Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag läser vi, böcker och tidningar.

Ekdahl

Medlem
Vilken slugger... denna var ju ganska kul i alla fall
"People think it’s hard to review wines. It’s not hard to review wines! Every jackass with a smartphone is reviewing wines now. ‘Wow, look at me, I have 3000 reviews on CellarTracker!’ That doesn’t make you a wine critic. That makes you a pretentious prick. Which is the first step to being a wine critic, but only the first step."
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Böcker var det ja, vad tror ni om att investera i följande: "I Taste Red: The Science of Tasting Wine" skriven av Jamie Goode? Verkar vara bra skit. :)
Lite sent svar men bästa "vinboken" jag läst!
20200219_135651.jpg


Är man intresserad av psykologi, filosofi och den mänskliga naturen så är boken ett måste. Allt från hur vi uppfattar färg och pris till estetiska värdeteorier av Hume och Kant. Även den fria viljan och språkets roll diskuteras... Mycket bra skrivet trots invecklade resonemang kring exempelvis perception. Boken avsluatas med att ta upp frågan om subjektiva och objektiva omdömen.
20200219_142701.jpg

Räkna inte med att lära dig mer om vin men däremot mer om dig själv.:)


Den enda invägningen jag har är att noter till referenser saknas. För mig är det obegripligt i en bok som har en vetenskaplig ansats. Alla referenser finns dock längst bak i boken indelade i kapitel.
 

Ekdahl

Medlem
Lite sent svar men bästa "vinboken" jag läst!
Visa bifogad bild 19156

Är man intresserad av psykologi, filosofi och den mänskliga naturen så är boken ett måste. Allt från hur vi uppfattar färg och pris till estetiska värdeteorier av Hume och Kant. Även den fria viljan och språkets roll diskuteras... Mycket bra skrivet trots invecklade resonemang kring exempelvis perception. Boken avsluatas med att ta upp frågan om subjektiva och objektiva omdömen.
Visa bifogad bild 19157
Räkna inte med att lära dig mer om vin men däremot mer om dig själv.:)


Den enda invägningen jag har är att noter till referenser saknas. För mig är det obegripligt i en bok som har en vetenskaplig ansats. Alla referenser finns dock längst bak i boken indelade i kapitel.
Roligt att du pushade för denna just idag. Köpte den för 2-3 år sedan och har aldrig blivit läst, men igår tog jag fram den för att börja läsa. Tack för motivationen, nu blir den äntligen läst tror jag :)
 
Ok - nu har vi hamstrat toapapper och rödvin. Dags för böcker. Vad ska man köpa på sig - vilka är de bästa vinböckerna ni tycker man ska köpa?
 

Magikern

Medlem
Ok - nu har vi hamstrat toapapper och rödvin. Dags för böcker. Vad ska man köpa på sig - vilka är de bästa vinböckerna ni tycker man ska köpa?

Boken om vin av Hugh Johnson är rolig inte minst på grund av hans märkliga åsikter. Jag kan citera lite.

"fyra eller fem år är en respektabel ålder när det gäller Pomerol även när det rör sig om ett gott år- och för en mindre årgång är tre eller fyra fullt tillräckligt." o_O

"Ett vin från Volnay får aldrig bli för gammalt. Tio år är det längsta även för de bästa skördarna." :rolleyes:
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
På begäran kommer här lite recensioner av de senaste vinböckerna jag läst.
20200328_153715.jpg



Bourgogne & Piemonte - Karlsson & Karlsson
Första två titlarna köpte jag på bokrean för 45 kr vilket gjorde att jag kunde köpa grisen i säcken. Dessutom var "Vinlandet Frankrike" en utmärkt grundbok. Enda anmärkningen i den var att det saknades kartor och att konkreta värdeomdömen lyste med sin frånvaro. Tänkte att "Bourgogne" och "Piemonte" skulle följa samma format. Alltså drygt 300 sidor men från ett område. Istället är det drygt 100 sidor som är mindre med glesare text och massa bilder. Rudimentära kartor finns men inte på by eller vingårdsnivå. Väldigt översiktliga böcker och visst lärde jag mig lite mer, men då är jag i stort sett okunnig om dessa områden från början. Precis som "Vinlandet Frankrike" undviks konkreta värdeomdömen. Kan exempelvis stå att ett område är underskattat utan att nämna någon producent eller vin vilket gör uppgiften rätt oanvändbar som amatör. Tips på producenter ges för varje område men utan motivering eller vilka av producentens viner man ska satsa på. Finns även en "alla ska med" känsla i Karlssons böcker och en ovilja att prata om topproducenter. Gaja och DRC nämns lite men inte Rousseau eller Raveneau...

Allt behöver inte vara så lättsmält och gå fort. Själv föredrar jag att börja lära mig något utan stödhjul. Kan inte rekommendera de här böckerna för den vinintresserade. Efteråt jämförde jag med att läsa om samma områden i Johnson och Robinsons klassiska verk "Atlas över världens viner". Färre sidor men mer information och värdeomdömen samt kartor på vingårdsnivå.

