Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Gräsänkling några dagar, ingen motivation så jag har "lagat" tunnbrödsmackor med ost och skinka, camembert, singoalla kex och en pingvinstång till middag. Sköljer ner det hela med Barrua 2010 och I Custodi Etna Ætneus 2009. Sicilianaren överlägsen vinnare. Just nu fotbolls-EM på TV.
 
Gräsänkling några dagar, ingen motivation så jag har "lagat" tunnbrödsmackor med ost och skinka, camembert, singoalla kex och en pingvinstång till middag. Sköljer ner det hela med Barrua 2010 och I Custodi Etna Ætneus 2009. Sicilianaren överlägsen vinnare. Just nu fotbolls-EM på TV.
Åh herre gud, det är ju då man passar på att äta sånt som fru / barn vägrar.

Fast det är klart, det kanske är det du gör :)
 

tobbe81

Medlem
Köttbiten färdig och de bästa tillbehöret burrata vikentomater rödlök och spröda små salladsblad
IMG_20170726_002844_600.jpg

IMG_20170726_122627_089.jpg
 

Alpha

Medlem
Alltid trevliga inlägg i denna tråd. Är det bara jag som skulle vara intresserad av att få de bakomliggande recepten? Antingen i denna tråd eller en separat. :)
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ja, det var ju trådskaparens intention från början, men man får nog dra folk i svansen istället om det är någon särskild rätt man vill ha mer utförligt beskriven :)
 

Alpha

Medlem
Ja, det var ju trådskaparens intention från början, men man får nog dra folk i svansen istället om det är någon särskild rätt man vill ha mer utförligt beskriven :)

Har gjort så i kulisserna tidigare men känner mig ibland lite...jobbig? :D Tänkte att om fler visar intresse för det så kanske det kommer mer naturligt framöver? Anyway, nu är det dags att vandra över till avsmakningsmenyn på Dos Cielos by Hermanos Torres.
 

Ekdahl

Medlem
Iberico secreto med potatisknyte innehållande morötter , timjan, smör, vitlök, lök, svartpeppar och salt.Visa bifogad bild 10639
Mums.
Och vinet då? Sitter själv just nu vid havet minuter från Bolgheri och har idag för andra gången på en månad druckit en litet provarglas Tignanello av yngre årgång och har varit imponerad båda gångerna men undrat vad några år kan göra?
 

Hipshot

Medlem
Mums.
Och vinet då? Sitter själv just nu vid havet minuter från Bolgheri och har idag för andra gången på en månad druckit en litet provarglas Tignanello av yngre årgång och har varit imponerad båda gångerna men undrat vad några år kan göra?
Har inte druckit Tignanello förut men det var ruskigt bra! Är väldigt dåligt på analysera viner jag dricker så det blev inga smaknoter.
Vad jag minns så var det isf en magisk doft och lång komplex eftersmak :)
 

Pontus

Medlem
Mums.
Och vinet då? Sitter själv just nu vid havet minuter från Bolgheri och har idag för andra gången på en månad druckit en litet provarglas Tignanello av yngre årgång och har varit imponerad båda gångerna men undrat vad några år kan göra?
Min högst personliga uppfattning - den blir sämre med lagring. Ett långsamt sluttande plan för de årgångar jag testat att lagra (några från 90-talet, några från 00-talet). Kan iofs vara så att jag inte är helt uppdaterad. Jag gav liksom upp och hittade viner från andra producenter. Tydligt dock att andra tycker annorlunda, för Tignanello med lite ålder brukar säljas till hyfsade priser på auktioner.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Som komplement till månadens vin blev det idag den mest "exklusiva" rätt som jag någonsin har (kommer att?) laga: svamprisotto på enbart hela mandelriskor.
Små mandelriskor - har aldrig hittat sådana mängder tidigare:
mandelkremla 1.jpg

Riskorna i stekpannan:
mandelkremla 2.jpg

Slutresultat:
mandelkremla 3.jpg

En av de bästa matsvamparna - spänstig konsistens, subtil smak av mandel och havskräftor - också den som är klart enklast att rensa. Tyvärr dyker den bara upp vissa år - men då kan den komma i enorma mängder - är 2017 ett sådant år?
 

Attachments

  • mandelkremla 2.jpg
    mandelkremla 2.jpg
    68,3 KB · Visningar: 149

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Som komplement till månadens vin blev det idag den mest "exklusiva" rätt som jag någonsin har (kommer att?) laga: svamprisotto på enbart hela mandelriskor.
Små mandelriskor - har aldrig hittat sådana mängder tidigare:
Visa bifogad bild 10857
Riskorna i stekpannan:
Visa bifogad bild 10859
Slutresultat:
Visa bifogad bild 10860
En av de bästa matsvamparna - spänstig konsistens, subtil smak av mandel och havskräftor - också den som är klart enklast att rensa. Tyvärr dyker den bara upp vissa år - men då kan den komma i enorma mängder - är 2017 ett sådant år?
mmm nåt för BYOB´n kanske;)
 
Toppen