Japanska delikatesser av blandat slag...

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av Mattias S, 27 april 2014.

1. sunqan

sunqan Vinös

Enda felet är att bilden är vriden 90grader moturs :)

2. Mattias S

Mattias S Administratör

Ja, det kan jag tänka mig, men trodde väl att den andra texten blev rätt så här. :)

Skumpagne gillar detta.
  3. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

美味しいしその味。
    Detta betyder att du gillade den sort jag personligen gillar minst. Smaken kommer från blad från örten "Shiso". Om du vill lära dig mer, sök på:
    しそ
    Dessa överaromatoska (mitt intryck) blad (jag är väl inte direkt deras mega fan nr 1) återfinns vid de flesta serveringar av sashimi (både som gröna blad vid presentationen, som purrpurr-färgade blad som miniskott att mixa i soyan och som krydda i ris och risbollar) ... Osv...
    Ya ya.
    Ingen rök.
    Inget trolleri.
    Bara örtvärldens Ruché...

Mattias S gillar detta.
  4. StefanAkiko

5. StefanAkiko

Deras "Fanta" är mest som: Fan-ta-mig...

6. Mattias S

Mattias S Administratör

Osembei (bild 1 blå) avsmakade. Goda, lättsmälta och påminner lite om popkorn. Gott tilltugg.

Salladsdressing (bild 1 rosa) Fantastisk god, påminner om en lättare variant av teriyaki, men mer komplex. Avnjöts på en enkel sallad med pinjenötter, grönsallad, tomat och annat jox jag inte minns. Riktigt god, känns som den kan användas till det mesta.

Japanska plommon (bild 2 blå)
    Inte helt olikt Umebushi, men mer enbart salta, inte samma syrlighet. Lite trista i jämförelse.

Potatisstavar (bild 1 orange)
    Som potatischips men godare. Aningen för hårda möjligen, men skitgoda och jag tycker mig en ana lite smak av grönt te. Perfekt tilltugg.

Fiskarna och bläckfisken tar jag med till jobbet så fler får testa, skall bli kul. Ihop med några av de överblivna umeboshi. Du skulle sett @vininfo.nus min när han modigt testade i lördags. Ungefär så här såg han ut: :usch:

Last edited: 20 maj 2014
    StefanAkiko gillar detta.
  7. StefanAkiko

Salladsdressingen är med utpräglad UMAMI-smak.
    Passar därför extremt bra till all mat du vill skall passa till ett rödvin med hår på bröstet :kyss:

Mattias S gillar detta.
  8. Mattias S

Mattias S Administratör

Så, nu har både torkade fiskar, rökta bläckfiskar, portionsförpackade samt slemmiga alger och torkad bläckfisk provats.

Rökt bläckfisk (bild 1 svart): Tummen upp, påminner om rökt ål ungefär.
    Torkad bläckfisk (bild 1 lila): Lite träig och trist men helt ok fiskmatssmak.
    Slemmiga alger (bild 1 röd): Vedervärdig konsistens, gummiaktig med tydlig och läskig algsmak. VILL INTE PROVA IGEN.
    Torkade fiskar (bild 1 grön): Som sardiner, helt ok att äta, men inget unikt. Katterna skulle förmodligen älska dem. ;)

9. gece

gece Man vänjer sig.

Det var nog första gången jag hört de orden tillsammans.

10. Mattias S

Mattias S Administratör

Asså, du borde börja hänga med mig låter det som. En dag utan nya sammansatta ord är en förlorad dag. o_O

StefanAkiko, chambertin, gece och 1 annan gillar detta.
  11. vininfo.nu

vininfo.nu Medlem

Dessutom så hade den stackars lönnfeta gamle mannen sura UMEBOSHI-uppstötningar resten av kvällen...

StefanAkiko och Mattias S gillar detta.
  12. Mattias S

Mattias S Administratör

Kan ju meddela i denna tråd att ikväll så blir det finjapansk mat (nåväl, japansk-svensk i alla fall) för hela slanten. Restaurang Vrå skall besökas och det blir all in avsmakningsmeny som gäller. Tur att jag fått öva upp mig på allehanda delikatesser innan. Kul skall det bli i alla fall. :)
    http://www.restaurangvra.se/

Last edited: 21 maj 2014
  13. StefanAkiko

Doppade ni de torkade fiakarna i majonnäs sprinklad med HETT chillipulver? Det blir en helt ny extra dimension så.

...och de havssmakande algerna är gudabenådat GODIS för barnen. Vem vill ha choklad då det finns alger? (Fast eg är det tång.)

14. StefanAkiko

Är den rökt, så är den rökt.
    Rökt te är kinesiskt, det inbillar jag mig är ett rätt ovanligt val av röksmaksgivare för en japan...

15. Mattias S

Mattias S Administratör

Jo, kattmaten smakar klart bättre med het majonäs (har testat). Barnen blev överlyckliga när de fick prova tånggodiset, klart godare än vilket godis som helst. Skall nog skaffa mig ett rejält paket att ha till nästa allahelgonahelg. Jag kommer nog att bli omåttligt populär. :rolleyes:

Skämt åsido, jag hade mycket svårt för att svälja ner denna styggelse till "godis", men man kan inte gilla allt. ;)

16. StefanAkiko

Vissa saker kräver tillvänjning, har jag hört...

17. Mattias S

Mattias S Administratör

...även Rusché...har jag hört. ;)

18. StefanAkiko

Det hela beror nog på hur hög tröskeln är, men point taken :öga:

Mattias S gillar detta.

Dela sidan