Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag tipsar vi varandra om vinprovningar

Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag har bokat in provningen den 18e Februari i Stockholm.
Kopierar lite från Johan Lidbys Vinhandel mail;

  • Fisk & skaldjursmeny med vinprovning på Gastro Gaspari i Flyinge
Lördagen den 28 januari är en perfekt dag att äta skaldjur och dricka Chablis! Vill du samtidigt lära dig mer om det fantastiska området i Bourgogne tar du dig till Gastro Gaspari i Flyinge och låter sommelier Johan Eklund guida dig genom de fyra olika kvalitetsklasserna som Chablis stoltserar med. Provningen tar ca en timme och därefter serveras en fisk- och skaldjursmeny signerad köksmästare Mikael Feuk.
Datum: lördag 28 januari, med start kl. 18.00
Pris: 1 195 kr/person inklusive vinprovning, 4-rätters skaldjursmeny samt ost- & vinpaket
Boka på: info@countrylivingflyinge.se / 046-2740150

  • Vinprovning och middag på Wijnjas - Chardonnaydruvan världen runt

    För inte så länge sedan så var Chardonnay det självklara valet bland vitvinsdrickare, men idag hör man ofta motsatsen. Chardonnay som druvsort växer i många av vinvärldens absolut finaste vingårdar men är också missförstådd och associeras ibland därför med tunga, kladdiga och överdrivet fatlagrade viner från varmare klimat. Inget kunde egentligen vara mer fel, för 2017 går trenden mot elegans världen över. Vi har valt ut fem viner som visar Chardonnay från sin bästa sida och provar dem tillsammans med utvalda ostar. Det betyder både klassiska viner och tolkningar från andra delar av vinvärlden.

    Vi samlas över en fördrink med tilltugg. Därefter serveras fyra viner som vi provar medfem utvalda ostar. Efter det serveras en varmrätt där vi provar de olika vinerna tillsammans med maten - Bakad torsk med vintergrönsaker och hummersmörsås. Jasmine och Fredrik från Johan Lidby Vinhandel finns på plats under kvällen.

    Datum: Fredag 27 januari på Wijnjas, Scheelegatan 3 i Stockholm
    Tid: Drop-in från kl.16.00, provningen börjar 18.00
    Pris: 850 kr per person. Som medlem får du 100 kr i rabatt om du följer länken.


  • Årets största sortimentsprovning - mer än 150 viner att prova

    Lördag den 18 februari är det dags för årets största sortimentsprovning. Då fyller vi Fotografiska i Stockholm med spännande och goda viner tillsammans med 33 av våra fantastiska vinmakare från hela världen. Du kommer att kunna prova mer än 150 olika viner från hela världen. Träffa Jasmine Hirsh från Hirsch Vineyards i Kalifornien, prata med Johannes Leitz från Rheingau i Tyskland, ställ en fråga till Isabell och Bruno Clairfrån Bourgogne i Frankrike. Träffa människorna bakom vinerna - de som i vardagen står med händerna i jorden och som passionerat ägnar sitt liv åt att skapa en vinupplevelse. Träffa våra samarbetspartners SALMALax, Androuet, Johan i Hallen och PanicSupper. Smaka och kombinera med viner. Vilket vin passar till laxen eller till osten? Vilka viner fungerar bäst till de asiatiska smakerna? Kött och chark - rött, vitt eller rosé? Lyssna och lär av Alf Tumble - Årets Vinprofil 2016 och vinskribent i DN. Köp med dig Alf och Petters senaste bok "Vin - så funkar det". Som vinklubbsmedlem får du självklart vårt medlemspris à 295 kr (inkl. serviceavgift).Använd koden VINET2017 när du köper dina biljetter via ticketmaster.se. Introducera dina vänner och kollegor till din vinvärld, ta med dig svärmor och svärfar, tjej- och killkompisarna, syklubben eller innebandygänget.Vill du lära dig ännu mer om vin så hittar du all information om våra seminarier på www.vinfestivalen.com. Här anmäler du dig och köper dina biljetter.
 
Last edited:
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag fortsätter ensam att mata på med mina tips här ;)

Moulin Touchais - unik provning! via VinUnic

26 Januari
Stockholm
895kr

"Vinerna kommer direkt från Moulin Touchais vinkällare i Loire: årgångar 2005, 2003, 2001, 1991, 1985 och 1968
samt en unik och exklusiv överraskning!"
 

Daniel A

Administratör
Jag fortsätter ensam att mata på med mina tips här ;)

Moulin Touchais - unik provning! via VinUnic

26 Januari
Stockholm
895kr

"Vinerna kommer direkt från Moulin Touchais vinkällare i Loire: årgångar 2005, 2003, 2001, 1991, 1985 och 1968
samt en unik och exklusiv överraskning!"

