Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Investering...

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Investering...

Hans A-g skrev:
Diskuterar man som här varornas AVKASTNING - vid försäljning - blir förstås själva produkten underordnad. Viner, tavlor, böcker - för börsklipparen skit samma.
"Hobbyn" som Jimmy talar om är här penningförökning. Inget bittert i det, bara ett konstaterande.

Eller så är det ett sätt att finansiera sin hobby. Ett lika koncist konstaterande det.
 

chambertin

Medlem
SV: Investering...

Det är ju ganska känt idag att priset på de bästa och mest eftertraktade vinerna inte bara styrs av efterfrågan från dom som vill köpa det för att dricka utan också drivs upp av dom som köper det som investering precis som vilken annan vara som helst som går det att handla med. Det finns fonder som bara investerar i Bordeaux med RP-poäng högre än 95 och man kan följa utvecklingen av sina andelar i en sådan fond precis som om det vore en råvara eller ngt liknande. Det här är ju en realitet och inte mycket man kan göra ngt åt men om man inte gillar fenomenet utan är seriöst intressread av sin hobby eller bara gillar att njuta av gott vin så behöver man ju inte bejaka utvecklingen och leda in fler på den vägen i tron att det är ett bra sätt att kombinera sitt vinintresse med en bra investering.

Eftersom jag inte är purung och har sett utvecklingen några decennier tillbaka (hade t.ex råd med mycket mer bra röd Bordeaux som student i början på 80-talet jfrt med nu) så blir man ibland lite nedstämd över att det förmodligen aldrig mer blir tal om att dricka en DRC/Romanée-Conti eller ngn Lafite igen. Inte för att 10kSEK eller 100kSEK är en oöverkomlig summa pengar utan för att vinet i fråga med en sådan prislapp fullkomligt har flyttats bort från där det hör hemma (konsumtionsvara/livsmedel med stort inslag av njutning) till att bli nästan enbart ett investeringsobjekt. Var och en sätter givetvis själva sin gräns för vad njutning får kosta och vad det är värt men det faktum att priserna drivs upp så mycket av investerare gör att det inte längre känns bra ett ens fundera över att köpa dom här vinerna som det spekuleras allra mest i.

Skulle tro att många här på forumet skulle reagera likadant om det i framtiden visar sig att Champagne blir utsatt för samma efterfrågetryck och spekulation och vårt kära bubbel ökar 2-3-5-10 ggr i pris.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Investering...

Investering är någonting som alltid kommer att finnas på en öppen marknad. Om man kan köpa och sälja saker för att tjäna pengar så kommer det att ske. Att beklaga sig över det är faktiskt helt meningslöst. Om man ska vara krass.

I mitt tycke är detta otroligt mycket mer att föredra än det motsatta. Men det är klart, det finns säkert de som vurmar för fler regleringar också. Men nu var det väl inte detta som tråden handlade om. Om jag inte missminner mig så ville TS ha tips på viner som skulle komma att bli smarriga om ett antal år. Om någon är vidare intresserad att diskutera de moraliska aspekterna av att investera i vin (eller litteratur, gamla LP-plattor, vintage-porr eller tulpanlökar) så rekommenderas en ny tråd.
 

Andreas L

Medlem
SV: Investering...

Jag måste dock tillstå att jag känner väldigt få som verkligen har tjänat pengar på att "investera" i vin. De flesta säljer nog för att de har köpt mer än de har råd med.

Även om jag inte är ekonom så tror ju jag i alla fall att det är lättare att sätta in pengarna i några bra fonder eller spela på börsen.

Jag säljer inte, jag köper, och jag dricker ;D behöver jag tjäna några extra tusenlappar så är det lättare att göra det på annat håll.
 

chambertin

Medlem
SV: Investering...

Kinesisk självsanering på gång: http://www.wownews.se/?a=8185

Jimmy Forsman skrev:
Investering är någonting som alltid kommer att finnas på en öppen marknad. Om man kan köpa och sälja saker för att tjäna pengar så kommer det att ske. Att beklaga sig över det är faktiskt helt meningslöst. Om man ska vara krass.

