Idag dricker vi

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 21 oktober 2007.

1. David W

David W Medlem

SV: Idag dricker vi

Kul, jag har själv ett sexpack kvar av den i källaren, ett under att jag lyckats hålla fingrarna borta så här länge. Har du några mer minnen av den förutom att den började bli färdig?

2. Krug88

Krug88 Medlem

Bra syra, balanserad, Mesniltoner, mineralig.
    Skön lite söt frukt, honung.
    Deras första gissning var en annan BdB från Le Mesnil - Salon faktiskt, som ligger rakt över gatan.
    Inte riktigt på den nivån kan jag tycka, men grymt bra ändå.

3. chambertin

chambertin Medlem

Lite nyfiken på David Leclaparts viner. Förstår om du inte har några provningsanteckningar men måste fråga i alla fall.
    Är det Apostrophe och Artiste som är hans fatjästa cuvéer ?

4. kayaker

kayaker Cyklist

Snarare l'Artiste och l'Apôtre. De är iallafall fatjästa.

5. Krug88

Krug88 Medlem

Precis, l´Apôtre heter den ju...
    Och med 0 dosage, lite väl tuff att dricka en 04 redan nu kanske.
    Extremt mineraliga och en hel del ek på näsan.

6. SUPRA

SUPRA Bäst

Bruno Paillard Rosé.

Kraftig mousse. Helt okej vin.

7. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Dom Ruinart 1988, en champagne som varierar stort mellan olika flaskor, denna var dock helt fantastisk. Nötter, kola och honung

Chateau Latour 1994, inte det bästa Latour gjort men klart godkänd. Stor och ståtlig, bra balans och lång eftersmak. GREAT WINE!

8. kayaker

kayaker Cyklist

Domaine La Barroche Signature 2006 till örtmarinerad Bjärekyckling.

9. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

Cristal 2002. Jag har beskrivit den i sin egen tråd.

10. SUPRA

SUPRA Bäst

Serego Alighieri, Vaio Amaron, 2000. 339 kr.

Underbart gott vin! Troligen det bästa rödvin jag druckit i år. Tyvärr enda och sista flaskan.

11. Lambo

Lambo Medlem

Var på Pontus igår. Blev ett gäng ostron och Billecart till förrätt. Huvudrätt blev knaperstekt anka och Diebolt BdB. Ankan var riktigt bra, kan rek!
    Dessert blev ostbricka och mer skumpa.

Rundade av kvällen med en Henriot -96. Riktigt trevlig skumpa som redan nu levererar men kan nog bli ännu bättre om några år. Ett vin att rek.

12. Lando

Lando Medlem

Är det den här? http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar= Kul att få höra något omdöme om den, tänkte köpa på mig ett par flaskor, inte så farligt pris tycker jag, om den är bra vill säga.

13. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Har inte druckit 96an men 95an var riktigt bra. Det finns en RD variant av den kvar på SS. Henriot gör oftast väldigt bra standard vintage så det är nog ett bra köp för det priset. Lägger nog in en beställning på några. Dock tror jag inte att det är ett vin som ska ligga i årtionden utan den är ganska färdig nu.

14. Lambo

Lambo Medlem

Jepp, visste inte att den fortfarande fanns på SS. Ska ta och köpa på mig några till. Har bara en kvar nu.
    Den e underbar att dricka nu men jag tror att den har lite mer att ge, peak ligger nog runt 3-4 år.

Jag har alltid gillat deras Souverain Brut, har du inte testat den så är den verkligen värt sina 318kr! Fyndvarning utfärdas!

Håller med Shorepower att -95 och riktigt bra. Tyvärr har jag inte druckit några äldre, har hört mkt gott om deras -88 och även 90.

15. v_skogh

v_skogh Medlem

Skriver under på att Henriot 96 är förbannat bra. Har sex stycken på ingång snart.
    Ikväll blir det nog lite rött samt någon flaska champagne.

16. Lando

Lando Medlem

Damn, då gäller det att beställa den fort som tusan innan alla på forumet tar varsin kartong :)

17. CH

CH Medlem

Igår blev det en lite skumpa tillsammans med lite olika ostar från Hugo Ericssons ost men tyvärr minns jag inte vilka det var. Förbaskat gott var det i alla fall.

Under aftonen öppnades 2003 by Bollinger, Bollinger SC som jag lagrat strax över 1 år men tyvärr så var det en smygare :( Pol Roger samt Lanson -98.

18. Lambo

Lambo Medlem

CH, hur var 2003 by Bollinger. Har hört spridda skurar om detta vin...

19. v_skogh

v_skogh Medlem

Drack det för någon månad sedan, iofs väldigt lite men jag tyckte vinet var bra. Inte väldigt bra men kan tänka mig att du får samma upplevelse med en lagrad SC.

20. David W

David W Medlem

Lagade en Choucroute ikväll och till det blev det en 1993 Bernkasteler Doctor Riesling Spätlese från Wegeler Erben. Avnjuter resten av vinet till melodifestivalen. Hoppas stenhårt på Marlena.

Dela sidan