Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Ikväll blev det Bonnaire 96, Pol Roger 96 och Roederer rosé 02.

Bonnairen var rätt trött, Polle jäkligt bra men behöver ett par år till i källaren.

Roederer något helt annorlunda...
Har nog aldrig provat en skumpa med ordentliga tanniner förr ???
Stram, bra bett i tanninerna och en hel del grape i eftersmaken...va fan?
Mycket märklig! Lugnade ner sig efter en halvtimme och blev som väntat ungefär.


sålde hela min samling igår för att köpa Roederer Rosé, jag älskar ju tanniner...
själv blev det en GA96 varvat med vätskeersättning. Sparade en skvätt som jag precis drack, höll sig riktigt bra öppnad måste jag säga... den var dock riktigt sluten igår kväll. Maffig pinot, det är knappt man känner char. Svulstig och fläskig. MUMS!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Se där ja - det blev Bonnaire 1995
(fasiken, har stark känsla av att min kyl vibrerar bort en del mousse!!)

Tillbehör för apitretandet: Först ut anklevermousse på toastskiva och gröngult äpple till (äpplet var inge bra till champagnen, men övrigt ett lyckligt äktenskap!)
Senare blir det aptitretare no 2 som är 2 ostron och tills dess skall väl champagnen räcka (?)

Varmrätt blir lax med en räksås som är baserad på räkhack, dill, citron, creme fraiche, skaldjursfond och lite vin. Anar det blir en Riesling till det om det inte finns champagne kvar.... och det gör det väl inte?!?!
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir vi bjudna på hummer. Inga vana champagnedrickare som bjuder så jag antog utmaningen att plocka med mig skumpa.
Blir en flaska Andre Clouet Grande Reserve samt en flaska Pierre Peters Cuvée de Réserve. Hoppas även på något gott rött.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gustibus skrev:
Hur skulle det gå till?

Skaket?? Det är en "drickakyl", inte fullfärdig vinkyl m all perfekthet. Den duger apselut för stilla vin, men jag börjar undra hur den är för champagne om de ligger ett par år. Det är en Gram. (och Magnums polare har sett och klämt på den och tror den är ok)
 
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Ikväll blir vi bjudna på hummer. Inga vana champagnedrickare som bjuder så jag antog utmaningen att plocka med mig skumpa.
Blir en flaska Andre Clouet Grande Reserve samt en flaska Pierre Peters Cuvée de Réserve. Hoppas även på något gott rött.

Kul att höra vad de tycker. Sätter nog mina pengar på att Andre Clouet rinner ner lättare hos dem än Pierre Peters.
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Skaket?? Det är en "drickakyl", inte fullfärdig vinkyl m all perfekthet. Den duger apselut för stilla vin, men jag börjar undra hur den är för champagne om de ligger ett par år. Det är en Gram. (och Magnums polare har sett och klämt på den och tror den är ok)

Nej, jag menar hur moussen skulle kunna försvinna på grund av skakningar.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gustibus skrev:
Nej, jag menar hur moussen skulle kunna försvinna på grund av skakningar.

Ahh.. du menar så!
Har läst någonstans att Julle säger att vibrationer inte spelar så stor roll. Så jag har glatt moffat in mina pavor, men de senaste pavorna jag har öppnat så ser jag en tendens att det är dåligt med bubblor - varför??? Int vet jag, kanske sabbar vibrationerna?
Kanske har ngn här en åsikt?
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Larmandier Bernier Grand Cru Vieille Vigne de Cramant 2004. Låg dosage , outvecklad, mycket syra, verkligen kort eftersmak, nästan lite spritig doft. Ska nog ligga ett tag. Juhlin tycker att det är en sovande skönhet vilket jag faktiskt inte vet. Känns som vinet skulle ha legat på jäst ett tag till för att få lite mer brödighet. Tappar moussen väldigt fort. Druvorna är korrekta och det känns att vinet är bra i grunden så det kanske är ett vin som ska ligga 10 år eller så.

Så här direkt blev jag mer frälst av De Saint Gall 2002 än detta vin

Drack upp det som var kvar av flaskan idag. Noll mousse helt stilla vin. Väldigt tydliga mineraltoner och mitt första intryck består.

Ikväll blir det en Gosset Rosé som legat ett tag och frestat varje gång jag varit och hämtat vin.
 
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Ahh.. du menar så!
Har läst någonstans att Julle säger att vibrationer inte spelar så stor roll. Så jag har glatt moffat in mina pavor, men de senaste pavorna jag har öppnat så ser jag en tendens att det är dåligt med bubblor - varför??? Int vet jag, kanske sabbar vibrationerna?
Kanske har ngn här en åsikt?

Du sköter dina dricksglas förutsätter jag. Diskmedel, fett, damm etc tar bort bubblorna ganska effektivt
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Du sköter dina dricksglas förutsätter jag. Diskmedel, fett, damm etc tar bort bubblorna ganska effektivt

Låt mig höra vad du anser:
Egen diskborste för vinglas (vita, röda och champagne delar på samma) som aldrig berört diskmedel eller annat rengöringsmedel.
Torkas med ny egen handuk.
Förvaring i sina originalkartonger.