Som tur var hade jag köpt fler vinböcker.:)

Flawless - Jamie Goode
Efter att ha läst den fantastiska "I Taste Red" (recension ovan) köpte jag "Flawless" utan att tveka. En bok dedikerad till vinfel. Både positiva och negativa sådana. Exempelvis är brett, eukalyptus, oxidation och reduktion en önskvärd krydda av vissa medans andra avfärdar det. Andra defekter som kork, ljus eller värmeskadad anses bara negativa. Här tas totalt 13 olika fel upp och hur de tillkommer och vad de luktar och smakar. Inte så romantiskt kanske men väldigt intressant. Här är det inte barnnivå längre men Goode förklarar som vanligt väldigt komplexa fenomen på ett bra sätt. Kemi var ett av mina sämsta ämnen men det går ändå att hänga med på resonemangen. Exempelvis hur sulfiter påverkar vinet. Finns även ett avsnitt om olika förslutningar och hur det påverkar vinet.

Största invändningen mot "I Taste Red" var att det saknades noter till referenserna. I "Flawless" finns det nu noter till alla referenser. Utmärkt bok om man är vetenskapligt lagd och intresserad av mer än bara producenterna och deras viner. Fick nu bekräftat att Comtes egentligen är ett defekt reduktivt vin vilket jag alltid tyckt.:)

Science of Wine - Jamie Goode
Ännu mer teoretisk och Goodes första bok. Första delen handlar om vingården. Exempelvis betydelsen av terroir, biodynamisk vinodling eller oympade stockar för att (eventuellt?) ge bättre viner. Hänvisning sker till vinmakare och experiment. I andra delen är det själva vinmakningen som står i fokus. Exempelvis micro-oxidation i ståltank, jäsning med hela klasar eller reduktion av alkohol. Sista delen har jag inte kommit till än men den överlappar med "I Taste Red" och fokuserar på hur vi uppfattar vinet.

Gillar boken skarpt men man måste vara lite nördig och tålmodig för att läsa den här. Några sidor om dagen räcker kontra Karlssons 100 sidor. Det här är en omarbetad upplaga från 2014 och det märks ibland att den är skriven vid två tillfällen. Referenshanteringen är dessutom urusel och ibland saknas det helt vilket är ofattbart med tanke på att Goode har en doktorstitel. Nu har han visserligen rättat till det i sina senare böcker.

Kontaktade Goode som sa att han arbetar på en tredje upplaga så den kanske är värd att vänta på. (På vissa hemsidor står det att boken är en omarbetad version från 2020. Det är alltså felaktigt. Om jag fattat det rätt så finns det två lika upplagor (andra utgåvan) från England och USA, där den Engelska är billigare.)
 
Last edited:

sunqan

Vinös
Boken om vin av Hugh Johnson är rolig inte minst på grund av hans märkliga åsikter. Jag kan citera lite.

"fyra eller fem år är en respektabel ålder när det gäller Pomerol även när det rör sig om ett gott år- och för en mindre årgång är tre eller fyra fullt tillräckligt." o_O

"Ett vin från Volnay får aldrig bli för gammalt. Tio år är det längsta även för de bästa skördarna." :rolleyes:

frågan är - är det hans verkliga åsikter, eller är det bara hans sätt att göra äldre årgångar billigare?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
@Elvis @MartinE @vintomas @Crist(al)ian 77 @Ekdahl @FredrikC @magnum @Trydebull m fl champagne-entusiaster:
om man ska läsa en bok om champagne i år och vill ha något bortom den absoluta grundkursen, är det Peter Liem, Juhlin, Stevenson, Walters, Schelin, eller andra böcker? Behöver inte vara heltäckande, men vara välskriven och läsbar och att man faktiskt lär sig något om någonting som har med champagne att göra.
Störst koll har nog librofilen @Christer J som även recenserat en del här.

Vet att han köpt fler sedan dess...

Själv gillade jag Liems bok som har ett annat pespektiv. Utgår från jordmånen och delar upp Champagne utifrån det. Väljer ut kvalitetsmedvetna producenter med inriktning på "terroir" i varje område. Lite Bourgognevarning på gott och ont. Förutom Roederer så är det mycket fokus på mindre odlare. Flera av dessa har jag inte ens provat vilket tilltalar mig. Medföljer också vingårdskartor av Larmat.:)

Edit. Tillägg: Det enda jag saknar är tvärsnitt på jordmånen i varje område. Hade varit betydligt lättare att jämföra och få en snabb överblick än att läsa sig till allt.
 
Last edited:

FredrikC

Medlem
@Elvis @MartinE @vintomas @Crist(al)ian 77 @Ekdahl @FredrikC @magnum @Trydebull m fl champagne-entusiaster:
om man ska läsa en bok om champagne i år och vill ha något bortom den absoluta grundkursen, är det Peter Liem, Juhlin, Stevenson, Walters, Schelin, eller andra böcker? Behöver inte vara heltäckande, men vara välskriven och läsbar och att man faktiskt lär sig något om någonting som har med champagne att göra.
Jag läser tyvärr aldrig böcker. Däremot såg jag Juhlins kurs online som kom för ett tag sen. Väldigt lärorikt för mig som ville ha lite mer grundkunskaper.
 

MartinE

Medlem
Jag skulle också satsa på Peter Liems bok! Jag har i o f s mest bläddrat i den och inte riktigt tagit mig tid att läsa den än, men den är mycket trevlig och han är överlag väldigt kunnig! Schelins bok har jag inte hunnit införskaffa än. Stevenson är ju helt klart en auktoritet med massor av erfarenhet. Samtidigt upplever jag honom som oerhört konservativ!
 
Toppen