Vouge Musigny 2004, sjukt trevligt!
Lite sluten, sa vi lat glasen vara i 30 min och vilade med en ol fore.
Har last att den ska vara valdigt gron i stilen nu, men den har flaskan var inte alls sa.
Elegant, silkig, blommig och komplex.
Hade jag nagra i kallaren, skulle jag lata den vila i minst 3 ar till.
Fantastiskt trevlig Bourgogne, vill inte saga nagot negativt alls.
Kanske om priset...

Efter det tog vi in en harligt mogen Gosset 96.
Magisk att drick nu!!!
Packad av honung och sot frukt. Elegant men rattfram.
Efter 30 min kom det fram en distinkt chokladton.
Jakligt bra flaska. Och nastan gratis for att vara BKK, 1000sek bara!
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

San Fereola Dolcetta Di Dogliani-2001

Ett välgjort vin som nått sin fulla mognad, ett prisvärt vin utan tvekan. :)
 

baum

Medlem
SV: Idag dricker vi

Henriot Rosé till en kycklingsallad, passade väldigt bra och ett vin jag gärna dricker fler gånger. Kanske inte på samma nivå som Gossets rosé men inte alls illa. Bra syra och en hel del röda bär. Undrar varför det är prissänkt ifrån 389 till 299 kr?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

baum skrev:
Henriot Rosé till en kycklingsallad, passade väldigt bra och ett vin jag gärna dricker fler gånger. Kanske inte på samma nivå som Gossets rosé men inte alls illa. Bra syra och en hel del röda bär. Undrar varför det är prissänkt ifrån 389 till 299 kr?
När de tog in vinet till fasta-sortimentet (T9 tror jag?) Från beställnings-sortimentet så tog de in alldeless för många tusen flaskor till många butiker ute i landet där de inte såldes. Nu står de o samlar damm, precis som tex Salon 1997 har gjort som förövrigt också prissänkts
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
När de tog in vinet till fasta-sortimentet (T9 tror jag?) Från beställnings-sortimentet så tog de in alldeless för många tusen flaskor till många butiker ute i landet där de inte såldes. Nu står de o samlar damm, precis som tex Salon 1997 har gjort som förövrigt också prissänkts
Så då har dom legat i rumstemp och mognat på till perfektum alltså....
 
SV: Idag dricker vi

Deltog i en intressant om än inte särskilt angenäm provning idag. Fick prova fem viner som jag absolut aldrig någonsin skulle köpa själv.

AC/DC - Thunderstruck Chardonnay 2011: Lite smörig, lite jäst, citrus, blöt ull. Smaken är saftig, lite sötma, lite citrustoner. Enkel chardonnay. 2/5

AC/DC - Highway to Hell Cabernet Sauvignon 2008: Extremt överekad. Torra gamla museiföremål och kryddor. Knappt någon frukt. Smaken är fatigt bitter med obalanserade syror. 1/5

AC/DC - Back in Black Shiraz 2010: Lite lättare frukt och örter tillsammans med en ton av järn. Smaken är lätt och straight forward. Inget motbjudande men heller inget upphetsande. Smakar som en 50-kronors shiraz. 1,5/5

KISS - Zin Fire Zinfandel 2011: Rent äcklig doft av kokt, jäst frukt. Smaken har en ton av härsket smör. Vidrigt. 0/5

Motorhead Shiraz 2011: Järnig/rostig med lite röda frukttoner och ek. Lite örter i bak. Smaken har en omogen syra. 1/5

Provade igenom kvintetten på 5 minuter. Mer utförliga smaknoter varken behövdes eller hanns med. Intressant att ha provat eländet. Förväntningarna infriades ju ungefär. Dessa är i bästa fall drickbara på fyllan på nån trashfest om flaskorna hade kostat 50:- styck. KISS-vinet gör skäl för sitt namn och jag hade knappast tagit en flaska om jag så fick betalt för det.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
yes-box! 'lagrade' ståendes med spotlight 8)

De jag beställde igår kommer från depån i Örebro så de har förhoppningsvis
undvikit strålkastarljuset.
 

Dovberg

Medlem
SV: Idag dricker vi

Första gången jag skriver i den här tråden 8)

Ikväll dricker vi castelar, mousserande från Uruguay. Har hört mycket gott om denna och tycker om att testa vin från mindre vinländer. Att vinet är blanc de noirs dessutom skadar inte. Till huvudrätten dricker vi Kanonkop pinotage från -01. Har druckit den innan, riktigt bra moget vin. Vin till efterrätt blir Zind-Humbrecht Gewurztraminer från -01. Den dricks till färska jordgubbar :)
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

Marco Bonfante Menego Barbera D´Asti-2000

Inte många vin runt 150 sträcket på Sb med 12 års lagring som är goda. Detta vinet har passerat sin topp men kan helt klart rekomenderas för folk som gillar kaffe och kanske mörk choklad.

Har aldrig smakat ett vin med så påtagliga toner av kaffe.
 

Dexter

Medlem
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
När de tog in vinet till fasta-sortimentet (T9 tror jag?) Från beställnings-sortimentet så tog de in alldeless för många tusen flaskor till många butiker ute i landet där de inte såldes. Nu står de o samlar damm, precis som tex Salon 1997 har gjort som förövrigt också prissänkts

Det är ett TSE inköp i T5 2400 flaskor och när det inte säljer så fort SB vill sänker de priserna. Den ligger kvar i BS till de högre priset så passa på. Nu har de även sänkt priset på Salon 99.

Drack en Clarendon Hills Onkaparinga Grenache (nr 73337) mycket trevligt!!
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Dexter skrev:
Drack en Clarendon Hills Onkaparinga Grenache (nr 73337) mycket trevligt!!
Tack för tipset Dexter !
Hade missat att detta kom nu. Blir att beställa några flaskor. Förra årgången som fanns på SB var ju lysande.
Har den inte gått upp en hel del i pris jfrt med senast den var listad ?

Själv så drack jag en 2004 Barolo Prapò, Schiavenza. Dekanterade 1,5 timma men det var alldeles för kort. Vinet känns först ganska moget men behöver massor med luft för att veckla ut lite mer komplexa aromer. I början är det mest gamla fat och tjära nästan som hos en bättre Islay-whisky. Efter ytterligare en timma så är frukten klart mer komplex med lite kryddor och varma torkade bär, lingon, körsbär och fat. Smaken är i begynnande mognad nu men kommer att bli ännu bättre med några år till på rygg. Köpt hos Carlo Merolli i Dk och det blir nog att lägga en beställning till på några fler.
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Har den inte gått upp en hel del i pris jfrt med senast den var listad ?

Senaste gången som SB hade vinet var det 2006:an, för ca 1,5 år sen. Den kostade då 389 SEK. Nu är det 2005 som säljs.
 
Toppen