Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Inköp av Coravin

Mattias Schyberg

Administratör
Det skulle falla under handhavandefel med den beskrivningen.
Nu är jag ingen kemist men det finns dock en faktor som jag tycker talar emot att just detta skulle vara problemet i det här fallet.
Jag nämnde det inte men samtliga viner var vita och som vi alla vet så får oxiderade vita viner den där karaktäristiska (djupt) gula färgen.
Samtliga viner hade just den färgen vilket borde indikera att processen pågått ett tag i flaskan.
Hade det varit korkdefekt så hade kvarlämnade droppar kunnat vara förklaringen eftersom näsan är extremt känslig för TCA-molekylen.
Jag har aldrig hört att oxidation skulle smitta från flaska till flaska, som namnet indikerar tycker jag att det borde vara syre involverat...
Fast å andra sidan lär man sig något nytt varje dag så jag lämnar med varm hand frågeställningen vidare till forumets kemister.
Det känns inte som att man behöver vara kemist för att hålla med dig i resonemanget. Jag är helt med dig och skulle bli oerhört förvånad om någon kemist hade en annan syn, men vem vet. :)
 

anders

Medlem
En gissning kan va en dassig/slut gaspatron, så det inte blivit nog med argon i flaskorna.
Jag frågade om just det när jag pratade med restaurangchefen men det blånekade han till.
Å andra sidan så satt det hårt inne innan han (nästan) erkände att det var ett problem alls med vinerna... :rolleyes:
Jag vill minnas att varje flaska ligger runt 2000 spänn så det var ju ett antal kronor som man var tvungen att vaska även om man nu bara räknar inköpspris.
Det finns ju dessutom anledning att misstänka att det är mer än bara de tre flaskorna som gått en för tidig död till mötes så slutnotan kan ha blivit några franc...
Vill till att man har en hyggligt solid förklaring när man förklarar för ägaren att kvällen nog trots allt slutade med röda siffror. :D
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Fick precis en Coravin model 2 i 40-årspresent och funderar lite hur jag skall implementera den i mitt dagliga liv...
Att ta ett glas på en flaska och låta den ligga i tio år till känns inte så aktuellt och vanligtvis när jag öppnar något så dricker jag oftast upp det under 2-3 dagar i alla fall och klarar mig med vanliga förslutare...

Skulle man därtill mot förmodan våga att använda den till att tappa flaskor som sedan ska ligga känns det som man måste ha något system för att registrea detta och hur mycket som är taget ur respektive flaskor... Lite trist när man ska hämta något gott ur källaren och det bara är en slatt kvar när man kommer upp med en flarra tänker jag...

Fick i övrigt en sjukt fin present till där vännerna verkligen gått "over the top" för att hitta något udda och med hjälp av Jerome Legras fått köpa loss den här vackra tingesten direkt från Legras källare...
-Kan kanske tillägga att jag fick spendera resten av kvällen med att förklara för folk vad det var för något så för att citera brittiska anikrundan; "a great conversation piece" :)

20170826_202353.jpg
 

Silex

Medlem
Fick precis en Coravin model 2 i 40-årspresent och funderar lite hur jag skall implementera den i mitt dagliga liv...
Att ta ett glas på en flaska och låta den ligga i tio år till känns inte så aktuellt och vanligtvis när jag öppnar något så dricker jag oftast upp det under 2-3 dagar i alla fall och klarar mig med vanliga förslutare...

Skulle man därtill mot förmodan våga att använda den till att tappa flaskor som sedan ska ligga känns det som man måste ha något system för att registrea detta och hur mycket som är taget ur respektive flaskor... Lite trist när man ska hämta något gott ur källaren och det bara är en slatt kvar när man kommer upp med en flarra tänker jag...

