Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Intressant frågeställning från Restaurant Henry (Tokyo)

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
De är helt nyöppnade och har ett ambitiöst kök och vinambitioner.
Sommelieren (Mr Murakami) är hängiven och trots sina unga år (24) hyfsat kunnig.
Till deras avsmakningsmeny i afton så serverades 7 parningar (varav två (TVÅ!) korkskadade) och han blev nyfiken på var jag kom ifrån, min vinträning osv. Jag förklarade att jag lite tappat sugen på vin, men gillar spanska viner.
Han håller på att sätta ihop en källare som (förutom vardagsviner) skall innehålla viner som BARA skall gå att dricka i hans restaurang.
En samling av klassiker, nya stjärnor, Eriks viner och brakviner från Jerez låter väl smaskigt?
Cava har han koll på, så det området kan vi hoppa.
Rött, vitt, sherry och INGA andra naturviner än Eriks...

Dina tankar är varmt välkomna!

RÖDA Klassiker:
Unico
Pintia
Numanthia
Några Riojor (vilka?)
Några Priorater (vilka)
Bobal?
Mencia?
Monastrell?
Garntaxa?

VITA Klassiker:
Marques de Murrieta Ygay Blanco R + GR
Lopez de Heredia Tondonia R + GR

RÖDA unika
Eriks viner
...
 

gece

Man vänjer sig.
För Rioja, plocka Roda och Artadi för att få in modernistisk respektive postmodern tolkning. Ygay och Tondonia förtjänar väl förresten att vara med som röda också? Och i Tondonias fall även rosé :D

Priorat och Montsant är inget som jag är överdrivet intresserad av, men Clos Mogador, Clos Erasmus, Palacios L'Ermita...

På tal om Palacios, La Faraona är väl Mencías svar på Unico.

Och på tal om Unico, från Ribera kan man ju också plocka Pingus, om man är på prestigehumör. Smakar gott. Aalto gör sin lite slampigt snaskiga PS, och Dominio del Aguila är tydligen det nya balla (reservan är mycket bra, kan jag intyga.

Vill man ha ett unikt vitt kan jag varmt rekommendera Ultreia La Claudina, en Godello som står sig mot Escombro. Gjord av den skäggige vindemonen Raul Perez som har c:a 1000 projekt på gång runt Galicien, många värda att hålla koll på, för övrigt.

Fortsättning följer, inte osannolikt...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har skickat ett hopkok av detta samt några egna förslag till sommelieren på Henry. Skall bli spännande att se vartåthän det leder med deras sortiment. Men, tydligen hade han fått i uppdrag att inhandla ett STÖRRE parti unika viner att spara 10 år... Kapitaltillgång är ju alltid trevligt :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så här blev listan med förslag:

Classic Red Wines:
Unico
Pingus
Pintia
Numanthia
Clos Mogador
Clos Erasmus
Palacios L'Ermita
La Faraona
La Rioja Alta 904
Marques de Murrieta Ygay Gran Reserva
Lopez de Heredia Tondonia Reserva + Gran Reserva

The four Spanish corner stone grapes. (almost) Must be available on any Spanish wine list
Bobal
Mencia
Monastrell
Grenache

Classic White Wines:
Marques de Murrieta Ygay Blanco Reserva + Gran Reserva
Lopez de Heredia Tondonia Reserva + Gran Reserva
Cava

Unique Spanish wines that are fabulous:
Laboratorio Rupestre Escombro (red)
Laboratorio Rupestre Chiquillo (red)
Laboratorio Rupestre Bujes (red)
Somontano (red)
Ultreia La Claudina (white)
Mas Martinet "Clos Martinet"

Some of the best Sherry ever produced
Valdespino Jerez-Xérès-Sherry Don Gonzalo Oloroso VOS
Equipo Navazos Jerez-Xérès-Sherry La Bota de Palo Cortado Nº 34 “Pata de Gallina”
1978 Gonzalez-Byass Jerez-Xérès-Sherry Finest Dry Palo Cortado Añada
Bodegas Hidalgo Wellington 30 Year Old Palo Cortado VORS
1975 Bodegas Tradición Jerez-Xérès-Sherry Oloroso Anada
1986 Bodegas Hidalgo Jerez-Xérès-Sherry Oloroso Single Vineyard
El Maestro Sierra Jerez-Xérès-Sherry Oloroso 1/7
Equipo Navazos Jerez-Xérès-Sherry La Bota de Oloroso Viejísimo "NO" Nº 14
Bodegas Garvey Jerez-Xérès-Sherry Oloroso VORS
Valdespino Jerez-Xérès-Sherry Niños
1865 Gonzalez-Byass Jerez-Xérès-Sherry Coronation 1911
Bodegas Dios Baco Pedro Ximenez Jerez-Xérès-Sherry
Barbadillo Pedro Ximénez Jerez-Xérès-Sherry La Cilla

