Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

It HAS begun...

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I afton var vi på fredagsmys på en fredag (för ovanlighetens skull - vanligtvis är det torsdagar.)
Titta på Instagram om du vill se vad vi åt innanpremiären av senaste filmen med MINIONS!
(Läggs upp under helgen)

Vi värmde upp på やんも。Yanmo. En traditionell japansk restaurang där havsfrukter innehar förstaplatsen på alla vis. Allt är IMPECCABLE. Kommer aldrig finnas något att beklaga sig över, annat än utsocknes besökare som saknar hyfs. Utbudet av saké är underbart. Att Michelinarna inte levererat stjärnor tar från deras "credibility".

Vi drack tre underbara sakéer där:
(Bilder: Instagram)
Då den andra sakén serverades så frågade jag managern om detta inte var en 生酒 (NAMA-SHU) dvs en som fortfarande jäser. Och han svarade: "Näe, det tror jag inte, för då hade vi skrivit det på menyn." på klingande japanska. Men gick vänligen till saké-kylen och hämtade flaskan. Generad svarade han att de faktiskt skrivit fel i dryckeslistan. (Det var en nama-shu.) Och bjöd på en omgång av en sinnessjukt dyr saké som ursäkt för och som tack för och som välkommen åter...
...och för att han uppskattar att vi envisas med att återkomma.
Men, aldrig tidigare har vi ifrågasatt.

Så.
Ävensom jag verkligen försökt låta bli att lära mig minsta lilla om saké (日本酒) så kan jag inte låta bli att göra matten från de numer 1000-tals dryckesexperiment vi gjort med olika sakéer och diskuterat...

Våra slutsatser so far:
  • Rissorten spelar större roll för saké än druvsorten för vin (kvalitetsmässigt) och 山田錦 (YAMA-DA-NISHIKI) är utan tvekan kungen av de ~87 godkända rissorterna.
  • Området spelar roll - ibland.
  • (Finns INGEN som kan blint säga från vilket japanskt län en saké kommer från blint. Det saknas markörer, eftersom hantverksskickligheten hos saké-makarna äger scenen.)
  • Tidpunkten på året och jäsningstemperaturen spelar roll för slutresultatet - ibland
  • Saké är flytande umami. Umami gifter sig med Umami: i det närmaste ALLT i det japanska köket gifter sig med saké på ett vis som enbart ost och portvin/sauternes eller gott sällskap och söt Riesling någonsin kan vara i närheten av att åstadkomma...
  • Sötare sakéer har en tendens att falla isär då temperaturen stiger. Klibbiga läppar gifter sig inte med "mat".
  • Sötma ger en illusion av rikedom och "splendour" så länge sakén är kall.
  • 辛口 - kara kuchi betyder TORR. De flesta torra sakéer är ihåligt ointressanta. Dem som inte är, de är helt magiska! (Läget för sakéer saknar mellan-nivå. Min favorit till sashimi är "med viss sötma")
  • Jun Mai Dai Gunjo är den högsta kvaliteten. Men, eftersom den kvaliteten kan åstadkommas av vem som helst genom att slipa riskorn över 50%, så... *gäsp* De allra flesta JMDG är tämligen fattiga skapelser som faller isär redan då temperaturen går upp ngn enstaka grad. Men, som ett "Sprachenwein" med 18% alc så är det ju förträtffligt :)
  • Mer en annan dag...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag är väldigt nyfiken på kvalitativ sake, går det att få tag på i Sverige
Tyvärr inte.
Och om det till äventyrs finns, så kostar det sinnessjukt för mycket.

Du får haka på @Innertällmo Bryggeri till Tokyo i jan/feb eller bege dig hit själv, så lovar jag ta med dig på ett par oförglömliga turer där makalösa sakéer flödar. Försöker alltid guida, men är (som sagt) fortfarande mer en upptäcktsresande snarare än en expert.
Har hittat tre förträffliga vattenhål. Men det finns många fler! (Dock ligger några ställen lite avigt, men om man kan börja redan kl 17:00 så hinner jag hem till Yokohama med sista tåget på ett bra sätt.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
http://www.akebono.se/sortiment/sake/

Beställde för några år sen. Det mesta jag valde kostade strax över tvåhundra per flaska, om jag minns rätt. Vet ej vad det är för kvalitet på det dock, jag gillade inget av det jag köpte. Förmodligen dags att prova igen för min del.
Denna frågeställning är definitivt befogad. Genomled själv ett flertal "I don't understand-flaskor" i Swe innan jag fick guidning i Japan. Och att brottas med oljig risdryck från en svårbegriplig del av världen ÄR ju inte det enklaste.

