Idag dricker vi

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 21 oktober 2007.

1. Andreas

Andreas Medlem

SV: Idag dricker vi

sålde hela min samling igår för att köpa Roederer Rosé, jag älskar ju tanniner...
    själv blev det en GA96 varvat med vätskeersättning. Sparade en skvätt som jag precis drack, höll sig riktigt bra öppnad måste jag säga... den var dock riktigt sluten igår kväll. Maffig pinot, det är knappt man känner char. Svulstig och fläskig. MUMS!

2. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Se där ja - det blev Bonnaire 1995
    (fasiken, har stark känsla av att min kyl vibrerar bort en del mousse!!)

Tillbehör för apitretandet: Först ut anklevermousse på toastskiva och gröngult äpple till (äpplet var inge bra till champagnen, men övrigt ett lyckligt äktenskap!)
    Senare blir det aptitretare no 2 som är 2 ostron och tills dess skall väl champagnen räcka (?)

Varmrätt blir lax med en räksås som är baserad på räkhack, dill, citron, creme fraiche, skaldjursfond och lite vin. Anar det blir en Riesling till det om det inte finns champagne kvar.... och det gör det väl inte?!?!

3. v_skogh

v_skogh Medlem

Ikväll blir vi bjudna på hummer. Inga vana champagnedrickare som bjuder så jag antog utmaningen att plocka med mig skumpa.
    Blir en flaska Andre Clouet Grande Reserve samt en flaska Pierre Peters Cuvée de Réserve. Hoppas även på något gott rött.

4. Öhman

Öhman Medlem

Hur skulle det gå till?

5. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Skaket?? Det är en "drickakyl", inte fullfärdig vinkyl m all perfekthet. Den duger apselut för stilla vin, men jag börjar undra hur den är för champagne om de ligger ett par år. Det är en Gram. (och Magnums polare har sett och klämt på den och tror den är ok)

6. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Kul att höra vad de tycker. Sätter nog mina pengar på att Andre Clouet rinner ner lättare hos dem än Pierre Peters.

7. Öhman

Öhman Medlem

Nej, jag menar hur moussen skulle kunna försvinna på grund av skakningar.

8. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Ahh.. du menar så!
    Har läst någonstans att Julle säger att vibrationer inte spelar så stor roll. Så jag har glatt moffat in mina pavor, men de senaste pavorna jag har öppnat så ser jag en tendens att det är dåligt med bubblor - varför??? Int vet jag, kanske sabbar vibrationerna?
    Kanske har ngn här en åsikt?

9. Anders Landström

Drack upp det som var kvar av flaskan idag. Noll mousse helt stilla vin. Väldigt tydliga mineraltoner och mitt första intryck består.

Ikväll blir det en Gosset Rosé som legat ett tag och frestat varje gång jag varit och hämtat vin.

10. Anders Landström

Du sköter dina dricksglas förutsätter jag. Diskmedel, fett, damm etc tar bort bubblorna ganska effektivt

11. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Låt mig höra vad du anser:
    Egen diskborste för vinglas (vita, röda och champagne delar på samma) som aldrig berört diskmedel eller annat rengöringsmedel.
    Torkas med ny egen handuk.
    Förvaring i sina originalkartonger.

Vad sägs?

12. Anders Landström

Lite ironi förstår jag. Kom inte på något annat än glasen men du vet vad du gör,

Tror inte kylen har med det att göra om du inte lagrat väldigt länge i en vanlig kyl. Med låg luftfuktighet kan eventuellt korken torka men det finns det många synpunkter runt.

13. Skumpatorsk

Skumpatorsk Medlem

Henriot "Cuvée des Enchanteleurs" 1990, mkt russin, god!

14. v_skogh

v_skogh Medlem

Vi började med PP och det visade sig vara en riktigt bra flaska. Den mottogs väl, svärföräldrarna gillade den men det va tjejen som tyckte bäst om denna. Tvärtom va det när jag öppnade AC. Tjejen va inte förtjust men vi andra tyckte den va kanon.
    Har några AC till liggandes men det får nog agera huschampagne för ett tag framöver. Den är verkligen riktigt bra och det skulle vara väldigt kul att prova en flaska som legat 2-3 år.

15. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Ironi?? Det här med glasen är största allvar från min sida 8)

Om jag fattar dig rätt så menar du att viss vibration i kylen inte skulle påverka champagnen (har för mig att Julle säger detsamma). Undra då vad det är, för jag tycker de senaste pavorna jag öppnat som nu legat i "vinkylen" i ca 3-4 år har alla haft dåligt med bubblor.

16. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Har du testat AC Silver? Finns på best sort och är otroligt god och prisvärd, för att inte tala om den granna färgen!!

17. v_skogh

v_skogh Medlem

Japp, men det va längesedan nu. Får åka hem till CH och dricka snart igen :D

18. Anders Landström

Jag tror inte vibrationerna påverkar moussen. Jag tror att den låga luftfuktigheten kan påverka den. Vad gäller långtidslagring är en kyl inte ett bra ställe men hur länge är lång tid? Champagnen från Jönköping hade väl knappast värit drickbara om de legat i en kyl i närmare 100 år men var gränsen går vet jag inte. Då vissa av mina flaskor ligger upp till 20 år så undviker jag kylen,

19. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Talar du generellt om vinkylar när du säger "kyl"? Det är alltså inte en vanlig vitkyl.
    Fuktigheten är svårlöst, men jag tror inte bristen på fukt skadat på de tre åren.

Har i beräkningen att det kan ju vara så helt enkelt att champagnerna hade varit drabbade även om de förvarats i vinkällare.

20. Anders Landström

Kolla här, finns också en länk till en annan diskussion. Om du har en vinkyl tror jag garanterat inte att 3-4år påverkat vinet.

http://www.finewines.se/index.php?topic=444.15

Dela sidan