Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Imouto

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Igår kväll var jag på Imouto där jag med lite tur hade lyckats boka två platser i samband med att deras Michelin-stjärna offentliggjordes. Man kan endast välja på deras omakase, och det finns 9 sittplatser som är placerade i Esperantos lokaler, i ett hörn bakom några stilrena avskiljare. Det hela är mycket intimt och den personliga servicen var på toppnivå. Det enda jag kanske kan slå ned lite på är att jag upplevde dryckesmenyn som lite krånglig, men jag kände att jag fick tillräcklig hjälp att hitta sake som passade in till maten.

Så till maten. Här vet jag att en del blir irriterade över att jag inte tog bilder, men jag har svårt att plocka upp mobilen när jag sitter så pass nära där maten görs i ordning, och det hade förtagit mycket av upplevelsen. Vill man se bilder finns det en recension på BusinessClass forum av användaren Agö.

(Jag ber om ursäkt för det återkommande användandet av ordet "fantastiskt" i följande text)
---

Otsumami
Vaktelägg i svartvinäger

Helt OK, och jag har aldrig förstått grejen med vaktelägg. Det är gott men inte så mycket mer än så.

Torkad gammal vitlök & äggplanta
God liten munsbit! Smakade ungefär som gammal vitlök doftar, men oväntat bättre.

Fiskskinns-"taco"
Friterat torskskinn format till en tacobåt fylld med räkkräm och örter. Riktigt gott! Det kändes som ett lyxigt fiskchips och räksmaken var alldeles lagom.

Sashimi av pilgrimsmussla med färsk wasabi
Det är fantastiskt trevligt att sitta med ett glas champagne och se på när de öppnar färska pilgrimmsmusslor som de snabbt och smidigt förvandlar till tre små munsbitar samtidigt som wasabin man får blir riven en halvmeter åt det andra hållet. Smaken var fantastisk!

Rökt krabba i sojamjölk & finsk störrom
Jag älskar den rökiga smaken i mat, och som ett stort fan av bra krabba var det här fenomenalt. Allt gifter sig väldigt bra med rökighet, krabban och sältan från rommen. Det enda som hade kunnat göras bättre var om jag fick två bitar istället...

Försiktigt värmd hemgjord silkestofu med svampte
Det enda bottennappet för mig under kvällen. Jag har inte mycket till övers för tofu, och när svampteet hälldes över löste tofun upp sig ordentligt och kvar blev en riktigt umami-bomb till soppa med smak av lite skog och alldeles för utspädd buljong. Det serverades med lite torkad blomkål och svensk skogslav, vilket inte riktigt förhöjde intrycket när de låg o badade sida vid sida. Nej, den här gick bort totalt.

Sushi
Sjötunga från västkusten
Äntligen fisk! Jag är ingen plattfiskfantast men det här var supergott! Om jag inte minns helt fel var den fiskad på västkusten.

Uer
Uer är en sån där fisk man spanar på ibland men som jag själv aldrig tillagar. Mjäll, fin och smakrik i sig själv och tillsammans med lite yuzu-olja var det supergott!

Lätthalstrad piggvar med vit alg
Den enda lite mer tillagade fisken under kvällens gång. Fin, lätt rökig smak och väldigt fast karaktär som dock smälte i munnen. Grym!

Sik från Östersjön
Jag tror aldrig jag ätit sik tidigare, men gott var det! Kanske inte den bästa under kvällen då den var lite smaklös, men den höll hög klass.

Gös från Hjälmaren
Kvällens vinnare i mina ögon. Så fort den grå/blå fiskfilén dök upp på skärbrädan insåg jag att det var abborre eller gös på G, och båda har alltid varit favoriter hos mig. Gösen var lättrökt vilket gav den en fantastisk smak på "utandningen" (vad jag nu menar med det) och konsistensmässigt var den perfekt.

Bläckfisk från Kattegatt
Tunnskivad fin bläckfisk som inte alls är som när man äter bläckfisk på andra restauranger, dvs. seg och gummi-aktig. Den erbjöd ett bra tuggmotstånd men man bet rakt igenom direkt och uppskattade snarare att det var lite mer att tugga på för att sätta lite konstrast mot de tidigare rätterna. Bitarna toppades med spenatolja vilket passade utmärkt. Mycket god.

Havskräfta från Fjällbacka
Under de föregående tre fyra serveringarna kunde man i bakgrunden se en av kockarna arbeta med havkräftorna som först grillades lätt och sedan preparerades varsamt innan de lämnades över till den ansvarige sushi-kocken. Återigen en lätt rökig smak som förhöjde kräftornas egna magi. En favorit hos många av de andra gästerna och mitt sällskap!

Efter de första sju bitarna byttes risvinägern till rödvinsvinäger för riset vilket gjorde att man fick lite mer power i rätterna.

Röding
Fantastisk fisk som gör sig perfekt till sushi. Mjäll, smakrik i sig och med en liten boost från någon olja de penslade på så blev det grymt.

Sjöborre
Den här gick inte hem hos alla tror jag, kanske för att den blev svår att äta. En ganska stor cylinder med ris i botten och kall sjöborre ovanpå. Bet man lite snett i munnen så fick man de olika delarna på var sin sida i munnen, vilket kanske inte var helt genomtänkt. Jag tyckte dock att det var en fantastisk rätt då det var som att förflytta sig till havet våg efter våg av smaker. Sälta, sötma, tångruskor, lite syra från riset och krispigheten från den inlindande algen. Min favorit efter gösen!

Regnbågslax
Som en lyxigare och bättre variant av bra vanlig sushi som de flesta av oss gillar. Enkelt men god, inte mycket mer än så.

Strömming
Fina små nätta silverbitar penslade med lite soja och någon ört undertill. Godare än väntat, kul grej!

Gös- och uerhuvud med kräfthjärna
Lite tidigare under kvällen presenterades några gös- och uer-huvuden som sedan grillades och brändes på. Med fin precision plockades sedan köttet från kinderna och blandades med hjärna från havskräftorna vi blev serverade tidigare. Allt detta rördes ihop till en röra och serverades med stora korn av laxrom i en liten rulle. Riktigt gott!

Dessert
Senchathé
Ett gott te som serverades sida med sida med den andra desserten.

Mille-feuille, äpple och miso, mjölkglass från Sörmländska handmjölkade kor
En stor jäkla kakbit som var riktig god, men glassen tog priset. Oerhört ren och mjölkig smak! Var kan jag äta sån här glass en bakissöndag?

Rödbetskola smaksatt med ingefära
Sist av allt, en liten ingefärskola inlindad i tunna blad av ingefära. Oerhört läckert presenterat och lyxgodis-vibbar.

---

Jag kan inte jämföra med andra toppsushis i Stockholm, men flera här på forumet och andra jag talat med verkar inte tycka att Imouto når upp riktigt till vad de strävar efter. Jag håller delvis med, för vissa rätter var inte särskilt spektakulära eller smakmässigt extraordinära, vilket man förväntar sig för 1200:- per person. Samtidigt så är det en mycket intim och personlig matupplevelse när man sitter som man sitter, och stämningen som uppstår blir riktigt mysig. Jag var inte heller beredd på att det faktiskt skulle vara så många rätter som det var, vilket förvånade mig på ett bra sätt! Jag tycker nog att det är värt pengarna för helhetsupplevelsen!

Betygsmässigt någonstans 4,5 av 5 möjliga! Det får bli ett besök på Sushi Sho nästa gång för att se vart man kommer med halva priset av vad vi betalade på Imouto!
 
Toppen