I mitt tycke är detta otroligt mycket mer att föredra än det motsatta. Men det är klart, det finns säkert de som vurmar för fler regleringar också. Men nu var det väl inte detta som tråden handlade om. Om jag inte missminner mig så ville TS ha tips på viner som skulle komma att bli smarriga om ett antal år. Om någon är vidare intresserad att diskutera de moraliska aspekterna av att investera i vin (eller litteratur, gamla LP-plattor, vintage-porr eller tulpanlökar) så rekommenderas en ny tråd.

Har inte vurmat för reglering Jimmy och moral var det inte fråga om bara ett nostalgiskt konstaterande hur världen ser ut (och kanske lite beklagande också). :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Investering...

chambertin skrev:
Kinesisk självsanering på gång: http://www.wownews.se/?a=8185

Har inte vurmat för reglering Jimmy och moral var det inte fråga om bara ett nostalgiskt konstaterande hur världen ser ut (och kanske lite beklagande också). :)

Det var med generellt menat än mot dig personligen, ledsen om det framstod så.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Investering...

Hans A-g skrev:
Rättelse: den här tråden handlar inte om champagne utan om pengar, nördarnas VERKLIGA favoritämne.

Nördar samlar av intresse. Ibland blir samlingen värdefull men det är inte huvudintresset för nörden.
Det är spekulanter, de som kallar sig investerare, som är intresserade av pengarna i första hand.
 

Jos

Medlem
SV: Investering...

Hans A-g skrev:
Diskuterar man som här varornas AVKASTNING - vid försäljning - blir förstås själva produkten underordnad. Viner, tavlor, böcker - för börsklipparen skit samma.
"Hobbyn" som Jimmy talar om är här penningförökning. Inget bittert i det, bara ett konstaterande.

Men det framstår som bittert då jag inte håller med dig i konstaterandet. Klart det inte är någon här som på allvar vill samla vin för att tjäna pengar. Det kanske kan framstå så men givetvis är det bara funderingar och smått desperata försök att övertyga sig själv, eller sin bättre hälft, att man inte är en idiot som köper så dyra viner... Om man intalar sig själv att det faktiskt är en bra investering så lättar man samvetet när man precis inhandlat ett par lådor jäst druvsaft för tusentals kronor. När ångesten lagt sig och kostnaden för lådorna redan är diskonterad händer en av två saker eller en kombination av de båda; man säljer vinet för att det inte är ens kopp te längre eller så dricker man upp det och njuter, - helt utan dåligt samvete.

Tror nog alla här inne förstår att det nog blir mer pengar i slutändan om de lägger några timmar extra på sitt jobb istället...
 

Elvis

Medlem
SV: Investering...

chambertin skrev:
Det är ju ganska känt idag att priset på de bästa och mest eftertraktade vinerna inte bara styrs av efterfrågan från dom som vill köpa det för att dricka utan också drivs upp av dom som köper det som investering precis som vilken annan vara som helst som går det att handla med. Det finns fonder som bara investerar i Bordeaux med RP-poäng högre än 95 och man kan följa utvecklingen av sina andelar i en sådan fond precis som om det vore en råvara eller ngt liknande. Det här är ju en realitet och inte mycket man kan göra ngt åt men om man inte gillar fenomenet utan är seriöst intressread av sin hobby eller bara gillar att njuta av gott vin så behöver man ju inte bejaka utvecklingen och leda in fler på den vägen i tron att det är ett bra sätt att kombinera sitt vinintresse med en bra investering.

