Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Konjären

Medlem
SV: Idag dricker vi

Chateau Batailley 2001 - bättre vardagsbordeaux! Gott till hängmörad entrecote när man firar att en veckas avhållsamhet är slut.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

I fredags blev det:
Sauzet Combettes 05(kommer att bli helt grym om 2 år sådär, när eken lugnar ner sig lite)
Bonnaire Prestige 96(första flaskan korkad, den andra var väldigt ren i stilen, påminde om en Chablis lite. Tröttnade på slutet och nog dags att dricka upp de man har kvar...)
Bollinger GA 99(Inte illa, klar att dricka men... Har Bolly ökat dosagen? Kändes lite söt nästan, inte riktigt Bolly stil för mig)
Krug NV, gott! (för övrigt betalade vi 1140kr för den på krogen, 50kr mindre än bolaget. Det är deras ordinarie pris!!!)
Senare blev det en mindre smickrande blandning av Jack&Cola nersköljt av Billecart NV, ej att rekommendera)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Du ljög! I lördags sa du att du "bara drack skumpa hela kvällen", jag visste väl att du sög i dig en J&C eller fem.

Själv drack jag friskt och klart kranvatten i lördags och åt majssoppa!
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Druckit en del spanska under helgen och i veckan, Clos du Clocher (en fransman smög med också, Pomerol), Les Terrasses, Care, Terras Gauda, Pesquera, Corullon...idag blir det ett garagevin från Penedes (rött), kommer inte ihåg namnet men återkommer med det. En cava blev det också, rosécava, Colet var namnet tror jag.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Kan det inte ta och bli den femte februari snart så jag kan ta ett glas bubbel!

Den här månaden börjar gå mig på nerverna!
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev en flaska Alion i måndags, har tänkt att dricka nåt gott ikväll men har inte bestämt vad än...
 

Dejzan

Medlem
SV: Idag dricker vi

I dag har jag varit på Gambero Rossos provning i Köpenhamn och provat lite godsaker. Höjdpunkterna var Sassicaia -04, Poliziano -04 och Radici Taurasi -99
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det La Grand Dame 96, kan inte påstå att jag blev imponerad. Rätt intetsägande och brist på frukt.
Sen blev det Batard Montrachet 00 från Jouard, rätt bra men verkligen dags att dricka.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Igår blev det (tillsammans med Krug88 och en annan polare) följande små alster:

Torbreck "the Factor" 2002; helt grym! Jag tycker att den stilen av nya världenviner är så otroligt charmiga. massor av blåbär, mintchoklad, söta bär och smaskens!

Henriot Cuvée de Enchenteleur 1988. Sjukt, sjukt bra helt enkelt!

Sen blev det Rolfs kök och lite middag, som fördrink tog vi in en pava Clos de Goisses 1996, en ruggigt skön och elegant skumpa. Mycket smaskig med krispig syra.

Till käket blev det en helt perfekt Masseto 2001, ännu bättre nu än sist jag provade den för lite drygt två år sedan. Första klunken var helt magisk. Tyvärr så var maten på tok för salt, någonting som inte var helt optimalt för vinet.

EDIT: Och ja, det verkar som om min vita månad tog slut lite tidigt...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Igår blev det lite godis.. Dom Perignon 1985 Rose på magnum, fullkomligt lysande men ännu bättre om några år, Krug 1989 helt mogen, perfekt att dricka nu!en mycket bra flaska vissa är ordentligt trötta, Chateau Palmer 1996 mycket bra (but not great) fortfarande lite ung, La Mission Haut Brion 1986 svag årgång men La Mission ar ett härligt vin, och som avslutning en härlig flaska Diebolt 1985
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Flyger från Spanien till Sverige idag och tänkte plocka med mig ett par flaskor Pesquera som ska drickas i helgen.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Igår blev det lite godis.. Dom Perignon 1985 Rose på magnum, fullkomligt lysande men ännu bättre om några år, Krug 1989 helt mogen, perfekt att dricka nu!en mycket bra flaska vissa är ordentligt trötta, Chateau Palmer 1996 mycket bra (but not great) fortfarande lite ung, La Mission Haut Brion 1986 svag årgång men La Mission ar ett härligt vin, och som avslutning en härlig flaska Diebolt 1985

Låter ju löjligt gott!
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Igår blev det lite godis.. Dom Perignon 1985 Rose på magnum, fullkomligt lysande men ännu bättre om några år, Krug 1989 helt mogen, perfekt att dricka nu!en mycket bra flaska vissa är ordentligt trötta, Chateau Palmer 1996 mycket bra (but not great) fortfarande lite ung, La Mission Haut Brion 1986 svag årgång men La Mission ar ett härligt vin, och som avslutning en härlig flaska Diebolt 1985

Sitter själv på en LMHB -86 och sedan en tid kliar det ordentligt i fingrarna. Och i gommen... Skulle du säga att den är redo eller bör den ligga kvar?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Det är väl aldrig bra när det kliar i gommen......jag tycker den kan drickas nu men optimalt är nog om 3-5 år.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Läste nån stans att du gillar "zero dosage" några favoriter? Har också fått intrycket att du gillar 1988 ;D(Champagne), favoriter (förutom Krug)?
 
Toppen