Fick i övrigt en sjukt fin present till där vännerna verkligen gått "over the top" för att hitta något udda och med hjälp av Jerome Legras fått köpa loss den här vackra tingesten direkt från Legras källare...
-Kan kanske tillägga att jag fick spendera resten av kvällen med att förklara för folk vad det var för något så för att citera brittiska anikrundan; "a great conversation piece" :)

Visa bifogad bild 10884
Grattis till 40! Nu får du bara se till att få köpa in några odegorgerade champagner som du kan gå och vrida på!
Angående Coravin ser jag fram emot rapport om hur du upplever den. Ett sätt att hålla reda på vad som är taget var är ju att markera direkt på flaskan antal glas/cl som är taget. Men vid eftertanke kanske du mer är en person som vill ha det noga infört i en databas. Det går ju alltid att lägga till som kommentar i CT om du varit där och nallat lite ut flaskan.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Fick precis en Coravin model 2 i 40-årspresent och funderar lite hur jag skall implementera den i mitt dagliga liv...
Att ta ett glas på en flaska och låta den ligga i tio år till känns inte så aktuellt och vanligtvis när jag öppnar något så dricker jag oftast upp det under 2-3 dagar i alla fall och klarar mig med vanliga förslutare...
Vad jag läst och hört (bl.a. från vinbaren Folii i Stockholm) så håller inte en coravinad (nytt ord) flaska mer än högst 2-3 månader. Nu är jag inte helt säker på om det räknas om man tappat upp en viss mängd.

Fick i övrigt en sjukt fin present till där vännerna verkligen gått "over the top" för att hitta något udda och med hjälp av Jerome Legras fått köpa loss den här vackra tingesten direkt från Legras källare...
Smått avundsjuk på pjäsen + det faktum att du har plats för en sådan. :D
Du kan hälsa vännerna att det är en svårslagen present!
 

Pontus

Medlem
Fick precis en Coravin model 2 i 40-årspresent och funderar lite hur jag skall implementera den i mitt dagliga liv...
Att ta ett glas på en flaska och låta den ligga i tio år till känns inte så aktuellt och vanligtvis när jag öppnar något så dricker jag oftast upp det under 2-3 dagar i alla fall och klarar mig med vanliga förslutare...

Skulle man därtill mot förmodan våga att använda den till att tappa flaskor som sedan ska ligga känns det som man måste ha något system för att registrea detta och hur mycket som är taget ur respektive flaskor... Lite trist när man ska hämta något gott ur källaren och det bara är en slatt kvar när man kommer upp med en flarra tänker jag...

Fick i övrigt en sjukt fin present till där vännerna verkligen gått "over the top" för att hitta något udda och med hjälp av Jerome Legras fått köpa loss den här vackra tingesten direkt från Legras källare...
-Kan kanske tillägga att jag fick spendera resten av kvällen med att förklara för folk vad det var för något så för att citera brittiska anikrundan; "a great conversation piece" :)

Visa bifogad bild 10884

Kul presenter!
Ett excelark i kombination med nån fiffig märkning på flaskorna räcker nog gott? Kolumner för flaska, märkning (ID), datum första tappning, datum senaste tappning, kvarvarande mängd, kommentar. Sortera och filtrera...
 

gece

Man vänjer sig.
Skulle man därtill mot förmodan våga att använda den till att tappa flaskor som sedan ska ligga känns det som man måste ha något system för att registrea detta och hur mycket som är taget ur respektive flaskor... Lite trist när man ska hämta något gott ur källaren och det bara är en slatt kvar när man kommer upp med en flarra tänker jag...
CT har sitt eget förslag på hur man ska göra: https://www.cellartracker.com/content.asp?iContent=51
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Vad jag läst och hört (bl.a. från vinbaren Folii i Stockholm) så håller inte en coravinad (nytt ord) flaska mer än högst 2-3 månader. Nu är jag inte helt säker på om det räknas om man tappat upp en viss mängd.

Ja, det är ju lite därför jag inte riktigt vet hur jag ska dra nytta av den men jag får kanske ha en ny strategi hur jag öppnar mina flaskor där jag väljer en fining varje gång jag kommer hem på ledighet och dricker den över fyra veckor...

Vad gäller eventuell bokföring på coravinade flaskor så blir ju inte det heller särskilt aktuellt om de inte håller längre än två tre månader men jag hade väl annars tänkt på att de flaskor som är punkterade kunde få ett eget litet ställ ungefär som "drick eller gör sås på"-vinerna till frun redan har.