Eftersom jag inte är purung och har sett utvecklingen några decennier tillbaka (hade t.ex råd med mycket mer bra röd Bordeaux som student i början på 80-talet jfrt med nu) så blir man ibland lite nedstämd över att det förmodligen aldrig mer blir tal om att dricka en DRC/Romanée-Conti eller ngn Lafite igen. Inte för att 10kSEK eller 100kSEK är en oöverkomlig summa pengar utan för att vinet i fråga med en sådan prislapp fullkomligt har flyttats bort från där det hör hemma (konsumtionsvara/livsmedel med stort inslag av njutning) till att bli nästan enbart ett investeringsobjekt. Var och en sätter givetvis själva sin gräns för vad njutning får kosta och vad det är värt men det faktum att priserna drivs upp så mycket av investerare gör att det inte längre känns bra ett ens fundera över att köpa dom här vinerna som det spekuleras allra mest i.

Skulle tro att många här på forumet skulle reagera likadant om det i framtiden visar sig att Champagne blir utsatt för samma efterfrågetryck och spekulation och vårt kära bubbel ökar 2-3-5-10 ggr i pris.

Bra skrivet, Chambertin. Jag håller dessutom med om slutsatsen: det vore katastrof om champagne får samma prisutveckling som Bourgogne/Bordeaux. Det är en sak att champagne stiger i värde efter att en årgång sålt slut, men det vore värre om startpriserna ökar kraftigt.
 

SUPRA

Bäst
SV: Investering...

Köpte 2 lådor Salon 1997 på investering / risk.

Än så länge kan jag inte se att det är en investering som gett något tillbaka rent penningmässigt.

Lär sluta med att jag dricker upp dom (vilket alltid är en baktanke) ;D
 

Lando

Medlem
SV: Investering...

Jos skrev:
Men det framstår som bittert då jag inte håller med dig i konstaterandet. Klart det inte är någon här som på allvar vill samla vin för att tjäna pengar. Det kanske kan framstå så men givetvis är det bara funderingar och smått desperata försök att övertyga sig själv, eller sin bättre hälft, att man inte är en idiot som köper så dyra viner... Om man intalar sig själv att det faktiskt är en bra investering så lättar man samvetet när man precis inhandlat ett par lådor jäst druvsaft för tusentals kronor. När ångesten lagt sig och kostnaden för lådorna redan är diskonterad händer en av två saker eller en kombination av de båda; man säljer vinet för att det inte är ens kopp te längre eller så dricker man upp det och njuter, - helt utan dåligt samvete.

Tror nog alla här inne förstår att det nog blir mer pengar i slutändan om de lägger några timmar extra på sitt jobb istället...

Många sanningar där, inte minst att man fakstiskt tjänar på att jobba.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Investering...

There is no investment potential in this, it remains a drinking luxury.
var väl poängen med Supras inlägg.
F.ö. tyckte åtminstone jag att det var intressant.
Supras kunde kanske ha klippt bort adressen och telefonnumret.
 

SUPRA

Bäst
SV: Investering...

Vet inte ens vart det inlägget tog vägen, tog någon bort det? ???

Tanken var väl att om någon kände sig sugen och ville köpa.
 

Krug88

Medlem
SV: Investering...

SUPRA skrev:
Köpte 2 lådor Salon 1997 på investering / risk.

Än så länge kan jag inte se att det är en investering som gett något tillbaka rent penningmässigt.

Lär sluta med att jag dricker upp dom (vilket alltid är en baktanke) ;D
Nej, men det är den senaste årgång de har släppt samt att det inte är en något vidare årgång heller.
Inget investeringsvin precis, mer för att njuta av själv.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Investering...

SUPRA skrev:
Vet inte ens vart det inlägget tog vägen, tog någon bort det? ???

Tanken var väl att om någon kände sig sugen och ville köpa.
Mycket bra info., speciellt om man som jag längtat efter Bolly 2002 ;D
Skall bli mycket intressant att prova, tycker alla Bolly efter 1996 varit rätt så mediokert

Ikväll blir det dock Belle Epoque 1982 på magnum!
 

Elvis

Medlem
SV: Investering...

Jag tog bort det, se Soptunnan. Tyckte inte att det fanns någon anledningen med en ny tråd där hela innehållet i första inlägget var ett oredigerat säljmail från Berry Bros. Att någon på Berry Bros inte tycker att GA 2002 är ett investeringsobjekt kunde ha sammanfattats i en mening i den här tråden. Vilket nu har gjorts. :)
 
SV: Investering...

