Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

IOGT-NTO watch

Peder

Medlem
Det måste vara lite jobbigt för IOGT-NTO. 2013 gick rapartisen Petter på IOGT-NTO's skola Tollare som är en av nykterhetsrörelsens folkhögskolor sedan 1945. IOGT-NTO's tidning Accent skrev 2013 en artikel med rubriken "Tollare gjorde mig till en klokare man" http://www.accentmagasin.se/nykterhet/tollare-gjorde-mig-klokare/ och vist blev han det, men kanske inte riktigt i IOGT-NTO's linje eftersom man avskyr den så kallade alkoholnormen som nu Petter är en del. I nästa nummer av Livets Goda så skriver Petter en rapport från Sydafrika efter att ha besökt "Cape Wine 2015"

http://www.livetsgoda.se/artikel/artikel.asp?ArtikelId=12162#.Vlb12uLfBdi
 

kayaker

Cyklist
Det måste vara lite jobbigt för IOGT-NTO. 2013 gick rapartisen Petter på IOGT-NTO's skola Tollare som är en av nykterhetsrörelsens folkhögskolor sedan 1945. IOGT-NTO's tidning Accent skrev 2013 en artikel med rubriken "Tollare gjorde mig till en klokare man" http://www.accentmagasin.se/nykterhet/tollare-gjorde-mig-klokare/ och vist blev han det, men kanske inte riktigt i IOGT-NTO's linje eftersom man avskyr den så kallade alkoholnormen som nu Petter är en del. I nästa nummer av Livets Goda så skriver Petter en rapport från Sydafrika efter att ha besökt "Cape Wine 2015"

http://www.livetsgoda.se/artikel/artikel.asp?ArtikelId=12162#.Vlb12uLfBdi
Lite lustigt att Accent publicerar en sådan artikel när han läser sommelierutbildning och ungefär samtidigt som han lanserar ett "eget" vin på SB. Var det månne OK för att det var en prosecco?
 

gece

Man vänjer sig.
Lite lustigt att Accent publicerar en sådan artikel när han läser sommelierutbildning och ungefär samtidigt som han lanserar ett "eget" vin på SB. Var det månne OK för att det var en prosecco?
Läser man artikeln hade den kunnat vara skriven i nästan vilken publikation som helst, varken alkohol eller nykterhet nämns en enda gång. Dock är den taggad med "alkohol" och ligger under avdelningen "nykterhet" av lite anledningar som för mig är lite otydliga.
 

Larseman

Medlem
Inga akademiker på Accent tydligen...
I denna artikel drar man följande slutsats:
Våra resultat visar att om en råttmamma dricker en mängd som för människor motsvarar ett glas vin vid fyra tillfällen under graviditeten kommer hennes barn, barnbarn och barnbarns barn att föredra alkohol i högre grad än andra råttor och dessutom tåla alkohol bättre.
Kolla alltid källan, tänker jag :cool:
I undersökningen har man gett vissa råttor etanol motsvarande 1g/kg kroppsvikt under fyra dagar i slutet av dräktigheten (djur är dräktiga, människor är gravida). Enligt mina beräkningar skulle det motsvara ungefär 57cl vin (13%) för en kvinna på 60kg. Med tanke på att råttor är dräktiga i ca 20 dagar så motsvarar det 54 dagar i en människas graviditet.
Det borde alltså stå så här i artikeln:
Våra resultat visar att om en råttmamma dricker en mängd som för människor motsvarar en knapp flaska vin per dag under två månader i slutet av graviditeten kommer hennes barn, barnbarn och barnbarns barn att föredra alkohol i högre grad än andra råttor och dessutom tåla alkohol bättre.
Inte riktigt lika uppseendeväckande eller hur ;)
 

kayaker

Cyklist
Inga akademiker på Accent tydligen...
I denna artikel drar man följande slutsats:
Våra resultat visar att om en råttmamma dricker en mängd som för människor motsvarar ett glas vin vid fyra tillfällen under graviditeten kommer hennes barn, barnbarn och barnbarns barn att föredra alkohol i högre grad än andra råttor och dessutom tåla alkohol bättre.
Kolla alltid källan, tänker jag :cool:
I undersökningen har man gett vissa råttor etanol motsvarande 1g/kg kroppsvikt under fyra dagar i slutet av dräktigheten (djur är dräktiga, människor är gravida). Enligt mina beräkningar skulle det motsvara ungefär 57cl vin (13%) för en kvinna på 60kg. Med tanke på att råttor är dräktiga i ca 20 dagar så motsvarar det 54 dagar i en människas graviditet.
Det borde alltså stå så här i artikeln:
Våra resultat visar att om en råttmamma dricker en mängd som för människor motsvarar en knapp flaska vin per dag under två månader i slutet av graviditeten kommer hennes barn, barnbarn och barnbarns barn att föredra alkohol i högre grad än andra råttor och dessutom tåla alkohol bättre.
Inte riktigt lika uppseendeväckande eller hur ;)
Dessutom så finns fortfarande bara en korrelation - ingen kausalitet(!) - för just råttor. Att tolka resultatet till att gälla för människor går naturligtvis inte att göra. Fail.
 

