Idag dricker vi

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 21 oktober 2007.

1. Lambo

Lambo Medlem

SV: Idag dricker vi

Slitsam kväll med Belle -88 och installation av Sonos multiroom hifi system.
    Tyvärr kom Belle lite i skymundan mot Sonos, fy faaaaan vilken grymt system. Kör numera musiken multiroom i hela kåken och uteplatsen, via en fet fjärr. Nice

Belle levererade som förväntat. Enorm fin kryddig doft, smaken förvåningsvärt pigg och en lång fin eftersmak. Vid en blindprovning hade jag aldrig gissat -88. Kan absolut lägras några år till.
    Hade jag haft en flarra till så hade jag suttit på den nått år till. Håller inte samma klass som Krug men ligger lätt i samma nivå som Dompan -88. Riktigt bra och intressant vin. Posivt överaskad.

Bra kväll ;D

2. Elvis

Elvis Medlem

Fästmön ville ha champagne igår kväll och eftersom Paul Bara Comtesse de France 1998 låg kyld inför infernot, så blev det den. Fin doft, lite speciell smak med tydlig smak av päron. En elegant champagne med kanske aningen för kort eftersmak. En mycket bra blanc de noirs.

Nu får jag plocka med något annat till infernot. :)

3. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej......

4. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Snacka om otrohet!!! Mot oss!

5. kayaker

kayaker Cyklist

Om jag tolkat saken rätt så är han ändå upptagen med annat... ;D

6. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Kom inte in i vinkällaren pga datafel och då jag hade lovat att bjuda några vänner på Champagne så blev det en snabb räd på Systembolaget + det som fanns att välja på i närförrådet.

Jacquesson 732. Fick tag i en 732 på regeringsgatan. Den ersätts ju av 733 men jag håller 732 framför den. Lätt, frisk och en perfekt champagne att starta med.
    Delamotte 1999. Packad med frukt. En av Delamottes bättre årgångar och som många 99or tillgänglig nu.
    Veuve Clicquot 1988. Ojojoj. Honung, sötma, nötsmaker, gyllenbrun färg och gudomlig doft.
    Veuve Clicquot 2002. Samma vin som 88an men ack så annorlunda. Tiden mellan de två är naturligtvis stor men tror inte att 2002 kommer nå upp till 88ans höjder. Dock ett stort vin för priset som kommer leverera många år framåt

Blev trots allt en ok kväll ändå. Juhlinglasen lyfte vinet ytterliggare ett snäpp. Tack 1cru för du la undan dem till mig

7. kayaker

kayaker Cyklist

RVF höll med dig när de provade ett rejält gäng Champagner.

8. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Diebolt Fleur de Passion 2000 och 2002 fantastsikt bra båda 2. 00an den mer utvecklad av dom frisk,tydlig syra gula frukter och lite nougat. 02 ung, fortfarande llite sluten och ett strå vassare än 00a i allt. Grymt bra Champagner!

9. R.P

R.P Medlem

Ikväll dricks det en Protos Seleccion -06, lite senare en söt från Gramona till ost.

10. David W

David W Medlem

Hur är Protos Selection. Har aldrig druckit det men har en 01a i källaren.

/DW

11. chambertin

chambertin Medlem

I går blev det Rosso del Conte -98 från Tasca d'Almerita (Sicilien). Dekanterade 1,5 tim innan men det räckte tyvärr inte riktigt.
    Den började knutet och nästan doftlöst för att 2 timmar senare briljera med fikon/dadlar, mörka röda bär och örter.
    Fantastisk komplex och fyllig smak med stor längd och kraft men ännu ganska omogna och lite kantiga tanniner.
    Ge det här vinet 5-10 år till och man får ett vin fullt i klass med en högklassig Ch9dP.
    Ett av de bästa Sicilianska viner jag druckit.

12. R.P

R.P Medlem

Jag gillade den, komplex frukt, kommer att tänka på stora saftiga körsbär, 06an är ung men ändå väldigt god.

13. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Måste lära mig franska. Vore kul att få en snabbsummering (på svenska dock ;D ) av artikeln.

14. Referee

Referee Medlem

Iafton blir det Domaine des Baumard Clos de Saint Yves (Savennières) som öppnades tidigare i veckan och Cuvée Le Paon (Coteaux du Layon) från samma vinfirma. Avslutar med en halvflaska Laurent-Perrier Millésimé 1999.

Drack tidigare i veckan Chateau Thabilk Shiraz från 2001 från BS.

15. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Igår,
    Clouet Rose magnum, vedding cuvee, ca 7 år gammal sagolikt bra men bör drickas nu

Dom Perignon 1998 & 1999, 99an var en tråkg flaska så segern till 98an även om den inte heller imponerade! Så för att få tillbaka humöret på topp öppnades en,
    Bonnaire 1985 SC magic! härligt krämig, perfekt nu

Talbot 1989 & 1990 90an det klart bättre vinet härligt mogen Bordeaux

Oremus 1999 5 putt

Idag Diamant Bleu 1989 en ljuvlig flaska, ett perfekt avslut på helgen

16. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Toppen! Tack för den infon, då ska jag inom kort korka upp min som jag har kvar :)

17. chambertin

chambertin Medlem

Juste helg !

18. kayaker

kayaker Cyklist

Cuvée du Vatican Réserve Sixtine 2006.
    Kanongott!

19. Öhman

Öhman Medlem

Njutes helt utan skydd?

20. kayaker

kayaker Cyklist

Vad räknas som skydd?
    Den är god so den är men spring nu inte och köp alla flaskor bara för att jag sagt att den är god... :)

Dela sidan