Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag tipsar vi varandra om vinprovningar

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hej!

Vad sägs om att ha en tråd där vi kan samla all information som vi får på våra olika nyhetsbrev?
Exempelvis när det vankas provningar.
Ska väl motvilligt erkänna att de här provningarna som jag tipsar om kanske inte är de bästa jag har hört talas om. Men ni förstår syftet med tråden ändå!

Jag börjar!

Var: Stockholm, St Eriksgatan 46
När: 31 Oktober 2016
Kostnad: 395kr
Tema: Fem biodynamiska viner från Sydafrika och genomgång med Johnathan Grieve.
Producent eller leverantör: Handpicked Wines Sweden

Var: Stockholm, Ica Liljeholmen
När: 21-22 Oktober 2016
Kostnad: "prova Penfolds toppviner till ett mycket förmånligt pris" (Något oklart mail)
Tema: Toppviner från Penfolds
Producent eller leverantör: BraVin

Var: Stockholm, Restaurang Oscars
När: 17 Oktober 2016
Kostnad: 450kr
Tema: Ost och bourgogne
Producent eller leverantör: Vinsummum France
 

kayaker

Cyklist
Var: Stockholm, Ica Liljeholmen
När: 21-22 Oktober 2016
Kostnad: "prova Penfolds toppviner till ett mycket förmånligt pris" (Något oklart mail)
Tema: Toppviner från Penfolds
Producent eller leverantör: BraVin
Bistro Liljeholmen, som "vinbaren" heter officiellt numera, har ytterst modesta påslag på vinerna. I det här fallet torde det väl vara någon glasavgift eller motsvarande istället, men jag vet inte säkert.
Vinerna som kan provas är:
  • Yattarna 2013
  • Bin 311 Chardonnay 2015
  • Grange 2012
  • RWT 2014
  • St Henri 2013
  • Bin 138 GSM 2014
  • Bin 23 Pinot Noir 2015
  • Bin 2 Shiraz Mourvedre 2012
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kanske lite sent ute men fick mail om att FVL kör en pop up grej på Deli & Wine by Carotte på Smålandsgatan 10 imorgon.

De ska tydligen öppna upp ett gäng gamla årgångar av Champagne Telmont däribland -69, -75, -76, -85, -90 mfl.

Jag provade Telmont -85 och -90 förra året och skrev om det som hastigast på forumet och vill minnas att jag höll det som en av mina bättre vinupplevelser det året.
Vill du således få chans att prova lite mogen skumpa till rimligt pris kan det vara läge att titta förbi där imorgon.
(Jag kommer dock automatiskt hata lite på alla som går dit bara för att jag sitter fast här ute på Nordsjön) :raseri:

Bild stulen direkt från mailet:


Carotte POP UP BAR.jpg
 

Daniel A

Administratör
Den 21 november kör Franska Vinlistan en provning i Stockholm som kommer att lysa upp i höstmörkret. Toppodlarna Selosse, Vilmart, Léclapart och Paul Dethune m.fl, kommer alla att vara på plats och servera sina viner. Kostnaden för den här kvällen är 300 kr och man anmäler sig här. Missa inte!

Oh, snap! Bästa tajmingen någonsin. Anmäld till 18-19:30-delen.

Hur många forumiter skulle vara sugna på att strö lite pengar på en bra vinbar efteråt? :cigarr:
 
Last edited:

kayaker

Cyklist
Den 21 november kör Franska Vinlistan en provning i Stockholm som kommer att lysa upp i höstmörkret. Toppodlarna Selosse, Vilmart, Léclapart och Paul Dethune m.fl, kommer alla att vara på plats och servera sina viner. Kostnaden för den här kvällen är 300 kr och man anmäler sig här. Missa inte!
10 producenter på 1h om man väljer det senare alternativet? Då får det gå undan!
 

Haglund

Medlem
Ny på forumet, men även jag bokade mig på 18-19:30 tiden. Relativt nytt intresse så inte hunnit prova på champagne i denna klass, så skall bli intressant att se om jag blir mer imponerad av t.ex. Selosse som jag hört mycket om än de standardcuveér jag hitintills har hunnit med (vilket jag har blivit klart besviken på i jämförelse med en riesling i samma prisklass eller vad som helst utanför Frankrike för den delen ;)). Samt inte att förglömma en champagnekväll för 300 kr på en studentbudget alltid är välkommen :)
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Bokade tydligen de sista biljetterna till provningen. Jag och en kompis + respektive lyckades med en hårsmån. Skall bli intressant. Var i Champange i höstas men hann inte med alla de producenter som deltar.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Club VinUnic mailade precis och påminde om att det är Stockholm Wine & Food-mässa nu i helgen. I Älvsjö. 10-13 November.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Ost och portvin!

Datum: 29/11 kl. 18:00
Plats: Provningsrummet, Shahrzad, Regeringsgatan 111, Stockholm
Pris: 695:-
Obs! Antalet platser är begränsat så först till kvarn gäller!
Anmälan: info@clubvinunic.se
Märk med "Port + Ost" ert namn och antal personer.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Bokade tydligen de sista biljetterna till provningen. Jag och en kompis + respektive lyckades med en hårsmån. Skall bli intressant. Var i Champange i höstas men hann inte med alla de producenter som deltar.

Sent skall syndarna vakna, har inte lyckats få klartecken för att smita till Stockholm för att dricka skumpa förrän nu men undrens tid är inte förbi, snackade precis med Jan på Franska Vinlistan och blev rekryterad till lite volontärarbete.
Tydligen har en av deras inbjudna producenter gått AWOL så de behövde någon hyfsat skumpanördig person som kunde ta på sig en lösnäsa och stå och hälla Champagne för Fabrice Pouillon i några timmar!
Fan vad kul, jag kommer således finnas bakom bordet för Fabrice Poullon, åtminstone fram till eftermiddagen (Då han förhoppningsvis skulle dyka upp) så kom förbi och säg hej och drick en slurk!

*hehe* Jag är som ett barn på julafton, vad kan vara bättre på en vanlig måndag än att hänga med sina favvoproducenter en hel dag!

Oklart vad jag skall göra när Fabrice själv dyker upp men jag försöker väl diska något glas och dröja mig kvar i ett hörn och smutta bubbel så läge det bara går så jag hoppas att få chans at säga hej till så många forumfolk som möjligt IRL under dagen (och förhoppningsvis kvällen).

-Jag ser ju ut precis som min profilbild (fast något lite snyggare) så gör gärna den hemliga finewineshälsningen om ni får syn på mig!
 
Toppen