Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Imo-Bo (Göteborg)

Mattias Schyberg

Administratör
Nyöppnad restaurang på Friggagatan i Göteborg, dvs, max ett halv glas vin från min lya. Det var hög tid att besöka och ta dem lite på pulsen med andra ord. Asiatiskt inriktning.

Hemsida: http://imo-bo.se

Stort och rymligt i helt nybyggda lokaler. Enkel och avskalad miljö med fokus på träiga långbänkar med lite mer matmässiga "bord för två" lite här och där. Vi satt bekvämt och det var långtifrån fullsatt. Oerhört trevligt bemötande. Frågade givetvis efter deras vinlista men blev snabbt varse om att det knappast är ett ställe man går till för att dricka vin. Tre röda och tre vita och inget som erbjöds kändes intressant.

Men...

Saké och öl fanns det en del av och vi fick genast botanisera och smaka igenom det vi önskade av deras saké-sortiment. Bra grejer, men jag har å andra sidan ingen koll. Det fick bli saké utan tvekan. Tre helt olika varianter. Den ljusaste missade jag att ta bild på. Den i mitten var klart bäst till maten. Påminner ganska mycket om jura i stil. Lite nötiga och oxiderade inslag. Den ljusa sakén är möjligen mest elegant, men smakmässigt lite trist med svaga fruktiga toner och lite fänkål. Den mörka längs till höger påminner mer om en oloroso. Nästan knäckig med drag av fermenterade plommon, torkad frukt, mandel och en aning sötma. Mycket gott, men hade behövt lite kraftigare mat för att fungera som matpartner. Nu var det ju enbart det i mitten som serverades som matvin visserligen. Till dessert blev det plommonvin, men bild och sort har jag inte koll på.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg


Maten var genomgående fräsch och modern. Lätta, välbalanserade smaker med finess som undviker att kännas högtravande.

image.jpeg

Karaage – Japanese deep fried chicken with mustard and lemon. (99 kr)

image.jpeg

Goat Skewer – Nepalese goat skewer served with cucumber raita and pan fried onion roti. (125 kr)

image.jpeg

Grilled Octopus – Served with muhammara, green papaya and citrus salad. (140 kr)

image.jpeg

Plum Melba – Plum baked in 5-spice, umeshu apricots, apricot seeds, cream cheese. (89 kr)

Efterrätten var extra bra. Kycklingen lysande och getspettet likaså. Bläckfisken var inte dum den heller, men som sagt, det var genomgående bra mat.

Kan absolut rekommenderas! Äntligen har jag fått en kvalitetsrestaurang runt hörnet. Det var på tiden. Synd att de saknar vinfokus, men kul att de ändå kan erbjuda intressant dryck med klass. Bra och rimlig prissättning. Små rätter, men det räcker gott och väl med två för att bli mätt en tisdag efter jobbet som idag. Konceptet går ut på att ta in mer än en rätt.
 
Toppen