Fasen vad surt att de inte håller längre... Insåg just hur sjukt najs det hade varit med ett ställ enbart designerat för coravin där man plockat ut en flaska av varje sexpack av de bättre vinerna...
-Så hade man ju bara kunnat smyga ner i vinkällaren lite när som helst och hälla upp en liten hutt av något djäfligt bra...
Fast det är klart, ungarna hade kanske börjat undra varför pappa plötsligt är lite smålullig för det mesta...

Smått avundsjuk på pjäsen + det faktum att du har plats för en sådan. :D
Du kan hälsa vännerna att det är en svårslagen present!
Ja, den har fått en fin plats i min Fritzl-källare som mer och mer börjar se ut som en genuin provningslokal a'la Grappe typ... Har även funderat på om jag kaske skall använda den som ställ i vinkällaren istället för mina "winerack of sweden". Är ju trots allt optimerad för att få plats med så måga flaskor som möjligt...

Nu får du bara se till att få köpa in några odegorgerade champagner som du kan gå och vrida på!
-Klart jag ska tjata till mig några odeggade flaskor med kronkapsyl som man kan gå och vrida på... Sen släpper jag en "Cuvée Emanuel" av vinerna där de fått arton år på jästen istället för tre :)
En solklar BYOB-vältare i framtiden.
 

Daniel A

Administratör
Fasen vad surt att de inte håller längre...

Testa dig fram! Skulle påstå att det råder lite delade meningar om hur länge en punkterad flaska håller. Verkar vara lite magi/tur/oklara parametrar bakom det där.

Jag har druckit halvtomma (50%) flaskor ungefär ett år efter att de blivit coravinade och de har presenterat riktigt bra med få undantag. Vitt som rött. Gemensam nämnare har varit ungdomlighet (yngre än 10) och prisklass högre, samt enbart ett, max två, nålstick under perioden.
 

Uncle_Bob

Medlem
Fasen vad surt att de inte håller längre... Insåg just hur sjukt najs det hade varit med ett ställ enbart designerat för coravin där man plockat ut en flaska av varje sexpack av de bättre vinerna...
-Så hade man ju bara kunnat smyga ner i vinkällaren lite när som helst och hälla upp en liten hutt av något djäfligt bra...
Fast det är klart, ungarna hade kanske börjat undra varför pappa plötsligt är lite smålullig för det mesta...

Grattis. Skall bli spännande att se vad du får för resultat, det råder ju verkligen skilda meningar om hur de håller och det vore kul att få lite input.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Grattis. Skall bli spännande att se vad du får för resultat, det råder ju verkligen skilda meningar om hur de håller och det vore kul att få lite input.
Har funderat lite och tänkte väl plocka ut ett par flaskor av god kvalitet och börja tappa lite på dem med jämna mellanrum över ett års tid så får vi se...
Fortsättning följer... :)
 

Helen

Medlem
Har funderat lite och tänkte väl plocka ut ett par flaskor av god kvalitet och börja tappa lite på dem med jämna mellanrum över ett års tid så får vi se...
Fortsättning följer... :)
Jag personligen skulle aldrig göra detta. Med den historiken som jag har erfarit med min coravin, coravinar jag en vinflaska max vid 2 tillfällen ( 4 små glas) inom 3 veckor.
 

kimnyblom

Medlem
Jag har köpt en annan nål till min coravin som heter vintage needle. Den är smalare än den standard nålen man får med och häller aningen långsammare men gör mindre skada på korken. Inbillar mig att det därmed blir bättre förutsättningar att det ska hålla längre. Utöver detta spelar det nog också stor roll hur pass noga man rengjort nålen inför varje användning om man tänkt att lagra en längre tid efter första "sticket". Hursomhelst, tycker det är ett grymt bra verktyg för att kunna dricka en flaska över en månad eller två utan att känna någon stress över att det ska bli dåligt.
 

Uncle_Bob

Medlem
Har funderat lite och tänkte väl plocka ut ett par flaskor av god kvalitet och börja tappa lite på dem med jämna mellanrum över ett års tid så får vi se...
Fortsättning följer... :)
Drömmen hade ju vart om man kunde använda den till att checka vins mognad typ en gång varje år och det finns ju de som hävdar att det fungerar fint men jag tror att i princip alla de har någon forma av incitament att sälja produkten ;-)
 
Toppen