Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

downtown skrev:
BdB:n har jag inte druckit, däremot rosén på halvflaska. Det är nånting som gör att jag har svårt för en del champagne på halvflaska. Tyckte den kändes ganska tung då jämfört med Deutz rosé som jag drack någon dag senare. Samma sak med Bollinger SC på halvflaska. Blir alldeles för tung jämfört med vanlig butelj.
Halvflaskor är ett otyg! Rosen släpps ofta lite för ung, perfekt att lägga i källaren ett par år! För mig är B-S en av väldigt få producenter som tar sin NV Rose seriöst!
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Spinner vidare på Anders 180 graders kommentar. Sous Bois känns väldigt annorlunda jmf med deras övriga champagner. Tycker den känns väldigt tung och lite klumpig. Dricker mycket hellre deras Blanc de blancs och Rose!

Lite vad jag befarade. Billecart-Salmon har ju ekat framförallt Grande Cuvée och Clos St Hilaire men när jag läste om Sous Bois verkade det som att de gått ut väldigt hårt med eken här. Med kanske något sämre druvor än GC och Clos St Hilaire samt mer ek kändes det väldigt tveksamt
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Lite vad jag befarade. Billecart-Salmon har ju ekat framförallt Grande Cuvée och Clos St Hilaire men när jag läste om Sous Bois verkade det som att de gått ut väldigt hårt med eken här. Med kanske något sämre druvor än GC och Clos St Hilaire samt mer ek kändes det väldigt tveksamt
Det är ett relativt få champagner där man framhåller att den legat på ek, en av de bättre (med lite tid i källaren) är Bonnaire Variance!
 

Henrik J

Medlem
SV: Idag dricker vi

2005 Chateau Pichon Longueville Baron: Lite barnarov, jag vet. Vinet ligger och andas i karaffen nu i väntan på att få inmundigas tillsammans med ett par fina ryggbiffar från USA, duchesse samt en bea som sambon mästerligt ska slå ihop. Den initiala doften domineras av cederträ, rosor och mineraler och vinet utstrålar en fantastisk elegans. Ska bli spännande att se vad som händer om nån timme i karaffen (och ännu mer kanske, efter några år i lagringsskåpet, har två flaskor kvar som tur är).
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Henrik J skrev:
2005 Chateau Pichon Longueville Baron: Lite barnarov, jag vet. Vinet ligger och andas i karaffen nu i väntan på att få inmundigas tillsammans med ett par fina ryggbiffar från USA, duchesse samt en bea som sambon mästerligt ska slå ihop. Den initiala doften domineras av cederträ, rosor och mineraler och vinet utstrålar en fantastisk elegans. Ska bli spännande att se vad som händer om nån timme i karaffen (och ännu mer kanske, efter några år i lagringsskåpet, har två flaskor kvar som tur är).
Baron är gott!!
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Henrik J skrev:
2005 Chateau Pichon Longueville Baron: Lite barnarov, jag vet. Vinet ligger och andas i karaffen nu i väntan på att få inmundigas tillsammans med ett par fina ryggbiffar från USA, duchesse samt en bea som sambon mästerligt ska slå ihop. Den initiala doften domineras av cederträ, rosor och mineraler och vinet utstrålar en fantastisk elegans. Ska bli spännande att se vad som händer om nån timme i karaffen (och ännu mer kanske, efter några år i lagringsskåpet, har två flaskor kvar som tur är).
Härlig början på fredagskvällen !
Återkom gärna med lite mer smaknoteringar sen. Har några flaskor själv av den så man blir ju lite nyfiken nu.
 

Henrik J

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Härlig början på fredagskvällen !
Återkom gärna med lite mer smaknoteringar sen. Har några flaskor själv av den så man blir ju lite nyfiken nu.

Sitter faktiskt med ett glas nu. Vi sörplade på vinet hela kvällen. Det låg i karaffen i säkert tio timmar och utvecklades åt olika håll hela tiden. I slutet av kvällen, när det var knappt två glas kvar så upplevde jag att vinet slöt sig lite igen, varför jag hällde tillbaka det i flaskan och korkade igen för att se vad som skulle hända till idag.

Fortfarande inte minsta tecken på oxidation trots tio timmar i karaff och ytterligare ca. 15-16 timmar tillbaka i flaskan. I början av kvällen dominerades doften av cederträ med sekundära aromer av rosor och lavendel och vinet hade då väldigt tuffa tanniner och syror. Senare rundades smaken av ordentligt samtidigt som doften öppnade sig och drog mer mot röda frukter, bär och blomster. Sen efter några timmar kom mera läder, lite rök, lakrits och gummi tillsammans med svartvinbärsgelé. Just nu är det en ganska svalt aristokratisk och elegant doft, men den hoppar nästan ur glaset och jag känner den tydligt även om glaset står en meter bort. Doft med winegums (de svarta), lavendel, lakrits, cassis och röda bär. Smaken har återigen kärvat till sig lite, men den är ändå rätt harmonisk och multidimensionell. Lååång eftersmak.

