Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Jättebilliga viner som smakar ok?

Fick en tanke efter att jag druckit Reserve du Vieux Noir, en Malbec från Cahors för 69:- flaskan:
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=vieux+noir&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=434320&varuNr=2212&filters=searchquery%2c&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3dvieux%2bnoir%26sortfield%3dDefault%26sortdirection%3dAscending%26hitsoffset%3d0%26page%3d1%26searchview%3dAll%26groupfiltersheader%3dDefault%26filters%3dsearchquery%252c
Tyckte faktiskt att denna smakade som ett seriöst vin. Självklart ingen upplevelse direkt, men ett balanserat vin med hyfsad struktur, bra kropp, bra tanniner och syror och trevliga aromer. Det mesta jag smakat som kostar 69:- är ju antingen extremt tunt och blaskigt eller så smakar det kokt och jäst frukt, men detta vin hade jag inte skämts för att ha som husets röda i perioder av snål budget (vilket inträffar förhållandevis ofta eftersom jag är student och allt för lat för att jobba extra under terminerna utan är förvisad till CSN).

Nu vet jag att ordet prisvärt är svartlistat här och att de flesta av er säkerligen aldrig belastar levern med så enkla viner, men jag tycker ändå att det är helt rätt folk att fråga (istället för att läsa Kronstam eller nån annan idiot): Har någon provat det här vinet och kan uttala sig om vad ni som har ännu kräsnare smaklökar än jag tycker om det?
 

Dexter

Medlem
SV: Jättebilliga viner som smakar ok?

Den kostade 89:- när den släpptes sedan sänkte lev den för att få behålla lite försäljning.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Jättebilliga viner som smakar ok?

När vi körde igenom varuprover på systemet så tycker jag nog mig minnas den etiketten, dessvärre finner jag inget av de vinerna särskilt upphetsande. Sen så är jag ju inget stort fan av malbec heller...men den duger bra till o göra Rödvinsås på!
 

egonx

Medlem
SV: Jättebilliga viner som smakar ok?

2009 "Campos De Luz Cariñena Garnacha Old Vine" för 49 kr (eller 99 kr för Magnum) tycker jag är mer än okej. Förvisso enkelt, inte direkt några tanniner, men välgjort, gediget och gott. Slår viner jag betalat 3 gånger så mycket där man försökt för mycket. För tunt för rödvinsåsen.
 

egonx

Medlem
SV: Jättebilliga viner som smakar ok?

Ingen trollning men smaken är som baken.

Sitter med en flaska Leon Dormido för 3 gånger pengarna idag och hade hellre haft en Campos de Luz. Speciellt till tapas, grillning etc tycker jag lättare bäriga viner funkar bra. Sen till kvällningen i fåtöljen får man leta fram något finare
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Jättebilliga viner som smakar ok?

Nä usch....antigen kokar man rödvinsgojja på det eller häller ut det i vasken. För att sitta och 'njut-dricka' sådanna viner har jag svårt o tänka mig ni gör?
 

Per Stade

Lege artis
SV: Jättebilliga viner som smakar ok?

egonx skrev:
2009 "Campos De Luz Cariñena Garnacha Old Vine" för 49 kr (eller 99 kr för Magnum) tycker jag är mer än okej. Förvisso enkelt, inte direkt några tanniner, men välgjort, gediget och gott. Slår viner jag betalat 3 gånger så mycket där man försökt för mycket. För tunt för rödvinsåsen.

Kostjan skrev:
Är du ett troll och trollar med oss nu :eek:

Missförstå oss inte nu, men...
Det här är inte rätt forum för att diskutera enkla, massproducerade viner.
Det vi har gemensamt är att vi söker upplevelser i viner vi dricker. Och
att vi strävar mot högre och högre höjder. Inte alla är hemtama på Himalayas
höjder men det är det extrema och ultimata som fascinerar och lockar oss.
 
Trådskapare
B
SV: Jättebilliga viner som smakar ok?

Per Stade skrev:
Missförstå oss inte nu, men...
Det här är inte rätt forum för att diskutera enkla, massproducerade viner.
Det vi har gemensamt är att vi söker upplevelser i viner vi dricker. Och
att vi strävar mot högre och högre höjder. Inte alla är hemtama på Himalayas
höjder men det är det extrema och ultimata som fascinerar och lockar oss.

Jag håller helt och hållet med dig, och det var inte meningen att förstöra stämningen här eller måla ut mig själv som en finkeldrickare. Jag är nog en av mycket få universitetsstudenter som har ett lagringsskåp i lägenheten och jag lägger stora delar av alla mina inkomster på att införskaffa och dricka fina viner, åka på provningar, etc. Jag älskar upplevelsen av att dricka omsorgsfullt framställda och unika viner och jag skyr skräpviner på BiB som pesten.