Här är mina grundläggande slutsatser från de första 5 åren i Japan:
  • Saké behöver inte smaka som varken fotogen, lampolja, orm eller kräkmedel.
  • Saké kan ha blommiga, rika, eleganta, fullvuxna, bananiga, slanka kvalitéter ... mm...
  • Saké kan vara rik-slank, stor-liten, med/utan personlighet, fullödig-halvtom, fruktig-dov, old school / nouveau, naturligt organisk / underbar (kanske lite orättvist par, sorry) och sist men inte minst, kan saké vara ohemult dyr (utan att man begriper varför, eller ATT man begriper varför) och sanslöst välprisad (utan att man begriper varför den skiljer sig från ... andras dyrare flaskor.) Som vin mao.
För det första så gäller som alltid att rätt sak på rätt plats:
  • Att försöka avnjuta ett strävt rövvin till chokladtårta, Sushi, korma eller surströmming ger knappast utdelning i form av känslor som bäst beskrivs som: YES! I'VE SEEN JESUS!
  • ...eller en bra pilsner till gräddtårta, pepparkakor, kaviar-på-limpa, lussebullar...
  • ...eller en skumpa till saltlakrits, sushi, jordgubbar utan svartpeppar, senapskryddad iberico...
En bra saké är perfekt utklippt och tillskuren för det japanska köket. Umami, umami och umami. I skönt äktenskap. (Det är tex svårt att låta bli att gå upp i brygga av tex en rikt umamig saké tillsammans med välgrillade sardiner.)

Om man lever i en värld där tex "syra" premieras, så existerar öht inte möjligheten för saké. Saké är för sensitiva och mognade gommar, inte för gommar som behöver våldtas med sensationer. Alla som suktar efter Knakelibrak och Våldsamt Frampiskade Orgasmer finner på sin höjd en slags oljigt medgiven smeksamhet i sin saké. Och får mer ut av ... vin (bubbligt, vitt, rött - ej rosa), isté eller pilsner. Eller piskor. Men, är man lite mindre barbar (mig tog det bara en 6-7 år att avprogrammera) så kan man se bortom fyrverkerierna för att istället unna sig en glimt av Klimt. (Ursäkta uselt rim: ... ) ...för att unna sig en glimt av hur det är att leva i en harmonisk värld där en mångfasetterad subtil balans kan bringas till större höjder av en subtil och tystlåten kompanjon.

Det är ingenting som ger med sig efter en första runda, ssk om man är tillvand med vin. Men, jag LOVAR, att belöningen finns på andra sidan stupet!
- Jag ser Nangiyala!

1. Saké är primärt skapad (erhållen) som enhancer av det traditionella japanska cuisinet.
2. Saké reagerar illa med "ickesubtila" rätter (syrligt/tomat, välkryddat, örtigt, rökt, skarpt, bränt, vispgräddigt) men väl med autentisk umami.

Världens Bästa Monopol levererar fö (via hårt arbetande "vinstdrivna svin-företag" som verkligen försöker förstöra för allas julfirande) ok saké för ~500kr flaskan (i mitt ICA = Maruetsu (Yokohama) kostar den 128kr) och riktigt bra saké för fantasiljoners kronor per flaska på SB som i min sakéshop ca 340kr. Jag har 11 sakéshoppar inom 5 min promenadavstånd. Det gör mig både fri och oförtryckt!

(Avbockat: "Predika i Kyrka".)

Storleken har viss betydelse:
Personligen föredrar jag ISSHOUBIN (Typ: en skäppa) framför YONGOUBIN (fyra serveringar) som i sin tur inte volymmässigt är riktigt är 2 på 1, även om det anses så. (Alltså: 1.8 liter före 0,7)
...eftersom de prissätts som 2 på 1. Och literpriset har betydelse för mängden njutning per krona.

För alla Champisluvor: om du kunde dricka en halvmagnum krug '88 för x kr och 1,8 liter av samma krug för 2 X kr. Vilken flaska skulle du välja?

Låt oss kämpa på!
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Måste bara säga att Akebonos välmenande förenkling av vad som är bra eller dålig saké, faller nära samma träd som de tidiga Munskänkarna stampade ut "vinsanningar" vid. Enkelt att ta till sig, men lååångt från hela sanningen.

Hoppas på att de unnar sig en liten uppgradering av denna snabbt hopkokade grova förenkling. Så att saké-älskarna vid 2010 slipper tjorva på med att slå hål på korkade myter som tex "den bästa sakén är en Junmai Daiginjo."

Kan fö nämna att den kortaste japanska version jag erfarit hitintills av "basal saké kompetens" är en japansk "mook" (mitt mellan magazin och book) på ~120 sidor. Den tar också upp ett 100-tal målande exempel på olika tillverkare av saké och vad de försöker kreéra med sina olika brygder. En Junmai Ginjo från en tillverkare är ju inte alls samma sak som en annan tillverkares dröm om den Junmai Ginjo hen gör. Det finns tex flera tillverkare som vägrar slipa sina riskorn till den grad att de kan jäsa fram Junmai Daiginjo, helt enkelt för att de anser att de i så fall skulle jäsa fram inferiora sakéer.