Wintermute

Medlem

Det tycks som att även jag begick kardinalsynden att inte noggrant läsa igenom den bakomliggande rapporten. My bad.
 

Vino fino

Medlem
På universitetet fick vi ta del av grundliga studier som gjorts på holländska mammor och deras barn strax efter kriget. Förhållanden av halvsvält eller svält gjorde att bäckenet drog ihop sig något vilket ledde till (naturligt reglerad) lägre vikt hos foster, med ett påföljande fall eller stagnation i medellängd i vuxen ålder, trots god och näringsriktig kost under uppväxten.
Eftersom holländarna idag är världens längsta har man konstaterat att miljöns påverkan på generna, i alla fall i det specifika fallet, var kortvarig och inte ärvdes vidare i nästa generation.

Men det är klart, inför IOGT:s fantastiska forskningsbelägg får vi alla vika oss.... ;)
 

Per Stade

Lege artis
Det finns mycket tveksam "forskning" som publiceras i diverse publikationer för likasinnade med gemensam agenda. Detta verkar vara ytterligare ett exempel.
Det betyder dock inte att jag tycker att det är bra att dricka alkohol under graviditeten.
Min fru och jag var i det närmaste nykterister när hon var gravid och under barnens uppväxttid. Som förälder behöver man ju kunna skjutsa och hämta barn när de är ute på fest på fredags- och lördagskvällarna eller till någon fotbollsmatch tidigt på lördag morgon o.s.v.
Det blev många år och jag har aldrig förstått nykteristernas klagomål på det sociala trycket. Aldrig har jag upplevt att någon har tjatat på mig att jag skall dricka alkohol. Inte ens under min ungkarlstid i Stockholm när jag var stammis på dåtidens inneställen var det någon som frågade efter vad jag hade i glaset. Det hände att jag bara drack CocaCola. Inte fan bryr sig någon, som har tagit två glas vin eller en stor stark, om jag har vatten eller läsk i glaset.
 

Vino fino

Medlem
Aldrig har jag upplevt att någon har tjatat på mig att jag skall dricka alkohol. Inte ens under min ungkarlstid i Stockholm när jag var stammis på dåtidens inneställen var det någon som frågade efter vad jag hade i glaset.
På samma sätt som tillbejdare av tomtar&troll ska skyddas mot obehagliga skämtteckningar som kan kränka deras tro, eller skyddas mot vetenskapliga bevis för evolutionen, eller inte utsättas för en seriös diskussion om lämpligheten av stympning av barn, så ska våra vänner IOGT:s trosuppfattning alltid skyddas mot den hemska massans syndiga levererne. Den som säger nej lever ju under ett sådant fruktansvärt förtryck... att 95% av mänskligheten kan handskas med alkohol, motorsågar, vassa köksknivar, övergångsställen, med mera med mera, det spelar liksom ingen roll.
Alla blir alltid automatiskt dyngraka så fort någon tar ett glas vin. Korken ur--- dyngrak. Korken ur på fredag--- dyngrak varje dag i veckan. Det är en naturlag.

Har du också bondat med nya kollegor, haft ett samtal med chefen om att du borde befordras eller gjort ett kalasbra avtal med en kund, på fyllan?
...
det finns risk för att det blir en uppdelning mellan de som deltar och de som väljer att avstå. Något som kan skapa misstro mellan dessa grupper och leda till dålig stämning. Om det bara är en eller några få på arbetsplatsen som aldrig kommer finns det risk att det påverkar deras karriärer. Det blir som ett utanförskap från en viktig plattform.
....
En viktig sak är att prata med dina chefer eller HR-avdelningen om att upprätta en alkoholpolicy på arbetsplatsen. Dels kan det exempelvis införas att alla personalaktiviteter anordnade av företaget/organisationen ska vara alkoholfria. Alternativt att det ska finnas ett större utbud av alkoholfria drycker, exempelvis alkoholfritt vin, öl och cider. På så sätt behöver ”sticka ut” med en Loka om den inte vill. Om det finns en alkoholpolicy som innebär att jobbet inte bjuder på alkohol blir det en legitim anledning till varför det inte serveras alkohol under affärsluncher eller konferenser. Det ger även ge ett seriöst intryck som säger att företaget är måna om sina anställdas hälsa och tar sitt ansvar.
 
Toppen