Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Intressant.. Vad baserar du det på? Inte för att jag vet själv men blir nyfiken.. Har du druckit Dompa 03 fler ggr? Låtit den få tid?

Har själv inte provat 2003:an än, men har noterat att den fått genomgående bra omdömen och att den anses behöva mer tid.
Däremot så noterar jag att druvsammansättningen är 60% Pinot Noir och 40% Chardonnay hos 2003:an, men tydligen tvärtom hos 2002:an. (DP är ofta nära 50/50, för det mesta håller de sig inom 45-55%.) Även om man inte ska överdriva betydelsen av +/- 20% i druvsammansättning för hur långlivat vinet är, så brukar ju Chardonnay-dominerad skumpa räknas som mer långlivad i kraft av sin syra. Varmare år och högre andel Pinot Noir, det vore rätt märkligt om det skulle ge ett mer långlivat vin.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Skumpagne skrev:
Men 2002 hade mycket bättre väderförhållanden och anses som ett mycket bättre år än 2003. Det va inte jätte många odlare som lyckades bra med -03 men det finns såklart vissa som stack ut. Men jag hade satsat på -02 utan tvekan den kommer säkerligen hålla längre i källarn också.
Men du har inte druckit varken 02 eller 03?
 
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
Ska du köpa för att lagra kommer du bara bli besviken om du köper 03or slå till på 2002!

Jag vet att det är en varm årgång, troligtvis lägre syra, borde därför inte vara lika lagringsduglig, etc. etc. etc.

Nu rapporterade ju Jos att den blev ännu bättre efter en lång luftning vilket brukar tyda på att lagring kommer belönas (åtminstone när det gäller rödvin). Dessutom tror RJ att denna kommer göra sig bäst som riktigt gammal. Så jag undrar också lite vad denna upp fattning att 03:an inte kommer utvecklas lika bra som 02:an kommer ifrån?

Är det inte en lite väl förhastad och förenklad slutsats att basera omdömet på den teoretiska syrahalten och mängden PN? Finns det inte rätt mycket fler variabler än så?
 
SV: Idag dricker vi

Skumpagne skrev:
Men 2002 hade mycket bättre väderförhållanden och anses som ett mycket bättre år än 2003. Det va inte jätte många odlare som lyckades bra med -03 men det finns såklart vissa som stack ut. Men jag hade satsat på -02 utan tvekan den kommer säkerligen hålla längre i källarn också.

Som jag förstår det så sticker Dompa ut ordentligt. Vissa har skrivit att de "sämre" väderleksförhållandena gynnade Dompan eftersom att M&C:s största problem är för höga skördeuttag. Varmt=mer koncentrerade druvor, så en årgång med sämre väderleksförhållanden i den mån att det är för varmt kanske enbart är positivt för just DP jämfört med en årgång med bättre väderleksförhållanden.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Baron_Philippe skrev:
Som jag förstår det så sticker Dompa ut ordentligt. Vissa har skrivit att de "sämre" väderleksförhållandena gynnade Dompan eftersom att M&C:s största problem är för höga skördeuttag. Varmt=mer koncentrerade druvor, så en årgång med sämre väderleksförhållanden i den mån att det är för varmt kanske enbart är positivt för just DP jämfört med en årgång med bättre väderleksförhållanden.
Finns väl inget likhetstecken mellan bra ågång och storlek på skörden. Sen vet vi inte hur många flaskor som gjorts, kanske bara 25% jmfr med ett vanligt år, borde vara möjligt att gallra fram den nödvändiga mängden av bra druvor för en tillverkare som DP
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Finns väl inget likhetstecken mellan bra ågång och storlek på skörden. Sen vet vi inte hur många flaskor som gjorts, kanske bara 25% jmfr med ett vanligt år, borde vara möjligt att gallra fram den nödvändiga mängden av bra druvor för en tillverkare som DP

Det jag menade var att deras problem om något är för stora uttag, vilket resulterar i viner med mindre koncentration. En varm årgång renderar i viner med mera koncentration och därför kan Dompans främsta problem vara löst vid en varm årgång. Sen är det ju som du säger också att de har ofantligt många vingårdar och en enorm mängd druvor att välja på.
 