Det uppskattas! Just den här hade jag gärna gått på om inte Stockholm låg så långt ifrån resten av Europa.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kopierat från hittavin

Great Blind Tasting Challenge

Välkommen till vinterns stora vinprovningsutmaning tillsammans med Hittavin och Club Amarone i 1800-tals villa vid Söder Mälarstrand i Stockholm. Fem toppviner från fem olika vinregioner. Utmana dig själv, din partner, dina vinvänner eller bara kom för att njuta av riktigt bra viner. Det är en provning som passar allt från nybörjare till erfarna provare. Vi provar riktigt bra viner från fem av världens bästa vinregioner.

Provningen inleds med att vinerna provas helt på egen hand. Därefter kommer jag att hålla i presentation av regioner, viner och guida i hur vinerna kan analyseras. Pris 850 kr / person.

Datum och tid: Fredag den 10 februari klockan 19.00 - 19.15 välkomstvin. Provningen håller på fram till cirka klockan 21.30.
Pris: 850 kr per person.
Address:Adress kommuniceras i anmälningsbekräftelsen
Anmälan:fredrik.montelius@hittavin.se
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kopierat från BraVins nyhetsbrev:

Plats: Själagårdsgatan 21, Gamla Stan, Stockholm
Datum: 12 eller 13 februari 2017 (välj dag)
Tidpunkt: 17:00-19:00, eller 19:00-21:00 (båda dagarna - välj även tid)
Provningen kostar 280 kr per person
Skicka din anmälan till info@bravin.se

Här är vinerna du får prova:
Georges Vesselle Brut Nature 2009 , artikelnr. 77193, 386 kr
Georges Vesselle Collection Millésimes 2002, artikelnr. 77677, 560 kr
Pflüger Riesling Fucksmantel 2015, artikelnr. 72546, 190 kr
Pflüger Rosé Blanc de Noirs 2015, privatimport, 129 kr
Philipp Kuhn Burgweg Erste Lage 2014, artikelnr. 79120, 230 kr
Philipp Kuhn Kallstadter Steinacker Erste Lage 2014, 75349, 230 kr
Philipp Kuhn Riesling Saumagen 2014 GG, artikelnr. 76853, 300 kr
Philipp Kuhn Riesling Grosskarlbacker Im Grossen Garten 2015 GG, artikelnr. 95308, 289 kr
André Brunel Cuvée Sommelongue 2014, artikelnr. 71810, 130 kr
André Brunel Les Cailloux Châteauneuf-du-Pape 2014, artikelnr. 79121, 300 kr
Mauro Veglio Barolo 2011, artiklenr. 73043, 320 kr
Alessandro Veglio Barolo 2012, artikelnr. 78015, 350 kr
Cantina del Pino Barbaresco 2012, artikelnr. 73159, 346 kr
Cantina del Pino Barbaresco Albesani 2012, artikelnr. 74181, 400 kr
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Vinet stämmer, osäker på årgången. Inser just att jag saknar noteringar från den provningen, vet inte vart de tagit vägen.

Ja och jag kommer inte ihåg om det var michelsberg eller fuchsmantel som var den vi gillade! Men att det var en 2015 var jag säker på.

Jag tänkte inte gå på provningen igen, känns ungefär som samma viner som vi provade sist.

Jag hittar inte några bilder på att jag har provat 2002an, men har ett svagt minne av att det var en -02, -06, -09 och 2st NV vid champagnebordet. Och om jag minns det rätt så höll jag en av champagnerna som WOTN. Men jag sa att jag inte skulle köpa mer av en champagne som kostade ca 550kr flaskan. Så det är mycket möjligt att det var en 2002a. Men den bilden jag har visar inte på framsidan vilken årgång det var vi provade.

Lång historia kort: köp den och testa, du kommer inte bli besviken! Men jag har inga smaknoter att dela, tyvärr.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
VinUnic har sortimentsprovning den lördag 11/3 klockan 11-15 eller 16-20. Magasinet i Stockholm, 350kr.
Producenter på plats; Dr Loosen, Barone Ricasoli, Marchesi Mazzei, Masi, Jordan och Borgogno.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Försöker återuppliva den här tipstråden, som jag gillade. Viner från Baden, Mosel-Saar-Ruwer och Mittelrhein måndag den 5 februari, Operaterassen i Stockholm. Tänker försöka dra dit.

Producentlista här: http://www.nordicwine.se/pages/nwvindag.htm

Jag vet att det var någon från forumet som var med på den här provningen förra året, som sa att det var bra. Så gör det, ta dig dit om du har möjlighet!

Jag mailade lite med ansvarig förra året, och valde att inte gå eftersom att det inte fanns någon tydlig lista över producenter som skulle närvara. Verkar vara bättre kommunikation i år, och operaterassen är aldrig fel.