(Jmf gärna med att det finns vinmakare som inte alls vill torka sina druvor innan de jäser dem...)
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tränade lite igår på KATSURA (Tameikesanno, Tokyo):
(Alla bilder är på 1,8 liters flaskor)
En ovanligt rik och mäktig specialbutelj från ett av de största husen Kubota (tv) och en slankt elegant junmai ginjo av mästerproducenten JIKON. Måste bara säga att även om Kubota levererar oändliga mängder bulk-saké, så är deras hantverksmässiga sakkar mästerliga! Denna Kubota var trög utan mat, men gifte sig något kopiöst med förslaget från vår kunnige ciceron: Grillad ål-lever. Mäktigaste rätten och vi lär knappast drabbas av D-vitaminbrist den närmaste tiden. Denna Jikon var dock inte någonting för mina smaklökar.

IMG_8281.JPG


APPARE (BETYDER "vackert väder") i en typiskt sommarblå flaska är som en elegant älva som dansar över de välansade japanska trädgårdarna i morgondimman. Vackert fruktig med inslag av milda blomster, jasmin, vått sommargräs och fernissad båt.
IMG_8286.JPG


KIDOIZUMI är faktiskt det sakébryggeri som ligger närmast där jag bor. (tv) Detta är deras sommarsaké som är lätt i kroppen, lätt syrlig och med stor finess i både kropp och nos. Den välkomnar vi gärna fler gånger och ett studiebesök känns inte långt borta... DAINA (th) och deras sommarversion av NAMA-ZAKE var rik, men snarare bullrig än intressant. Jordig risolja med skumbanan och en alkohol som gör sig påmind. Dock skar den snyggt genom det feta i den tempura vi åt.
IMG_8287.JPG


En specialare från APPARE som var lite väl polerad för våra smaklökare. Japaner anser det ju vara en kvalitet att något är "lättdrucket" (NOMI-YASUI) men jag tycker bara det blir trist så. Serverar dock kvällens bästa tagning på krita och torra akvarell-kakor.
IMG_8293.JPG


Bäst (som vanligt) även årets buteljering av NAMA GEN SHU från Kubota. Helt outstanding med sin nötiga karaktär och ALLT det fina den serverar. Som lånat från en bättre Oloroso eller Palo Cortado. Det blev tre omgångar intensiva studier av denna flaska! Jag envisas med att ge den 100 poäng!
IMG_8289.JPG


Sammantaget ca 2 normalflaskor saké om 18%. Blev även några ölar och några glas "SAWA". Vi åt också massor med gott (några bilder kommer upp på Insta vad det lider). Ca 700kr per person. Idag är det träningsvärk och tid för kontemplation.
Vad annars har man semestern till? :cool:
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
En nyfiken fråga: Varför envisas du med att stava det "saké"? Är det inte en förenkling för att slippa ihopblandning med engelskans "sake" ("sejk")?
 

sunqan

Vinös
Det är nog en generationssak... det var inte så länge sen det gick flyg till Nissa. Även om jag drog på munnen de sista gångerna...

Hur uttalas saké förresten? Är det två lika långa stavelser eller är den sista stavelsen lång?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det ska uttals med kort e, "sacke". Apostrofen är ett amerikanskt påhitt för att inte förväxla ordet med sake (for Petes sake).
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Liten språklektion.
酒 transkriberas från japanskan som SAKE (två lika långa stavelser med betoningen på 2:a stavelsen i stigande) och tecknet betyder alkoholhaltig dryck. Detta skrivtecken uttalas också SHU.
Tex: ぶどう酒 BUDOU-SHU som betyder "alkoholhaltig dryck gjord på druvor". Som numer (iaf utanför lagtexter) kallas för: ワイン (WA-IN).
Sedan har vi: 日本酒 NIHON-SHU, betyder "alkoholhaltig dryck från Japan", dvs det risvin, som vi i västerlandet gärna kallar sake eller sakke eller saké.
SAOL menar på att denna dryck på svenska skall stavas med apostrof: saké. Svenska Akademin menar också på att det är ett vin från Japan.

Slutsatser (och gissningar):
Om man ber om "SAKE" i Japan så kan man lika gärna få lax som öl. Man ber om NIHONSHU ifall man vill vara säker på att få "saké". Jag gissar att uttalet "sakééé" passar den svenska språkmelodin bättre än det mycket "hårdare" sättet att uttala ordet på (om man vill vara trogen det japanska språket).
 
Last edited:
Toppen