Kommer sent in i den här tråden, och inser att det mesta redan har blivit sagt (ett par ggr), men kan trots detta inte undvika att säga några saker om vin som investeringsobjekt. Vill dock, för att undvika onödiga påhopp :), påpeka att jag har visat mig vara totalt oförmögen att sälja något införskaffat av värde, må det vara vin eller vatten, och därtill alltför karaktärslös för att inte vilja dricka upp investeringen själv, och att ämnet därför bara intresserar mig på ett rent teoretiskt plan.

Låt oss alltså titta på vin som en tillgångsklass bland andra.

Precis som en råvara finns det ett primärt användningsområde (man eldar upp olja och dricker vin etc) med en global och relativt välfungerande marknadprissättning (nåja). Och precis som en råvara tillförs marknaden regelbundet mer vin, med avsevärd kvalitets- och produktionsvariation mellan åren, och på samma sätt som för flertalet odlade råvaror så finns ett beroende till säsongsväderleken etc. Vin har också, precis som många organiska råvaror, en begränsad livslängd med en delvis förutsägbar kvalitetskurva.

Vin delar alltså många egenskaper med ”odlade” råvaror som kaffe och grismagar och brutna råvaror som aluminium och olja – men uppvisar också viktiga skillnader, varav minst en är av avgörande betydelse för dess värde som investeringsobjekt, nämligen volatiliteten. Flertalet av de egenskaper som vi just jämförde tycks skapa hög volatilitet hos övriga råvaror – faktiskt bland de mest volatila tillgångsklasserna av alla - medan vin uppvisar en för ”odlade” råvaror unikt låg volatilitet, lika låg eller lägre som t.ex. guld.

Vad beror då detta på? Ja, en förklaring är säkert att den primära användningen (dvs att dricka upp det) är betydligt mindre konjunkturkänslig än motsvarande primära för flertalet råvaror (som ofta beror på globala industrikonjunkturen). Vinsamlandet/drickandet – i alla fall av den här klassens viner – är sannolikt att betrakta som ren global lyxkonsumtion, och därmed oberoende av konjunkturer då relativ nedgång i en del av världen ofta uppvägs av tillväxt i en annan del (tänk Kinas utveckling under de tio senaste åren jmf med världen i stort). En annan viktig – och avgörande - skillnad är förstås att oavsett värdeutveckling så fortsätter den årliga produktionskapaciteten vara densamma. Det är inte riktigt sant – prisutveckling på first growths Bdx har onekligen lett till stora investeringar i syfte att höja både kvalitet och antal producerade flaskor, men detta är små skillnader i det stora hela, och ingenting i jmf med den kontraktion och expansion av produktionstillgångar som gäller för många andra råvaror.

Vin uppvisar alltså en radl unika egenskaper som torde tilltala en investerare, och tittar vi på utvecklingen hos de fonder (jo, det finns några stycken) som investerat i bonded Bxds de senaste decennierna så har de haft en god eller t.o.m. riktigt bra utveckling, speciellt om vi riskjusterar med hänsyn till dess låga volatilitet. Dessa fonder har utan undantag samma tråkiga men sannolikt nödvändiga placeringsstrategi– ofta endast Bdxs med visst antal RP-poäng (t.ex. 95 eller däröver) – och de köper sällan en primeur (då volatiliteten är betydligt högre) utan några år senare i cykeln.

Förhoppningsvis drabbar detta hemska öde aldrig Champagne – personligen kan jag inte tänka mig något värre öde för en fantastisk flaska vin än att sakta förvandlas till ättika någonstans 30 meter under jord ute i Shoreditch.

Eller ja, det skulle väl vara för en Haut Brion 1990 att bli drucken med isbitar och sugrör av en tjock kines i Madonna t-shirt då, som jag bevittnade på en middag i Peking för ett antal år sedan... ;)
 
Toppen