Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Italiensk vinprovning

Haglund

Medlem
Har blivit ombedd att hålla en italiensk vinprovning med 3 röda viner i 200-250 kronorsklassen.
Tänkte skippa Amarone då det är typ det ända vinet de anser vara ett "bra" vin och istället visa på vad Italien annars har att erbjuda.

Min första tanke var att köra på en budget Barolo, typ https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/barolo-9230901
Sedan är jag ganska öppen för förslag, funderade på Brunello och kanske något vin med druvan dolcetto.

Kort och gott skulle jag vara tacksam för tips på 3 Italienska rödviner som skiljer sig från varandra som visar på att det finns annat än Amarone i denna underbara vinvärld.
 
Trådskapare
Haglund

Haglund

Medlem
Räknar med att inga förslag jag får hamnar inom prisintervallet :). Barolon provade jag för 2 veckor sedan och gillade så den kör jag nog på. Hur är chiantin? Om det är alldeles för mycket tanniner och syra så kanske de jag skall köra provningen för tappar allt hopp efter barolon...
 
Kanske nån super-toskan? Svårt prisintervall då de flesta är betydligt dyrare (Ornellaia, il blu, Tinganello m.m), alternativt lite billigare än 250...
Men, jag föreslår Le Volte (Ornellaias tredjevin). Kostar ca 150 kr, tror jag. Mycket bra vin för pengarna.
 
Trådskapare
Haglund

Haglund

Medlem
Ja Le Volte har man ju druckit några gånger och är prisvärd var ordet. Kan man ju lägga mer pengar på de andra två vinerna tänker jag :)
 
Japp, bra idé! Då kan du slå till med Casanova di Neri Brunello 2011. Lite över budget, men mycket mer intressant är diverse amarone. Totalt hållet du dig inom prisintervallet :)
 
Trådskapare
Haglund

Haglund

Medlem
Än så länge lutar det alltså åt:
  • Diego Conterno Barolo 2012, 249 kr
  • Le Volte 2014, 159 kr
  • Casanova di Neri Brunello 2011, 399 kr
Nu är ju frågan om man skall omfördela pengarna eller köra på ovan nämnda.
 
Jag tycker listan ser bra ut! Dock med reservation för Barolon som kanske är lite för tuff nu (har ej egen kunskap om detta, utan baserar det på inlägget ovan).
En annan spännande kandidat skulle kunna vara denna. 100% dolcetto. 199 kr. Inte en av mina favoriter, men jag vet folk som
image.jpg
fullkomligt ÄLSKAR denna lilla italienare...
 
Trådskapare
Haglund

Haglund

Medlem
En annan spännande kandidat skulle kunna vara denna. 100% dolcetto. 199 kr.
Hm, intressant. Tom. 179 kr för 2009:an, 199 kr för 2003:an, men vågar inte köra så moget för folk som normalt aldrig köper vin för över 100-lappen egentligen.
 

Larseman

Medlem
Jag tycker listan ser bra ut! Dock med reservation för Barolon som kanske är lite för tuff nu (har ej egen kunskap om detta, utan baserar det på inlägget ovan).
En annan spännande kandidat skulle kunna vara denna. 100% dolcetto. 199 kr. Inte en av mina favoriter, men jag vet folk som Visa bifogad bild 8676 fullkomligt ÄLSKAR denna lilla italienare...
Drack 2007 San Fereolo nyligen och den var väldigt trött. Dolcetto dricks vanligen ung även om det finns sorter som vinner på lagring.
 
Trådskapare
Haglund

Haglund

Medlem
Och sen är frågan vad man skall småäta till detta? Fungerar typ antipasto med chark, ostar etc. eller är det något som skär sig?
 
Kanske redan försent, men här är några tips:
Winefinder:
Renato Ratti Marcenasco Barolo 2012 (299kr)
Tenuta di Argiano Brunello 2011 (299kr rea)
Systemet:
Barbi Brunello 2010 (279kr)
Giulia Negri La Tartufala Barolo 2011 (289kr)
 
Trådskapare
Haglund

Haglund

Medlem
Kanske redan försent, men här är några tips:
Winefinder:
Renato Ratti Marcenasco Barolo 2012 (299kr)
Tenuta di Argiano Brunello 2011 (299kr rea)
Systemet:
Barbi Brunello 2010 (279kr)
Giulia Negri La Tartufala Barolo 2011 (289kr)
Provning om 2 veckor, så gott om tid. Å vad svårt det blev. Är alldeles för nyinvigd i vinvärlden för att veta om det är bättre alternativ än de ovan. Har endast provat Renato Ratti vid något tillfälle och minns att jag tyckte om det, men inget klarare minne än så.
 
Toppen