Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Jérôme Prévost - lagringspotential?

moos

Medlem
Hur uppskattar ni vana champagnesippare lagringspotensialen för de senaste årgångarna av La Closerie Les Béguine, LC07/08/09?

Har nån provat La Closerie Fac Simile?
 
SV: Jérôme Prévost - lagringspotensial?

moos skrev:
Hur uppskattar ni vana champagnesippare lagringspotensialen för de senaste årgångarna av La Closerie Les Béguine, LC07/08/09?

Har nån provat La Closerie Fac Simile?
De kan du lagra. Speciellt 08 var väldigt bra. Har inte druckit 09an. Prevost gör underverk med PM, extremt duktigt odlare

Fac Simile är en trevlig rosé. Kommer inte ihåg de årgångar jag druckit och har bara skrivit upp 07 och rätt kort.

2007 är ingen årgång som föregås av gott rykte, men Prévost har lyckats fantastiskt bra med både vita och rosén. Den här var knastertorr och lite sluten men öppnade upp sig rätt snabbt och växte under kvällen.
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: Jérôme Prévost - lagringspotensial?

Enligt cellartracker så skulle 08 drickas mellan 2012-2020. Är detta en rimligt fönster? Är cellartracker att lita på rent almänt när det kommer till poäng och lagring.

08 är den som jag själv har provat, en riktig smaskig lektion i syrastruktur.
 
Re: SV: Jérôme Prévost - lagringspotensial?

moos skrev:
Enligt cellartracker så skulle 08 drickas mellan 2012-2020. Är detta en rimligt fönster? Är cellartracker att lita på rent almänt när det kommer till poäng och lagring.

08 är den som jag själv har provat, en riktig smaskig lektion i syrastruktur.
[/quote
Cellartracler ska man ta med en nypa salt. Ju fler som angett ett drickfönster ju mer kan man lita på det MEN det hänger ju på egen preferens, lagring etc.

Tror nog den klarar sig till 2020 men varför vänta så länge. Prevost är ju god nu :)

Sent from Tapatalk
 
Re: Jérôme Prévost - lagringspotensial?

Såg precis denna

a visit with Jerome Prevost wraps up the day's tastings...great, great wines...2008s are spectacular right now -- Antonio Galloni (@AntonioGalloni)
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: Jérôme Prévost - lagringspotential?

Hittils så ligger det ingen champagne i källaren, nu så köps det bara en flaska av varje som jag provar då jag fortfarande är väldigt ny på champagne. Men jag gillade La Closerie Lés Béguine och tyckte att det var på tiden att få nått til lagring.
 

Andreas

Medlem
SV: Jérôme Prévost - lagringspotential?

har druckit en låda 04 eller 05, kommer inte ihåg... minns bara att sista flaskan var underbar och jag hatar mig själv att jag inte kunde hålla mig och låta ett par ligga kvar i källaren. Krugig kvalitet av ren PM.

Andreas
 
Toppen