Vad sägs?
 
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Låt mig höra vad du anser:
Egen diskborste för vinglas (vita, röda och champagne delar på samma) som aldrig berört diskmedel eller annat rengöringsmedel.
Torkas med ny egen handuk.
Förvaring i sina originalkartonger.

Vad sägs?
Lite ironi förstår jag. Kom inte på något annat än glasen men du vet vad du gör,

Tror inte kylen har med det att göra om du inte lagrat väldigt länge i en vanlig kyl. Med låg luftfuktighet kan eventuellt korken torka men det finns det många synpunkter runt.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Kul att höra vad de tycker. Sätter nog mina pengar på att Andre Clouet rinner ner lättare hos dem än Pierre Peters.

Vi började med PP och det visade sig vara en riktigt bra flaska. Den mottogs väl, svärföräldrarna gillade den men det va tjejen som tyckte bäst om denna. Tvärtom va det när jag öppnade AC. Tjejen va inte förtjust men vi andra tyckte den va kanon.
Har några AC till liggandes men det får nog agera huschampagne för ett tag framöver. Den är verkligen riktigt bra och det skulle vara väldigt kul att prova en flaska som legat 2-3 år.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Lite ironi förstår jag. Kom inte på något annat än glasen men du vet vad du gör,

Tror inte kylen har med det att göra om du inte lagrat väldigt länge i en vanlig kyl. Med låg luftfuktighet kan eventuellt korken torka men det finns det många synpunkter runt.

Ironi?? Det här med glasen är största allvar från min sida 8)

Om jag fattar dig rätt så menar du att viss vibration i kylen inte skulle påverka champagnen (har för mig att Julle säger detsamma). Undra då vad det är, för jag tycker de senaste pavorna jag öppnat som nu legat i "vinkylen" i ca 3-4 år har alla haft dåligt med bubblor.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Vi började med PP och det visade sig vara en riktigt bra flaska. Den mottogs väl, svärföräldrarna gillade den men det va tjejen som tyckte bäst om denna. Tvärtom va det när jag öppnade AC. Tjejen va inte förtjust men vi andra tyckte den va kanon.
Har några AC till liggandes men det får nog agera huschampagne för ett tag framöver. Den är verkligen riktigt bra och det skulle vara väldigt kul att prova en flaska som legat 2-3 år.

Har du testat AC Silver? Finns på best sort och är otroligt god och prisvärd, för att inte tala om den granna färgen!!
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Har du testat AC Silver? Finns på best sort och är otroligt god och prisvärd, för att inte tala om den granna färgen!!

Japp, men det va längesedan nu. Får åka hem till CH och dricka snart igen :D
 
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Ironi?? Det här med glasen är största allvar från min sida 8)

Om jag fattar dig rätt så menar du att viss vibration i kylen inte skulle påverka champagnen (har för mig att Julle säger detsamma). Undra då vad det är, för jag tycker de senaste pavorna jag öppnat som nu legat i "vinkylen" i ca 3-4 år har alla haft dåligt med bubblor.

Jag tror inte vibrationerna påverkar moussen. Jag tror att den låga luftfuktigheten kan påverka den. Vad gäller långtidslagring är en kyl inte ett bra ställe men hur länge är lång tid? Champagnen från Jönköping hade väl knappast värit drickbara om de legat i en kyl i närmare 100 år men var gränsen går vet jag inte. Då vissa av mina flaskor ligger upp till 20 år så undviker jag kylen,
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Jag tror inte vibrationerna påverkar moussen. Jag tror att den låga luftfuktigheten kan påverka den. Vad gäller långtidslagring är en kyl inte ett bra ställe men hur länge är lång tid? Champagnen från Jönköping hade väl knappast värit drickbara om de legat i en kyl i närmare 100 år men var gränsen går vet jag inte. Då vissa av mina flaskor ligger upp till 20 år så undviker jag kylen,

Talar du generellt om vinkylar när du säger "kyl"? Det är alltså inte en vanlig vitkyl.
Fuktigheten är svårlöst, men jag tror inte bristen på fukt skadat på de tre åren.

Har i beräkningen att det kan ju vara så helt enkelt att champagnerna hade varit drabbade även om de förvarats i vinkällare.
 
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Talar du generellt om vinkylar när du säger "kyl"? Det är alltså inte en vanlig vitkyl.
Fuktigheten är svårlöst, men jag tror inte bristen på fukt skadat på de tre åren.

Har i beräkningen att det kan ju vara så helt enkelt att champagnerna hade varit drabbade även om de förvarats i vinkällare.


Kolla här, finns också en länk till en annan diskussion. Om du har en vinkyl tror jag garanterat inte att 3-4år påverkat vinet.

http://www.finewines.se/index.php?topic=444.15
 
Toppen