Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ingredienser från naturen

Pontus

Medlem
Misstänkte kremla redan innan inlägget, så jag provade, den var mild. Nu när jag fått lite mer kött på bemen så jag tänkte steka upp den och äta upp den
Sen finns det kremlor som är milda råa men rätt ointressanta tillagade, liksom kremlor som inte är så milda råa, men goda när de är tillagade. :bäver:
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Idag var det första riktiga dagen på svampsäsongen för min del! Fyra, fem timmars lugnt promenerande i blandskog gav mycket gott resultat i Stockholmsområdet! Det känns som att det är mycket svamp på väg också, framförallt för kantarell, trattkantarell och trumpetsvamp!

Blandade kremlor! Plockade långt ifrån allt som fanns, utan fokuserade istället på att få många olika. Alltifrån kantkremla, storkremla, mandelkremla och tegelkremla till någon variant av sillkremla. Hittade en skarpt smakade röd kremla också, men den kändes för blek för giftkremla. Kanske att vädret mattat av färgen, vem vet! Den uppmärksamme skymtar säkert någon rabarbersvamp i korgen också, och en liten ensam sopp som hamnade i den korgen!
dwr8VmL.jpg


X40NZ8a.jpg


En ståtlig flugsvamp!
lnRtOwS.jpg


Vi hittade en hel uppsjö av blodriska och blåmjölkig riska (lite färre) också! Inga ordentliga bilder på dem här förutom i den nedre högra som är från rensningen! Ruskigt bra matsvampar! Övre bilden avslöjar en hel del fina och lagom stora tegelsopp också! Bra att blanda ut med!
t0XuBsQ.jpg


Allt gick tillsammans med några schyssta bitar entrecôte och sallad serverat med
5dMKfHx.jpg


Lite mer regn och värme så har vi en schysst svamphöst här i Stockholmsområdet!
 

Pontus

Medlem
Idag var det första riktiga dagen på svampsäsongen för min del! Fyra, fem timmars lugnt promenerande i blandskog gav mycket gott resultat i Stockholmsområdet! Det känns som att det är mycket svamp på väg också, framförallt för kantarell, trattkantarell och trumpetsvamp!

Blandade kremlor! Plockade långt ifrån allt som fanns, utan fokuserade istället på att få många olika. Alltifrån kantkremla, storkremla, mandelkremla och tegelkremla till någon variant av sillkremla. Hittade en skarpt smakade röd kremla också, men den kändes för blek för giftkremla. Kanske att vädret mattat av färgen, vem vet! Den uppmärksamme skymtar säkert någon rabarbersvamp i korgen också, och en liten ensam sopp som hamnade i den korgen!
dwr8VmL.jpg


X40NZ8a.jpg


En ståtlig flugsvamp!
lnRtOwS.jpg


Vi hittade en hel uppsjö av blodriska och blåmjölkig riska (lite färre) också! Inga ordentliga bilder på dem här förutom i den nedre högra som är från rensningen! Ruskigt bra matsvampar! Övre bilden avslöjar en hel del fina och lagom stora tegelsopp också! Bra att blanda ut med!
t0XuBsQ.jpg


Allt gick tillsammans med några schyssta bitar entrecôte och sallad serverat med
5dMKfHx.jpg


Lite mer regn och värme så har vi en schysst svamphöst här i Stockholmsområdet!
På västkusten är det ett riktigt Karljohan-år. Inte i nivå med 2014, men jag har iallafall plockat ca 50 fina exemplar bara i skogsområden nära huset. Även rikligt med andra soppar, kantareller, blodriskor och diverse kremlor. Gillar ni Karljohan är det dags att ge sig ut, om någon vecka är det troligen för sent.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
På västkusten är det ett riktigt Karljohan-år. Inte i nivå med 2014, men jag har iallafall plockat ca 50 fina exemplar bara i skogsområden nära huset. Även rikligt med andra soppar, kantareller, blodriskor och diverse kremlor. Gillar ni Karljohan är det dags att ge sig ut, om någon vecka är det troligen för sent.

KJ i Stockholm är en no-go det här året. Vi hittade en liten och en snyltingangripen stor rackare, men annars har jag inte sett någon alls! Riktigt synd, men det vimlar av tegel-, smör-, björk- och aspsopp så det gör väl inte så himla mycket!
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
I Värmland har det funnits gott om Karl-Johan i år. Nu i helgen var dock de flesta bortom räddning och förstörda. Gick säkert förbi 100+ st som var angripna eller ruttna.
Bra tröst då att trattisarna hittat upp! De var riktigt fina och spänstiga.
Detta var skörden efter ca 1 timme i skogen.
IMG_8977.JPG
 
Fantastiskt mycket, kremlorna blev lite mosade av all tegelsopp och de stora taggsvamparna, plus att sopparna var ganska trista (mask å kross) så blev mindre svamp i magen än i påsen :(


Men jag lär mig
 

MagnusH70

Medlem
Någon som har koll på tång?
Det ska vara samma arter i Sverige som i Japan, men de är bättre på att ta tillvara dessa.
 

Gurto

Medlem
IMG_1733.JPG

Förutom kantareller, trattkantareller, rödgul trumpetsvamp, blomkålssvamp, taggsvamp, nejlikbroskskivling och diverse soppar har jag försökt lära mig lite nya svampar i å (och hitta dem); kremlor (tycker de är jäkligt lika varandra bara, bökigt att göra smaktest på alla), skäggriska (ska kokas och saltas in. Inte så smakrika men sjyst fast textur) och blodvaxskivling (bilden. Klassad som ätlig - dvs inga stjärnor, som jag förstått det. Tycker det är lite orättvist. Smörstekt med rödlök blev den riktigt trevlig om än relativt mild, men ändå inte mesig. Sen är ju den knallröda färgen rätt sjyst). Svart trumpetsvamp har jag dock ännu inte lyckats hitta.
 
Toppen