I år vågar jag inte försöka mig på att övertala regeringen här hemma, jag är nöjd med att det är BYOB i morgon.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Fick precis ett mail från Franska Vinlistan;

CHAMPAGNEMIDDAG – 9e MARS – LA BOCCA STOCKHOLM
Årets första champagnemiddag med champagner från fyra decennier. Vi startar kvällen med 1996 Henriot, magnum, passerar 70 talet, stannar till på 61 Bollinger RD och 61 Lanson och avslutar med två Krug Rosé från 80- respektive 90-tal.
Vinerna ackompanjeras av La Boccas fenomenala rätter. Välkommen!

TID Fredag den 9e mars, 18.30
PLATS La Bocca, Kommendörsgatan 23
PRIS 3 300kr per person
BOKA BORD mycket begränsat antal platser, maila paris@franskavinlistan.com
 

Zmirc

Medlem
Var du där? Något att rapportera?
Jo jag var där. Kom lite sent så jag hade två timmar på plats, bestämde mig ändå för att gå igenom vinerna mer utförligt hos de producenter jag provade hos i stället för att prova ett–två här och där. Ville hellre få hyfsad kännedom (nåja, så bra det går på provning) om några snarare än väldigt lite koll på många.

Det första jag noterade var att Van Volxem inte fanns på plats. Den producent som jag allra helst ville prova från samt få höra om vinerna. Jag har tyckt att den vanliga Saar riesling från 2015 och 2016 är strålande men 2015 Goldberg GG (finns på SB) fann jag oerhört besk. Hörde någon säga att det var Roman själv som skulle ha kommit, men ingen hade dykt upp.

Ber om ursäkt för bildlöst inlägg. Kom på när jag gick från Operaterassen att det hade varit fint med lite utsmycknad…

Provade lite mer från Mosel-Saar-Ruwer än Baden. Generellt från det förstnämnda området gillade jag vinerna med lite sötma i bäst. Beskan tog ibland över i de torra. Många GG från 2016 och 2015 var stängda och svårbedömda. Och för tydlighetens skull är det riesling det handlar om ifall inte annat nämns.

Hos Maximin Grünhaus (Mosel) var de torra okej, men jag hade lagt pengarna på antingen 2016 Abtsberg kabinett eller 2015 Abtsberg spätlese. Kommer inte ihåg den senare just nu men jag har skrivit ner ”superb”, det säger väl något…

Reichsgraf von Kesselstatt (Mosel) hade stängda GG, fina kabinetter från 2016 och en mycket god auslese från 2003, Josephshöfer Lange goldkapsel #6. Vilken doft.

Mycket bra auslese även från Schloss Saarstein (Mosel), 2011 Serriger Schloss Saarsteiner. Bra kabinetter från 2015 och 2016.

Vinerna från Stigler (Baden) fick mig på fall. Charmiga och väldigt öppna. 2016 Weißburgunder trocken var oerhört klunkbar. Det var inte direkt för att pröva chardonnay jag gick hit men 2015 Winklerberg GG skulle jag gärna ha några flaskor av. Uttrycksfull, inte direkt märkbar ek. Fin att dricka nu. 2011 Schlossberg spätburgunder GG var parfymerad och god.

Min favorit var ändå Karthäuserhof (Mosel). Genomgående pärlande fin syra med frukt och mineral. Från 2016 är både Karthäuserhofberg kabinett och spätlese riktigt bra. De hade något äldre viner också, 2011 Karthäuserhofberg GG var utvecklad och nyanserad. 2004 Karthäuserhofberg auslese har jag noterat som ”toppen”.

Provade också hos Salwey, Schloss Neuweier (bara några viner vid stängningsdags) och Reinhold Haart. Inga dåliga viner men inte något jag fastnade för.

Och när jag ändå är i provningstråden kan jag nämna att det är Barolo and friends den 13 mars, Stockholm. Har inte sett någon producentlista.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Mail från Wicked Wine i dag:

"Den 9 mars gästas vi av Paulo Silva från vinhuset Niepoort.
Paulo har gästat Sverige några gånger förut för olika provningar, men nu är det dags för en sittande middag med 4-rätters meny och matchande viner till.
Winemakers Dinner
Paulo arbetar nära teamet i Portugal, Nicholas Delaforce (portviner), Carlos Raposo (bordsviner) och Verena och Dirk Niepoort själva som driver företaget. Paulo kommer att tillsammans med At Six sommelier ta fram en intressant meny om 4 rätter, med matchande viner till.

Plats: Hotel At Six, Brunkebergstorg 6, Stockholm
Datum: 9 mars
Tid: kl 18:30
Pris: 995 kr/person
Antal platser: 30


För att anmäla dig eller om du har frågor - maila irene@wickedwine.se. Svar kommer dock sporadiskt pga av lite avbrott för semester. Men anmälningarna kommer att tas emot i den ordning mailen inkommer. Exakt meny och vinpaket presenteras 26 februari."
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Dagens mail från Club VinUnic:
IMG_2548.PNG
 
Toppen