Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Vi hade druckit Krug 90 och La Grande Dame 90 innan så jag var full och kan därmed inte hållas ansvarig. :D
Men Anders du blir ju aldrig full! ??? Tror du, precis som många bra viner, är inne i en mognads process :D
Hur gick det med dina Fleur de Passion förresten? Happy?
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Men Anders du blir ju aldrig full! ???

Fan också, jag hoppades att du inte skulle lägga ihop två och två... :D

magnum skrev:
Hur gick det med dina Fleur de Passion förresten? Happy?

Knäckte en 00:a till sushi för bara någon vecka sedan men det var för mycket syra för en ideal matching där. Känns som att det ska till fett för att få till en balans i dagsläget. De kvarvarande pavorna ämnar jag ruva på under lång tid för att med lite tur få samma resultat som med Dompa. Den Dompa jag har varit mest besviken på, blivit serverad oftast och därmed svurit oftast över är 00. Om jag inte missminner mig ger Julle mig rätt med en maxpoäng om 89. Vill minnas att dagsnoteringen är ännu lägre och det känns helt korrekt.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Appropå Nivole som nämndes här ovan så dracks det faktiskt en sådan igår. Men, vi tar det från början!
Småplock ackompanjerades av en Andre Clouet, följt av varmrätt och Guidalberto 2006. Gott vin, visst. Men inte såååå gott som ryktet säger. Njae, inte för det priset.
Därefter nån namnlös cab från Chile, sötslibbig Nivole till parfaiten och avsultningsvis en Masi Grandarella 2004. Inte så bra som jag minns den, men den var kanske lite kall och hade behövt lite mer tid, men det var vi för ivriga för...
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det blev en Chateauneuf i kväll: Domaine du Grand Tinel -89. Den sista flaskan av 8 som jag köpte för 7-8 år sedan. Detta var den klart bästa flaskan av dom 8 och även den som hade bäst nivå. Stor parfyrmerad Grenache-doft, lite russin och sedan mjuka mogna silkiga tanniner. Inget stort vin men ett underbart exempel på hur mycket mer njutbart ett moget vin är en ett ungt och kantigt. 2 flaskor har varit "over the hill" men resten har gett mycket njutning.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Igår, Henriot Enchanteleurs 1988 & 1990, 88an var en svag flaska men ändå bättre än 90an! underbara dofter av kaffe stor komplexitet och bra längd. Har sagt det förr Enchanteleurs 88a är en fantastisk Champagne ;). Lafon Meursault 1994 inget stort vin men sååå elegant och njutbart!

Idag, Diebolt prestige 95/96 ren som en fjällbäck med aningens citrus, mums. Leoville Poyferre, enkelt, rättframt, svarta och röda vinbär samt blåbär. Trevlig Bordeaux. Köpvärd.
 

J.S.

Medlem
SV: Idag dricker vi

I går blev det en Michel Cousinat, Millésime 1999 till lite småplock. I mitt tycke en väldigt trevlig skumpa från en liten producent i Grand Cru-byn Cramant :p Sedan Chateauneuf Roger Perrin 2006 till en variant på boeuf bourguignon. Den satt jäkligt bra till maten även om jag har druckit bättre CdP (men inte för dom pengarna, 199 pix).

I dag blev det en helvit afton med en en pizza och lite coke.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Idag, Diebolt prestige 95/96 ren som en fjällbäck med aningens citrus, mums. Leoville Poyferre, enkelt, rättframt, svarta och röda vinbär samt blåbär. Trevlig Bordeaux. Köpvärd.
Vilken årgång var det på din Léoville-Poyferré?
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Det var en 2004! Jag var nöjd med den skall köpa flera
Har du nå'n uppfattning om 2001:an? Det är väl bara den som går att köpa på SS utan privatimport?
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Det var en 2004! Jag var nöjd med den skall köpa flera
Haha, var det inte den som jag snodde sista lådan mitt framför näsan på dig? ;D
Ser ut som om du hittat fler nu...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Har du nå'n uppfattning om 2001:an? Det är väl bara den som går att köpa på SS utan privatimport?
Bara provat 01an 1 gång, tycker nog 2004 är klart bättre. Jag tycker Poyferre allt som oftast levererar (2001 är helt OK). En stor favorit är 1990!

I London (Farr Vintners) kostar 04an 400 SEK tillkommer frakt, att jfr med 650 för 01 på SB!!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Haha, var det inte den som jag snodde sista lådan mitt framför näsan på dig? ;D
Ser ut som om du hittat fler nu...
Japp och för 300 Pund/net ;D Köpte även Gaffeliere och Lascombes 2005
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Bara provat 01an 1 gång, tycker nog 2004 är klart bättre. Jag tycker Poyferre allt som oftast levererar (2001 är helt OK). En stor favorit är 1990!

I London (Farr Vintners) kostar 04an 400 SEK tillkommer frakt, att jfr med 650 för 01 på SB!!


90:an är grym!!

Men 400 kr flaskan var ju inte alls farligt.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack cava, Gramona Imperial, väldigt trevlig, sen ett par röda spanska, tequila, whiskey...frågan är vad jag inte drack igår med tanke på blykepsen jag bär idag...
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fy fan ikväll är det övertid och pappersarbete, bokslut som ska in på måndag.
För att orka med alla siffror så korkade jag nyss upp en Gosset Rosé, nu känns redan siffrorna roligare
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Hmm, blir det inte röda siffror med rosé? :D

Är på gång att öppna en Cristal 1983. Till det blir det tonfisk.

Ska bli mycket spännande om RJs betyg verkligen stämmer, 85/85, "helt dött", "sett sina bästa dagar" osv.
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag blev det "affärs-utvecklings-utbildnings-lunch" som slut på veckan.
Valet föll på Wendels at Sturehof http://www.vendelrestauranger.se/startsturehof.aspoch choucroute med fem sorters charkuterier samt tryffelsenap. Fick be om backning för att bli mätt. Upplevelsen var sådär. Har ätit betydligt bättre mycket billigare på avsevärt enklare ställen. Har ätit sämre också. Surkål ska inte serveras snålt, det är minimikravet enligt mog. Rätten lyfte inte heller förrän vanlig dijonsenap begärdes in. Den grova tryffelsenapen doftade bra men gjorde varken till eller från.
Eftersom utbudet av riesling från Alsace och/eller Tyskland var försumbart/obefintligt föll valet på 2001 Pur Sang AC Blanc de Fume Pouilly från Didier Dagenau.
Otroligt koncentrerat och fylligt med en förrädisk syra. Stor utvecklad doft av vita russin, dansk "kransekage" och mandel. Klarade galant av både surkål och båda typer av senap.

Som anmärkning i marginalen så tycker jag inte att det är konstigt att toppkrogarna står tomma/halvtomma när ambitionen är så låg som idag och priset är så högt. Inga tårar här.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lite skumpa låter gott faktiskt.

Själv sitter jag med Innis & Gunn island cask samt Glenfiddich Solera istället.
Ominstallerar XP mce på den andra burken. Windows suger verkligen #&¤%=/%#¤"¤!!! :mad:
 
Toppen