Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Identifiera Champagne.

Magnus L

urydhtfilgukj
Vad/vem är det här?

20150501_153440.jpg
 

gece

Man vänjer sig.
Det står ju "Jacquart, Le Mesnil-sur-Oger" underst. André Jacquart? Hittar inga bilder av deras etiketter med RM-numret på men det kanske är nån här på forumet som har en referensflaska?
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Försökte googla på SCEV le chardonnay Jacquart men utan att jag blev så mycket klokare.
 

kayaker

Cyklist
Det verkar vara en Special Club från tiden innan de bytte namn till Club Trésors de Champagne iallafall. André Jacquart låter som en rimlig gissning.
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
IMG_6328_2.JPG


Stämmer dock inte med hans RM-nummer. Om det nu inte förändras.
 

mnor

Medlem
Kan hitta i Juhlin's lexicon att Andre Jacquart gjorde ett Special Club vin 1989 (även om de verkar ha använt det äldre namnet "club de viticulteurs") och att det är ett mesnil-sur-oger pekar också mot Andre Jacquart.

Kooperativet Jacquart verkar inte ha gjort något special club vin som jag kan hitta.
 

kayaker

Cyklist
Kan hitta i Juhlin's lexicon att Andre Jacquart gjorde ett Special Club vin 1989 (även om de verkar ha använt det äldre namnet "club de viticulteurs") och att det är ett mesnil-sur-oger pekar också mot Andre Jacquart.
Club de Viticulteurs Champenois bytte namn till Club Trésors de Champagne först 1999.
 

gece

Man vänjer sig.
Kooperativet Jacquart verkar inte ha gjort något special club vin som jag kan hitta.
"Klubben" släpper bara in RMar om jag inte minns fel, så ett kooperativ bör inte ha gjort någon specialklubbare :)

När jag läser på lite på @Elvis presentation av Jacquart noterar jag att allt förutom deras rosé är BdB, vilket skulle kunna förklara "chardonnay" på etiketten. Kanske ändrades deras RM-nummer när nästa generation tog över 2004, eller när de flyttade tilll Vertus?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
"Klubben" släpper bara in RMar om jag inte minns fel, så ett kooperativ bör inte ha gjort någon specialklubbare :)
Blev nyfiken och började läsa på och det värkar stämma, man måste vara en registrerad odlare så ett kooperativ funkar inte om jag tolkar denna artikel rätt?
 

gece

Man vänjer sig.
Blev nyfiken och började läsa på och det värkar stämma, man måste vara en registrerad odlare så ett kooperativ funkar inte om jag tolkar denna artikel rätt?
Så har jag förstått det, och att klubbens syfte är att bygga ett varumärke åt medlemmarna så att de har ett namn som klarar av att konkurrera med storhusen, utan att behöva tumma (för mycket) på sin individualitet eller självständighet.

Edit. De säger det ju ganska väl själva...
Each wine maker must make their champagnes entirely in his, or her, own premises and cellars. Furthermore the champagne must be made exclusively from grapes harvested in his, or her, own vineyards.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kul initiativ det där, känns som det är viktigt för de små att utmärka sig när större och större del av champagne kontrolleras av ett fåtal mycket stora varumärken.
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Vad jag har hört lär det vara ganska dyrt att vara med i klubben.
 

Mats

Gone todash....
Två frågor från en champisnovis, vad är RM-nummer och vad är Special Club?
 
Toppen