Sv: Idag dricker vi

Druckit DP 2003 ett antal gånger. Jag tar 2002 alla gånger. Förvånad att den blev bättre med lutning då jag upplevde precis tvärtom. 2003 är svårt år men CdG kommer väl snart. Känns som den kommer att vara ett roligare val
 

Andreas

Medlem
SV: Sv: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Druckit DP 2003 ett antal gånger. Jag tar 2002 alla gånger. Förvånad att den blev bättre med lutning då jag upplevde precis tvärtom. 2003 är svårt år men CdG kommer väl snart. Känns som den kommer att vara ett roligare val

2002 är superbra, redan nu faktiskt!
2003 rolig och spännande, men med lite ålder tror jag den kommer bli riktigt fläskig.
Handlade precis ett par lådor för 700/flaskan... ;)
 
SV: Idag dricker vi

Kan nog bli så att jag skiter i dompan helt och köper nått roligare. Krug GC kostar ju bara ett par hundringar mer, hade ändå tänkt att köpa nån/några flaskor så det kanske blir nån GC extra istället för DP. Får se vad som finns när det är dags att köpa.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Baron_Philippe skrev:
Kan nog bli så att jag skiter i dompan helt och köper nått roligare. Krug GC kostar ju bara ett par hundringar mer, hade ändå tänkt att köpa nån/några flaskor så det kanske blir nån GC extra istället för DP. Får se vad som finns när det är dags att köpa.
Pratar vi SB-pengar så väljer jag hellre krug alla dagar i veckan, det är vell ändå bara någon hundrig mer?
Större lagringspotential har de oxå! Och godare. Från start;)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Francois Vallois prestige 2002 premier cru, väldigt fin för den pengen den kostade, både doftade och hade en smak av lite äldre champagne, dock inte lila lång eftersmak som man hade velat. Michel Lenique 2005 grand cru, mycket friskare och fruktigare passar bättre till mat än först nämnda som kändes mer som socialt dricka.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Sv: Idag dricker vi

Andreas skrev:
2002 är superbra, redan nu faktiskt!
2003 rolig och spännande, men med lite ålder tror jag den kommer bli riktigt fläskig.
Handlade precis ett par lådor för 700/flaskan... ;)
Håller med 02an är riktigt härlig att dricka nu! 700 per flaska! vem säljer för det priset?
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

Château Baulos la Vergne-2001

Det bästa fyndet på SB mig veterligen. Ett gott bordeauxvin med mognadstoner för 86 kronor är sanslöst billigt.

Tror faktiskt inte vinet nått sin topp än.

Kan starkt rekomenderas för folk med begränsad budget ;D
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi

2010 Domaine de la Janasse Côtes du Rhône Villages Terre d'Argile
Ung, fruktig, kryddig. Relativt strukturerad, viss liten hetta. Fikon, hallon, örtkryddor, lakritsbåtar, choklad. Som jag minns det är den kanske snäppet bättre än vad 09:an var i detta läge - något mindre frukt men mer stadga och mindre hetta. Ska vi säga en "mini-C9DP"? ;)
 

Elvis

Medlem
SV: Sv: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Druckit DP 2003 ett antal gånger. Jag tar 2002 alla gånger. Förvånad att den blev bättre med lutning då jag upplevde precis tvärtom. 2003 är svårt år men CdG kommer väl snart. Känns som den kommer att vara ett roligare val

Håller med. Har inte druckit DP 2003 lika många gånger som Anders men upplevt just att den dör i glaset efter ett tag mer än en gång, till skillnad från spänstiga 2002:an som alltid levererar.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Selosse Rosé deg Nov 2010. Fräsch acacia och färska champinjoner tillsammans med mogen källardoft. Underbara tropiska frukter tillsammans med orientaliska kryddor. Svarta vinbär, krusbär, hallon... alla sensommarbär från trädgården.
Detta hör till världens bästa rosé. Har druckit alla andra prestige roseer som finns och ingen slår denna. En del är lika bra men ingen är bättre.

Till detta grillad 45 gradig Helleflundra, stekt karljohansvamp med knaperstekt fänkålssalami. Rödvinssås och smörslungad småpotatis med dill.

Gott!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

R.H. Coutier Cuvée Henri III 2002

Doften är mycket ung. Toner av Kvitten och äppelmos på gula-äpplen.
Mycket bra o krämig mousse, helt integrerad och mycket njutbar ek, nötter, smör, granny smith och inställsam mineral i avslutet, inte så lång finish dock.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jean-Marc Brocard, Chablis, 1er Cru, Beauroy (fisksoppa med potatis, fänkål, morot, palsternacka, torsk, lax, kräftstjärtar, purjolök) Doftar gula och gröna äpplen (de gröna dominerade i början, men med luft och lite värme så är de gula mest framträdande), hårda päron, citrus, ganska smörigt, antydan till nötighet, lätt karamelligt. Smakmässigt är det samma typ av frukt som i doften, mineraliteten är tydlig, syran frisk, koncentrationen god men där finns en liten kartig beska.

En god chablis. Gör jobbet bra, men utan att riktigt glänsa. Tycker att framförallt den lilla karamelltonen och smörigheten pekar på att ek är inblandat men så är tydligen inte fallet. Behövde lite luft och värme för att vakna till men det gick ganska fort. Passade bra till fisksoppan.
 
Toppen