Intervju med Magdalena Gerger

Diskussion i 'Övrigt' startad av Allaboda, 19 juli 2010.

  1. Allaboda

    Allaboda Medlem

    Den som klarar av att läsa den här artikeln utan att bli irriterad är en mästare på självbehärskning.

    Min favorit är att SB ska finnas där folk "förväntar" sig det , och vara öppet när folk "förväntar" sig det. Tala om självuppfyllande profetia.

    Sedan har jag personligen inte sett så mycket av hur hon "förstår kunden"? Inte mig i alla fall.


    ÄMNET FLYTTAT: //MOD
     
  2. Jimmy Forsman

    Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

    SV: Intervju med Magdalena Gerger

    Jag har faktiskt läst artikeln både en och två gånger och jag har inte ens ork att bli upprörd längre. Jag börjar kanske bli gammal, jag vet inte. Men Det är samma floskler om och om igen men håll med om att det är någonting väldigt oroväckande med detta lilla citat:
    Nu börjar jag må lite illa.
     
  3. Niklas J

    Niklas J Medlem

    SV: Intervju med Magdalena Gerger

    Skribenten kan ju knappast vara en beundrare av monopolet heller. Då väljer man väl en annan bild? You know what I mean...
     
  4. Elvis

    Elvis Medlem

    SV: Intervju med Magdalena Gerger

    Jag får inte riktigt ihop det här: affärsmässiga krav, gynnade av valutakurser och en vinstmarginal på 1,5 %... Inte så imponerande.
     
  5. Allaboda

    Allaboda Medlem

    SV: Intervju med Magdalena Gerger

    Affärsmässiga krav kan verkligen ifrågasättas. Men jag tror inte de har som målsättning att tjäna mer än 1.5%. Det som de inte nämner är att när de "gynnades" av den svaga kronan (vilket inte gjorde det så lönsamt att köpa utomlands, så de sålde mer i Sverige) så fick importörerna ta smällen. De tillåts bara justera priserna 2 ggr per år (tror jag). När kronan bli svagare blir alla inköp dyrare, och de får enorma problem - de kan förlora pengar på varje flaska de säljer om det är en storsäljare med låga marginaler. Och att inte leverera till den enda kunden gör att det inte blir några orden framöver.

    Affärsmässigt????

    Sedan kan ju i och för sig de större importörerna hedga valutarisken, men jag tror inte det är många som gör det.

    Själv är jag förundrad över hur de 2010 fortfarande inte har en fungerande internetbeställning. Jag har försökt två gånger, och båda har jag varit tvungen att följa upp med mail till kundtjänst, när jag aldrig fått meddelande om att det kommit. Förståelse för kundens krav? Eller det kanske bara är som det ska, eftersom svenska folket inte förväntar sig att det ska fungera.
     
  6. Anders Landström

    Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

    SV: Intervju med Magdalena Gerger

    Man får inte glömma bort att det är en oerhört komplex verksamhet, att pengar spenderas på att upplysa svenska folket hur bra Systembolaget är samt alla fasta kostnader ett äkta monopol har. Historien har ju gång på gång visat att monopol är det mest kostnadseffektiva alternativet.
     
  7. Per Stade

    Per Stade Lege artis

    SV: Intervju med Magdalena Gerger

    Om systembolaget planerar att minska alkoholkonsumtionen genom sämre service
    och färre butiker så borde du dansa och vara glad.
     
  8. Jimmy Forsman

    Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

    SV: Intervju med Magdalena Gerger

    Illamåendet i det här fallet är väl mest baserat i att "svensken har vant sig vid det". Inget ifrågasättande, ingen reaktion på det otroligt mästrande och provocerande påståendet. "Har vant sig vid", finns det några ord som bättre exponerar vad Sverige har blivit? En nation av människor som böjer sig för överheten och tar skit. För det vet ju alla, det är nog bäst att hålla sig med den djävul vi känner en riskera ett nytt helvete...
     
  9. Per Stade

    Per Stade Lege artis

    SV: Intervju med Magdalena Gerger

    Bakgrund: I Strömstad med 11.000 innevånare 2 mil från norska gränsen finns 2 till ytan
    ganska ordinära systembolag. De säljer för ½ miljard om året. Få andra butiker i landet
    slår detta. 4 av 5 kunder är norrmän. För gränshandeln har från relativt blygsam skala
    exploderat under det senaste decenniet.
    2004 öppnade det numera gigantiska shoppingcentret Nordbyn, norr om Strömstad,
    bara ett par kilometer från gränsen. Där är 90% av kunderna (och många av de anställda)
    norrmän. Omsättningen är 3½ miljard.

    Affärsinnehavarna inne i Strömstad är naturligtvis oroliga för att Systembolaget skall flytta
    till Nordbyn. Då kommer naturligtvis de flesta norrmännen aldrig åka längre.

    Källa: P1 Gränshandel (Studio Ett Fredag 16 juli 2010 kl 17:55)
    Nu till den intressanta frågan: Är det sant att Systembolagets "leds av en styrelse
    med affärsmässiga krav"
    och kommer "bolaget hela tiden anpassa sig till förändrade
    handelsmönster, och finnas på plats där kunderna rör sig".

    Och gäller målsättningen: "Staten har ett syfte med att ha ensamrätt på
    alkoholförsäljning, och det är folkhälsan, din och min hälsa. Vi ska bidra till att
    minska alkoholens skador"
    bara för svenskar?

    Då måste ju Systembolaget öppna en butik i Nordbyn, eller hur?
     
  10. Ilza

    Ilza Medlem

    SV: Intervju med Magdalena Gerger

    Tycker att den bästa passagen är:
    Det ska alltså vara ett medvetet val att köpa med sig billigt skit i stora mängder?
     
  11. Niklas J

    Niklas J Medlem

    SV: Intervju med Magdalena Gerger

    Tja, agera nickedocka några år på en statlig institution, en sista fjäder i hatten innan pensionen och sedan skratta hela vägen till banken när pensionschecken ska kvitteras ut - frågan är väl hur många som inte skulle göra det? Trygga sin ålderdom för ett gäng floskler...
     

Dela sidan