Fantastiskt vin som säkerligen kommer bli helt makalös med ännu mer lagring. Skänker njutning redan idag, men nästa flaska sparar jag nog till omkring 2017. Egentligen är jag en smula förvånad över hur vinet beter sig. Hade nog kanske väntat mig en mer klassisk och något rustik Médoc. Den här är ytterst polerad och ganska modernt fruktig i min smak. Hittar inte heller så mycket av de klassiska grusmineraliska inslagen man brukar kunna få av en Pauillac. Men det kanske bara är jag, eller en viss fas som vinet befinner sig i. Det är fortfarande ett otroligt komplext och välgjort vin som jag är glad att jag har i skåpet.
 
SV: Idag dricker vi

A8-Lt_kCMAEBCuM.jpg


Blev ett besök på Djuret igår. 1997 Cavallotto Riserva Bricco Boschis Vigna San Giuseppe blev ett perfekt vin till viltet. Vintemat just nu på Djuret är Rhône och det är inte ett av min favoritområden men till vilt fungerar ju som tur är också Barolo.

Det här vinet är en rätt så skön kombination av mognad med bra bibehållna och integerade tanniner. Tror det här vinet är som bäst just nu. Med tiden kommer tanninerna att slipas av och det här vinet lyfts verkligen av sina tanniner. Typisk Nebbiolonäsa som med värme och luft utvecklar mer mörka toner och tryffelaromer. Riktigt bra balans med som sagt bett i tanninerna och mycket frukt i smaken. Drack en 1993a av detta vin för ett tag sedan och 1997an var några klasser bättre. Riktigt gott vin

Bogen och nacken från vildsvinet, bogen bräserad i tomater, viltfond, kalvfond, vitt vin, vitlök
och örter. Nacken som korv med stekt lök, rosmarin och timjan.
A8-Q-C1CUAAQdmw.jpg


Tog sedan en liten trip till Eriks Vinbar och drack bland annat 2007 Domaine Fourrier Gevrey-Chambertin 1er Cru Les Goulots Vieille Vigne Fin doft med mycket röd bär. jordgubbar, vanilj och en del mineralitet. Fin struktur och en tydligt syra samt en skön silkighet. Bra nu men kommer nog utvecklas något framåt. Drack för något år sedan och den här flaskan kändes mer mogen. Trevligt överlag med 2007or just nu.

1999 Mumm René LalouDet skrevs en del om det här vinet, Mumms bevis på att de kan göra bra viner. Kan väl direkt säga att iallafall den här flaskan var ett bevis på motsatsen. Rätt så mogen doft med den typiska 1999ans gummitoner. Det är inget fel på doften men jag saknar lite av den komplextiten jag hade väntat mig och att en 1999 prestige är så pass mogen förvånar. Moussen är väldigt krämig men vinet saknar struktur. Kan inte exakt sätta fingret på vad det är men tråkigt kommer upp i huvudet. Inte alls vad jag förväntade mig.

Avslutar med en 2004 Château Cos d'Estournel Så tydligt Bordeaux om än inte så tydligt Coz. Ett doftvin som går att sitta länge och finna de olika aromerna. Inte så grönpepprig som en del Coz jag druckit. Mineraler , örter och en hel del kaffe.
Inital attack , mörkt bärig smak och bra tryck i tanninerna. Vinet känns fokuserat och har en trevlig struktur. Inte kvällens vin men en klar tvåa.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Jätte mycket och jätte gott bla Duval-Leroy Femme de champagne 1996, Selosse initial deg 2011, cuvee st vincent 1996, belle epoque - 1999, vouette rose 2007 och R.H coutier 2002.

Alla champagner var utsökta och sällskapet perfekt! Väntar ivrigt på Johans anteckningar.
 
SV: Idag dricker vi

Skumpagne skrev:
Jätte mycket och jätte gott bla Duval-Leroy Femme de champagne 1996, Selosse initial deg 2011, cuvee st vincent 1996, belle epoque - 1999, vouette rose 2007 och R.H coutier 2002.

Alla champagner var utsökta och sällskapet perfekt! Väntar ivrigt på Johans anteckningar.

5 riktigt bra champagner. Verkar ha varit en trevlig kväll. Vilken blev vinnaren?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
5 riktigt bra champagner. Verkar ha varit en trevlig kväll. Vilken blev vinnaren?

