Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Jens Dolk - Idiotiskt folklig eller folklig idiot?

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
I Chris Wines tidning finns en intervju med Jens Dolk som är skrämmande. Vinskribentens desperata folklighetsbehov lyser igenom av rang, läs mer här.

Jag slängde upp en liten tidbit på fogu.se också för den som inte orkar läsa hela.

Tack till Hans för att han uppmärksammade detta på sin blogg.
 

Elvis

Medlem
SV: Jens Dolk - Idiotiskt folklig eller folklig idiot?

Verkar helt idiotiskt att som vinskribent avstå från ett prova vin för att inte bli mer kräsen än sina läsare. Jag förstår inte hur kunskap kan ses som negativt.

Till hans försvar måste jag säga att jag tycker att hans artiklar i SvD brukar vara rätt trevliga. Dessutom provar han mest vin på flaska, tar oftast med ett par viner (flaskor) i intervallet 150-300 kr och nämner aldrig prisvärdhet.
 

Keen

slan
SV: Jens Dolk - Idiotiskt folklig eller folklig idiot?

Man blir ju mörkrädd på riktigt!

Kul iofs att han indirekt erkänner att han själv och svenne banan dricker skit :D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Jens Dolk - Idiotiskt folklig eller folklig idiot?

Jag skulle vilja skicka in en rekommendation till alla glada läsare av detta forum att plocka upp en kopia av senaste numret av Nöjesguiden. Här har man helt gått apeshit på den usla kvaliteten på kritiken och kritikerna i det här landet. Nu tar man inte upp vinskribenterna per se (även om Fredrik Reinholtzon Belfrage skickar en kraftig sågning deras väg i sin lilla vinspalt), men sågningen av modebloggarna och modeskribenterna med journalistambitioner kan med lite fantasi omvandlas till en sågning av våra stofilartade vänner på diverse tidningar.

Den kan läsas HÄR.
 
SV: Jens Dolk - Idiotiskt folklig eller folklig idiot?

Krug skrev:
I Chris Wines tidning finns en intervju med Jens Dolk som är skrämmande. Vinskribentens desperata folklighetsbehov lyser igenom av rang, läs mer här.

Jag slängde upp en liten tidbit på fogu.se också för den som inte orkar läsa hela.

Tack till Hans för att han uppmärksammade detta på sin blogg.
Underbart, men man får säga att han lyckats ändå , provar så få viner som möjligt och är ordblind, yrke: vinjournalist
 

Guayabera

Medlem
SV: Jens Dolk - Idiotiskt folklig eller folklig idiot?

Krug skrev:
I Chris Wines tidning finns en intervju med Jens Dolk som är skrämmande. Vinskribentens desperata folklighetsbehov lyser igenom av rang, läs mer här.

I atikeln om "Tokoloshvinet" beskrivs en Tokolosh som en okynnig ande. Dom glömde dock att han också har en gigantisk penis som han impregnerar sovande kvinnor med, därav seden att på vissa håll i Sydafrika sätta sin säng på en trave tegelstenar så att han inte når upp.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Jens Dolk - Idiotiskt folklig eller folklig idiot?

shorepower skrev:
Underbart, men man får säga att han lyckats ändå , provar så få viner som möjligt och är ordblind, yrke: vinjournalist

Han svarade nog på en annons på Arbetsförmedlingen.
 

chambertin

Medlem
SV: Jens Dolk - Idiotiskt folklig eller folklig idiot?

Krug skrev:
I Chris Wines tidning finns en intervju med Jens Dolk som är skrämmande. Vinskribentens desperata folklighetsbehov lyser igenom av rang, läs mer här.

Jag slängde upp en liten tidbit på fogu.se också för den som inte orkar läsa hela.

Tack till Hans för att han uppmärksammade detta på sin blogg.

Märkligt det här med att han (och många andra) anstränger sig så till det milda att vara svenne banan ( Vilket epitet förresten ! Kul att vet att man är svenne banan då när man läser hans rekommdenationer) till lags just med vin. Han verkar ju tillämpa helt andra idéer med sin glass (7000 koppar espresso från Köpenhamns bästa barista som körs mitt i natten till ett mejeri för bli smaksättare i hans Mocca Ricco-glass).
- Jag vill hellre att min smak är närmare konsumentens än expertens, säger Jens. (om vin)
..och sedan om glass:
- Jag vill utveckla glassen som jag säljer, få fler att upptäcka att det finns mer än Sia och GB när det gäller glass.