Jag vet att det finns gott om forum för att diskutera det enkla och billiga skräpet som fyller systembolagets hyllor och svenssondrickarnas magar. Dock finns det ingen mening med att ställa min ursprungsfråga till folket på dessa forum. Jag är inte intresserad av vad skräpdrickarna som tycker att Castillo de Gredos är drickbart och Amarone är vingudens ultimata gåva till mänskligheten tycker om något. Därför tyckte jag att det var helt rätt forum att fråga på, även om jag var rätt skeptisk till att ta upp plats på forumet för en tråd om billiga viner (dessa diskuteras ju som sagt överallt annars).

Jag tycker inte att Vieux Noir är ett unikt vin med personlighet och karaktär eller att det kan konkurrera med finare viner. Däremot så tyckte jag att det smakade som ett ganska seriöst vin, med en tanninstruktur och balans som jag inte förut har hittat i ett vin under 120:- eller något sådant. Vinet i fråga kostar ju 69:- och återfinns således på hyllorna för billiga viner som jag aldrig annars ägnar en blick åt. Därför var jag intresserad av att veta om någon annan här hade provat det och delade min upplevelse eller vad de annars tyckte om vinet. Jag ämnar inte att i fortsättningen fylla forumet med mera trådar om billiga och massproducerade viner eftersom jag inte har något intresse av att diskutera dessa i normala fall.
 
Trådskapare
B
SV: Jättebilliga viner som smakar ok?

Guayabera skrev:
http://ohmansmatovin.com provar både högt och lågt, så där kan du säkert hitta info

Tack. Då vet jag att jag inte är den enda som tycker att detta vin var klart drickbart:
http://ohmansmatovin.com/2011/05/24/en- ... an-cahors/
Det känns ju faktiskt lite skönt (och det var anledningen till att jag startade tråden, för att utröna om mina smaklökar plötsligt har äntrat svenssonnivå eller om vinet faktiskt var betydligt bättre än väntat sett till priset).
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Jättebilliga viner som smakar ok?

Här är mitt favoritvin när det gäller vitt under 100 kr som går att dricka, lättare att hitta rött anser jag.

Domaine du Pré Baron Sauvignon Blanc (nr 2712)

Om det låter snobbigt att kalla ett vin jättebilligt för 89 kr, så kommer du nog själv ha samma uppfattning om några år trots CSN... ::)
 

pln

Medlem
SV: Jättebilliga viner som smakar ok?

Jag tackar för tipset. Man behöver lite bra billiga viner som transportsträcka mellan dom bättre. Visst vore det kul att dricka "högre höjder viner" varje dag som påpekats.. men dom skulle inte smaka lika bra om man gjorde det.
 

ZQT

Medlem
Bumpar tråden...

Är också student men begränsad vinbudget, förstår att ungefär 99,999% av er kommer rynka på näsan men frågar ändå: finns det fler?

Ska dessutom vara så jobbig att begränsa er till Systembolaget, men beställningssortimentet är inget problem.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Bumpar tråden...

Är också student men begränsad vinbudget, förstår att ungefär 99,999% av er kommer rynka på näsan men frågar ändå: finns det fler?

Ska dessutom vara så jobbig att begränsa er till Systembolaget, men beställningssortimentet är inget problem.
Jag kan tycka att detta vin är ruggigt gott och värt att köpa. Visst, ett vin som är ganska rakt på, men med mycket syrah-karaktär och förhållandevis mycket komplexitet. Gillar du syrah så borde du bli nöjd, gillar du dessutom aningen restsötma så är det ett kap:
www.systembolaget.se/2551
 

egonx

Medlem
Vadå, dög det inte med Campos De Luz? Vad ska vi då hitta på?

Billiga vin är per definition billiga och därmed kan man ju pröva sig fram. Vin är ändå en fråga om personlig smak. Klart är att man garanterat inte får ett hantverksmässigt vin av kvalitet under 100 kronor på SB. Om man sedan köpa GOTT vin för små pengar, det är en smaksak. Grillfest med glada vänner så funkar väll ALLT. Här inne är vi buttra gubbar och gummor som sitter i vinbarer, sippar årgångschampagne och muttrar om alkoholmonopolismen.

Köp 3 flaskor av t.ex. en druva. Prova och fundera över vad du själv gillar. Eller gå med i Munskänkarna? De provar mycket nyheter, alltså även billiga viner. Kostar inte mycket och om du bor i en studenstad finns garanterat en lokal förening.
 

Vino fino

Medlem
Om vi nu är inne på svinbilligt så är Rioja otrendigare än på länge, även om det snart vänder (se @Matlen 's tråd i ämnet).

Marqués de Griñon Crianza är helt drickbar för 69 pickadorer. Likaså Lagunilla (70kr). Knappast spännande, men drickbara.

Lite mer ös för lite mer pengar får du från Campos Goticos (89 spänn). Drack den på Stellan Kramers expo och jag tyckte faktiskt den slog allt annat han hade i sortimentet, även om det kanske inte säger så mycket. Jämfört med Wayne Gretzky Cab framstod Campos Goticos som rena undret av balans och nyansrikedom….
 
Toppen