Jag satte Duval, Selosse och St. Vincent högst.
Älskar att selossen hänger med så bra trots att det är initial. Helt underbar.

Vouette rose var också kul att prova den va riktigt härlig men lite ung ännu.

Belle epouqe va välbalanserad och elegant men inte bland toppen.

Coutier var också en fin och drickbar men inte riktigt i samma liga kanske
 
SV: Idag dricker vi

Moët & Chandon Grand Vintage 1983 - 2004. Provning som hölls i samband med Moët & Chandon Sommelier Challenge 2012 fem årgångar med en 1983 som äldsta vin (1983 är tekniskt sätt inte en Grand Vintage). Grand Vintage är sendagade med en lägre dosage

A9HubbCCUAAheQv.jpg


2004 Öppen och tillgänglig nu, väldigt rostad och fruktdriven. Inte allt för kraftig syra som är bra integrerad. Något kort eftersmak men lättdrucken. Imponerar inte allt för mycket men kan väl sammanfattas som rättframt och gott. Pinotdriven.

2002 Mineralig ,lite sluten, citrus i doften. Chardonnaydominerad som ger en mer kritabetonad champagne. Som 2004, 5,6 g dosage

1995 Mogen, brödig, lite mer kola och choklad, en del smör. Frisk smak som är hyfsat komplex med bra eftersmak.

1990 Provade två olika flaskor. Den ena var lite oxiderad på ett bra sätt medan den andra var friskare. Syran dominerar båda men det finns mogna toner som balanserar upp. Som med många 1990 lever de inte riktigt upp till förväntan på årgången. Högsta dosagen av Grand Vintagevinerna, 7,5g

1983 Återigen två flaskor. Gjordes för Moëts 250-års jubileum. Här pratar vi mogen champagne, söt, knäckig, vaniljdrömmar.. Förvånadsvärd bibehållen syra. Lite svag i mellansegmentet. Det ena flaskan hade en besväran beska på slutet.

Generellt kan väl sägas att Moëts Grand Vintage är ett stort steg framåt med en sänkt dosage. Det är champagne som "champagne ska vara". Stort, nja, det finns väl bättre viner för de pengarna. Den som jag skulle vilja prova är 1995 på magnum.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Moët & Chandon Grand Vintage 1983 - 2004. Provning som hölls i samband med Moët & Chandon Sommelier Challenge 2012 fem årgångar med en 1983 som äldsta vin (1983 är tekniskt sätt inte en Grand Vintage). Grand Vintage är sendagade med en lägre dosage

A9HubbCCUAAheQv.jpg


2004 Öppen och tillgänglig nu, väldigt rostad och fruktdriven. Inte allt för kraftig syra som är bra integrerad. Något kort eftersmak men lättdrucken. Imponerar inte allt för mycket men kan väl sammanfattas som rättframt och gott. Pinotdriven.

2002 Mineralig ,lite sluten, citrus i doften. Chardonnaydominerad som ger en mer kritabetonad champagne. Som 2004, 5,6 g dosage

1995 Mogen, brödig, lite mer kola och choklad, en del smör. Frisk smak som är hyfsat komplex med bra eftersmak.

1990 Provade två olika flaskor. Den ena var lite oxiderad på ett bra sätt medan den andra var friskare. Syran dominerar båda men det finns mogna toner som balanserar upp. Som med många 1990 lever de inte riktigt upp till förväntan på årgången. Högsta dosagen av Grand Vintagevinerna, 7,5g

1983 Återigen två flaskor. Gjordes för Moëts 250-års jubileum. Här pratar vi mogen champagne, söt, knäckig, vaniljdrömmar.. Förvånadsvärd bibehållen syra. Lite svag i mellansegmentet. Det ena flaskan hade en besväran beska på slutet.

Generellt kan väl sägas att Moëts Grand Vintage är ett stort steg framåt med en sänkt dosage. Det är champagne som "champagne ska vara". Stort, nja, det finns väl bättre viner för de pengarna. Den som jag skulle vilja prova är 1995 på magnum.
Trevlig provning av de har jag bara provat de tre första där jag tycker 95an var helt vid öppen och perfekt mogen just nu, mycket bakad svamp och boken frukt.
Men påtal om dosagé, fick du veta hur mkt varje vin hade ?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Skumpagne skrev:
Jag satte Duval, Selosse och St. Vincent högst.
Älskar att selossen hänger med så bra trots att det är initial. Helt underbar.

Vouette rose var också kul att prova den va riktigt härlig men lite ung ännu.

Belle epouqe va välbalanserad och elegant men inte bland toppen.