Varför det undrar man ju spontant. Om nu det räcker med svenne banan-inställning till vin varför då lyfta smakhorisonten vad gäller glass ?
Men oj vad dum jag är som inte fattade direkt. Han SÄLJER ju glass och RECENSERAR vin och då måste man ju ha olika ståndpunkter inför konsumenterna.
Sen finns ju redan svenne banans glassleverantör så det var ju redan upptaget.

Appropå epitetet "svenne banan" så säger det precis samma sak om Jens Dolk som om Kronstam. Hans Artberg beskrev det mycket bra på sin hemsida angående skillnaden mellan t.ex Kronstam och Finarevinare
Fråga från "Anders":
"Du är den enda vinjournalisten som skriver om bloggare. Vad ser du som den största olikheten mellan en 'Finarevinare' och en 'Kronstam'?"
Bra valda symboler. Okej, om vi bortser från allt självklart skulle jag svara: perspektivet. Dvs den tänkta läsaren. 'Kronstam' riktar sig nedåt, till mindre vetande. 'Finarevinare' vågrätt, till likasinnade.
Det lustiga är att bytte de pennor skulle bägge förlora. 'Kronstam' skulle bli avskedad, 'Finarevinare' tappa sin status.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Jens Dolk - Idiotiskt folklig eller folklig idiot?

shorepower skrev:
Underbart, men man får säga att han lyckats ändå , provar så få viner som möjligt och är ordblind, yrke: vinjournalist

Det bekräftar bara det jag har misstänkt länge, han använder en slumpgenerator till att skriva sina vinrecensioner.
 

Lando

Medlem
SV: Jens Dolk - Idiotiskt folklig eller folklig idiot?

Herre Gud, helt otroligt, det måste vara den värsta kommentaren av någon vinjournalist någonsin...
 

Andreas L

Medlem
SV: Jens Dolk - Idiotiskt folklig eller folklig idiot?

Vad säger man? Själv blir jag nog helst ihågkommen som någon som kunde pricka årgångar och rabbla druvsammansättningar, hellre än att förlika mig med den djävulska folkligheten... :(
 

Per Stade

Lege artis
SV: Jens Dolk - Idiotiskt folklig eller folklig idiot?

Fenomenet med vinskribenter som skriver strunt (på engelska bull-shit) är inte förbehållet Sverige.
Slutklämmen på artikeln är rolig:
"I think the wine trade is intrinsically bull-shit prone and therefore attract bull-shit artists"

Författaren till artikeln, Richard E. Quandt är ekonom vid Princeton University och är intresserad av
vinprovning och statistik.
Han har gjort ett datorprogram för statistisk rankning av viner vid blindprovning av flera provare.
Programmet användes tydligen när resultatet beräknades av den berömda vinprovningen i Paris 1976,
där de amerikanska vinerna sades vara bättre än de franska.
 

SUPRA

Bäst
SV: Jens Dolk - Idiotiskt folklig eller folklig idiot?

Synd att det inte verkar vara någon som vill - eller kan - konkurrerar med ex. Richard Juhlin.
 

Elvis

Medlem
SV: Jens Dolk - Idiotiskt folklig eller folklig idiot?

Ja, och jag fattar inte varför han inte tog upp champagne i sammanhanget.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Jens Dolk - Idiotiskt folklig eller folklig idiot?

Så, argumenten mot stora flaskor:
a) Det är pretentiöst
b) De är så svåra att få ned i glasåtervinningen.
 

chambertin

Medlem
SV: Jens Dolk - Idiotiskt folklig eller folklig idiot?

Jimmy Forsman skrev:
Så, argumenten mot stora flaskor:
a) Det är pretentiöst
b) De är så svåra att få ned i glasåtervinningen.
Nu väntar vi bara på SB:s lanseringsplan 2012 där konsumenterna givetivis skall erbjudas Politisk Korrekta produkter. Eftersom inte ens SB kan propsa på närproducerad Champagne så får det bli på PET i stället.
Pro: Det går in fler magnum i vinkylen. Problemt b) ovan försvinner och Tomra blir börskomet i Frankrike och Sverige.
Con: Mineral försvinner gradvis i vinprovningsanteckningarna och ersätts allt oftare med Riesling-termen petroleum.
 
Toppen