Sincerely,
捨不安
 

Silex

Medlem
Så här blev listan med förslag:

Classic Red Wines:
Unico
Pingus
Pintia
Numanthia
Clos Mogador
Clos Erasmus
Palacios L'Ermita
La Faraona
La Rioja Alta 904
Marques de Murrieta Ygay Gran Reserva
Lopez de Heredia Tondonia Reserva + Gran Reserva

The four Spanish corner stone grapes. (almost) Must be available on any Spanish wine list
Bobal
Mencia
Monastrell
Grenache

Classic White Wines:
Marques de Murrieta Ygay Blanco Reserva + Gran Reserva
Lopez de Heredia Tondonia Reserva + Gran Reserva
Cava

Unique Spanish wines that are fabulous:
Laboratorio Rupestre Escombro (red)
Laboratorio Rupestre Chiquillo (red)
Laboratorio Rupestre Bujes (red)
Somontano (red)
Ultreia La Claudina (white)
Mas Martinet "Clos Martinet"

Some of the best Sherry ever produced
Valdespino Jerez-Xérès-Sherry Don Gonzalo Oloroso VOS
Equipo Navazos Jerez-Xérès-Sherry La Bota de Palo Cortado Nº 34 “Pata de Gallina”
1978 Gonzalez-Byass Jerez-Xérès-Sherry Finest Dry Palo Cortado Añada
Bodegas Hidalgo Wellington 30 Year Old Palo Cortado VORS
1975 Bodegas Tradición Jerez-Xérès-Sherry Oloroso Anada
1986 Bodegas Hidalgo Jerez-Xérès-Sherry Oloroso Single Vineyard
El Maestro Sierra Jerez-Xérès-Sherry Oloroso 1/7
Equipo Navazos Jerez-Xérès-Sherry La Bota de Oloroso Viejísimo "NO" Nº 14
Bodegas Garvey Jerez-Xérès-Sherry Oloroso VORS
Valdespino Jerez-Xérès-Sherry Niños
1865 Gonzalez-Byass Jerez-Xérès-Sherry Coronation 1911
Bodegas Dios Baco Pedro Ximenez Jerez-Xérès-Sherry
Barbadillo Pedro Ximénez Jerez-Xérès-Sherry La Cilla

Sincerely,
捨不安
Bra sammanställning och bra representation! Tre synpunkter: Dels tycker jag kanske Rioja Alta 904 skulle bytas mot Rioja Alta 890, eftersom den i alla fall av huset själva anses lite "finare". Det andra är att jag antar att det är medvetet som Tempranillo (och dess alias) utelämnats från listan över corner stone grapes? Tredje synpunkten är att vissa spanska viner lever länge och det går att få tag på äldre årgångar. Ett sätt att göra sin lista mer unik är därför representation av äldre viner.
Kul att du får vara med och tycka till om vinlistan! Rapportera gärna vad slutresultatet blir.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bra sammanställning och bra representation! Tre synpunkter: Dels tycker jag kanske Rioja Alta 904 skulle bytas mot Rioja Alta 890, eftersom den i alla fall av huset själva anses lite "finare". Det andra är att jag antar att det är medvetet som Tempranillo (och dess alias) utelämnats från listan över corner stone grapes? Tredje synpunkten är att vissa spanska viner lever länge och det går att få tag på äldre årgångar. Ett sätt att göra sin lista mer unik är därför representation av äldre viner.
Kul att du får vara med och tycka till om vinlistan! Rapportera gärna vad slutresultatet blir.
Inte jag som hittat på att Tempranillo inte ingår i "corner stones". Men, det är ju alltid svårt att hitta en mängd kvalitetshöga spanska viner och helt missa den druvan. Kan väl tycka att Viura borde ingå också...
Har inte fått ngn feedback ännu, men nästa gång jag går dit skall jag fråga.
Deras önskan var att köpa unga viner och lagra (länge).
 
Toppen