Coutier var också en fin och drickbar men inte riktigt i samma liga kanske
Det var bra blandning underkvällen och jag får tacka för mycket trevligt sällskap!
för lite utförligare anteckningar får du läsa bloggen ;)

men jag blev mest imponerad av St Vincent 96 som visade på bra mognad samtidigt som den var lite uppbackad av frisk mineral och den hårda syran.
Vouette & Sorbée Saignée de Sorbée 2007
Var väldigt svår större delen av flaskan, som oftast är ju sista glaset bäst då den började komma till sin rätta och bjussade senare på en bred kropp med bra smörighet från faten tillsammans med toner av balsamico, björnbär, körsbär, krusbär, grå sten. Syran var mycket skarp o tydligt exotiskt-dominerad.
jag älskar verkligen Bertrands tre viner rakt igenom, o-avsätt årgång levererar de alltid en stor personlighet!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Moët & Chandon Grand Vintage 1983 - 2004. Provning som hölls i samband med Moët & Chandon Sommelier Challenge 2012 fem årgångar med en 1983 som äldsta vin (1983 är tekniskt sätt inte en Grand Vintage). Grand Vintage är sendagade med en lägre dosage

A9HubbCCUAAheQv.jpg

Det är väl Grand Vintage Collection som är sendegorgerade? Grand Vintage är ju sedan några år namnet på M&C:s vanliga vintage, som haft flera olika namn under åren; 1983:an på bilden heter Brut Impérial precis som NV-vinet.
http://www.moet.com/Our-Champagnes/Gran ... nd-Vintage
Nu verkar texten Grand Vintage Collection bara stå på 1995:an på din bild, och faktiskt inte på 1990:an. Men nog är det bara dessa två som är sendegorgerade, medan 2002 och 2004 är normalreleaser? Ett annat steg framåt är att de från årgång 2004 anger degorgeringsår på baksidesetiketten även på normalreleaserna.

Håller helt och hållet med om att 2004 är rätt rostad och tillgänglig, fast den flaska jag provade var degorgerad 2012. Inte jätteimponerande för en årgångsskumpa från en bra årgång, helt OK som skumpa i allmänhet, och lysande jämfört med årgångslös M&C.. :D 2002:an var förra året mycket mer sluten, och har nog bättre potential.
 
SV: Idag dricker vi

vintomas skrev:
Det är väl Grand Vintage Collection som är sendegorgerade? Grand Vintage är ju sedan några år namnet på M&C:s vanliga vintage, som haft flera olika namn under åren; 1983:an på bilden heter Brut Impérial precis som NV-vinet.
http://www.moet.com/Our-Champagnes/Gran ... nd-Vintage
Nu verkar texten Grand Vintage Collection bara stå på 1995:an på din bild, och faktiskt inte på 1990:an. Men nog är det bara dessa två som är sendegorgerade, medan 2002 och 2004 är normalreleaser? Ett annat steg framåt är att de från årgång 2004 anger degorgeringsår på baksidesetiketten även på normalreleaserna.

Håller helt och hållet med om att 2004 är rätt rostad och tillgänglig, fast den flaska jag provade var degorgerad 2012. Inte jätteimponerande för en årgångsskumpa från en bra årgång, helt OK som skumpa i allmänhet, och lysande jämfört med årgångslös M&C.. :D 2002:an var förra året mycket mer sluten, och har nog bättre potential.

Korrekt. Nu var ju 1990 sendegad medans naturligtvis 2002 och 2004 var "orginaldegade". 2002an har absolut större potential. Finns ju en hel del annat att välja på från 2002 dock :)

Dosage är som följer

2002 + 2004 5.6g socker
1995 6.5g
1990 7.5g
1983 Ingen uppgift
 
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
Det var bra blandning underkvällen och jag får tacka för mycket trevligt sällskap!
för lite utförligare anteckningar får du läsa bloggen ;)

men jag blev mest imponerad av St Vincent 96 som visade på bra mognad samtidigt som den var lite uppbackad av frisk mineral och den hårda syran.
Vouette & Sorbée Saignée de Sorbée 2007
Var väldigt svår större delen av flaskan, som oftast är ju sista glaset bäst då den började komma till sin rätta och bjussade senare på en bred kropp med bra smörighet från faten tillsammans med toner av balsamico, björnbär, körsbär, krusbär, grå sten. Syran var mycket skarp o tydligt exotiskt-dominerad.
jag älskar verkligen Bertrands tre viner rakt igenom, o-avsätt årgång levererar de alltid en stor personlighet!

Såg att du verkligen gillade Belle Epoque 1999. Stort vin, eller hur ::)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Såg att du verkligen gillade Belle Epoque 1999. Stort vin, eller hur ::)
Var första gången jag testa 99an och det var verkligen dött, kanske inte unket som du sa. Men jämfört med 2002 (som jag tycker är riktigt bra) är 99an riktigt dålig
 
Toppen