Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Jävla gnällkärring.
Gick förbi Anders på vägen hem åt åt middag och drack ett glas Chablis.
Man sover bättre på Chablis än amarone som du brukar skicka i dig innan du lägger dig varje kväll...

Du gråter som en liten flicka, tar du den i tvåan som en liten flicka också?

Vem är det som sitter på lådvis med amarone? Inte fan är det jag!

Var lite besviken igår, jag missade VVF99...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Öppnade idag en flaska Pierre Peters C.S 1999. sanslöst bra! gyllene gul färg, doft av vita blommor, apelsin aningen citrus och rök.Utvecklad, stor, fet, rund och mycket smakrik (vit Bourgogne) aningen grape i slutet. Super skumpa ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Du gråter som en liten flicka, tar du den i tvåan som en liten flicka också?

Vem är det som sitter på lådvis med amarone? Inte fan är det jag!

Var lite besviken igår, jag missade VVF99...

hahahaha, du är så störd...
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Du gråter som en liten flicka, tar du den i tvåan som en liten flicka också?

Vem är det som sitter på lådvis med amarone? Inte fan är det jag!

Var lite besviken igår, jag missade VVF99...

Såsom moderator där inser jag nu att Flashback skadat dina uttryckssätt... ;)
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Ikväll blir det en enorm vinorgie, återkommer med mer info!

Låter trevligt. Ser fram mot info.

Själv blir det ingen orgie direkt men en Vaio Armaron 1990 står beredd för konsumtion.

Vad jag ska ha till den piggvar jag ska tillaga har jag inte bestämt ännu, men jag är lite småsugen på en riktig smörig chablis och nåt lär jag väl hitta i källaren.

(Snyft. Stackars källare. Det var en änka med fem barn och tittade på gamla lägenheten igår. "Oj vilken gedigen källare sa hon, den kan jag förvara all sylt och saft jag gör i". O, ett sånt olyckligt öde för min favoritplats i huset.")
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ja, det blir förhoppningsvis ordentligt perversa viner ikväll...
Jag tycker vi kör järnet och tänker på notan imorgon istället, det blir nog bäst så.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Sist vi var ute i den här konstellationen blev det bland annat Haut-Brion 1989 på magnum och en uppsjö andra grejer. Krug88, eller "han som lurar en att slita för oxiderad champagne" som hans nya indiannamn är, kan säkert bidra med mer info om de andra vinerna vi drack den gången. Jag kommer inte riktigt ihåg.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Sist vi var ute i den här konstellationen blev det bland annat Haut-Brion 1989 på magnum och en uppsjö andra grejer. Krug88, eller "han som lurar en att slita för oxiderad champagne" som hans nya indiannamn är, kan säkert bidra med mer info om de andra vinerna vi drack den gången. Jag kommer inte riktigt ihåg.
Fy vad elakt, det var inte mitt fel att Selosse Origine deg 99 var dålig. Sen att den första halvflaskan Billecart 96 smakade sparris kan du inte skylla på mig heller...
Fast det ligger ju naturligtvis i din natur att skylla på andra, du bor ju i andra hand i Solna... Vi förstår och lider med dig!!!

Sist fyllde vi på med Pol Roger 73, Henriot 76, Pol Roger PR 75, Montrachet Laguiche 91, Clos de Barre Lafon 93, Corton Charlemagne Matray 88, var det en Dominus 92?, Yquem 90.
Och så lite annat jag inte minns, men så kan det gå. Haut Brion 89 mag var iallafall helt överlägset...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Bjäbb, bjäbb, bjäbb! Precis som en liten hundvalp!

I solna har vi i alla fall ett varierat naturliv med både stora och små gnagare. Senast igår såg jag ett praktexempel av Rattus Norvegicus löpande över vägen med majestätiska språng på väg mot närmsta soptunna. Det var en präktig hane på säkert 800 - 1000 gram. Men det är klart, på Östermalm har ni ju bara äckliga små bjäbbiga hundar, inte helt olika dig till form, utseende och vinsmak.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Bjäbb, bjäbb, bjäbb! Precis som en liten hundvalp!

I solna har vi i alla fall ett varierat naturliv med både stora och små gnagare. Senast igår såg jag ett praktexempel av Rattus Norvegicus löpande över vägen med majestätiska språng på väg mot närmsta soptunna. Det var en präktig hane på säkert 800 - 1000 gram. Men det är klart, på Östermalm har ni ju bara äckliga små bjäbbiga hundar, inte helt olika dig till form, utseende och vinsmak.
Pip inte lilla vän, var tacksam för det istället.
När ni har ätit upp alla era råttor, så kallat "förortscapricciosa" så kan ni ju jaga vovvar på Östermalm sen...
Till det kanske det går bra med en av dina överekade, 16% iga Kaliforniska chardonnayer.
Nu när du säljer volymviner för under 100-ingen så är det förmodligen ett steg upp för dig i förortsgommen!
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Kan ni sluta gnälla som ett gift par som bott 30 år i radhus och slutade ligga med varandra -80 och berätta vad i helvete ni ska dricka! :D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Kan ni sluta gnälla som ett gift par som bott 30 år i radhus och slutade ligga med varandra -80 och berätta vad i helvete ni ska dricka! :D

Amen. Fortsätter de så där slutar det med att de slår flaskorna i skallen på varann istället för att dricka upp dem :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Grejen är att vi inte riktigt vet vad som finns på listan, någon underutvecklad fläskotlettsfrilla har ju varit där och druckit upp de kvarvarande Haut Brion 1989 magnumen... Sist var vi så där sjukt intresserade av en dubbelmagnum d'Yquem av obestämd årgång. men vi besinnade oss och insåg att en halvliter sockerlag per person kanske inte var det man skulle avsluta en middag med.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Kan ni sluta gnälla som ett gift par som bott 30 år i radhus och slutade ligga med varandra -80 och berätta vad i helvete ni ska dricka! :D
Finns det radhus på Östermalm?
Vi vet inte riktigt vad det blir ikväll, vi sitter nere i vinkällaren på en restaurang och de brukar lämna grinden öppen.
Vi går in och plockar vad vi är sugna på och sen kommer sommelieren ner så vi kan förhandla om priset...
Blir väl lite sköna skumpor först till rätt 1, lite bra vit Bourgogne till rätt 2, nåt kul rött till rätt 3(vet att de har Mouton 82 magnum där ... Hint, hint), sen port eller Yquem till desserten.
Vi får återkomma imorgon med lista och recension, sorry.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Det är fan lite rubbat hur lika vi tänker... Muttan 82 på magnum skulle vara smaskens! Sen har de ju lite mumsig Chablis, schysst bubbel, smaskiga bourgogner... Ja... Ujujuj! Det känns som det kommer att bli ganska klassiskt ikväll!
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Vafan är det här för nån vinutopi ni hittat? Låter ju som en våt dröm :D

Jaja, får väl sitta på min kammare ensam och dricka 'pisvärt' BiB-vin drömmandes om Mouton -82 =(
 
Toppen